Derde wijziging Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019

De secretaris-directeur van waterschap Vechtstromen;

 

gezien het advies d.d. 16 september 2024;

 

gelet op het Besluit mandaat, volmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019 en het daarin toegekende mandaat, volmacht en machtiging aan de secretaris-directeur

 

BESLUIT

 

het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019 als volgt te wijzigen.

Artikel I  

Bijlage 1 als bedoeld in artikel 2, lid 1, te vervangen door de bij dit besluit behorende ‘Bijlage 1 als bedoeld in het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging 2019 waterschap Vechtstromen: ondermandaat 2024’.

Artikel II  

Bijlage 2 als bedoeld in artikel 2, lid 2, te vervangen door de bij dit besluit behorende ‘Bijlage 2 als bedoeld in het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging 2019 waterschap Vechtstromen: ondervolmacht 2024’.

Artikel III  

A. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

B. Dit besluit kan worden aangehaald als: Derde wijziging Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019.

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 24 september 2024.

Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen,

namens deze,

de secretaris-directeur

drs. R.I. Andringa

Toelichting Derde wijziging Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019

ALGEMENE TOELICHTING

Met het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019 wordt door de secretaris-directeur ondermandaat en ondervolmacht verleend aan de ambtelijke organisatie van het waterschap van de bevoegdheden die aan hem zijn opdragen door het dagelijks bestuur.

 

Algemeen

(Onder)mandaat, (onder)volmacht en machtiging. In het dagelijks spraakgebruik wordt tussen deze drie begrippen doorgaans geen onderscheid gemaakt. Toch is er juridisch gezien wel een onderscheid.

 

Mandaat

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

 

Volmacht

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. In het algemeen is bij privaatrechtelijke rechtshandelingen het Burgerlijk Wetboek (BW) van toepassing.

 

Machtiging

De machtiging heeft betrekking op andere handelingen dan publiekrechtelijke rechtshandelingen of een privaatrechtelijke rechtshandeling. Het betreft feitelijke handelingen niet gericht op enig rechtsgevolg.

 

Heldere sturingslijnen

In 2023 is het sturingsmodel voor de ambtelijke organisatie van Vechtstromen verduidelijkt. De lijnen waarlangs de ambtelijke organisatie wordt aangestuurd en de functies die daarbij horen zijn beschreven. Deze heldere sturingslijnen zijn uitgewerkt voor het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging en leiden tot de wijziging van dit Besluit.

 

Vechtstromen is een zogenaamde matrix organisatie en kent drie sturingslijnen:

  • 1.

    lijnsturing;

  • 2.

    programmasturing; en

  • 3.

    themasturing.

Samengevat:

 

sturingslijn

functie

financieel

personeel

directieteam

secretaris-directeur

het directieteam is gezamenlijk verantwoordelijk voor de

  • -

    investeringen en

  • -

    exploitatie

van de organisatie

verantwoordelijk voor de concerncontroller

directieleden

verantwoordelijk voor de teamleiders en programmaleiders

  • 1.

     

lijnsturing

teamleider

verantwoordelijk voor de exploitatie

verantwoordelijk voor de medewerkers team, waaronder themaleiders

  • 2.

     

themasturing

themaleider

verantwoordelijk voor de exploitatie zover niet belegd bij teamleider

-

  • 3.

     

programmasturing

programmaleider

verantwoordelijk voor de investeringen

-

 

Uitgangspunten zijn verder:

  • ▪︎

    het dagelijks bestuur verleent mandaat/volmacht aan de secretaris-directeur en de secretaris-directeur vervolgens ondermandaat/ondervolmacht aan de ambtelijke organisatie.

  • ▪︎

    De secretaris-directeur is daarmee altijd bevoegd, want heeft het mandaat/de volmacht van/voor de door het dagelijks bestuur opgedragen bevoegdheden en geeft deze in ondermandaat/ondervolmacht door.

  • ▪︎

    ondermandaat en ondervolmacht worden toegekend voor zover:

    • -

      het aangelegenheden betreft, die behoren tot het werkterrein en taak van de medewerker, zoals weergegeven in zijn functiebeschrijving; en

    • -

      die naar aard of inhoud niet een zodanig gewicht hebben dat zij door het dagelijks bestuur behoren te worden afgedaan;

  • ▪︎

    van het ondermandaat en de ondervolmacht wordt gebruik gemaakt onder voorwaarde dat

    • -

      deze worden uitgeoefend binnen het door het bestuur vastgestelde beleid en binnen de gegeven aanwijzingen; en

    • -

      daarvoor voldoende financiële middelen beschikbaar zijn gesteld.

  • ▪︎

    Ondermandaat en ondervolmacht wordt toegekend aan functies en daarmee in principe niet aan rollen.

  • ▪︎

    Bij het aangaan van financiële verplichtingen is er een onderscheid in exploitatie (teamleiders) en investeringen (programmaleiders).

