Waterschapsblad van Waterschap Hollandse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2024, 6089 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2024, 6089 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Stimuleringsregeling ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta 2024-2026
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta;
Gelet op de artikelen 1.3 en 1.5 van de Algemene subsidieverordening waterschap Hollandse Delta 2009, de Algemene wet Bestuursrecht en het Waterbeheerprogramma 2022-2027 van waterschap Hollandse Delta;
Overwegende dat het gewenst is het treffen van ruimtelijke adaptieve maatregelen, zoals benoemd in de Routekaart ruimtelijke adaptatie, te stimuleren;
Stimuleringsregeling ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta 2024-2026
In deze regeling wordt verstaan onder:
Functionele eenheid: een ruimtelijk ontwikkelingsplan dat ontwikkeld wordt door één partij (bijvoorbeeld bij herstructurering of nieuwbouw van wijk, buurt, straat) of een aaneengesloten complex van gebouwen of percelen, dat in eigendom en/of beheer is van één partij, bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie.
Een stimuleringsbijdrage op grond van deze regeling wordt alleen toegekend als de bijdrage direct gericht is op het stimuleren van ruimtelijk adaptieve maatregelen met een watercomponent, met als doel:
Artikel 4 Kosten die wel en kosten die niet voor een stimuleringsbijdrage in aanmerking komen
Alle projectkosten, met een minimum (drempel)bedrag van € 250,00 komen in aanmerking voor een stimuleringsbijdrage, met uitzondering van:
Artikel 5 Hoogte stimuleringsbijdrage
De stimuleringsbijdrage bedraagt 20% van de projectkosten met dien verstande dat de stimuleringsbijdrage voor natuurlijke personen een maximum kent van € 5.000,00 en voor rechtspersonen een maximum van € 10.000,00.
Artikel 6 Aanvraag stimuleringsbijdrage
Voor verschillende uitvoeringsfasen van een project kunnen afzonderlijke aanvragen voor een stimuleringsbijdrage worden ingediend, met dien verstande dat de stimuleringsbijdrage voor het totale project, dat wil zeggen alle uitvoeringsfasen tezamen, nooit meer bedraagt dan het in artikel 5 genoemde percentage en maximum.
Artikel 7 Beoordeling van de aanvraag
De beoordeling van een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage gebeurt met inachtneming van paragraaf 4 van de Algemene subsidieverordening. In aanvulling daarop geldt:
Artikel 8 Vaststelling stimuleringsbijdrage
De aanvrager dient de aanvraag om vaststelling van een stimuleringsbijdrage in met een aanvraagformulier dat juist en volledig ingevuld en ondertekend is. Het aanvraagformulier voor rechtspersonen gaat vergezeld van een activiteitenverslag, een financieel verslag en beeldmateriaal dat de situatie vóór en na uitvoering van het project weergeeft. Het aanvraagformulier voor een natuurlijke persoon gaat vergezeld van een factuur en beeldmateriaal dat de situatie vóór en na uitvoering van het project weergeeft.
De vaststelling van de stimuleringsbijdrage gebeurt op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Hierbij worden, in afwijking van artikel 4.4 van de Algemene subsidieverordening eventuele baten van de activiteiten waarvoor zij is verleend buiten beschouwing gelaten. De stimuleringsbijdrage is gemaximeerd tot het bedrag dat in het besluit tot verlening van deze bijdrage staat.
Artikel 10 Intrekking en wijziging niet vastgestelde stimuleringsbijdrage
Het college kan zo lang de stimuleringsbijdrage niet is vastgesteld het besluit tot toekenning van een stimuleringsbijdrage intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen, indien:
Artikel 11 Activiteiten niet verricht / niet aan de verplichting voldaan
De ontvanger van een stimuleringsbijdrage doet melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de werkzaamheden voor het project, waarvoor de stimuleringsbijdrage is verstrekt, niet of geheel zullen worden verricht of dat niet of geheel aan de verplichtingen kan worden voldaan die zijn opgelegd bij de verstrekking van de stimuleringsbijdrage.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 19-03-2024.
