Waterschapsblad van Waterschap Hollandse Delta
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2024, 27877 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2024, 27877 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie waterschap Hollandse Delta 2025
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Nettokosten: kosten die aan een bepaald programma, product c.q. kostendrager worden toegerekend en waarvan zijn afgetrokken de baten (met uitzondering van de belastingopbrengsten, dividenden, saldo van de financieringsfunctie en overige algemene opbrengsten) die aan hetzelfde programma, product c.q. kostendrager worden toegerekend;
Hoofdstuk II Beleidsvoorbereiding en -verantwoording
Artikel 2 Beleids- en verantwoordingscyclus
Het college van dijkgraaf en heemraden zorgt er voor dat de onderdelen van de beleids- en verantwoordingscyclus voldoen aan de relevante bepalingen van hoofdstuk 4 van het Waterschapsbesluit, aan relevante overige wetgeving en aan datgene wat in deze verordening wordt bepaald.
Artikel 4 Kaders meerjarenbeleid (Kadernota)
Het college van dijkgraaf en heemraden biedt jaarlijks een nota met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de meerjarenraming en begroting in de komende begrotingsjaren ter vaststelling aan de Verenigde Vergadering aan.
Artikel 6 Ontwerp-programmabegroting en geplande investeringen
Het college van dijkgraaf en heemraden zorgt er voor dat er bij de begrotingsbehandeling een overzicht is geagendeerd van de investeringen waarvan de start van de uitvoering c.q. het moment van aanschaffing in het begrotingsjaar is gepland. In dit overzicht zijn opgenomen de raming van de investeringsuitgaven en van de aan de investeringen gerelateerde inkomsten.
Artikel 7 Vaststelling programmabegroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling stelt de Verenigde Vergadering vast van welke investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige investeringen worden bij de begrotingsbehandeling geautoriseerd, dan wel gemandateerd aan het college van dijkgraaf en heemraden om vrij te geven.
Voor investeringen die in de loop van het begrotingsjaar in uitvoering worden genomen en waarvoor geen autorisatie is verleend bij de begrotingsbehandeling legt het college van dijkgraaf en heemraden voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel met een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de Verenigde Vergadering voor.
Uitvoering, sturing en beheersing
Artikel 8 Uitvoering programmabegroting
Het college van dijkgraaf en heemraden zorgt voor het per programma verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatregelen die getroffen zijn en prestaties die geleverd worden, de doelstellingen en effecten die bereikt worden, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid, zoals vastgesteld door de Verenigde Vergadering, kunnen worden getoetst.
Informatieverstrekking en verantwoording
Artikel 10 Actieve informatieplicht, tussentijdse rapportage en begrotingswijzigingen
Het college van dijkgraaf en heemraden informeert de Verenigde Vergadering als hij verwacht, dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.
Indien noodzakelijk doet het college van dijkgraaf en heemraden in de tussentijdse rapportages voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten en investeringskredieten alsmede bijstellingen van het beleid. Zo nodig legt het college van dijkgraaf en heemraden een voorstel tot begrotingswijziging aan de Verenigde Vergadering voor.
Hoofdstuk III Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 12 Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
Het college van dijkgraaf en heemraden legt na afloop van ieder begrotingsjaar verantwoording af aan de Verenigde Vergadering over de geconstateerde rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden in de jaarstukken door middel van een rechtmatigheidsverantwoording met een toelichting daarop in de paragraaf bedrijfsvoering.
Voor zover het totaalbedrag aan rechtmatigheidsfouten én onduidelijkheden in het kader van de financiële rechtmatigheid hoger is dan de verantwoordingsgrens van 2% van de totale lasten van het waterschap exclusief toevoegingen aan reserves, neemt het college van dijkgraaf en heemraden deze op in de rechtmatigheidsverantwoording.
Artikel 13 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Het college van dijkgraaf en heemraden biedt de Verenigde Vergadering jaarlijks uiterlijk op 31 december van het betreffende jaar ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien.
