Waterschapsblad van Wetterskip Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2024, 2408 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2024, 2408 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
Het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân heeft op 22 november 2022
- gelet op het bepaalde in artikel 78, eerste lid van de Waterschapswet; en
- titel 4.2 en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht; en
- artikel 2.5 van de Omgevingswet;
besloten vast te stellen de: Waterschapsverordening Wetterskip Fryslân 2023
Het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân heeft op 31 oktober 2023
- gelet op artikel 2.8 Omgevingswet; en
- het Delegatie- en mandaatbesluit van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân van 20 februari 2023
besloten de Waterschapsverordening Wetterskip Fryslân 2023 op enkele onderdelen te wijzigen (Waterschapsblad 2023, nr. 15340)
- gezien het feit dat met de komst van de Omgevingswet (in werking per 1 januari 2024) een waterschapsverordening middels het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) ontsloten en bekendgemaakt wordt;
- gezien het feit dat een aantal aanpassingen van technische aard zo spoedig mogelijk doorgevoerd moeten worden;
- gelet op het Besluit submandaat, subvolmacht en submachtiging secretaris-directeur van Wetterskip Fryslân waarin is opgenomen dat ‘het aanwijzen en wijzigen van beperkingengebieden en werkingsgebieden als bedoeld in de Waterschapsverordening’ en ‘het verrichten van al die rechtmatige feitelijke handelingen die voortvloeien uit de reglementaire en wettelijke taken van het waterschap en voor zover die in de bij dit besluit behorende lijst al niet nader zijn omschreven’ aan de Vakgroepleider Vergunningverlening zijn gemandateerd;
besluit;
Het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân enkele wijzigingen, zoals aangegeven in Bijlage A, aan de Waterschapsverordening Wetterskip Fryslân vast te stellen.
Dit besluit wordt aangehaald als "Eerste technische correctie Waterschapverordening Wetterskip Fryslân 2023".
Aldus vastgesteld namens het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân
Vakgroepleider Vergunningverlening
A
Algemene Toelichting wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Algemene toelichting
1. Grondslag van de waterschapsverordening
De waterschapsverordening is een algemene verordening van het waterschap waarin vrijwel
alle regels over de fysieke leefomgeving van het waterschap zijn opgenomen. De waterschapsverordening
vervangt de keur en de algemene regels. De grondslag voor deze waterschapsverordening
is artikel 56 in combinatie met artikel 78 van de Waterschapswet waarin staat dat het waterschap verordeningen vaststelt die
het nodig oordeelt voor de behartiging van de opgedragen taken. De taken die op basis
van artikel 1 van de Waterschapswet aan waterschappen worden opgedragen betreffen de zorg voor
het watersysteem (inclusief waterkwaliteit) en de zorg voor het zuiveren van afvalwater.
Eventueel kunnen nog de zorg voor andere waterstaatsaangelegenheden worden opgedragen,
bijvoorbeeld het vaarwegenbeheer.
Artikel 2.5 van de Omgevingswet schrijft verder voor dat het algemeen bestuur één waterschapsverordening vaststelt waarin regels over de fysieke leefomgeving worden opgenomen.
2. Omgevingswet en digitaal stelsel
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Principes van de Omgevingswet
zijn onder andere lokale afwegingsruimte (minder rijksregels), minder verboden en
vergunningplichten, snelle besluitvorming en informatie voor iedereen beschikbaar.
Wetterskip Fryslân heeft er voor gekozen om beleidsluw over te gaan. Dit houdt in dat de waterschapsverordening qua vorm en opzet volledig voldoet aan de uitgangspunten van de Omgevingswet, terwijl de veranderingen ten opzichte van de oude regels inhoudelijk beperkt zijn. Om te voldoen aan de Omgevingswet zijn de keur en algemene regels omgezet naar een digitale waterschapsverordening. Deze digitalisering is onderdeel van het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), waarin ook de regelgeving van Rijk, provincie, gemeenten en andere waterschappen digitaal ontsloten wordt.
De digitalisering van de waterschapsverordening in het DSO gaat gepaard met een verbeterde dienstverlening aan gebruikers van de digitale voorziening door middel van zogenoemde toepasbare regels en vragenbomen. Nieuw is dat de regels over activiteiten zijn gekoppeld aan geometrisch aangewezen en begrensde werkingsgebieden, die in artikel 1.4 van de waterschapsverordening zijn opgenomen en op een digitale kaart voor gebruikers aanklikbaar zijn.
Via toepasbare regels (het gaat hier niet om juridische regels maar vragenbomen in het DSO die hier niet ter inzage gaan) wordt de juridische tekst van de waterschapsverordening toegankelijk gemaakt aan de hand van vragen(bomen) die burgers naar de op hun activiteit en locatie toepasselijke juridische regels leiden. Zo kan een gebruiker eenvoudig nagaan of een activiteit op een bepaalde locatie is toegestaan, of een vergunning- of meldingsplicht geldt en aan welke algemene regels eventueel moet worden voldaan.
