Vaststelling ontwerp projectbesluit Dijkversterking Culemborgse Veer – Beatrixsluis

Vaststelling ontwerp projectbesluit Dijkversterking Culemborgse Veer – Beatrixsluis

Het dagelijks Bestuur van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden,

gelet op artikel 5.46, lid 2 van de Omgevingswet;

overwegende de aan Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden toebedeelde taak gericht op het voorkomen en waar nodig beperken van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste, in samenhang met het beschermen en verbeteren van de chemische en ecologische kwaliteit van die watersystemen en de vervulling van de op grond van de Omgevingswet aan die watersystemen toegekende maatschappelijke functies;

overwegende dat de dijk tussen Culemborgse Veer en de Beatrixsluis moet worden versterkt;

besluit:

Artikel I

Een ontwerp projectbesluit Dijkversterking Culemborgse Veer – Beatrixsluis vast te stellen zoals vastgelegd in Bijlage 1 Regeling Projectbesluit.

Artikel II

Voor zover het projectbesluit in strijd is met het omgevingsplan, geldt het projectbesluit als een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van dijkgraaf en hoogheemraden op 19 november 2024

Het dagelijks Bestuur van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden.

Wij hebben u als bewoner of gebruiker betrokken bij de totstandkoming van dit projectbesluit en willen zorgvuldig met uw en andere belangen omgaan. Hoe wij met uw bijdrage zijn omgegaan en de verschillende belangen hebben afgewogen leest u in de Motivering van dit Projectbesluit. In de Motivering vindt u een nadere toelichting op het projectbesluit.

Een ieder kan gedurende de termijn van terinzagelegging van dit ontwerp projectbesluit een zienswijze kenbaar maken bij het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.

Bijlage 1 artikel I

Vaststelling ontwerp projectbesluit Dijkversterking Culemborgse Veer – Beatrixsluis

1. Projectbeschrijving

1.1 Aanleiding

Sinds 1 januari 2017 gelden nieuwe veiligheidsnormen voor primaire waterkeringen. Het dijktraject Culemborgse Veer - Beatrixsluis voldoet niet aan de nieuwe veiligheidsnorm. Daarnaast is er sprake van achterstallig onderhoud aan de dijk.

1.2 Doel

Het doel van dit projectbesluit is om de noodzakelijke dijkversterking mogelijk te maken en het groot onderhoud aan de dijk mogelijk te maken. Het doel van de werkzaamheden is het realiseren van een waterveilige, toekomstbestendige en beheerbare waterkering, op basis van een zo breed mogelijk bestuurlijk en maatschappelijk gedragen projectbesluit, goed ingepast in de omgeving, met zo maximaal mogelijk maatschappelijke meerwaarde en een hoge mate van innovatie en duurzaamheid.

1.3 Plangebied

Het plangebied loopt van dijkpaal 204+50m tot dijkpaal 304+235m. Het plangebied omvat de waterveiligheidsmaatregelen en de maatregelen voor groot onderhoud.

1.4 Project

De dijkversterking Culemborgse veer – Beatrixsluis is onderdeel van het programma Sterke Lekdijk. Dit is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. In de voorbereiding van dit projectbesluit is een verkenning uitgevoerd. Vervolgens is het ontwerp van de dijkversterking uitgewerkt ten behoeve van dit projectbesluit.

2. Randvoorwaarden project

2.1 Randvoorwaarden vanuit doelen/financiering project

De waterkering voldoet na de dijkversterking aan het in de wet vereiste veiligheidsniveau: een overstromingskans van kleiner of gelijk aan 1/10.000e per jaar.

De dijkversterking is ontworpen voor een planperiode van 50 jaar en de constructies zijn ontworpen voor een planperiode van 100 jaar, uitgaande van het klimaatscenario W+ (KNMI2006, Deltascenario Stoom en Warm).

Het ontwerp is kostenefficiënt. Alleen de kosten van maatregelen om de primaire waterkering aan de veiligheidsnorm te laten voldoen en de inpassing daarvan in de omgeving, komen voor vergoeding door het Hoogwaterbeschermingsprogramma in aanmerking.

Het ontwerp is uitbreidbaar tegen aanvaardbare kosten.

De waterkering is ontworpen met (zoveel mogelijk) duurzame en hernieuwbare materialen (zand, klei en gras).

