Mandaat- en volmachtbesluit Delfland 2024-2

  • I.

    dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland en van

  • II.

    de dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Delfland, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

houdende:

  • 1.

    algemene regels omtrent mandaat, machtiging en volmacht,

  • 2.

    verlening machtiging,

  • 3.

    verlening volmacht, en

  • 4.

    verlening mandaten.

 

Paragraaf I. Algemene bepalingen over mandaat, machtiging en volmacht

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit:

  • een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Delfland:

  • het Hoogheemraadschap van Delfland;

  • c.

    dijkgraaf:

  • de voorzitter van het algemeen en dagelijks bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet;

  • d.

    dijkgraaf en hoogheemraden:

  • het dagelijks bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet;

  • e.

    directeur:

  • de functionaris werkzaam bij Delfland in de functie van directeur en als zodanig lid van het directieteam van Delfland, alsmede de projectdirecteur waterzuivering Vergulde Hand;

  • f.

    functionaris:

  • elke natuurlijke persoon werkzaam bij Delfland, niet zijnde een bestuurder of lid van de rekenkamer;

  • g.

    gemandateerde:

  • de functionaris aan wie een mandaat is verleend;

  • h.

    machtiging:

  • de bevoegdheid om handelingen te verrichten die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling inhouden;

  • i.

    manager:

  • de functionaris werkzaam bij Delfland als assetmanager, programmamanager, informatiemanager, afdelingsmanager, chief information officer, concerncontroller, Coördinator Plaats Incident (CPI);

  • j.

    mandaat:

  • de bevoegdheid om in naam van dijkgraaf en hoogheemraden besluiten te nemen;

  • k.

    Operationeel leider:

  • de als zodanig aangewezen functionaris in de Calamiteitenorganisatie, afgekort met ‘OL’;

  • l.

    ondermandaat: de door een gemandateerde verleende bevoegdheid aan een functionaris om in naam van dijkgraaf en hoogheemraden besluiten te nemen;

  • m.

    ondergemandateerde: de functionaris aan wie door een gemandateerde de bevoegdheid is verleend om in naam van dijkgraaf en hoogheemraden besluiten te nemen;

  • n.

    Regeling budgethouderschap Delfland:

  • besluit van de secretaris-directeur waarin hij de budgetten uit onder meer de vastgestelde programmabegroting aan functionarissen toekent, waarmee zij hun taak kunnen uitvoeren;

  • o.

    secretaris-directeur:

  • de secretaris zoals bedoeld in artikel 53 van de Waterschapswet, tevens hoofd van de ambtelijke organisatie van Delfland, afgekort met ‘SD’

  • p.

    Verenigde Vergadering:

  • het algemeen bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet;

  • q.

    volmacht:

  • de bevoegdheid om namens de dijkgraaf in naam van Delfland privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen;

  • r.

    voorzitter van de rekenkamer:

  • het lid van de rekenkamer dat door de Verenigde Vergadering tot voorzitter van de rekenkamer is benoemd.

Artikel 2. Reikwijdte mandaat en volmacht

Elk mandaat voor het nemen van een besluit en elke volmacht voor het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat alle daarmee samenhangende (voorbereidende en uitvoerende) rechtshandelingen en feitelijke handelingen, waaronder het ondertekenen van elk document ter zake van de uitvoering, wijziging of intrekking van het besluit of van de privaatrechtelijke rechtshandeling.

Artikel 3. Generieke aanwijzingen

  • 1.

    Een functionaris maakt gebruik van een mandaat, volmacht of machtiging met inachtneming van:

    • a.

      zijn taak;

    • b.

      de beperkingen die voortvloeien uit de Regeling budgethouderschap Delfland;

    • c.

      de algemene en bijzondere aanwijzingen van degene die het (onder)mandaat, de volmacht of de machtiging heeft gegeven; en

    • d.

      het beleid zoals door de bestuursorganen van Delfland vastgesteld of in praktijk gebracht.

  • 2.