  • ▪︎

    Bij het aangaan van financiële verplichtingen wordt het ‘vier-ogen’ principe toegepast.1

  • ▪︎

    De ‘HR-verantwoordelijke’/leidinggevende bevoegd is in principe bevoegd te beslissingen over de arbeidsovereenkomst en arbeidsvoorwaarden van zijn medewerker(s).

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel I

In bijlage 1 bij het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019 wordt ondermandaat verleend. Ondermandaat heeft betrekking op het nemen van bestuursrechtelijke besluiten

 

In de bijlage wordt bij onderdeel 13 - Het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid – de functie van ‘juridisch adviseur Woo verzoeken’ toegevoegd.

 

Artikel II

In bijlage 2 bij het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging waterschap Vechtstromen 2019 wordt ondervolmacht verleend. Ondervolmacht heeft betrekking op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de publiekrechtelijke rechtspersoon het waterschap.

 

De wijzigingen betreffen het aangaan van financiële verplichtingen en de rechtspositie van de medewerkers (ambtenaren) van het waterschap.

 

Financiële verplichtingen

Algemeen

Het algemeen bestuur stelt de begroting vast (artikel 101 Waterschapswet, budgetrecht).

 

Exploitatie

Het dagelijks bestuur is vervolgens bevoegd tot het voeren van het dagelijks beheer over de financiën en zaken die bij het waterschap in eigendom, beheer of onderhoud zijn, binnen het totaal van de begroting. Daarnaast is het dagelijks bestuur bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten voor het dagelijks beheer in het kader van de taken van het waterschap.

Met het vaststellen van de programmabegroting is het dagelijks bestuur gerechtigd het in de beheerbegroting toegekende exploitatiebudget (inclusief de post onvoorzien) te besteden en financiële verplichtingen aan te gaan.

 

Investering

Voor investeringen is, naast het vaststellen van de programmabegroting, een apart besluit (kredietaanvraag) nodig. De bevoegdheden tot het verstrekken van kredieten voor investeringen zijn vastgelegd in de betreffende verordening op basis van artikel 108 Waterschapswet (beleids- en verantwoordingsfunctie). Met het vaststellen van de begroting is het dagelijks bestuur bevoegd die kredieten te verstrekken die zijn begroot. Kredieten die in een begrotingsjaar niet zijn begroot worden verstrekt door het algemeen bestuur.

 

Uitvoering

Met het Besluit mandaat, volmacht en machtiging wordt aan de secretaris-directeur de bevoegdheid verleend ‘de begroting financieel uit te voeren’/programma’s te realiseren:

  • -

    Het aangaan van verplichtingen voor wat betreft de exploitatie én de investeringen.

  • -

    Het doen van uitgaven ten laste van de post onvoorzien.

De bevoegdheid om in een programma en tussen programma’s te schuiven met begrote netto-kosten of investeringskredieten wordt niet verleend.

 

Vervolgens wordt door de secretaris-directeur met het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en machtiging, ondervolmacht aan de ambtelijke organisatie gegeven voor de verdere ‘financiële uitvoering van de begroting’/realisatie van de programma’s.

 

Te allen tijde geldt als voorwaarde dat er in de (beheer)begroting voldoende financiële middelen – exploitatiebudget of investeringskrediet - beschikbaar zijn gesteld.

 

Exploitatie

  • ▪︎

    De teamleider is verantwoordelijk voor het exploitatiebudget toegekend aan zijn team (budgethouder).

  • ▪︎

    De teamleider is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan

    • tot en met een bedrag van € 250.000/per jaar/per verplichting of

    • in het geval van een meerjarige financiële verplichting tot en met een totaal van € 1.000.000/voor 4 jaar/per verplichting.

  • ▪︎

    Boven deze drempels tekent het directielid mee. De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

  • ▪︎

    Binnen deze drempels kan een teamleider een medewerker, bijvoorbeeld een coördinator (budgetbeheerder), ondervolmacht verlenen tot het aangaan van financiële verplichtingen

    • tot en met een bedrag van € 100.000/per jaar/per verplichting of

    • in het geval van een meerjarige financiële verplichting tot en met een totaal van € 400.000/voor 4 jaar/per verplichting.

  • ▪︎

    De medewerker wordt verantwoordelijk voor een budget (budgetbeheer) gekoppeld aan een concreet doel.

  • ▪︎

    Een themaleider is verantwoordelijk voor het exploitatiebudget toegekend aan zijn thema (budgethouder) voor de uitvoering van een door de secretaris-directeur vastgesteld themaplan.

  • ▪︎

    De themaleider is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan

    • tot en met een bedrag van € 250.000/per jaar/per verplichting of

    • in het geval van een meerjarige financiële verplichting tot en met een totaal van € 1.000.000/voor 4 jaar/per verplichting.