2.2 Randvoorwaarden vanuit beheer en onderhoud

De maatregelen voor de dijkversterking mogen geen belemmering vormen voor het toekomstig beheer en onderhoud door HDSR.

De versterking van de waterkering mag niet leiden tot een complexer beheer dan in de bestaande situatie.

De bekleding van het talud van de waterkering dient voldoende erosiebestendig te zijn.

Er moet waar mogelijk een beheerstrook worden gerealiseerd ten behoeve van inspectie en beheer van de dijk. Deze moet toegankelijk zijn via eigen toeritten en buitendijks begaanbaar zijn bij rivierstanden die minimaal 300 dagen per jaar worden onderschreden.

2.3 Aanvullende randvoorwaarden

HDSR wil de dijk en de beheerstrook in eigendom verwerven. Voor maatregelen die nodig zijn voor de waterveiligheid kan onteigening worden toegepast.

Voor de dijkversterking is een aantal vergunningen noodzakelijk. Het gaat in ieder geval om:

  • Omgevingsvergunning flora- en fauna-activiteit

  • Omgevingsvergunning kappen gemeente Houten

  • Omgevingsvergunning monument gemeente Houten

Deze vergunningen worden gecoördineerd met de procedure van het projectbesluit. Daarnaast zijn nog andere vergunningen nodig. Deze worden later aangevraagd.

3. Permanente maatregelen

3.1 Referentieontwerp voor project

Er is een ontwerp gemaakt voor de versterking en het groot onderhoud van de dijk. Het ontwerp dat ten grondslag ligt in dit projectbesluit is weergegeven op de plankaarten dwarsprofielen.

3.2 Permanente maatregelen

De waterveiligheid wordt verbeterd met verticale constructies en met grondwerk.

De verticale constructies worden geplaatst binnen een constructiezone. Op enkele locaties wordt grondwerk ten behoeve van de waterveiligheid uitgevoerd. Dit grondwerk heeft de vorm van een verflauwing van het bestaande dijktalud of de realisatie of ophoging van een grondberm.

Daarnaast worden taludaanpassingen in het kader van groot onderhoud uitgevoerd.

Op locaties waar aanpassingen plaatsvinden wordt tevens een beheerstrook gerealiseerd. Waar de beheerstrook grenst aan een waterveiligheidsmaatregel is de beheerstrook onderdeel van de waterveiligheidsmaatregel. Waar de beheerstrook grenst aan taludaanpassingen in het kader van groot onderhoud vormt de beheerstrook onderdeel van het groot onderhoud.

Op alle locaties waar het buitendijkse talud wordt aangepast, wordt een bloemrijke dijk teruggebracht.

De permante maatregelen zijn opgenomen in de onderstaande tabel.

Dijkvak

Dijkpaal (indicatief)

Maatregelen

1

297-304 Nieuwgein

Waterveiligheidsopgave: verticale pipingconstructie binnendijks: Voorkeursoplossing: innovatieve oplossing MIP (mixed in place). Terugvaloptie: stalen damwand. Overdracht Voorhavendijk van RWS naar HDSR: verbeteren kleibekleding binnen- en buitendijks. Groot onderhoudsprogramma: herstellen talud binnendijks, realiseren beheerstrook.

2a

294-297 Nieuwegein

Waterveiligheidsopgave: verticale pipingconstructie binnendijks: Voorkeursoplossing: innovatieve oplossing MIP (mixed in place) Terugvaloptie: stalen damwand. Waterveiligheidsopgave: binnendijks taludverflauwing 1:3,5 voor stabiliteit. Overdracht Voorhavendijk van RWS naar HDSR: verbeteren kleibekleding binnen- en buitendijks. Groot onderhoudsprogramma: herstellen talud, aanbrengen en verwijderen op- afritten, realiseren beheerstrook. Verwijderen boom.

2b

294-291 Nieuwegein

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: aanpassingen talud, aanbrengen op- afritten, realiseren beheerstrook. Verwijderen boom. De werkzaamheden in dijkvak 2b overlappen deels met de verbreding van de A27, een project van Rijkswaterstaat

2c

284-291 Nieuwegein-Houten

Waterveiligheidsopgave: stabiliteitsberm binnendijks taludverflauwing 1:3,5 binnendijks, verleggen op- afritten binnendijks. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, aanbrengen en verwijderen op- afritten, realiseren beheerstrook. Verwijderen 7 bomen.