    Een besluit kan niet in mandaat worden genomen:

    • a.

      als daarbij wordt afgeweken van de toepasselijke (beleids-)regels; of

    • b.

      als daarbij wordt gebruik gemaakt van de in het beleid opgenomen hardheidsclausule of inherente afwijkingsbevoegdheid.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onder d, en het tweede lid is het de secretaris-directeur toegestaan te besluiten om af te wijken van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Artikel 4. Bevoegdheden door machtiging

Elke functionaris is gemachtigd om een handeling te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is, voor zover deze handeling binnen de normale uitoefening van zijn functie valt.

Artikel 5. Volmacht

  • 1.

    De dijkgraaf verleent volmacht aan:

    • a.

      de hoogheemraad wiens portefeuille het betreft, voor het door middel van ondertekening aangaan van overeenkomsten waarvan dijkgraaf en hoogheemraden hebben besloten die aan te gaan;

    • b.

      de voorzitter van de rekenkamer voor het aangaan van overeenkomsten waarvoor hij mandaat heeft verkregen te besluiten die aan te gaan;

    • c.

      de functionaris die gebruik maakt van een (onder-)mandaat dat strekt tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling.

  • 2.

    Dijkgraaf en hoogheemraden stemmen in met verlening van de het eerste lid vermelde volmachten.

Artikel 6. Ondermandaat

  • 1.

    De gemandateerde is bevoegd om, schriftelijk, een ondermandaat te verlenen, te wijzigen of in te trekken.

  • 2.

    Een ondermandaat wordt niet verder ondergemandateerd.

  • 3.

    Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit betreffende mandaat van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Vervanging

  • 1.

    In geval van afwezigheid van een lid van dijkgraaf en hoogheemraden aan wie mandaat of volmacht is verleend, kan het mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.

  • 2.

    In geval van afwezigheid van de voorzitter van de rekenkamer kan een aan hem verleend mandaat of verleende volmacht worden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

  • 3.

    In geval van afwezigheid van de secretaris-directeur kan een aan hem verleend mandaat of verleende volmacht worden uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-directeur.

  • 4.

    In geval van afwezigheid van degene aan wie mandaat of volmacht is verleend, of bij een urgent geval, indien deze functionaris niet beschikbaar is, kan het aan hem verleende mandaat of de verleende volmacht worden uitgeoefend door zijn hiërarchisch leidinggevende, alsmede door elke functionaris die ten minste op hetzelfde functieniveau werkzaam is. Als hetzelfde functieniveau wordt hiertoe elke functie met dezelfde of een hogere loonschaal aangemerkt.

 

Paragraaf II. Bepalingen betreffende financiën

Artikel 8 Financiële beperkingen

  • 1.

    Bij het gebruik maken van de volmacht of het mandaat gelden de volgende financiële grenzen, inclusief omzetbelasting, en wel voor de:

    • a.

      secretaris-directeur: geen;

    • b.

      directeur en operationeel leider: tot en met € 1.000.000, -;

    • c.

      manager en coördinator plaats incident: tot en met € 300.000,-;

    • d.

      ondergemandateerde: tot en met € 100.000,-.

Artikel 9 Beschikbaarstelling financiële middelen

Dijkgraaf en hoogheemraden stellen aan de secretaris-directeur ter beschikking de door de Verenigde Vergadering aan hun:

  • a.

    in de vastgestelde programmabegroting en volgende wijzigingen daarvan beschikbaar gestelde financiële middelen; en

  • b.

    separaat ter beschikking gestelde investeringskredieten.

Paragraaf III. De mandaten

Artikel 10. De mandaten

Dijkgraaf en hoogheemraden verlenen onderstaande mandaten aan de daarachter vermelde functionarissen.

Nr.

Bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Dele-gatie aan

Geman -

dateerde

Toelichting

1

Gerechtelijke en niet-gerechtelijke procedures:

Het voeren van en nemen van besluiten in bestuursrechtelijke, civielrechtelijke procedures inclusief arbitrage, en fiscaalrechtelijke procedures.

Het deelnemen aan strafrechtelijke procedures inclusief voeging als benadeelde partij.

VV

D&H

SD

directeur

manager

De bevoegdheid omvat mede het kunnen geven van een opdracht aan een interne en/of externe advocaat of gemachtigde om de procedure namens Delfland respectievelijk het bestuur van Delfland te voeren en in het geding alle daarbij behorende (proces) handelingen te verrichten.