  • ▪︎

    Boven deze drempels tekent het directielid mee. De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen

  • ▪︎

    Een directielid is verantwoordelijk voor het exploitatiebudget dat aan hem wordt toegekend (budgethouder) en is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan.

  • ▪︎

    De concerncontroller is verantwoordelijk voor het exploitatiebudget dat aan hem wordt toegekend (budgethouder) en is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan.

  • ▪︎

    De concerncontroller is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan

    • tot en met een bedrag van € 250.000/per jaar/per verplichting of

    • in het geval van een meerjarige financiële verplichting tot en met een totaal van € 1.000.000/voor 4 jaar/per verplichting.

  • ▪︎

    Boven deze drempels tekent de secretaris-directeur mee. De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

  • ▪︎

    Een raamovereenkomst is een meerjarige overeenkomst, die een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Ongeacht of er een verplichting bestaat om ook daadwerkelijk diensten of werken af te nemen binnen die raamovereenkomst. Het sluiten van een raamovereenkomst volgt dan ook de regels voor de bevoegdheidsverdeling zoals hierboven beschreven.

  • ▪︎

    Hetzelfde geldt ook voor wel daadwerkelijk afnemen van een dienst of werk binnen de raamovereenkomst.

Schematisch

secretaris-directeur

(mandaat)*

Directielid

 

Toegekend exploitatiebudget

Concerncontroller

 

Toegekend exploitatiebudget

 

verplichtingen

€ 0 ≤

  • -

    € 250.000/per jaar/per verplichting

of

  • -

    een totaal van € 1 mln./voor 4 jaar/per verplichting

Teamleider

 

Toegekend exploitatiebudget

 

verplichtingen

€ 0 ≤

  • -

    € 250.000/per jaar/per verplichting

of

  • -

    een totaal van € 1 mln./voor 4 jaar/per verplichting

Themaleider

 

Toegekend exploitatiebudget na een vastgesteld themaplan

verplichtingen

€ 0 ≤

  • -

    € 250.000/per jaar/per verplichting

of

  • -

    een totaal van € 1 mln./voor 4 jaar/per verplichting

Medewerker

 

Door de teamleider toegekend exploitatiebudget

 

verplichtingen

€ 0 ≤

  • -

    € 100.000/per jaar/per verplichting

of

  • -

    een totaal van € 400.000/voor 4 jaar/per verplichting

Boven de drempelbedragen tekent de secretaris-directeur mee

Boven de drempelbedragen tekent het betreffende directielid mee

Boven de drempelbedragen tekent het betreffende directielid mee

* Omdat het ondermandaat loopt via de secretaris-directeur blijft deze altijd bevoegd.

 

Investering

  • ▪︎

    Een projectleider/ proces- en projectmanager is verantwoordelijk voor het investeringskrediet toegekend aan zijn project (budgethouder).

  • ▪︎

    Een projectleider/ proces- en projectmanager is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan tot en met een bedrag van € 100.000/per verplichting.

  • ▪︎

    Bij het aangaan van een financiële verplichting boven een bedrag van € 100.000/per verplichting tot en met een bedrag van € 5.000.000/per verplichting tekent de betreffende programmaleider mee.

  • ▪︎

    De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

  • ▪︎

    Bij het aangaan van een financiële verplichting boven een bedrag van € 5.000.000 /per verplichting tekent naast de programmaleider, ook het betreffende directielid mee.

  • ▪︎

    De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

Schematisch

secretaris-directeur

(mandaat)*

projectleider/ proces- en projectmanager

Toegekend investeringskrediet

 

verplichtingen

  • -

    € 0 ≤ € 100.000

Bij een verplichting > € 100.000 en ≤ € 5.000.000

tekent de betreffende programmaleider mee

Bij een verplichting > € 5.000.000

tekent naast de betreffende programmaleider, ook het betreffende directielid mee

* Omdat het ondermandaat loopt via de secretaris-directeur blijft deze altijd bevoegd.

 

  • ▪︎

    In afwijking van het principe dat ondermandaat en ondervolmacht alleen wordt toegekend aan functies, is het ook mogelijk om ondervolmacht toe te kennen aan medewerkers die de rol van projectleider vervullen.

  • ▪︎

    Deze medewerkers worden door de betreffende programmaleider aangewezen.

  • ▪︎

    De medewerker in de rol van projectleider is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan tot en met een bedrag van € 100.000/per verplichting.

  • ▪︎

    Bij het aangaan van een financiële verplichting boven een bedrag van € 100.000/per verplichting tot en met een bedrag van € 1.000.000 /per verplichting tekent de betreffende programmaleider mee.

  • ▪︎

    De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

  • ▪︎

    Bij het aangaan van een financiële verplichting boven een bedrag van € 1.000.000 /per verplichting tekent naast de programmaleider, ook het betreffende directielid mee.

  • ▪︎

    De verantwoordelijkheid wordt niet overgenomen.