3a

282-284 Houten

Waterveiligheidsopgave: aanbrengen overgang van dijkvak 2c naar 3a voor taludverflauwing met berm waterveiligheid. Groot onderhoudsprogramma: binnen- en buitendijks aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

3b

278-282 Houten

Waterveiligheidsopgave: aanbrengen overgang van dijkvak 3b naar 3c voor taludverflauwing waterveiligheid. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, aanbrengen op- afritten, herstellen dijktrappen, realiseren beheerstrook. Groot onderhoudsprogramma: binnendijks aanpassingen talud westelijk deel dijkvak 3b, realiseren beheerstrook. Verwijderen 3 bomen, verplaatsen 4 bomen.

3c

276-278 Houten

Waterveiligheidsopgave: taludverflauwing 1:3,5 binnendijks. Groot onderhoudsprogramma: aanbrengen op- afritten, buitendijks aanpassingen talud, realiseren beheerstrook. Verwijderen boom, verplaatsen 8 bomen.

3d

268-276 Houten

Waterveiligheidsopgave: aanbrengen overgang van dijkvak 3c naar 3d en van dijkvak 3d naar 3e voor taludverflauwing waterveiligheid. Groot onderhoudsprogramma: binnen- en buitendijks aanbrengen op- afritten, aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

3e

266-268 Houten

Waterveiligheidsopgave: taludverflauwing 1:3,5 binnendijks (incl. verplaatsen fietspad). Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

4a

262-266 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: binnendijks aanpassingen talud westelijk deel dijkvak 4a, aanbrengen beheerstrook. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

4b

257-262 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks, aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

4c

253-257 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, realiseren beheerstrook.

5a

249-253 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, aanbrengen op- afritten, realiseren beheerstrook.

5b

245-249 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: buitendijks aanpassingen talud, aanbrengen op- en afritten, aanbrengen verhoogde beheerstrook.

6

244-245 Houten

Waterveiligheidsopgave: verticale constructie buitendijks: stalen damwand in Fortwal, met bijhorend grondwerk voor inpassing. Waterveiligheidsopgave: stabiliteitsconstructie inlaatsluis en grondwerk.

7a

241-244 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

7b

232-241 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

7c

228-232 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

8

226-228 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

9a

217-226 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

9b

211-217 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden. Verwijderen boom.

9c

208-211 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: geen werkzaamheden.

9d

204-208 Houten

Waterveiligheidsopgave: geen werkzaamheden. Groot onderhoudsprogramma: binnendijks aanpassingen talud, aanpassen oprit, aanbrengen beheerstrook (uitvoering samen met uitvoering deeltraject Irenesluis – Culemborgse Veer).

4. Flexibiliteit in het besluit

4.1 Flexibiliteit in het referentieontwerp voor het project

Het ontwerp van de dijkversterking wordt tijdens en na de procedure van het projectbesluit in meer detail uitgewerkt. In deze uitwerking worden details toegevoegd. Denk hierbij aan het plaatsen en verwijderen van afrasteringen, de exacte locatie van de verticale dijkversterkingsmaatregelen en het materiaal van de maatregel. De uitwerking na het definitief projectbesluit kan nog leiden tot kleine aanpassingen ten opzichte van het ontwerp dat in het projectbesluit is opgenomen. Deze veranderingen kunnen leiden tot verschuivingen met maximaal een meter.

4.2 Flexibiliteit in de uitvoering van het project

De wijze van aanvoer van bouwmateriaal naar het projectgebied staat nog niet vast. Dit kan per as of per schip plaatsvinden.

4.3 Voorwaarden voor gebruik maken van flexibiliteit

Van deze flexibiliteit voor het ontwerp en de uitvoering mag alleen gebruik worden gemaakt als de milieueffecten niet groter zijn dan de milieueffecten die beschreven zijn in de aan dit projectbesluit ten grondslag liggend MER.

4.4 Maatvoering

De maatvoering van de maatregelen voor waterveiligheid en groot onderhoud zijn in bovenaanzicht weergegeven op de betreffende gebiedsaanwijzingen en op de plankaart.

De maatvoering is in dwarsprofiel weergegeven in de dwarsprofielen die bij dit projectbesluit zijn gevoegd.

5. Uitvoering project: tijdelijke maatregelen

5.1 Tijdelijke maatregelen

Ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden worden werkstroken en werklocaties gebruikt voor aanvoer, transport en opslag van materiaal en materieel en het plaatsen van keten.