Secretaris
V. Bergsma
Dijkgraaf
J.F. Bonjer
Toelichting behorende bij de Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta
Help onze regio klimaatbestendiger te maken
Wateroverlast door hoosbuien is een groeiend probleem in het stedelijk gebied, ook in het beheergebied van Hollandse Delta. Het is een van de gevolgen van de klimaatveranderingen. De overheid kan deze gevolgen niet allemaal alleen verhelpen, daar zijn bewoners en organisaties ook bij nodig. Samen kunnen we er voor zorgen dat wijken klimaatbestendiger worden. Meer groen en minder tegels, waterbergende of groene daken en regenwateropvang maken uw omgeving een betere 'spons' voor een plotseling teveel aan water. Wilt u daar met uw tuin, terrein, dak of straat aan bijdragen, dan betaalt Hollandse Delta mee. Vraag een bijdrage uit de Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta aan.
Ook in onze regio merken we dat het klimaat verandert. Extreme weersomstandigheden als hoosbuien en hittegolven komen steeds vaker voor. Daar is de bebouwde omgeving in veel gevallen niet goed op berekend, met als gevolg wateroverlast of juist een uitgedroogde bodem. Hierdoor neemt de kans op schade en andere ongewenste gevolgen toe. Bij droogte bijvoorbeeld klinkt de bodem te veel in, waardoor gebouwen, wegen en dijken schade op kunnen lopen. Bij hevige buien raakt de riolering overbelast met als gevolg wateroverlast op straat, kans op schade aan bebouwing en vervuild water in de sloot of gracht.
Ook u kunt bijdragen aan een klimaatbestendige inrichting van uw omgeving
Hollandse Delta doet er samen met andere lokale overheden alles aan om deze problemen zo veel mogelijk te voorkomen. Toch is dat niet voldoende. De ruimte voor het opvangen en tijdelijk vasthouden van regenwater is schaars. Zeker in de dichtbebouwde dorpskernen en steden. Om in de toekomst droge voeten te houden is de hulp van bewoners en organisaties nodig. Ook u kunt veel doen. Denk aan maatregelen bij de (her)inrichting van: de buitenruimte van uw wooncomplex, uw dak, uw tuin of schoolplein. Zo zorgt u ervoor dat uw omgeving een fijne plek blijft om in te wonen.
Als inwoner, in ons gebied bent u van harte uitgenodigd om mee te doen. Heeft u een goed idee om uw buurt, wijk, straat, gebouw of perceel klimaatbestendiger te maken, dan helpt Hollandse Delta u graag op weg. U kunt hiervoor een beroep doen op de Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta. Deze stimuleringsbijdrage is bedoeld voor klimaatadaptieve maatregelen met een watercomponent zoals:
Klimaatbestendige maatregelen hebben veel voordelen
Klimaatbestendige maatregelen hebben veel voordelen. Niet alleen helpen ze om nu en in de toekomst schade door droogte of wateroverlast te voorkomen, ze dragen ook bij aan de leefbaarheid. Een groene en blauwe omgeving is aantrekkelijker en gezonder om in te wonen en werken. Als alle huis- en grondeigenaren meehelpen met het treffen van deze klimaatadaptieve maatregelen, hoeft er minder regenwater afgevoerd en gezuiverd te worden. Waardoor er in de toekomst minder dure investeringen nodig zijn voor grote gemalen of waterbergingen.
Dien uw project of maatregel in!
Het merendeel van het verharde oppervlakte in ons gebied is private ruimte. Daar kunnen wij als overheid dus geen maatregelen treffen. Dat betekent dat de hulp van inwoners en organisaties nodig is om onze regio klimaatbestendiger te maken, zodat we ook in de toekomst onze voeten droog en ons water schoon houden. Dus draag bij en maak nu gebruik van stimuleringsregeling van Hollandse Delta.