Schematisch

secretaris-directeur

(mandaat)*

De medewerker in de rol van projectleider

 

verplichtingen

  • -

    € 0 ≤ € 100.000

Bij een verplichting > € 100.000 en ≤ € 1.000.000

tekent de betreffende programmaleider mee

Bij een verplichting > € 1.000.000

tekent naast de betreffende programmaleider, ook het betreffende directielid mee

* Omdat het ondermandaat loopt via de secretaris-directeur blijft deze altijd bevoegd.

 

Rechtspositie medewerkers

Algemeen

Medewerkers van het waterschap zijn ambtenaar en werknemer naar burgerlijk recht (Burgerlijk Wetboek, Boek 7).

 

De rechtspositie van de medewerkers van het waterschap wordt verder ingevuld door de Ambtenarenwet 2017, de landelijke cao en het personeelshandboek van het waterschap.

 

  • ▪︎

    Het waterschap is de werkgever voor de medewerker.

  • ▪︎

    Het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse aangelegenheden van het waterschap (artikel 84, lid 1, van de Waterschapswet).

  • ▪︎

    Het neemt voorbereidende besluiten (besluit ter voorbereiding van een privaatrechtelijke rechtshandeling) tot het sluiten, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en alle andere arbeidsvoorwaarden.

  • ▪︎

    Dit zijn de arbeidsvoorwaarden zoals deze voortvloeien uit het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet 2017, de cao en het personeelshandboek.

  • ▪︎

    De voorzitter van het waterschap vertegenwoordigt het waterschap in en buiten rechte (artikel 95 van de Waterschapswet).

  • ▪︎

    De voorzitter voert de besluiten over de arbeidsovereenkomst en alle andere arbeidsvoorwaarden uit.

  • ▪︎

    Via (onder)mandaat en (ondervolmacht) worden deze bevoegdheden, via de secretaris-directeur, nader in de ambtelijke organisatie belegd.

  • ▪︎

    Uitgangspunt is dat de zogenaamde ‘HR-verantwoordelijke’/leidinggevende bevoegd is de beslissingen over de arbeidsovereenkomst en arbeidsvoorwaarden van zijn medewerker(s) te nemen.

  • ▪︎

    Waarbij geldt dat:

    • de secretaris-directeur als HR-verantwoordelijke/leidinggevende bevoegd is voor de concerncontroller;

    • een directielid als HR-verantwoordelijke/leidinggevende bevoegd is voor zijn teamleiders en programmaleiders; en

    • een teamleider als HR-verantwoordelijke/leidinggevende bevoegd is voor zijn medewerkers en themaleiders.

  • ▪︎

    De HR-verantwoordelijke/leidinggevende is bevoegd voor:

    • het aangaan en wijzigen van de arbeidsovereenkomst;

    • het beëindigen van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (vrijwillig ontslag);

    • Overige beslissingen over toepassing van het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet 2017, cao en het personeelshandboek (de arbeidsvoorwaarden), denk aan:

      • het verplicht verrichten van (andere) werkzaamheden

      • plannings-, voortgangs- en evaluatiegesprekken (maatwerkgesprekken)

      • het verhogen van het salaris

      • het toekennen van een extra structurele of incidentele beloning

      • het in opdracht verrichten van overwerk

      • het toekennen van een arbeidsmarkttoelage

      • het vergoeden van reiskosten

      • het toekennen van verblijfs- en verhuiskosten

      • het maken van afspraken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken

      • het goedkeuren van het opnemen van vakantie

      • het verlenen van vakantie of verlof

      • Het proces van werving en selectie

      • Het intern melden van nevenwerkzaamheden of financiële belangen

      • Het begeleiden van ziekte en arbeidsongeschiktheid

      • Het toekennen van een bedrijfsauto

      • Het toepassen van de Richtlijn voor bijzondere personele gebeurtenissen

      • Het besteden van het Persoonsgebonden Basisbudget (PBB)

  • ▪︎

    De teamleider als HR-verantwoordelijke/leidinggevende stemt het gebruik van zijn bevoegdheid af met het betreffende directielid als het gaat over:

    • het direct aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bij indiensttreding;

    • het toekennen van een extra structurele beloning aan een medewerker;

    • het toekennen van een arbeidsmarkttoelage aan een medewerker;

    • het toekennen van verblijfs- en verhuiskosten aan een medewerker;

    • het toekennen van bijzonder verlof aan een medewerker;

    • maatwerk wordt toegepast bij een bijzondere personele gebeurtenis van een medewerker.

  • Ter verduidelijking nog het volgende. Bij bijzonder verlof gaat het over het bijzonder verlof wat de werkgever kan toekennen als bedoeld in artikel 4.4.1. van (nu) de CAO werken voor water (1 januari 2024). En dus niet de verlofsoorten in verband met arbeid en zorg als bedoeld in artikel 4.5 van de cao, waarop (ook) de Wet arbeid en zorg (WAZO) van toepassing is.