2

Conservatoire maatregelen:

Het nemen van conservatoire maatregelen en maatregelen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit.

D&H

 

SD

directeur

manager

Hier geldt dezelfde toelichting als onder 1.

3

Aansprakelijkstelling:

het nemen van besluiten in aansprakelijkstellingen van derden voor schade aan eigendommen, rechten of belangen van Delfland inclusief het aangaan van schikkingen.

D&H

 

SD

directeur

manager

Delfland stelt aansprakelijk.

4

Aansprakelijkheid:

Het nemen van besluiten in aansprakelijkstellingen door derden en verzoeken van derden om vergoeding van toegebrachte schade inclusief het aangaan van schikkingen.

D&H

 

SD

directeur

manager

Delfland wordt aansprakelijk gesteld.

5

Invordering:

Het nemen van besluiten inzake (dwang) invorderingsmaatregelen ter zake van aan Delfland verschuldigde bedragen, niet zijnde belastingen of daarmee gelijk te stellen heffingen.

D&H

 

SD

directeur

manager

 

6

Algemene wet bestuursrecht:

Het nemen van besluiten en het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Beperking:

De bevoegdheid geldt niet voor titel 4.3 Algemene wet bestuursrecht (beleidsregels).

D&H

 

SD

directeur

manager

Toelichting:

Met inachtneming van de genoemde beperking geldt dit mandaat voor alle besluiten en bevoegdheden, waaronder die welke betrekking hebben op:

  • 1.

    klachtenprocedures,

  • 2.

    bezwaarschriften,

  • 3.

    bestuurlijke handhaving,

  • 4.

    opleggen last onder dwangsom,

  • 5.

    opleggen bestuursdwang,

  • 6.

    subsidieverlenings- en subsidievaststellingsprocedures

  • 7.

    toekennen nadeelcompensatie.

NB. Vaststellen van beleidsregels en het afwijken daarvan blijft bevoegdheid D&H.

7

Wet open overheid:

Het nemen van besluiten in het kader van deze wet.

D&H

 

SD

directeur

manager

De bevoegdheid betreft het nemen van alle soorten besluiten op grond van de Wet open overheid.

8

Algemene verordening gegevensbescherming:

Het nemen van besluiten in het kader van deze verordening.

D&H

 

SD

directeur

manager

De bevoegdheid betreft het nemen van alle soorten besluiten op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming.

9

Ambtelijke organisatie:

Het nemen van besluiten inzake het aanbrengen van beperkte wijzigingen in de organisatiestructuur.

VV

D&H

SD

Dit geldt voor wijzigingen van beperkte aard voor de organisatie, zoals beperkte formatiewijzigingen, herverdeling van taken tussen afdelingen e.d.

10

Formatie- en functiestructuur:

Het nemen van besluiten inzake beperkt wijzigen van de formatiestructuur van en functiestructuur in afdelingen

D&H

 

SD

Het mandaat geldt voor wijzigingen van beperkte aard in de formatie en functiestructuur binnen afdelingen, zoals beperkte wijzigingen in de formatie, herverdeling van taken tussen afdelingen, functiewijziging van medewerkers e.d..

11

Taak- en functie-inhoud:

Het nemen van besluiten inzake aanbrengen van beperkte wijzigingen in taak- en functie-inhoud.

D&H

 

SD

directeur

Dit geldt voor wijzigingen van beperkte aard in taak- of functie-inhoud van medewerkers, herverdeling van taken tussen medewerkers e.d.

12

CAO:

Het nemen van besluiten op basis van de cao Werken voor Waterschappen

D&H

 

SD

directeur

Betreft het uitvoeren van de cao.

De bevoegdheid omvat het nemen van alle besluiten zoals het aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten, het vaststellen, wijzigen en intrekken van regelingen.

13

Overige personele regelingen:

Het nemen van besluiten over personele regelingen

D&H

 

SD

Betreft regelingen die niet zijn gebaseerd op de cao.

De bevoegdheid omvat het nemen van alle besluiten zoals het vaststellen, wijzigen en intrekken van regelingen.

14

Vergoeding van schade personeel:

Het nemen van besluiten op verzoeken van personeel om vergoeding van schade ontstaan bij of als gevolg van hun taakuitoefening.