Het verkrijgen van een stimuleringsbijdrage voor rechtspersonen die niet op winst gericht zijn bestaat uit twee fases:
Vooraf: u dient - uiterlijk tot 1 november van het betreffende kalenderjaar - uw projectaanvraag in met het Aanvraagformulier Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie. U voorziet de aanvraag van een projectbegroting met onderbouwing en offertes. Als uw aanvraag wordt toegekend, ontvangt u van ons uiterlijk binnen 6 weken een toekenningsbeschikking.
Voor natuurlijke personen geldt een vereenvoudigde afhandeling. U dient een subsidieaanvraag in door middel van het formulier dat te vinden is op onze website. Bij uw aanvraag voegt u de facturen bij van de uitgevoerde maatregelen en foto’s van de situatie vóór en na uitvoering van de maatregel(en). Subsidieaanvragen van particulieren kunnen uiterlijk tot 1 november van het betreffende kalenderjaar worden ingediend.
De Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta, inclusief de hierboven genoemde aanvraagformulieren, staan op de website van Hollandse Delta.
Basisvoorwaarden voor het indienen van een aanvraag:
In aanvulling hierop geldt voor rechtspersonen het volgende:
Artikel 1: Definities en begripsbepalingen
Dit artikel bevat definities en de uitleg van termen die in de Stimuleringsregeling zijn gebruikt.
Artikel 2: Het doel van deze regeling
Alleen een goed watersysteem volstaat niet om klimaatproblemen te ondervangen, ook aanpassingen aan gebouwen, tuinen en terreinen zijn nodig. Daarom is de inzet van bewoners onmisbaar bij het klimaatbestendig maken van de regio Hollandse Delta. Met deze stimuleringsregeling willen wij bewoners financieel ondersteunen bij het treffen van klimaatbestendige maatregelen.
In dit artikel is vastgelegd dat subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die naar het oordeel van het college een duidelijk en direct verband houden met de taken van het waterschap als genoemd in het waterschapsreglement en gerealiseerd worden binnen of in het belang zijn voor het beheergebied van het waterschap en passen binnen het beleid van het waterschap.
Artikel 3: Het beschikbare subsidiebedrag
Per jaar is een maximaal bedrag beschikbaar voor deze stimuleringsregeling. In totaal heeft Hollandse Delta in 2024, 2025 en 2026 per kalenderjaar € 200.000,00 beschikbaar. Daarvan is € 100.000,00 bestemd voor particulieren, bijvoorbeeld inwoners die hun tuin willen vergroenen of een sedum dak willen aanleggen en € 100.000,00 voor bijvoorbeeld scholen, verenigingen van eigenaars of woningbouwverenigingen. Het per jaar beschikbare bedrag wordt verdeeld op basis van binnenkomst van de aanvragen. Aanvragen die zijn ingediend nadat het plafond voor de betreffende doelgroep is bereikt kunnen niet worden gehonoreerd.
Wanneer het subsidieplafond gedurende het jaar is bereikt of bijna is bereikt, heeft het college - na besluitvorming in de Verenigde Vergadering van waterschap Hollandse Delta - de bevoegdheid om het subsidieplafond tussentijds te verhogen.
Artikel 4: Welke kosten in aanmerking komen voor de regeling (en welke niet)
In principe komen alle soorten kosten die u gaat maken om uw project te realiseren, in aanmerking voor de regeling (uiteraard op voorwaarde dat ze een directe bijdrage leveren aan de doelstelling van de regeling). U kunt dus zowel planvormings-, voorbereidings- en/of uitvoeringskosten opvoeren op de begroting, maar ook arbeidskosten van een hovenier of een aannemer.
Een korte toelichting op deze kostensoorten:
Voorbereiding: alles wat nodig is om te komen tot uitvoering van een maatregel of project (zoals arbeidskosten en materiaalkosten voor het opstellen van een bestek, opstellen van offertes voor de uitvoering, communicatie met de omgeving en belanghebbenden (zoals voorlichting en educatie), aanbesteding en opdrachtverstrekking).
