Waterschapsblad van Waterschap Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2024, 27141 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2024, 27141 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening voor het financieel beleid, financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie waterschap Limburg 2025
Hoofdstuk I Inleidende bepalingen
Deze verordening verstaat onder:
financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat bestaat uit het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van de organisatie van het waterschap, om te komen tot een goed inzicht in en het afleggen van rekening en verantwoording over:
Hoofdstuk II Beleidsvoorbereiding en -verantwoording
Artikel 4 Kaders meerjarenbeleid (Kadernota)
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur met de kadernota een voorstel aan op basis waarvan het algemeen bestuur een integrale meerjarige afweging kan maken en de richtinggevende kaders en prioriteiten vaststelt voor de uitwerking van de eerstvolgende (meerjaren)begroting.
Artikel 5 (Meerjaren)begroting
Het dagelijks bestuur legt jaarlijks een meerjarenbegroting (meerjarenraming en begroting) voor aan het algemeen bestuur, met daarin voorstellen voor het beleid, de exploitatiebaten en -lasten en de lopende en voorgenomen investeringen in het volgende begrotingsjaar en ten minste de vijf daaropvolgende jaren.
In de meerjarenbegroting wordt een meerjarige investeringsplanning opgenomen met de lopende en geplande investeringen per programma. In dit overzicht zijn de ramingen van de investeringsuitgaven- en inkomsten per jaarschijf opgenomen, waarvan de kapitaallasten zijn verwerkt in de meerjarenraming en de financiële begroting.
Artikel 6 Autorisatie (meerjaren)begroting
De autorisatie wordt door het algemeen bestuur verleend op programmaniveau. Het algemeen bestuur kan bij de begrotingsbehandeling aangeven of voor specifieke investeringsprojecten later een apart voorstel voor autorisatie van het investeringsbudget nodig is. De overige investeringen worden met het vaststellen van de begroting geautoriseerd.
Artikel 7 Ruimte bij begrotingsuitvoering
Dergelijke wijzigingen worden achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd bij een eerstvolgend verantwoordingsmoment of middels een apart voorstel in het begrotingsjaar en vastgesteld als begrotingswijziging. Indien het niet mogelijk is om dit in het begrotingsjaar als een begrotingswijziging te laten vaststellen door het algemeen bestuur, dan mag het dagelijks bestuur onderschrijdingen van de lasten en onder- of overschrijdingen van de baten achteraf melden en toelichten in de jaarrekening. Deze onder- en overschrijdingen zijn daarmee tijdig gemeld en rechtmatig.
Dergelijke wijzigingen worden achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd bij een eerstvolgend verantwoordingsmoment en vastgesteld als begrotingswijziging. Indien het niet mogelijk is om dit in het begrotingsjaar als een begrotingswijziging te laten vaststellen door het algemeen bestuur, dan mag het dagelijks bestuur onderschrijdingen van de lasten en onder- of overschrijdingen van de baten achteraf melden en toelichten in de jaarrekening. Deze onder- en overschrijdingen zijn daarmee tijdig gemeld en rechtmatig.
Artikel 8 Actieve informatieplicht, tussentijdse rapportage en begrotingswijzigingen
Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur als zij verwacht, dat in betekenende mate de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven het geautoriseerde investeringsbudget dreigen te overschrijden, of de baten van een programma of investering de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.
Hoofdstuk III Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 10 Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
Wanneer het totaalbedrag aan rechtmatigheidsfouten én onduidelijkheden in het kader van de financiële rechtmatigheid hoger is dan de verantwoordingsgrens, neemt het dagelijks bestuur deze op in de rechtmatigheidsverantwoording met een toelichting daarop in de paragraaf bedrijfsvoering. De verantwoordingsgrens wordt jaarlijks door het algemeen bestuur vastgesteld, gelijktijdig met het vaststellen van het normenkader.
In de paragraaf bedrijfsvoering in het jaarverslag worden alle geconstateerde rechtmatigheidsfouten én onduidelijkheden nader toegelicht wanneer deze groter zijn dan de rapportagegrens. De rapportagegrens wordt jaarlijks door het algemeen bestuur vastgesteld, gelijktijdig met het vaststellen van het normenkader.
Artikel 11 Voorwaardencriterium
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur jaarlijks uiterlijk voor aanvang van de jaarrekeningcontrole ter vaststelling een normenkader financiële rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante in- en externe wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien. De interne wet- en regelgeving betreffen de wet- en regelgeving die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld.
Artikel 12 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie- en investeringsbudgetten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Er is sprake van een begrotingsonrechtmatigheid als:
het dagelijks bestuur bij de realisatie van doelen en het realiseren van activiteiten de door het algemeen bestuur vastgestelde budgetten voor wat betreft de lasten of investeringsbudgetten overschrijdt en het algemeen bestuur hiervoor niet voor het einde van het jaar een begrotingswijziging heeft vastgesteld;
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (wanneer de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsfouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Hoofdstuk IV Financieel beleid
Artikel 15 Waardering en afschrijving van vaste activa
Het beleid met betrekking tot de waardering en afschrijving van vaste activa (art. 14 lid a) wordt door het algemeen bestuur vastgesteld in een afzonderlijke Beleidsnota Vaste Activa WL, waarin alle relevante aspecten aan de orde worden gesteld.
Artikel 16 Risicomanagement, weerstandsvermogen, reserves en voorzieningen
Het beleid met betrekking tot risicomanagement, weerstandsvermogen, reserves en voorzieningen (art. 14 lid b) wordt ter vaststelling in een afzonderlijke beleidsnota voorgelegd aan het algemeen bestuur, waarin alle relevante aspecten aan de orde worden gesteld.
Hoofdstuk V Paragrafen in begroting en jaarstukken
Artikel 20 Paragraaf assetmanagement
In de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur in de “paragraaf assetmanagement” de verplichte onderdelen op grond van artikel 4.15 van het Waterschapsbesluit op.
Hoofdstuk VI Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 24 (Financiële) administratie
Het dagelijks bestuur zorgt dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
het geven van een actueel en volledig inzicht in de bezittingen van het waterschap, waaronder ook worden begrepen de niet-geactiveerde objecten met cultuurhistorische waarde (waaronder panden, bedrijfsgebouwen, bedrijfsmiddelen en kunstvoorwerpen) alsmede overige investeringen die niet zijn geactiveerd;
Het dagelijks bestuur zorgt dat:
de financiële administratie tijdig alle door het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur genomen besluiten waaraan financiële gevolgen verbonden zijn alsmede alle overige gegevens en stukken verstrekt krijgt die ten behoeve van een juiste verzorging van de financiële administratie, de verslaggeving en het beheer van de vermogenswaarden nodig is;
Artikel 29 Intrekking, inwerkingtreding, tijdstip van ingang en citeertitel
De verordening ‘beleids- en verantwoordingsfunctie Waterschap Limburg 2017’, vastgesteld bij besluit van 2 januari 2017 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2025 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotings- en verslagjaar 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-27141.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.