3. Belangrijke wijzigingen waterschapsverordening
Behalve de digitalisering zijn er nog drie belangrijke wijzigingen: het opnemen van
de algemene regels in de waterschapsverordening, het vervallen van de onderhoudsbepalingen
en het opnemen van rijksregels met betrekking tot lozingen.
Algemene regels in de waterschapsverordening
Het was in de keur verboden om zonder watervergunningactiviteiten uit te voeren op
of aan waterstaatswerken. Om te voorkomen dat voor elk kleinigheidje een relatief
zware vergunningprocedure moest worden doorlopen zijn in 2010 algemene regels gemaakt.
Op basis hiervan kon voor eenvoudige activiteiten met een melding worden volstaan.
Ook was het mogelijk dat activiteiten geheel vrij gesteld worden van vergunningplicht
en meldingsplicht. In 2013, 2015 en 2018 zijn de algemene regels aangepast en heeft
steeds verdere deregulering plaatsgevonden. Deze lijn wordt voortgezet in deze waterschapsverordening,
alleen maken de algemene regels nu integraal deel uit van de waterschapsverordening.
Onderhoudsplichten uit de waterschapsverordening
Op grond van artikel 2.2 van het Omgevingsbesluit mogen onderhoudsplichten niet in de waterschapsverordening
opgenomen worden. Bij de invoering van de waterschapsverordening worden deze onderdelen
van de keur daarom opgenomen in een aparte onderhoudsverordening. In de legger worden
de onderhoudsplichtigen van de waterstaatswerken aangewezen. In de aparte onderhoudsverordening
staat wat ze moeten doen. Dit wordt nog nader toegelicht in de Beleidsregels Integrale
legger en Waterschapsverordening van Wetterskip Fryslân.
Beschermingszones uit de legger in de waterschapsverordening
Met invoering van de Omgevingswet komen de beschermingszones als onderdeel van de
legger te vervallen. Onder de systematiek van de Omgevingswet zijn deze zones beperkingengebieden
gaan heten en in de Waterschapsverordening opgenomen. Deze zones naast het waterstaatswerk
zijn specifiek aangegeven om daarin regels te stellen voor activiteiten. Waar welke
regels voor activiteiten gelden, is voortaan te zien in het portaal van het Digitaal
Stelsel Omgevingswet (DSO). Zie ook de toelichting bij artikel 1.4 met uitleg over
beperkingengebieden.
Decentralisatie van lozingen: de bruidsschat
Een belangrijk uitgangspunt van de Omgevingswet is het bieden van meer ruimte voor
gebiedsgericht maatwerk. Om dit mogelijk te maken, wordt bepaalde regelgeving overgeheveld
van het Rijk als centrale overheid naar lokale overheden. Dit wordt ook wel de bruidsschat
genoemd. De lokale overheden kunnen deze wetgeving vervolgens naar eigen inzicht aanpassen.
Voor waterschappen betreft het regelgeving over lozingen op oppervlaktewateren of
een zuiveringtechnisch werk. Wetterskip Fryslân heeft ervoor gekozen om de regels
in eerste instantie grotendeels over te nemen. Waar deze wel zijn gewijzigd zijn ze
in overeenstemming gebracht met bestendig beleid van het waterschap.
4. Opbouw van de waterschapsverordening en inhoud op hoofdlijnen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het eerste hoofdstuk bevat algemene bepalingen over begrippen en enkele algemene onderwerpen
die relevant zijn voor de gehele waterschapsverordening zoals de specifieke zorgplicht.
Deze zorgplicht geldt altijd, dus ook naast bijvoorbeeld een meldingsplicht of vergunningplicht.
Verder komen er in het artikel over het toepassingsbereik van de waterschapsverordening
nog enkele uitzonderingen aan bod, waaronder het uitvoeren van onderhoudsverplichtingen,
die vallen niet onder de waterschapsverordening en zijn dus niet vergunning- of meldingsplichtig.
Ook bevat dit hoofdstuk een vangnetbepaling. Als een activiteit niet is beschreven
in de waterschapsverordening én de activiteit niet in overeenstemming is met de functie
van het waterstaatswerk, dan geldt de vergunningplicht.
Hoofdstuk 2Lozingsactiviteiten op een oppervlaktewaterlichaam of zuiveringtechnisch
werk
Dit is de zogenoemde bruidsschat. Dit zijn regels die van het Rijk naar het waterschap
zijn gegaan. Deze zijn nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Het gaat daarbij niet over
baggeren, want dat is in hoofdstuk 4 geregeld. Hoofdstuk 2 bevat aan het einde van
paragraaf 2.20 twee vangnetbepalingen. Als ten aanzien van de lozingsactiviteiten
van hoofdstuk 2 niet wordt voldaan aan de voorwaarden zoals beschreven in hoofdstuk
2 dan geldt een vergunningplicht.
Hoofdstuk 3Wateronttrekkingsactiviteiten en in de bodem brengen van water
Onttrekkingen van grondwater en oppervlaktewater en het infiltreren van water in de
bodem worden in dit hoofdstuk geregeld.