Kosten die niet onder de regeling vallen
Kosten, die betrekking hebben op niet-klimaatadaptieve maatregelen zonder watercomponent komen niet voor vergoeding in aanmerking. Denk hierbij aan kosten die u maakt voor gereedschap, schuttingen, terras(delen), opsluitbanden en bestrating (tenzij u bestrating heeft verwijderd en deze heeft vervangen door waterdoorlatende bestrating).
De eigen arbeid, dat wil zeggen de kosten (gederfde inkomsten daaronder begrepen) die verband houden met de eigen inzet of de inzet van het eigen personeel van de aanvrager vallen niet onder de regeling. Dit in tegenstelling tot de arbeidskosten van een hovenier of aannemer, deze arbeidskosten vallen wel onder de regeling.
Verder vallen de volgende kosten niet onder de regeling omdat dit soort kosten geen directe bijdrage leveren aan de doelstelling van deze regeling en/of omdat het waterschap van oordeel is dat dit kosten zijn die iedere woningeigenaar en/of bewoner moet maken en die dus niet mede moeten worden gefinancierd uit de algemene middelen:
Artikel 5 bedragen stimuleringsbijdrage
Hollandse Delta wil ruimtelijke adaptieve initiatieven stimuleren; aanvragers krijgen van het waterschap een financieel steuntje in de rug. Om zoveel mogelijk initiatieven te kunnen ondersteunen is de bijdrage per aanvrager gemaximaliseerd. Dat maakt de regeling toegankelijk voor iedereen.
Artikel 6 Aanvragen van de subsidie
Een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage doet u met het daarvoor bestemde aanvraagformulier, te vinden op de website van Hollandse Delta. Vul het volledig in, voeg de benodigde bijlagen bij en onderteken het. U kunt het per post (Handelsweg 100, 2988 DC Ridderkerk) of e-mail (stimuleringsregeling@wshd.nl) aan waterschap Hollandse Delta sturen.
Natuurlijke personen (particulieren) kunnen een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage indienen. Daarnaast kunnen rechtspersonen zonder op winst gerichte doelstelling, zoals bijvoorbeeld stichtingen en verenigingen ook een aanvraag indienen.
Als u uw project gefaseerd wilt uitvoeren - bijvoorbeeld eerst de planvormingsfase en daarna de uitvoeringsfase - staat het u vrij om voor elke fase apart een aanvraag voor een stimuleringsbijdrage in te dienen. Houdt u er dan rekening mee dat de bedragen van de verschillende fasen bij elkaar opgeteld niet boven het gestelde maximum (zie artikel 5) uit mogen komen. Voor deze stimuleringsregeling betreffen de fases dus gezamenlijk één project.
Wel of geen functionele eenheid?
Dat geldt ook voor projecten die deel uitmaken van een zogeheten ‘functionele eenheid’. Onder een functionele eenheid verstaan we hier:
Initiatiefnemers die deel uitmaken van zo'n functionele eenheid mogen voor ieder project een afzonderlijke aanvraag voor een stimuleringsbijdrage indienen, maar bij elkaar opgeteld mogen de projecten die samen een functionele eenheid vormen, het gestelde maximum (zie artikel 5) niet overschrijden.
Betreft het project echter een aaneengesloten complex van gebouwen of percelen (bijvoorbeeld een huizenblok of een straat met huizen), waar elk gebouw/perceel een andere eigenaar heeft, beschouwen we het niet als functionele eenheid. Hier kan elk project individueel in aanmerking komen voor een stimuleringsbijdrage. Bijvoorbeeld: een bewonerscollectief waarvan elke bewoner een stimuleringsbijdrage voor het eigen waterbergende of groene dak aanvraagt. Voorwaarde is wel dat iedereen zelf een eigen aanvraag indient.
