Waterschapsblad van Waterschap Brabantse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2024, 244 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2024, 244 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening rekenkamer waterschap Brabantse Delta
Besluit van het algemeen bestuur van het waterschap Brabantse Delta tot vaststelling van de Verordening rekenkamer waterschap Brabantse Delta
Het algemeen bestuur van het waterschap Brabantse Delta;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 10 oktober 2023, kenmerk 689265;
gelet op artikel 51ak en 78, eerste lid, van de Waterschapswet;
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen het budget van de rekenkamer uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 8. Monitoring aanbevelingen
De secretaris-directeur verstrekt het algemeen bestuur jaarlijks als bijlage bij de jaarrekening een overzicht van de aan het algemeen bestuur gedane voorstellen van de rekenkamer welke door het algemeen bestuur zijn overgenomen en door het algemeen bestuur zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur in zijn openbare vergadering van 15 november 2023,
De dijkgraaf,
drs. C.J.G.M de Vet
De secretaris,
dr. A.F.M. Meuleman
Met ingang van 1 januari 2024 is het algemeen bestuur verplicht een onafhankelijke rekenkamer in te stellen. Zie artikel 51aa van de Waterschapswet.
Daarnaast moet het algemeen bestuur op grond van artikel 51ak van de Waterschapswet een verordening opstellen voor de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Het algemeen bestuur mag op grond van artikel 78, eerste lid van de Waterschapswet aanvullende regels stellen in het belang van het waterschap met inachtneming van de wet.
De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 51ai van de Waterschapswet.
Met deze verordening stelt het algemeen bestuur het kader vast voor de rekenkamer. Uitwerking van bevoegdheden van de rekenkamer zélf, worden niet in de verordening uitgewerkt. Dat doet de rekenkamer zelf.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
In het eerste lid stelt het algemeen bestuur de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 51aa van de Waterschapswet).
In dit artikel staat dat een afvaardiging van de commissie Bestuur, Strategie en Internationaal het aanspreekpunt is voor de rekenkamer. De reden hiervoor is dat de rekenkamer geen interne leden meer heeft. Dit in tegenstelling tot de voormalige rekenkamercommissie van waterschap Brabantse Delta, waarbij twee leden van het algemeen bestuur intern lid van de rekenkamercommissie waren. Met dit artikel is een vast aanspreekpunt voor de rekenkamer geborgd.
De rekenkamer bespreekt met de klankbordgroep in ieder geval de groslijst met potentiële onderzoeksonderwerpen, het jaarplan en het jaarverslag. De rekenkamer is een onafhankelijk orgaan en besluit zelf welke onderzoeken zij uitvoert.
De voorzitter van de rekenkamer zal bij tussentijdse werving van leden van de rekenkamer, betrokken worden bij de selectieprocedure.
De leden van de rekenkamer worden door het algemeen bestuur benoemd en kunnen door het algemeen bestuur ook worden herbenoemd (artikel 51ac, eerste en vierde lid, van de Waterschapswet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. Dit geldt ook voor de herbenoemingstermijn. In dit artikel is vastgelegd dat herbenoeming één maal mogelijk is.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
Dit artikel voorziet in het benoemen van een secretaris voor de rekenkamer.
Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer is de secretaris voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 51aj, vierde lid).
Het algemeen bestuur moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 51aj van de Waterschapswet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van het algemeen bestuur vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 51ak van de Waterschapswet).
Artikel 7a. Vergoeding eigen onderzoek door leden rekenkamer
Naast de vergoeding per vergadering ontvangen de leden van de rekenkamer een vergoeding in het geval zij zelf onderzoek doen. De in dit artikel genoemde vergoeding geldt ook voor het houden van interviews.
Artikel 8. Monitoring aanbevelingen
Volgens artikel 97e van de Waterschapswet moet het dagelijks bestuur jaarlijks aan het algemeen bestuur een overzicht sturen van de aan het dagelijks bestuur gedane aanbevelingen van de rekenkamer. In dit overzicht geeft het dagelijks bestuur zijn standpunt over deze aanbevelingen aan en wat er met de aanbevelingen is gedaan. Niet alle aanbevelingen, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur. Er zijn ook aanbevelingen die het algemeen bestuur zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan het algemeen bestuur ervoor kiezen om in de verordening een aanvullend artikel op te nemen. Dit is artikel 8. In dit artikel staat dat de secretaris-directeur jaarlijks een overzicht opstelt met de status van de aanbevelingen die door het algemeen bestuur zijn overgenomen en door het algemeen bestuur zelf moeten worden uitgevoerd. Dit kan het algemeen bestuur helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-244.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.