Artikel 14 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de Verenigde Vergadering geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de Verenigde Vergadering en niet eerder gemeld hadden kunnen worden, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsfouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten, investeringskredieten en baten zijn onrechtmatig als deze niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of niet tijdig aan de Verenigde Vergadering zijn gemeld. Deze zijn tijdig gemeld als deze zijn opgenomen in een tussentijdse rapportage of begrotingswijziging gedurende het begrotingsjaar dan wel toereikend zijn toegelicht in de jaarrekening over het betreffende begrotingsjaar.
Hoofdstuk IV Uitgangspunten financieel beleid
Artikel 17 Activering, waardering en afschrijving van vaste activa
Het beleid ten aanzien van activering, waardering en afschrijving van activa omvat in ieder geval:
de wijze waarop het waterschap omgaat met de verplichtingen uit het Waterschapsbesluit dat de bijdragen van eigen personeel, de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend en de mogelijkheid dat een redelijk deel van de kosten van ondersteunende diensten van het waterschap in de vervaardigingsprijs van vaste activa worden opgenomen;
Artikel 18 Weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen
Artikel 19 Kostentoerekening en onderbouwing tarieven en prijzen
Hoofdstuk V Paragrafen in begroting en jaarstukken
Artikel 21 Paragraaf uiteenzetting van de financiële positie
Het college van dijkgraaf en heemraden geeft in de paragraaf uiteenzetting van de financiële positie van de beleidsbegroting en van het jaarverslag de risico’s van materieel belang weer. Het college van dijkgraaf en heemraden brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s die worden genoemd in het beleid bedoeld in artikel 18.
Het college van dijkgraaf en heemraden geeft in de paragraaf uiteenzetting van de financiële positie van de beleidsbegroting en van het jaarverslag aan wat de weerstandscapaciteit is en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Artikel 22 Paragraaf assetmanagement
In de beleidsbegroting en het jaarverslag neemt het college van dijkgraaf en heemraden in de paragraaf assetmanagement naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 4.15 van het Waterschapsbesluit in ieder geval op de toepassing van assetmanagement binnen het waterschap.
Artikel 23 Paragraaf bedrijfsvoering
Het college van dijkgraaf en heemraden rapporteert in de paragraaf bedrijfsvoering van de beleidsbegroting en het jaarverslag over de plannen en voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 109a van de Waterschapswet, en de uitputting van de bijbehorende budgetten.
Artikel 24 Paragraaf openbaarheid
In de beleidsbegroting en het jaarverslag neemt het college van dijkgraaf en heemraden in de paragraaf openbaarheid de verplichte onderdelen op grond van artikel 4.17a van het Waterschapsbesluit op.
Artikel 25 Paragraaf verbonden partijen
In de beleidsbegroting en het jaarverslag wordt in de paragraaf verbonden partijen naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 4.17 van het Waterschapsbesluit in elk geval ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van relaties met bestaande verbonden partijen, wijzigingen bij of ten aanzien van bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
Hoofdstuk VI Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 26 (Financiële) administratie
Het college van dijkgraaf en heemraden zorgt er voor dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
het geven van een actueel en volledig inzicht in de bezittingen van het waterschap, waaronder ook worden begrepen de niet-geactiveerde objecten met cultuurhistorische waarde (waaronder panden, bedrijfsgebouwen, bedrijfsmiddelen en kunstvoorwerpen) alsmede overige investeringen die niet zijn geactiveerd;
Het college van dijkgraaf en heemraden zorgt er voor dat:
de financiële administratie tijdig alle door de Verenigde Vergadering en het college van dijkgraaf en heemraden genomen besluiten waaraan financiële gevolgen verbonden zijn alsmede alle overige gegevens en stukken verstrekt krijgt die ten behoeve van een juiste verzorging van de financiële administratie, de verslaggeving en het beheer van de vermogenswaarden nodig is;
Rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden neemt het college van dijkgraaf en heemraden op in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 23, derde lid, onderdeel a. Daarnaast informeert het college van dijkgraaf en heemraden de Verenigde Vergadering via de paragraaf bedrijfsvoering over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 29 Intrekking, inwerkingtreding, tijdstip van ingang en citeertitel
De verordening beleids- en verantwoordingsfunctie waterschap Hollandse Delta 2014, vastgesteld bij besluit van 26 september 2013, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2025 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-27877.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.