    Het gaat bij bijzonder verlof dus om het verlof wat kan worden toegekend en wat niet direct voortvloeit uit de cao en de WAZO.

  • ▪︎

    De HR-verantwoordelijke/leidinggevende is niet bevoegd te beslissen over:

    • Het toepassen van de hardheidsclausule (cao)

    • Het toekennen van schadevergoeding (cao)

    • Het vaststellen van het functiehuis, de functieomschrijving en de functiewaardering

    • Het instellen van een wachtdienst

    • Het verlenen van onvrijwillig ontslag

    • Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten bij ziekte of onvrijwillig ontslag, waarbij een transitievergoeding wordt toegekend

  • De beslissingen over deze onderwerpen blijft een bevoegdheid van de secretaris-directeur en worden dus niet in ondervolmacht gegeven.

  • ▪︎

    De besteding van het centrale opleidingsbudget (aangaan financiële verplichtingen) is een exclusieve bevoegdheid van de teamleider Organisatie & HRM.

Artikel III

In dit artikel wordt de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit geregeld.

En krijgt dit wijzigingsbesluit een eigen citeertitel.

 

Bijlage 1 als bedoeld in het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging 2019 waterschap Vechtstromen: ondermandaat 2024.

 

Nr.

Besluit

Gemandateerde

Instructie

Voorbereiden privaatrechtelijke rechtshandeling

  • 1.

     

Besluiten tot het voorbereiden van een privaatrechtelijke rechtshandeling en het aangaan van een financiële verplichting.

Degene aan wie volmacht is verleend op grond van bijlage 2

Vergunningverlening en handhaving

  • 2.

     

Besluiten tot het niet in behandeling nemen, verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen, ontheffingen of beslissing tot gedogen op grond van:

  • -

    de Omgevingswet;

  • -

    de Waterschapsverordening van het waterschap;

  • -

    het Verkeersbesluit voor de Vecht;

behoudens besluiten tot het intrekken van een vergunning of beslissing tot gedogen vanwege het niet naleven van voorschriften.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

  • 3.

     

Het in ontvangst nemen van en afdoen van meldingen en te verstrekken gegevens op grond van de:

  • -

    Omgevingswet;

  • -

    Waterschapsverordening van het waterschap.

Het stellen van aanvullende voorschriften of maatwerkvoorschriften of het verlenen van toestemming voor het treffen van een gelijkwaardige maatregel op grond van:

  • -

    Omgevingswet;

  • -

    Waterschapsverordening van het waterschap.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

  • 4.

     

  • -

    Het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.

  • -

    Het afdoen van algemene correspondentie wat betreft toezicht en handhaving.

  • -

    Het nemen van voorbereidingsbesluiten en het verrichten van voorbereidingshandelingen, bijvoorbeeld: doorzenden of terugzenden van geschriften (artikel 2:3 Awb).

  • -

    Besluiten tot het ten uitvoerleggen van een bestuurlijke strafbeschikking.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

  • 5.

     

Het afdoen van algemene correspondentie niet gebonden aan het nemen van een besluit.

 

Het nemen van voorbereidingsbeslissingen en het verrichten van voorbereidingshandelingen, zoals:

  • -

    doorzenden of terugzenden van geschriften (artikel 2:3 Awb)

  • -

    zenden van een bewijs van ontvangst (artikel 4:3a Awb)

  • -

    verzoeken om aanvullende informatie, dan wel een vertaling of samenvatting (artikel 4:5 Awb)

  • -

    het stellen van termijnen (artikel 3:6, lid 1)

  • -

    artikel 3:18, lid 2 (verlenging beslistermijn)

  • -

    artikel 4:5 (aanvraag)

  • -

    artikel 4:14 (beslistermijn) Awb)

  • -

    al dan niet horen van aanvragers en belanghebbenden (artikelen 4:7, 4:8, 4:11, 4:12 Awb)

  • -

    het bekendmaken en ter inzage leggen van ontwerpen van te nemen besluiten en genomen besluiten en de eventuele toezending daarvan alsmede de bijbehorende mededeling (artikelen 3:11, lid 1, 3:12, lid 1, 3:13, lid 1, 3:41, 3:42, 3:43, 4:5, lid 4, 4:8 Awb)

  • -

    het maken van verslagen van mondeling naar voren gebrachte zienswijzen (artikelen 3:17, 4:7, 4:8, 4:9 Awb)

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

Advies en instemming

  • 6.

     

Het geven van advies en instemming:

  • -

    waar dit recht is toegekend in of op grond van de Omgevingswet;

  • -

    waar dit recht is toegekend in of op grond van de Mijnbouwwet.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

  • 7.

     

Het geven van de opvattingen over de gevolgen voor het beheer van watersystemen bij omgevingsplannen als bedoeld in artikel 5.37 van het Besluit kwaliteit leefomgeving.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving 

Senior adviseur RO/gebiedsinrichting

  • 8.