Aanvragen tot verlening van een stimuleringsbijdrage kunnen uiterlijk tot 1 november van het betreffende kalenderjaar worden ingediend. Per jaar stellen wij een maximaal bedrag voor deze regeling beschikbaar.
Voor subsidieaanvragen van natuurlijke personen geldt een vereenvoudigde afhandeling. De aanvraag kan worden ingediend met een terugwerkende kracht tot 1 januari van het betreffende kalenderjaar.
Voor aanvragen van rechtspersonen geldt dat u binnen 6 weken na afronding van uw project een verzoek tot definitieve vaststelling van de stimuleringsbijdrage bij Hollandse Delta moet indienen. Is de start van de uitvoering van uw project eind van een kalenderjaar gepland? Dan geldt dat uw vaststellingsaanvraag uiterlijk op 31 mei van het daarop volgende kalenderjaar bij Hollandse Delta binnen moet zijn. Bijvoorbeeld: voor een aanvraag ingediend in 2024 geldt dat de vaststellingsaanvraag uiterlijk op 31 mei 2025 binnen moet zijn.
Rechtspersonen moeten de aanvraag indienen minimaal 4 weken voordat zij beginnen met het uitvoeren van de werkzaamheden waarvoor zij subsidie aanvragen. De werkzaamheden moeten plaatsvinden binnen het beheergebied van waterschap Hollandse Delta.
Het project moet door of in opdracht van de aanvrager zelf worden uitgevoerd. Initiatieven waarbij bedrijven producten (bijvoorbeeld regentonnen) verkopen aan particulieren die voor het betreffende product vervolgens subsidie aanvragen bij Hollandse Delta, komen dus niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 8 Vaststelling stimuleringsbijdrage: hoe stellen we vast wat u krijgt uitbetaald?
De stimuleringsbijdrage voor rechtspersonen wordt betaald op basis van de kosten die u werkelijk gemaakt heeft voor uw project. Daarom dient u binnen zes weken na de realisering van de werkzaamheden een verzoek tot vaststelling van de stimuleringsbijdrage in bij Hollandse Delta. Daarvoor gebruikt u het Verantwoordingformulier Stimuleringsbijdrage. Dit formulier krijgt u toegestuurd bij het besluit subsidieverlening. Vul het volledig in en voorzie het van de gevraagde bewijsstukken, zoals een activiteitenverslag, een financieel verslag (incl. facturen) en beeldmateriaal van de situatie vóór en na uitvoering van het project. Onderteken het formulier en stuur het inclusief alle bijlagen per post (Handelsweg 100, 2988 DC Ridderkerk) of e-mail (stimuleringsregeling@wshd.nl) aan waterschap Hollandse Delta.
Uw verzoek tot vaststelling wordt door Hollandse Delta beoordeeld en na de definitieve vaststelling van de subsidie volgt uitbetaling op het door u aangegeven rekeningnummer.
Om te voorkomen dat meerkosten in een project tot overschrijding van het stimuleringsplafond leiden, is bepaald dat het vastgestelde bedrag nooit hoger kan zijn dan het toegekende bedrag.
Voor aanvragen van particulieren (natuurlijke personen) geldt een eenvoudiger aanvraagprocedure. Zodra de aanvraag compleet is wordt de subsidie meteen definitief vastgesteld.
Per jaar is een subsidieplafond vastgesteld. Als door de verstrekking van de subsidie het plafond wordt overschreden dan wordt de subsidie geweigerd.
U moet de aanvraag hebben ingediend voordat u start met de uitvoering van het project. Daar is echter wel een uitzondering op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw project in eerste instantie geen klimaatbestendige maatregelen bevatte, maar dat u gedurende de uitvoering besloot dat het project goede mogelijk- heden bood om zulke maatregelen te treffen. In zo'n situatie kunt u alsnog een aanvraag doen, op voorwaarde dat u nog even wacht met de uitvoering van de klimaatadaptieve elementen in uw project.
