Verkeersbesluit de Boomawatering

Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland besluiten, Gelet op: het bepaalde in de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende dat:

 

  • I.

    Provinciale Staten van Zuid-Holland bij besluit van 20 februari 2002 het dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland als bevoegd gezag in de zin van artikel 2 Scheepvaart verkeerswet hebben aangewezen over al die scheepvaartwegen waarover het hoogheemraadschap het beheer voert en voor zover die wateren niet onder het bevoegd gezag van een ander openbaar lichaam vallen;

  • II.

    De Boomawatering op grond van het besluit van Provinciale Staten van Zuid-Holland onder het nautisch beheer valt van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland.

  • III.

    Op grond van artikel 4 en 5 van de Scheepvaartverkeerswet het college van dijkgraaf en hoogheemraden verkeersbesluiten kan nemen ter bescherming van de in artikel 3 van de Scheepvaartverkeerswet genoemde belangen;

  • IV.

    Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland kunnen besluiten tot het aanbrengen (of verwijderen) van verkeerstekens, dan wel tot het doen van een bekendmaking met dezelfde strekking als een verkeersteken;

  • V.

    Er een verwachte toename zal zijn in het aantal vaarverkeersbewegingen op de Boomawatering.

  • VI.

    In het belang van het voorkomen en beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan het aquatisch leefmilieu, oevers en waterkeringen, alsmede vanwege de zorg voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer, het noodzakelijk is om voor de Boomawatering een snelheidsbeperking in te stellen;

  • VII.

    Ter voorbereiding van dit besluit overleg is gevoerd met de bij dit besluit belanghebbende openbare bestuursorganen;

  • VIII.

    Dit besluit wordt uitgevaardigd door middel van een bekendmaking volgens artikel 6 van de Scheepvaartverkeerswet;

  • IX.

    Dit besluit van toepassing is op het vaarwater de Boomawatering en de insteekhavens van de Boomawatering;

Besluit:

  • I.

    Voor de Boomawatering en de insteekhavens wordt een maximumsnelheid ingesteld van 4 km/h;

  • II.

    De onder I genoemde snelheidsbeperking wordt kenbaar gemaakt met het verkeersteken dat wordt weergegeven op de bij dit besluit behorende bijlage 1. De locaties worden weergegeven op de bij dit besluit behorende overzichtskaart zoals opgenomen in bijlage 2.

  • III.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Verkeersbesluit de Boomawatering’; Verkeersbesluit Z-24-119039/D-24-130432

  • IV.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de publicatiedatum ervan in het Waterschapsblad.

 

Toelichting:

De Boomawatering is een water dat is opgenomen in Bijlage 3 van de Vaarverordening Delfland. Watergangen opgenomen in bijlage 3 zijn watergangen welke kwetsbaar zijn en niet draagkrachtig genoeg zijn om doorgaande gemotoriseerde recreatievaart aan te kunnen. Daarnaast kunnen deze watergangen te smal en te ondiep zijn om doorgaande gemotoriseerde recreatievaart toe te kunnen staan. Bij de Boomawatering spelen al deze aspecten. Om die reden mag hierop alleen worden gevaren met een ontheffing, zodat het aantal vaarbewegingen wordt beperkt.

 

Langs de Boomawatering is een nieuwbouwontwikkeling in uitvoering, Vroondaal-Zuid. Bij de ontwikkeling zijn diverse zijtakken (insteekhavens) op de Boomawatering gerealiseerd, welke direct op de Boomawatering uitmonden. Door genoemde zijtakken van de Boomawatering op te nemen in de Bijlage 3 van de Vaarverordening Delfland, kunnen ook de bewoners van de daaraan gelegen watergebonden percelen middels een ontheffing gebruik maken van de Boomawatering en vandaar uit varen naar het overige vaarnetwerk.

Door het aanwijzen van deze zijtakken als vaarwater zal het aantal vaarbewegingen op de Boomawatering toenemen ten opzichte van de bestaande situatie. Dit kan nadelige effecten hebben voor de waterkwaliteit en de aanwezige ecologie ter plaatse van de Boomawatering.

 

Om deze nadelige effecten te beperken en voorkomen, wordt een snelheidsbeperking ingesteld van maximaal 4 km/uur. Een verbod op het veroorzaken van hinderlijke waterbewegingen (golfslag) geldt voor het gehele vaarnetwerk van Delfland, het is daarom niet noodzakelijk dit ook middels dit verkeersbesluit aan te wijzen. Daarnaast worden informatieborden geplaatst, waarbij passanten worden geïnformeerd over de kwetsbaarheid van de Boomawatering.

 

De snelheidsbeperking is daarnaast noodzakelijk om de veiligheid en vlotte doorgang te verzekeren. Met name in het westelijke gedeelte van de Boomwatering is de vaarweg relatief smal en zijn enkele scherpe bochten in de vaarweg aanwezig. Door de snelheidsbeperking, heeft het vaarverkeer meer tijd om te manoeuvreren en zal dit minder opwerveling veroorzaken van de waterbodem. Dit komt tevens de waterkwaliteit en de ecologische doelen ten goede.

Namens Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland,

de Afdelingsmanager Regulering en Planadvisering,

B.M. van Egmond

Bijlage 1:  

 

Met het plaatsen van het BPR bord B.6 (maximaal 4 km/u) wordt de vaarsnelheid gelimiteerd. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat:

  • 1.

    gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan door snel varende vaartuigen;

  • 2.

    slib opgewerveld wordt (negatieve invloed waterkwaliteit);

  • 3.

    schade ontstaat aan waterstaatswerken.

Bijlage 2: Overzichtskaart begin- en eindpunt traject snelheidsbeperking Boomawatering

 

Naar boven