D&H

 

SD

 

15

Toezicht:

Het nemen van besluiten inzake aanwijzen van ambtenaren belast met toezicht.

D&H

 

SD

directeur

manager

 

16

Vergunningverlening:

  • 1.

    Het nemen van besluiten inzake aanvragen om de verlening, wijziging en intrekking van een vergunning.

  • 2.

    Het ambtshalve nemen van besluiten over verlening, wijziging en intrekking van een vergunning.

  • 3.

    Het besluiten op aanvragen om het stellen van een maatwerkvoorschrift en op aanvragen om toestemming om een gelijkwaardige maatregel te treffen op grond van of krachtens de Omgevingswet en op grond van de Waterschapsverordening.

  • 4.

    Het ambtshalve besluiten tot het stellen van een maatwerkvoorschrift.

D&H

 

SD

directeur

manager

Het afhandelen van meldingen en het afgeven van gedoogbeschikkingen zijn feitelijke handelingen die geschieden op grond van artikel 4 van dit besluit.

17

Samenloop:

Het aanwijzen van het bevoegd gezag tot vergunningverlening ingeval van samenloop van bevoegdheden van meer dan één bestuursorgaan.

D&H

 

SD

 

18

Vaststelling projectbesluiten Omgevingswet:

het vaststellen van ontwerp-projectbesluiten en projectbesluiten op grond van de Omgevingswet.

D&H

 

SD

 

 

19

Advies en instemming

Het geven van advies en het verlenen van instemming op grond van of krachtens de Omgevingswet.

D&H

 

SD

directeur

manager

 

20

Verkeersbesluiten en tijdelijke verkeersmaatregelen:

Het nemen van besluiten op grond van - of krachtens de Wegenverkeerswet.

D&H

 

SD

directeur

manager

 

 

21

Verkeersbesluiten en tijdelijke verkeersmaatregelen op water:

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Scheepvaartverkeerswet.

D&H

 

SD

directeur

manager

 

22

Opleggen gedoogplichten:

Het nemen van besluiten over gedoogplichten als bedoeld in artikel 10.17 Omgevingswet, alsmede over het wijzigen van gedoogplichtbeschikkingen als bedoeld in artikel 10.23 Omgevingswet.

VV

D&H

SD

directeur

manager

 

 

23

Calamiteiten:

Het gebruik van alle mandaten en volmachten in dit Mandaat- en volmachtbesluit in verband met het bestrijden van calamiteiten.

D&H

 

SD

Deze bevoegdhedenregeling is opgenomen in het Calamiteitenplan. D&H heeft het Calamiteitenplan vastgesteld als onderdeel van het Handboek calamiteitenzorg.

  • 1.

    De Operationeel leider (OL) heeft dezelfde bevoegdheden als de SD.

Ad 1. Operatio-neel leider

  • 2.

    De Coördinator Plaats Incident (CPI) heeft dezelfde bevoegdheden als de managers.

Ad 2. Coördinator Plaats Incident

24

Privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het nemen van besluiten over privaatrechtelijke overeenkomsten.

VV

D&H

SD

directeur

manager

voorzitter rekenkamer

De bevoegdheid omvat onder meer de besluiten tot het aangaan, wijzigen, ontbinden en beëindigen van overeenkomsten.

De bevoegdheid omvat tevens het besluit elk mogelijk (juridisch bindend) standpunt in te nemen, zoals opschorting, ingebrekestelling, verrekening, etc.

 

Het betreft onder meer overeenkomsten over:

  • a.

    werken, leveringen of diensten

  • b.

    financiële verplichtingen, waaronder ook geldleningen en uitzettingen,

  • c.

    vastgoedovereenkomsten, zoals onder andere verkrijging en vervreemding, vestiging, afstand en wijziging van goederenrechtelijke rechten, bedingen van kwalitatieve verplichtingen, (ver)huur, bruikleen, pacht.

  • d.

    verzekeringsovereenkomsten.

  • e.

    verwerkersovereenkomsten persoonsgegevens.

  • f.

    toekennen tegemoetkoming in de kosten van plaatsing, onderhoud en werking van IBA’s.

