Waterschapsblad van Waterschap Hunze en Aa's
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2024, 21090 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2024, 21090 | ander besluit van algemene strekking |
REGLEMENT VAN ORDE VOOR HET ALGEMEEN BESTUUR VAN HET WATERSCHAP HUNZE EN AA'S 2024
Het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's;
Overwegende dat het gewenst is het Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa’s te actualiseren;
Gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van 3 september 2024;
gelet op de Waterschapswet en artikel 8 van het Reglement voor het waterschap Hunze en Aa’s;
vast te stellen het navolgende Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's 2024.
HOOFDSTUK 2 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN; BENOEMING LEDEN DAGELIJKS BESTUUR; FRACTIES; FRACTIEOPVOLGERS
Artikel 8 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Over de toelating van de leden voor een nieuwe zittingsperiode van het algemeen bestuur wordt beslist in de laatste reguliere vergadering van het algemeen bestuur in de oude samenstelling. Indien dat niet mogelijk is, wordt zo spoedig mogelijk nadien hierover beslist. Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste vergadering van het algemeen bestuur in oude samenstelling.
Artikel 10 Fracties; Fractieopvolgers
De leden van het algemeen bestuur die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, alsmede de leden van het algemeen bestuur die zijn benoemd overeenkomstig artikel 12, eerste en tweede lid van de Waterschapswet worden bij de aanvang van de zitting ieder als een fractie beschouwd. Is onder een lijst slechts één lid verkozen, respectievelijk voor een categorie van belanghebbenden slechts één lid benoemd, dan wordt dat lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter. Zolang deze namen nog niet zijn doorgegeven, nemen de lijstrekkers de rol van voorzitter waar. Voor de categorie Ongebouwd en Natuurterreinen neemt voor iedere categorie de oudste in leeftijd de rol van voorzitter waar, indien door de categorie geen andere voorzitter heeft aangewezen.
HOOFDSTUK 3 Spreekrecht van toehoorders
De maximale spreektijd per spreker bedraagt vijf minuten; in totaal bedraagt de spreektijd van alle insprekers maximaal een half uur. Het algemeen bestuur kan in naar diens oordeel bijzondere gevallen, gehoord de voorzitter, een verruiming van de maximale lengte van de individuele of van de totale spreektijd toestaan.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Na het sluiten van de beraadslagingen en voordat het algemeen bestuur tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag te motiveren.
Artikel 21 Handhaving orde; schorsing
De voorzitter kan de vergadering voorstellen een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verder verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming van het voorstel verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste zes maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 22 Algemene bepalingen over stemming
Hiertoe trekt de voorzitter een nummer uit een bus, waarin zich een aantal nummer bevindt gelijk aan dat der leden. Het lid dat onder dat nummer de presentielijst heeft getekend, brengt bij de stemmingen als eerste zijn stem uit. De volgorde van de presentielijst wordt voor het uitbrengen van de stemmen vervolgens aangehouden.
leder lid dat ter vergadering aanwezig is en zich niet ingevolge artikel 38 a Waterschapswet van deelneming aan de stemming moet onthouden, is verplicht zijn stem uit te brengen met één van de woorden ‘voor’ of ‘tegen’, zonder enige bijvoeging, leder lid heeft evenwel het recht zijn stem in het kort te motiveren, voordat tot stemming wordt overgegaan.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 24 Schriftelijke stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid van dit artikel verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
HOOFDSTUK 5 RECHTEN VAN DE LEDEN
Ieder lid van het algemeen bestuur kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meerdere onderdelen te splitsen, zodat afzonderlijke besluitvorming kan plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van het algemeen bestuur die in de vergadering aanwezig zijn.
HOOFDSTUK 6 BESLOTEN VERGADERING
Artikel 33 Opleggen geheimhouding
Wanneer bij het dagelijks bestuur het voornemen bestaat stukken in een besloten vergadering van het algemeen bestuur te doen behandelen, doet het de leden hiervan beknopt mededeling met vermelding van de aard van de stukken. Met betrekking tot deze mededeling kan het dagelijks bestuur geheimhouding opleggen. Het algemeen bestuur is exclusief bevoegd deze geheimhouding op te heffen.
Artikel 34 Opheffen geheimhouding
Als het algemeen bestuur op grond van artikel 55d, vierde lid van de Waterschapswet voornemens is de geheimhouding van aan het algemeen bestuur verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 2 oktober 2024
Jelmer Kooistra,
secretaris-directeur
Geert-Jan ten Brink,
dijkgraaf
Onder RvO wordt verstaan: Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's.
Als na de beraadslaging over een voorstel door de vergadering stemming wordt verlangd, verloopt de stemming volgens onderstaand stappenplan. Daarbij wordt opgemerkt dat de voorzitter geen deel uitmaakt van het algemeen bestuur en derhalve geen stemrecht heeft. Op grond van artikel 94 tweede lid van de Waterschapswet heeft de voorzitter wel een raadgevende stem in de vergaderingen van het algemeen bestuur.
Nee: de vergadering moet worden gesloten; artikel 13, derde lid RvO.
Wil de stemming geldig zijn dan moeten minimaal 12 bestuursleden aan de stemming deelnemen. Bij schriftelijk stemmen betekent dit dat minimaal 12 bestuursleden een stembriefje moeten inleveren. De voorzitter moet vóór de stemming nagaan of voldoende bestuursleden deelnemen aan de stemming. artikel 13 RvO.
Nee: er kan niet gestemd worden over het specifieke voorstel. De stemming wordt verschoven naar een volgende vergadering. In deze volgende vergadering kan wel gestemd worden met minder dan 12 bestuursleden..
Ja: er kan wel gestemd worden.
= de helft plus één van het aantal uitgebrachte stemmen; artikel 38b jo. Artikel 38c Waterschapswet.
Aantal niet akkoord stemming ongeldig, stembriefjes worden vernietigd en er dient opnieuw gestemd te worden;
Aantal wel akkoord stembriefjes kunnen worden geopend.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 38c van de Waterschapswet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht, die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
Is er na de eerste stemronde een volstrekte meerderheid van het aantal geldig uitgebrachte stemmen voor een persoon in de vacature? (artikel 19 RVO)
Nee: er volgt een tweede stemronde.
De tweede stemronde is als de eerste stemronde. Is er na de tweede stemronde een volstrekte meerderheid van het aantal geldig uitgebrachte stemmen voor een persoon in de vacature?
Nee: er volgt een derde stemronde welke is beperkt tot de twee, of bij een gelijk aantal stemmen,
meer personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben verkregen.
NB: in de derde ronde mogen de bestuursleden over wie de stemming gaat niet
meestemmen op grond van artikel 20 lid 2 RvO.
Is er na de derde stemronde een volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen voor een persoon in de vacature?
Nee: beslissen bij het lot volgens artikel 20 derde lid juncto 21 RvO.
(Sub) amendementen: eerst stemmen over het (sub-)amendement dat naar het oordeel van de voorzitter de verste strekking heeft.
Onderdelen: eerst stemmen over de onderdelen en daarna over het voorstel in zijn geheel.
Ieder lid moet een stem uitbrengen met één van de worden ‘voor’ of ‘tegen’.
Is er een volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen voor het voorstel:
Nee: wat dan gebeurt hangt af of de vergadering voltallig is: Niet voltallig: stemmen staken, het
nemen van een besluit over het voorstel wordt uitgesteld tot de volgende vergadering; Wel voltallig: voorstel definitief niet aangenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-21090.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.