     

Het geven van overeenstemming bij het aanwijzen van zwemlocaties als bedoeld in artikel 3.2 van het Besluit kwaliteit leefomgeving

Teamleider Expertisecentrum

Nautisch beheer (scheepvaartverkeer beheer)

  • 9.

     

Besluiten tot het niet in behandeling nemen, verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen op grond van:

  • -

    het Verkeersbesluit voor de Vecht;

behoudens besluiten tot het intrekken van een vergunning of beslissing tot gedogen vanwege het niet naleven van voorschriften.

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving

  • 10.

     

Het in ontvangst nemen en afdoen van meldingen, het geven van toestemmingen, vrijstellingen of ontheffingen en zo nodig hier voorschriften aan te verbinden als bedoel in de artikelen

  • -

    1.23

  • -

    3.25

  • -

    3.27

  • -

    3.28

  • -

    3.29

  • -

    6.28

  • -

    7.01

  • -

    8.08

van het Binnenvaartpolitiereglement

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving;

Coördinator vergunningverlening & handhaving 

  • 11.

     

Het zonder verkeersbesluit tijdelijk aanbrengen van verkeerstekens als bedoeld in artikel 10 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer.

De teamleider Team Watersysteem

Als er sprake is van:

  • a.

    uitvoering van werken,

  • b.

    dreigend gevaar, of

  • c.

    een andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard.

Subsidies

  • 12.

     

Vaststellen, verlenen, weigeren, wijzigen, terugvorderen en intrekken van subsidies, alsmede de (verdere) uitvoering van de subsidieverordening

Bij nadere subsidieregeling op grond van de Algemene subsidieverordening waterschap Vechtstromen 2019 wordt bepaald wie het ondermandaat krijgt

Openbaarheid van bestuur

  • 13.

     

Het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid

Strategisch adviseur juridische zaken

Senior adviseur juridische zaken

Juridisch adviseur Woo verzoeken

In mandaat genomen besluiten worden (achteraf) ter informatie aan het dagelijks bestuur gezonden

  • 14.

     

Het nemen van besluiten op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

Teamleider Team Financiën, Inkoop en Juridisch

  • 15.

     

Het nemen van besluiten op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming:

  • -

    verzoek om inzage van persoonsgegevens

  • -

    verzoek om persoonsgegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)

  • -

    verzoek om minder persoonsgegevens te verwerken

  • -

    verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit)

  • -

    verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar)

  • -

    bijhouden verwerkingsregister

Teamleider Team Financiën, Inkoop en Juridisch

  • -

    Besluiten tot het voorbereiden en aangaan van een verwerkersovereenkomst

De teamleider aan wie volmacht is verleend op grond van bijlage 2

  • -

    melden datalek

Functionaris Gegevensbescherming

  • 16.

     

Het nemen van besluiten op grond van de Wet Politiegegevens en het Besluit Politiegegevens:

  • -

    verzoek verstrekken informatie aan betrokkene

  • -

    verzoek recht op inzage betrokkene

  • -

    verzoek rectificatie en vernietiging

  • -

    bijhouden verwerkingsregister

Teamleider Team Vergunningen, toezicht en handhaving 

Archief

  • 17.

     

Besluiten tot:

  • 1.

    het vervangen van archiefbescheiden door reproducties:

    • a.

      het vervangen van archiefbescheiden door reproducties, teneinde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen, overeenkomstig artikel 7 van de Archiefwet 1995 en artikel 6, eerste en tweede lid, van het Archiefbesluit 1995;

    • b.

      het opmaken van een verklaring van vervanging van archiefbescheiden door reproducties, overeenkomstig artikel 8 van het Archiefbesluit 1995;

  • 2.

    het vervreemden van archiefbescheiden:

    • a.

      het vervreemden van archiefbescheiden overeenkomstig artikel 8, eerste en tweede lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 7, eerste en tweede lid, en artikel 8 van het Archiefbesluit 1995;

    • b.

      het opmaken van een verklaring van vervreemding van archiefbescheiden, overeenkomstig artikel 8 van het Archiefbesluit 1995;

  • 3.

    vernietiging:

    het opmaken van een verklaring van vernietiging van archiefbescheiden, overeenkomstig artikel 8 van het Archiefbesluit 1995;

  • 4.

    beperkingen openbaarheid:

    het stellen van beperkingen aan de openbaarheid van archiefbescheiden, overeenkomstig artikel 15, eerste en tweede lid, en artikel 16, tweede lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 10 van het Archiefbesluit 1995.

Adviseur informatiemanagement (die medewerker belast met het archiefbeheer)

 

Bijlage 2 als bedoeld in het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging 2019 waterschap Vechtstromen: ondervolmacht 2024.

 

Nr.

Rechtshandeling

Gevolmachtigde

Instructie

Financieel

  • 1.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Secretaris-directeur

  • A.