NB Arbeidsovereenkomsten, inhuur personeel, leer-werkovereenkomsten en stageovereenkomsten zijn een bevoegdheid van D&H en vallen dus niet onder dit mandaat.

 

Feitelijke handelingen namens Delfland, zoals het geven inlichtingen en informatie, gebeuren op grond van artikel 4 van dit besluit.

25

Nadere besluiten:

Het nemen van nadere en/of opvolgende besluiten ter uitvoering van door of namens D&H genomen besluiten.

D&H

 

SD

directeur

manager

Deze bevoegdheid omvat besluiten over de toepassing en uitvoering van overeenkomsten en andere privaatrechtelijke rechtshandelingen opvolgend of ter uitvoering van een primair besluit.

26

Leggerwijzigingen:

het vaststellen van wijzigingen van de leggerkaart van de Legger Delfland.

VV

DH

SD

directeur

manager

N.a.v. wijziging delegatiebesluit VV 30 mei 2024

27

Instellen verboden:

Het nemen van besluiten op grond van artikel 1.10 Waterschapsverordening Delfland (instellen van verboden op het onttrekken of lozen van oppervlakte- of grondwater in geval van (dreigende of daadwerkelijke) grote schaarste of overvloed).

 

Beperking:

Slechts te gebruiken als het vergaderquorum van dijkgraaf en hoogheemraden -in een fysieke bijeenkomst of via een technisch communicatiemiddel– niet kan worden bereikt.

D&H

 

dijkgraaf

Wanneer van dit mandaat gebruik wordt gemaakt, wordt dit onverwijld aan D&H gemeld.

 

Zie toelichting in bestuursvoorstel d.d. 23 aug 2022 dossnr. 2666.

 

Zie voor de toepassing van artikel 1.10 Wsv ten behoeve van het beperken van het schutten van de schepen nr. 28.

28

Instellen verboden:

Het nemen van besluiten op grond van artikel 1.10 Waterschapsverordening Delfland

(instellen van verboden op het onttrekken of lozen van oppervlakte- of grondwater in geval van (dreigende of daadwerkelijke) grote schaarste of overvloed) op basis van het ‘Droogteprotocol Schutten beheergebied Delfland’.

D&H

 

 

In het ‘Droogteprotocol Schutten beheergebied Delfland 2023’ (vastgesteld door D&H op 20 juni 2023) staan operationele afspraken uitgewerkt voor het instellen van schutbeperkingen bij de sluizen tussen zoet en zout water in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. Dit is aan de orde indien Delfland bij een (dreigend) watertekort maatregelen dient te treffen op grond van de nationale verdringingsreeks droogte.

  • a.

    opschalen naar code geel

  • b.

    opschalen naar code oranje

  • c.

    opschalen naar code rood

a. manager

b. manager

c. manager

Daar waar managers het mandaat krijgen voor de besluitvorming van op- of afschalen conform het Droogteprotocol Schutten, kan het besluit worden genomen door de manager die de rol van voorzitter van de Regiegroep Droogte vervult.

  • d.

    opschalen naar code zwart

d. niet geman-dateerd

Het college wordt geïnformeerd bij besluitvorming over opschaling en afschaling van alle codes van het Droogteprotocol Schutten Delfland.

  • e.

    afschalen naar lagere kleur code of beëindigen van de maatregelen op basis van ‘Droogteprotocol Schutten beheergebied Delfland’.

e. manager

Het mandaat geldt alleen voor de toepassing van artikel 1.10 Wsv ten behoeve van de toepassing van het ‘Droogteprotocol Schutten beheergebied Delfland’.

Zie voor de toepassing van artikel 1. 10 Wsv in andere gevallen bij nr. 27.

29

Cao-onderhandelingen:

Het nemen van al zodanige besluiten als nodig voor een goede vertegenwoordiging van Delfland bij de cao-onderhandelingen

D&H

 

dijkgraaf

 

30

Nadeelcompensatie:

Het nemen van besluiten inzake (toekennen) nadeelcompensatie

D&H

 

SD

directeur

manager

 

31

Arbeidsovereenkomsten:

Het nemen van besluiten inzake arbeidsovereenkomsten.

D&H

 

SD

Dit mandaat betreft de vaste aanstelling van personeel.