Hollandse Delta wil voorkomen dat aanvragen voor stimuleringsbijdragen worden ingediend voor projecten die 6 maanden of later na toekenning starten. Bijvoorbeeld: een aanvraag in 2024 voor een stimuleringsbijdrage voor een project dat pas in de tweede helft 2025 wordt uitgevoerd, wordt niet gehonoreerd.
Aanvragen die in strijd zijn met wet- en regelgeving, of aanvragen voor stimuleringsbijdragen voor de uitvoering van klimaatbestendige maatregelen die behoren tot de reguliere projecten of werkzaamheden van de aanvrager, worden niet gehonoreerd.
U kunt niet meerdere aanvragen doen voor één project, tenzij er sprake is van een gefaseerde uitvoering van het project (zie artikel 7).
Artikel 10 Intrekking en wijziging niet vastgestelde stimuleringsbijdrage
Hollandse Delta is bevoegd om de verlening in te trekken indien u uiterlijk 6 maanden na de verlening nog niet bent begonnen met de uitvoering.
Artikel 11 Als u activiteiten niet verricht of anderszins niet aan de verplichting voldoet.
Wordt een activiteit uit uw project niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd? Dan bent u als aanvrager volgens de Algemene subsidieverordening verplicht om Hollandse Delta als subsidieverlener zo spoedig mogelijk te informeren. Ook als u verwacht dat u niet kan voldaan aan opgelegde verplichtingen, moet u dit direct aan ons melden.
Artikel 12 De hardheidsclausule.
Op grond van dit artikel kan het college besluiten om de artikelen 4, 7, 8 en/of 9 buiten toepassing laten of daarvan afwijken als dit erg nadelig zou uitpakken voor de aanvrager van de subsidie.
Artikel 13 De geldigheidsduur van de regeling
De Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta treedt in het tweede kwartaal van 2024 in werking. Vanaf de datum van inwerkingtreding kunnen aanvragen worden ingediend. De regeling eindigt op 1 juli 2027.
Algemene subsidieverordening waterschap Hollandse Delta 2009
De Algemene subsidieverordening waterschap Hollandse Delta 2009 is de juridische basis voor deze stimuleringsregeling. Deze verordening biedt Hollandse Delta de mogelijkheid om stimuleringsbijdragen of subsidies te verstrekken voor ondersteuning van activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan het door Hollandse Delta gevoerde beleid met betrekking tot de aan Hollandse Delta opgedragen taken op het gebied van de zorg voor het watersysteem en de zorg voor de zuivering van stedelijk afvalwater.
In de Algemene subsidieverordening en in de Algemene wet bestuursrecht staan regels die voor alle door Hollandse Delta te verstrekken stimuleringsbijdragen of subsidies gelden. In de Algemene subsidieverordening zijn voorts verplichtingen opgenomen voor de ontvangers van stimuleringsbijdragen, zoals het bijhouden van de uitgaven en het overleggen van gegevens die van belang kunnen zijn voor wijziging, intrekking of vaststelling van de stimuleringsbijdrage. De Algemene subsidieverordening biedt Hollandse Delta ook de mogelijkheid om in de beschikking van de stimuleringsbijdrage andere verplichtingen op te leggen die bijdragen aan het doel van de stimuleringsbijdrage.
Voordat Hollandse Delta daadwerkelijk kan besluiten tot verlening van een subsidie of een stimuleringsbijdrage, moet Hollandse Delta daarvoor eerst een specifieke subsidie- of stimuleringsregeling vaststellen.
De Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta is zo'n specifieke regeling. Alle bepalingen van de Algemene subsidieverordening zijn van toepassing, tenzij de Stimuleringsregeling Ruimtelijke adaptatie Hollandse Delta anders bepaalt. De stimuleringsregeling kan bovenop de Algemene subsidieverordening aanvullende regels stellen. Dan is dit vermeld in deze stimuleringsregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-6089.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.