    Voor zover:

     

    • -

      er krediet voor het project is verstrekt;

    • -

      er investeringsbudget aan een programma is toegewezen in de beheerbegroting.

  • Verplichtingen kunnen worden aangegaan binnen de vastgestelde kaders van het project of het programma.

  • B.

    Voor zover er budget is toegewezen voor de exploitatie in de beheerbegroting.

  • C.

    Het in de beheerbegroting beschikbaar gestelde exploitatiebudget aan de secretaris-directeur.

  • D.

    De post Onvoorzien.

  • 2.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Directielid

  • A.

    Het in de beheerbegroting beschikbaar gestelde exploitatiebudget aan het betreffende directielid.

  • 3.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Teamleider

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor de exploitatie waarmee

     

    • -

      een bedrag is gemoeid van maximaal € 250.000 per jaar, per verplichting; of

    • -

      wanneer er sprake is van een meerjarige verplichting voor een bedrag van maximaal € 1.000.000 voor de duur van maximaal 4 jaren, per verplichting.

  • Boven de genoemde drempelbedragen tekent het betreffende directielid mee.

     

    Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor zover er budget aan het team is toegewezen voor de exploitatie in de beheerbegroting.

  • 4.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Concerncontroller

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor de exploitatie waarmee

     

    • -

      een bedrag is gemoeid van maximaal € 250.000 per jaar, per verplichting; of

    • -

      wanneer er sprake is van een meerjarige verplichting voor een bedrag van maximaal € 1.000.000 voor de duur van maximaal 4 jaren, per verplichting.

  • Boven de genoemde drempelbedragen tekent de secretaris-directeur mee.

     

    Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor zover er budget aan het team is toegewezen voor de exploitatie in de beheerbegroting.

  • 5.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Themaleider

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor de exploitatie waarmee

     

    • -

      een bedrag is gemoeid van maximaal € 250.000 per jaar per verplichting; of

    • -

      wanneer er sprake is van een meerjarige verplichting voor een bedrag van maximaal € 1.000.000 voor de duur van maximaal 4 jaren, per verplichting.

  • Boven de genoemde drempelbedragen tekent het betreffende directielid mee.

     

    Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor zover er budget aan een thema is toegewezen voor de exploitatie in de beheerbegroting, na een door de secretaris-directeur vastgesteld themaplan.

  • 6.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Medewerker

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor de exploitatie waarmee

     

    • -

      een bedrag is gemoeid van maximaal € 100.000 per jaar, per verplichting; of

    • -

      wanneer er sprake is van een meerjarige verplichting voor een bedrag van maximaal € 400.000 voor de duur van maximaal 4 jaren, per verplichting.

  • Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor zover er budget aan de organisatie eenheid is toegewezen voor de exploitatie in de beheerbegroting en beschikbaar is gesteld door de teamleider.

     

    Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor het doel waarvoor het budget is toegekend door de teamleider.

  • 7.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

Projectleider

Proces- en projectmanager

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor een investering voor maximaal € 100.000, per verplichting

  • B.

    Bij het aangaan van verplichtingen voor een investering vanaf € 100.000 tot maximaal € 5.000.000, per verplichting, tekent de betreffende programmaleider mee.

  • C.

    Bij het aangaan van verplichtingen voor een investering vanaf € 5.000.000, per verplichting, tekent het betreffende directielid ook mee.

  • De verplichting kan worden aangegaan voor zover:

    • -

      er krediet voor het project is verstrekt;

    • -

      er investeringsbudget aan een programma is toegewezen in de beheerbegroting.

  • Verplichtingen kunnen worden aangegaan binnen de vastgestelde kaders van het project of het programma.

     

    Projectleiders zijn bevoegd tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht met inachtneming van de bovengenoemde drempelbedragen.

  • 8.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting die financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de bij instructie genoemde drempelbedragen exclusief btw

De door de programmaleider aangewezen medewerker in de rol van projectleider

  • A.

    Het aangaan van verplichtingen voor een investering voor maximaal € 100.000, per verplichting

  • B.

    Bij het aangaan van verplichtingen voor een investering vanaf € 100.000 tot maximaal € 1.000.000, per verplichting, tekent de programmaleider mee.

  • C.

    Bij het aangaan van verplichtingen voor een investering vanaf € 1.000.000, per verplichting, tekent het betreffende directielid ook mee.

     

    Verplichtingen kunnen worden aangegaan voor het doel waarvoor het budget is toegekend door de programmaleider.

     

    Projectleiders zijn bevoegd tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht met inachtneming van de bovengenoemde drempelbedragen.

Calamiteiten

  • 9.

     

Rechtshandelingen tot het aangaan van een financiële verplichting

  • ▪︎

    ter bestrijding van een situatie van gevaar waardoor de goede staat van een of meer waterstaatswerken onmiddellijk en ernstig in het ongerede is of dreigt te geraken

  • ▪︎

    welke financiële gevolgen hebben of kunnen hebben beperkt tot de drempelbedragen exclusief btw

  • 1.