32

Inhuur personeel, leer-werkovereenkomsten en stageovereenkomsten:

Het nemen van besluiten inzake de genoemde overeenkomsten.

D&H

 

SD

directeur

manager

Dit mandaat betreft de tijdelijke aanstelling van personeel, stagiairs, leertrajecten in welke vorm dan ook.

33

Inkoop- en aanbestedingsbeleid:

Het nemen van besluiten om af te wijken van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

D&H

 

SD

Zie artikel 3 lid 3 van dit besluit.

34

Aanvragen van subsidie:

Het nemen van besluiten ten behoeve van het aanvragen van een subsidie.

D&H

 

SD

directeur

manager

De bevoegdheid omvat alle besluiten die moeten worden genomen bij het doorlopen van gehele traject voor het aanvragen van een subsidie.

35

Legesverordening:

Vaststellen van de begroting, ter bepaling van de hoogte van de leges, als bedoeld in bijlage 1 tarieventabel onder 4.2 van de legesverordening.

VV

D&H

SD

directeur

manager

In de tarieventabel van de legesverordening wordt onder 4.2. de hoogte van de leges voor een vergunningaanvraag waarvan de behandeling meer dan 781 uur gaat bedragen, bepaald door een begroting.

36

Waterschapsverordening :

Het nemen van besluiten betreffende aanwijzen van werkingsgebieden in bijlage 3 van de Waterschapsverordening.

VV

D&H

SD

directeur

manager

De werkingsgebieden bij de Wsv worden via Bijlage 3 in het DSO ontsloten.

De werkingsgebieden laten zien waar de regels van de Wsv werking hebben.

37

Inkoopvoorwaarden

Het vaststellen van de algemene waterschapsinkoopvoorwaarden.

D&H

 

SD

Het betreft onder meer de AWVODI en de AWBIT.

 

Paragraaf IV. Overgangsrecht

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    Op de vaststelling van projectplannen als bedoeld in artikel 5.4 Waterwet waarvan het ontwerp voor de inwerkingtreding van afdeling 5.1 van de Omgevingswet ter inzage is gelegd, blijft het Mandaatbesluit Delfland 2023, zoals dat luidde tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, van toepassing.

  • 2.

    Op een ambtshalve opgelegde gedoogplichtbeschikking als bedoeld in artikel 5.21 Waterwet en artikel 5.24 Waterwet die voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet is bekend gemaakt, blijft het Mandaatbesluit Delfland 2023, zoals dat luidde tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, van toepassing totdat de betreffende gedoogplichtbeschikking onherroepelijk is.

  • 3.

    Indien voor een ambtshalve te nemen gedoogplichtbeschikking als bedoeld in artikel 5.21 Waterwet en artikel 5.24 Waterwet voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet toepassing is gegeven aan artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht, blijft het Mandaatbesluit Delfland 2023 van toepassing zoals dat luidde tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, totdat de te nemen gedoogplichtbeschikking onherroepelijk is.

  • 4.

    Indien voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet een aanvraag als bedoeld in artikel 5.22 lid 1 Waterwet is ingediend, blijft het Mandaatbesluit Delfland 2023 van toepassing, zoals dat luidde tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, totdat het besluit op de aanvraag onherroepelijk is.

  • 5.

    Op grond van voorgaande besluiten verleende ondermandaten en/of substitutievolmachten, worden geacht te zijn verleend op basis van dit besluit.

 

Paragraaf V. Slotartikelen

Artikel 12. Intrekking, inwerkingtreding citeertitel

  • 1.

    Het Mandaat- en volmachtbesluit Delfland 2024 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Het besluit van 3 september 2018 tot verlening mandaat aan de SD om inkoopvoorwaarden vast te stellen, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking de dag na publicatie in het Waterschapsblad.

  • 4.

    Ondermandaten verstrekt op basis van het voorgaande Mandaat- en volmachtbesluit, worden geacht te zijn verstrekt op basis van het onderhavige Mandaat- en volmachtbesluit.

  • 5.

    Dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en volmachtbesluit Delfland 2024-2.

Aldus besloten in de vergadering van dijkgraaf en hoogheemraden van 24 september 2024.

Naar boven