5.2 Flexibiliteit in aanvoer van bouwmateriaal

De aanvoer van materiaal voor de versterking en groot onderhoud is een taak voor de aannemer. De aannemer maakt samen met HDSR de keuze op welke wijze het bouwmateriaal wordt aangevoerd.

5.3 Projectgebied

De tijdelijke maatregelen worden gerealiseerd in het projectgebied. Het projectgebied omvat de permanente maatregelen plus de tijdelijke maatregelen.

6. Maatregelen om effecten te voorkomen en te beperken

6.1 Maatregelen om effecten te voorkomen

Het ontwerpproces is er op gericht geweest om permanente negatieve effecten op de omgeving zo veel mogelijk te voorkomen.

Ter plaatse van Fort Honswijk is gekozen voor een wijze van versterking waarmee de waardevolle bomen gespaard blijven.

Bij de uitvoering worden de bouwwerken langs de dijk gemonitord zodat tijdig kan worden ingegrepen om schade te voorkomen. Bij de uitvoering zal emissieloos materieel worden ingezet. De dijkversterking heeft een stikstofreductiedoelstelling van 39%.

6.2 Tijdelijke maatregelen om effecten te beperken

Ten behoeve van de beperking van verstoring van beschermde planten en dieren worden maatregelen genomen in de fasering van de uitvoeringswerkzaamheden. Hierdoor worden de effecten in de gevoelige periode van de verschillende soorten beperkt.

6.3 Maatregelen om effecten te compenseren

De bomen die moeten worden gekapt en waarvoor een kapvergunning moet worden aangevraagd of melding moet worden gedaan, worden gecompenseerd. De compensatie vindt plaats volgens de regels van de desbetreffende vergunning of melding, met dien verstande dat een gekapte boom door herplant van twee bomen wordt gecompenseerd.

7. Participatie

7.1 Betrokkenheid burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen

Er is voorafgaand aan de ter inzagelegging van het ontwerp Projectbesluit een participatietraject doorlopen met onder meer de volgende activiteiten:

Stakeholders

Activiteit

Verkenning

Planuitwerking

Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties

 
 
 
 

Reactie op Notitie Reikwijdte en Detailniveau

X

 
 

Reactie op Kennisgeving voornemen

X

 
 

Reactie op VKA – MER Deel 1 en reactienota

X

 
 

Digitaal bezoekerscentrum VKA en twee livestreams

X

 
 

Tussentijds advies Commissie m.e.r.

X

 
 

Persoonlijke gesprekken direct betrokkenen

X

X

 

‘Thematafels’

X

X

 

Informatiebijeenkomsten

X

X

 

Zienswijzen op ontwerp Projectbesluit

 

X

Bestuursorganen

 
 
 
 

Ambtelijke werksessie

X

X

 

Ambtelijke werkgroep

X

X

 

Ambtelijk opdrachtgeversoverleg

X

X

 

Bestuurlijk overleg

X

X

 

Werkgroep bevoegde gezagen

 

X

7.2 Door derden voorgedragen mogelijke oplossingen

Er zijn in bovenbeschreven in de formele stappen van de verkenning geen andere oplossingen aangedragen via zienswijzen. In een persoonlijk gesprek is het projectteam gevraagd of de dijk kan worden verlegd. Dit is geen reële oplossing voor het waterveiligheidsprobleem.

Bijlage I Begrippen

binnendijks

aan de polderzijde van de waterkering gelegen.

beheerstrook

een onverharde strook langs de binnenteen en de buitenteen van een waterkering die onlosmakelijk verbonden is met het talud, een waterveiligheidsfunctie heeft in verband met de benodigde erosiebestendigheid en dient voor de inspectie van en onderhoud aan de waterkering.

damwand

een verticale grond- en/of waterkerende constructie, die bestaat uit een rij losse de grond in gedreven wandelementen die door middel van een gronddichte en in sommige gevallen ook waterdichte messing-en-groefverbinding met elkaar zijn verbonden.

piping

de lekstroom onder een constructie door.

talud

een onder helling gelegen vlak.

waterkering

een kunstmatige hoogte, natuurlijke hoogte of gedeelte daarvan, of hoge gronden met ondersteunende kunstwerken, die een waterkerende of mede een waterkerende functie hebben.

Naar boven