    Hoofd veld

  • 2.

    Operationeel leider

  • 1.

    tot een bedrag van maximaal € 50.000;

  • 2.

    tot een bedrag van maximaal € 500.000, daarboven in afstemming met de voorzitter van het Waterschap beleidsteam (Wbt).

Medewerkers / Rechtspositie

  • 10.

     

  • ▪︎

    Aangaan en wijzigen van de arbeidsovereenkomst;

  • ▪︎

    Beëindigen arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (vrijwillig ontslag);

  • ▪︎

    Overige beslissingen over toepassing van de Ambtenarenwet 2017, cao en het personeelshandboek, met uitzondering van:

    • Het toepassen van de hardheidsclausule

    • Het toekennen van schadevergoeding

    • Het vaststellen van het functiehuis, de functieomschrijving en de functiewaardering

    • Het instellen van een wachtdienst

    • Het verlenen van onvrijwillig ontslag

    • Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten bij ziekte of onvrijwillig vertrek, waarbij een transitievergoeding wordt toegekend

wat betreft teamleiders en programmaleiders.

Directielid

  • 11.

     

  • ▪︎

    Aangaan en wijzigen van de arbeidsovereenkomst;

  • ▪︎

    Beëindigen arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (vrijwillig ontslag);

  • ▪︎

    Overige beslissingen over toepassing van de Ambtenarenwet 2017, cao en het personeelshandboek, met uitzondering van:

    • Het toepassen van de hardheidsclausule

    • Het toekennen van schadevergoeding

    • Het vaststellen van het functiehuis, de functieomschrijving en de functiewaardering

    • Het instellen van een wachtdienst

    • Het verlenen van onvrijwillig ontslag

    • Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten bij ziekte of onvrijwillig vertrek, waarbij een transitievergoeding wordt toegekend

wat betreft medewerkers, waaronder themaleiders.

Teamleider

In afstemming met het betreffende directielid over

  • 1.

    het aangaan van direct een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

  • 2.

    het toekennen van een extra structurele beloning

  • 3.

    het toekennen van een arbeidsmarkttoelage

  • 4.

    het toekennen van verblijfs- en verhuiskosten

  • 5.

    het toekennen van bijzonder verlof

  • 6.

    het toepassen van maatwerk bij bijzondere personele gebeurtenissen

  • 12.

     

  • ▪︎

    Aangaan en wijzigen van de arbeidsovereenkomst;

  • ▪︎

    Beëindigen arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (vrijwillig ontslag);

  • ▪︎

    Overige beslissingen over toepassing van de Ambtenarenwet 2017, cao en het personeelshandboek

wat betreft de functie van concerncontroller.

Secretaris-directeur

Grondzaken

  • 13.

     

  • a.

    Rechtshandelingen betreffende het verkrijgen of verkopen van onroerende zaken ten behoeve van de aanleg of wijziging van waterstaatswerken en zuiveringtechnische werken.

  • b.

    Rechtshandelingen betreffende het huren, pachten of op andere wijze in gebruik nemen van onroerende zaken ten behoeve van de aanleg of wijziging van waterstaatswerken en zuiveringtechnische werken.

  • c.

    Rechtshandelingen betreffende het vestigen, wijzigen of beëindigen van zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen en kettingbedingen ten behoeve van de aanleg of wijziging van waterstaatswerken en zuiveringtechnische werken.

Senior adviseur grondzaken

(adviseur C)

 

Adviseur grondzaken

(adviseur D)

 

Medewerker ondersteuning grondzaken

(medewerker bedrijfsvoering C)

Tot een bedrag van maximaal € 250.000

  • 14.

     

De vertegenwoordiging van het waterschap bij het transport van notariële akten.

Senior adviseur grondzaken

(adviseur C)

 

Adviseur grondzaken

(adviseur D)

 

Medewerker ondersteuning grondzaken

(medewerker bedrijfsvoering C)

  • 15.

     

  • a.

    Rechtshandelingen betreffende het verhuren, verpachten of op andere wijze in gebruik geven van roerende en onroerende zaken in eigendom van het waterschap.

  • b.

    Aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten inzake jacht- en visrechten.

Senior adviseur grondzaken

(adviseur C)

 

Adviseur grondzaken

(adviseur D)

 

Medewerker ondersteuning grondzaken

(medewerker bedrijfsvoering C)

  • 16.

     

het afsluiten van overeenkomsten ten behoeve van het leggen van kabels en leidingen en het aanbrengen van andere werken van openbaar nut.

Senior adviseur grondzaken

(adviseur C)

 

Adviseur grondzaken

(adviseur D)

 

Medewerker ondersteuning grondzaken

(medewerker bedrijfsvoering C)

 

Naar boven