Derde wijziging Delegatieregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2003

Het college van hoofdingelanden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

 

gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 5 november 2024, nr. 24.0932647;

 

gelet op artikel 83 van de Waterschapswet en Afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gehoord de commissie Bestuur, Middelen en Waterketen;

 

b e s l u i t :

Artikel I  

De Delegatieregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2003, vastgesteld door het college van hoofdingelanden op 12 maart 2003, nr. 03.3282, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 september 2021 (20.0086834), wordt gewijzigd als volgt.

 

  • A.

    Onderdeel 12 wordt vernummerd tot 15 en drie nieuwe onderdelen worden ingevoegd luidende:

    Nr.

    Onderwerp/bevoegdheid

     

    Grondslag*

    Voorwaarden/beperkingen

    12

    Aanwijzing elektronische kanalen:

    Het aanwijzen van een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden van gegevens als bedoeld in artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

     

    Artikel 2:13, tweede lid, Awb

     

    13

    Wet open overheid:

    Het nemen van besluiten en het uitoefenen van andere bevoegdheden op grond van de Wet open overheid, inclusief het beslissen op bezwaren tegen besluiten op grond van de Wet open overheid.

     

    Woo

    Het college is niet bevoegd tot openbaarmaking van informatie waarvoor een verplichting tot geheimhouding als bedoeld in artikel 55b van de Waterschapswet geldt, die door het algemeen bestuur of een commissie van het hoogheemraadschap is opgelegd.

    14

    Verkiezingen:

    het nemen van besluiten en uitoefenen van bevoegdheden op het gebied van verkiezingen.

     

    Kw

     

     

  • B.

    De lijst met de betekenis van de gebruikte afkortingen wordt gewijzigd als volgt.

    "KwNH: Kiesreglement waterschappen Noord-Holland" wordt vervangen door "Kw: Kieswet".

     

  • C.

    De lijst met de betekenis van de gebruikte afkortingen wordt aangevuld met:

    "Woo: Wet open overheid".

Artikel II  

  • 1.

    Onderdeel 12 van artikel I, onder A, treedt in werking met ingang van de inwerkingtreding van artikel I, onderdeel D, van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.

  • 2.

    De onderdelen 13 en 14 van artikel I van dit besluit treden in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking van dit besluit in het Waterschapsblad.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 18 december 2024

van het college van hoofdingelanden,

de secretaris,

M.J. Kuipers

de voorzitter,

ir. R.P.G. Bosma

Toelichting derde wijziging Delegatieregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2003.

Inleiding

De derde wijziging van de Delegatieregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2003 (hierna: delegatieregeling) omvat een aanvulling van de delegatieregeling op een drietal onderwerpen: De aanwijzing van elektronische kanalen voor communicatie tussen het hoogheemraadschap en burgers en bedrijven, het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet open overheid en op het gebied van verkiezingen.

 

A, nieuw onderdeel 12

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) wijzigt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en regelt dat burgers en bedrijven hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen, subsidies, nadeelcompensatie, openbaarmaking van informatie (Woo-verzoeken) en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Daarnaast verbetert hun rechtspositie in het digitale contact met de overheid. De mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren blijft; de Awb geeft burgers en bedrijven de keuze tussen de papieren of de digitale weg. Naar verwachting treedt de Wmebv naar verwachting in werking met ingang van 1 januari 2025. Een klein deel van deze wet is al in werking getreden.

 

Bestuursorganen moeten op grond van het toekomstige artikel 2:13, tweede lid, Awb de elektronische kanalen aanwijzen waarlangs burgers en bedrijven de officiële berichten aan een bestuursorgaan kunnen sturen. Zo kan een bestuursorgaan bijvoorbeeld aangeven dat een aanvraag die langs elektronische weg wordt ingediend verplicht moet worden ingediend via een webformulier op de website, via een generiek contactformulier, e-mail en dergelijke. Voorts regelt de Wmebv onder andere de verplichte ontvangstbevestiging van een elektronisch bericht aan de overheid, het recht op een afschrift van de ingevoerde gegevens in een webformulier en een verbod op het afdwingen van niet-verplichte gegevens in een webformulier.

 

Burgers en bedrijven kunnen ook aanvragen indienen bij het algemeen bestuur van het waterschap, bijvoorbeeld aanvragen voor het nemen of wijziging van een peilbesluit en aanvragen met betrekking tot openbaarmaking van publieke informatie zoals bedoeld in de Wet open overheid (Woo-verzoeken). Dit betekent dat het algemeen bestuur ook een 'aanwijzingsbesluit elektronische kanalen' zou moeten vaststellen. Het aanwijzen van dergelijke kanalen is echter meer een formaliteit die kan worden overgelaten aan het dagelijks bestuur. Het delegeren biedt ook de nodige flexibiliteit in geval door toekomstige ontwikkelingen een ander kanaal moet worden aangewezen. Vandaar dat wordt voorgesteld deze bevoegdheid te delegeren.

 

A, nieuw onderdeel 13

Iedereen heeft recht op informatie van de overheid. De Wet open overheid (Woo) regelt welke overheidsinformatie openbaar is en hoe iemand die kan aanvragen.

 

De belangrijkste plichten die de overheid heeft volgens de Woo zijn:

  • Actieve openbaarmakingsplicht: de overheid moet sommige informatie uit zichzelf openbaar maken;

  • Openbaarmakingsplicht op verzoek: de overheid maakt informatie openbaar als iemand erom vraagt;

  • Informatiehuishoudingsplicht: overheidsinformatie moet goed te vinden zijn.

De bevoegdheden op grond van de Woo worden uitgeoefend door de verschillende bestuursorganen van het waterschap: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Zo zou het algemeen bestuur moeten besluiten over het openbaar maken van informatie neergelegd in documenten die berusten bij het algemeen bestuur. Gelet op de korte beslistermijn van de Woo van vier weken, met een verdagingsmogelijkheid van twee weken, is het wenselijk om de bevoegdheid om te beslissen op Woo-verzoeken die het algemeen bestuur aangaan te delegeren aan het dagelijks bestuur, inclusief de bevoegdheid om te beslissen op eventuele bezwaren over die besluiten.

 

A, nieuw onderdeel 14

De Kieswet regelt de verkiezingen voor de leden van de Eerste Kamer en de Tweede Kamer, Het Europees Parlement, Provinciale Staten en de algemene besturen van waterschappen. De meeste bevoegdheden die in de Kieswet zijn opgenomen met betrekking tot de waterschapsverkiezingen worden uitgeoefend door het dagelijks bestuur en (voorzitters van) de verschillende stembureaus (waaronder het centraal en gemeentelijk stembureau).

Er is momenteel echter één bevoegdheid die nog berust bij het algemeen bestuur en dat is de bevoegdheid om voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur de vestigingsgemeente van het centraal stembureau aan te wijzen (artikel E 18 Kieswet). In de praktijk wordt bij het hoogheemraadschap altijd de gemeente aangewezen waarin het waterschapskantoor is gevestigd. Daarom is het aanwijzen van de vestigingsgemeente slechts een formaliteit in het verkiezingsproces. Bovendien zegt de vestigingsgemeente nog niets over de locatie waar het centraal stembureau zijn zittingen houdt. Het dagelijks bestuur is op grond van artikel E 21 Kieswet bevoegd een geschikte ruimte aan te wijzen voor het houden van de zittingen van het centraal stembureau. Voorgesteld wordt om de bevoegdheid om de vestigingsgemeente van het centraal stembureau aan te wijzen te delegeren aan het dagelijks bestuur.

 

Naar boven