Hoofdstuk 4Beperkingengebiedactiviteiten met betrekking tot een waterstaatswerk
Bij de waterstaatswerken (b.v. waterkeringen en watergangen) beperkt het waterschap
de activiteiten die daar mogen worden uitgevoerd door regels te stellen. De gebieden
waarbinnen deze regels gelden zijn beperkingengebieden. Een activiteit binnen zo’n
gebied wordt een beperkingengebiedsactiviteit genoemd.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
Het laatste hoofdstuk regelt het overgangsrecht voor watervergunningen, die voor inwerkingtreding
van deze waterschapsverordening zijn verleend. Alsmede overgangsrecht voor meldingen,
maatwerkvoorschriften en handhavingsbesluiten. Daarnaast bevat hoofdstuk 5 een bepaling
die de keur en algemene regels intrekt, een inwerkingtredingsbepaling en een citeertitel.
5. Leeswijzer
In hoofdstuk 2 tot en met 4 zijn activiteiten beschreven waarvoor onder bepaalde voorwaarden
geen vergunningplicht geldt, maar waar met een melding kan worden volstaan of die
soms geheel toestemmingsvrij zijn (geen vergunningplicht en geen meldingsplicht).
De regels over activiteiten zijn als volgt opgebouwd:
De teksten zo geschreven dat ze zo veel mogelijk voldoen aan de ‘Aanwijzingen voor de regelgeving’ voor de opbouw van de teksten:
Hoofdstuk, paragraaf, artikel, leden, onderdeel (a.), subonderdeel (1º);
Opsommingen: Hierbij is de hoofdregel dat wanneer een zin in een opsomming eindigt met een punt komma (;) dit dan betekent ‘en’. Soms is het woordje ‘en’ voor de duidelijkheid toegevoegd. Als er ‘of’ wordt bedoeld dan wordt dit altijd vermeld.
B
De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Deze paragraaf bevat regels voor het aanleggen, verwijderen of onderhouden van kabels en leidingen in, op, over of onder een waterstaatswerk en in, op, over of onder de beschermingszones van een waterstaatswerk. De aanleg en het verwijderen van kabels en leidingen kan grote impact hebben op de staat en stabiliteit van waterstaatswerken. Ook in de gebruiksfase kan een kabel of leiding invloed hebben op het functioneren van de waterkering of beperkend zijn in het onderhoud van een watergang.
Het waterschap stelt eisen aan het soort kabel en leiding en er gelden voorwaarden voor de wijze van aanleggen en onderhouden. Het springen van leidingen bijvoorbeeld moet zoveel mogelijk worden voorkomen en indien zich dit onverhoopt wel voordoet, direct en volledig worden hersteld.
Daarnaast kan het nodig zijn dat er een kruising plaatsvindt ten opzichte van een hoofdwater of kunstwerk. Om het aantal kruisingen te beperken dient er zoveel mogelijk aangesloten te worden op bestaande tracés. Een gepland tracé dient noodzakelijk te zijn. Een redelijk alternatief zonder kruising met een waterstaatswerk heeft de voorkeur. De doorstroming van een hoofdwater mag niet worden gehinderd. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot het uitvoeren van onderhoud. Daarom mogen kabels en leidingen niet in het doorstroomprofiel van de hoofdwatergang lopen. Er zijn voorschriften waarop kabels en leidingen ten opzichte van het (legger)profiel dienen te worden aangebracht. Tijdens de uitvoering van de werken dient de waterafvoer te allen tijde te zijn gegarandeerd. Eventueel noodzakelijke hulpconstructies (damwanden, omleidingen, etc.) dienen vooraf goedgekeurd te worden door het waterschap. Verder is van belang dat kabels en leidingen niet kunnen worden beschadigd als onderhoudswerkzaamheden aan het hoofdwater worden uitgevoerd.
Kabels en leidingen worden veelal geplaatst door middel van een open ontgraving en/of een gestuurde boring. Wanneer deze werkzaamheden te dicht op de insteek van een hoofdwater worden uitgevoerd kan dat een negatief effect hebben op de stabiliteit van de oever. Wanneer een kabel of leiding eenmaal wordt ingegraven of geboord, is het niet wenselijk dat de oever beschadigd raakt. Voor de stabiliteit is niet zozeer de kabel of leiding, maar de uitvoeringsmethode voor het leggen van de kabel of leiding bepalend. Mogelijk leidt dit tot aanvullende maatwerkvoorschriften. Tevens kunnen hoofdwateren voorzien zijn van kademuren/damwanden of een andere vorm van oeverbescherming. Ook in die gevallen kunnen aanvullende maatwerkvoorschriften gesteld worden. Kabels en leidingen, of de aanleg/verwijdering daarvan, mogen geen belemmering vormen voor de aanwezige of nog te ontwikkelen ecologische waarden.
Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van de insteek en het talud van een watergang.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-2408.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.