Waterschapsblad van Waterschap Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2024, 19411 | participatie | 30-11-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2024, 19411 | participatie | 30-11-2024 |
Kennisgeving voornemen en participatie voor de verkenning dijkversterking Blerick- Groot Boller
Om onze bewoners en bedrijven te blijven beschermen tegen overstromingen, werken we bij Waterschap Limburg iedere dag aan sterke dijken. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst en klimaatverandering blijven hoogwaterbescherming en sterkere dijken nodig.
Het dijktraject Blerick - Groot Boller (gemeente Venlo) is onderdeel van het dijktraject Blerick en beschermt het bedrijventerrein bij de industriehaven Venlo. Op dit moment voldoet de kering ter plaatse van Blerick-Groot Boller niet aan de wettelijke norm. Dit dijktraject moet daarom verhoogd en versterkt worden.
Met deze kennisgeving willen we de omgeving informeren over de start van de verkenning dijkversterking Blerick- Groot Boller, hoe Waterschap Limburg de verkenning gaat aanpakken en hoe en wanneer u hieraan een bijdrage kunt leveren. Het participatieproces is uitgebreid toegelicht in het bij deze kennisgeving behorende participatieplan.
De huidige waterkering bij Blerick - Groot Boller bestaat voor een groot deel uit een groene kering en ter hoogte van industriehaven Groot Boller uit een keermuur.
De opgave betreft een versterking van 1,2 kilometer van het huidige dijktraject met aanvullend de benodigde aansluiting naar de hoge grond. Het industrieterrein heeft deels watergebonden activiteiten, waardoor de aansluiting naar de hoge grond een complexe opgave is. Er zijn plannen om de ten noorden van de waterkering gelegen jachthaven te verplaatsen, zodat de industriehaven kan uitbreiden. De ontwikkeling van de noordkant van de haven wordt door de gemeente Venlo geïnitieerd en volgt een eigen procedure.
Afhankelijk van de keuze voor het voorkeursalternatief bedraagt de versterkingsopgave ca. 1,2 kilometer bestaande kering en tot maximaal 2 kilometer nieuwe kering.
Om te voldoen aan de wettelijke norm moet de kering tot circa 1,5 meter verhoogd worden ten opzichte van de huidige situatie. De dijkversterking is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).
De procedure en het participatieproces
Voor dit project wordt de projectprocedure van de Omgevingswet doorlopen. Deze procedure start met de verkenningsfase.
In de verkenningsfase gaan we op zoek naar de best passende oplossing voor het hele gebied. Aan het eind van deze fase ligt er een voorkeursalternatief. Dan is de ligging en type kering bekend. Het doel van participatie in deze fase is om de direct betrokkenen en belanghebbenden de gelegenheid te bieden om betrokken te worden bij de totstandkoming van het voorkeursalternatief.
In de startfase van de verkenning gaan we met een aantal stakeholders in gesprek. In eerste instantie richt het waterschap zich hierbij vooral op de gemeente Venlo, de havenbedrijven en de in de vastgestelde Havenvisie benoemde ontwikkelingen waarmee rekening dient te worden gehouden. In deze fase wordt geïnventariseerd welke oplossingen er binnen de opgave worden gezien.
In het verdere proces vindt een selectie plaats van kansrijke oplossingen op basis van een beoordelingskader. Dit beschrijven we in een notitie, de zogenaamde Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Deze notitie geeft aan welke oplossingen kansrijk zijn en in de verdere verkenning worden uitgewerkt en onderzocht en naar welke effecten op leefomgeving en milieu dan wordt gekeken. De NRD wordt naar verwachting in november 2024 bekend gemaakt en voor een periode van zes weken ter inzage gelegd. Iedereen kan tijdens de terinzagelegging een zienswijze indienen over de NRD en – conform de bepalingen over de projectprocedure in de Omgevingswet – alternatieven/oplossingen aandragen die niet in de NRD zijn benoemd. Deze oplossingen moeten wel voldoen aan een aantal voorwaarden: ze moeten allereerst binnen de geografische scope liggen en een bijdrage leveren aan het oplossen van de dijkversterkingsopgave van het gehele achterliggende gebied. Daarnaast moeten ze sober en doelmatig zijn. Dat wil zeggen uitvoerbaar, beheerbaar, kosteneffectief, een gemeenschappelijk doel dienen en geen afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit en de waarden in het gebied. Uw oplossingen worden beoordeeld door Waterschap Limburg (in de rol van bevoegd gezag) en – indien ze voldoen aan de voorwaarden – toegevoegd aan de kansrijke oplossingen.
Vervolgens worden de geselecteerde oplossingen afgewogen en als kansrijke alternatieven verder uitgewerkt. Over de nadere uitwerking van de kansrijke alternatieven wordt u op de hoogte gehouden. De effecten van elk alternatief op de leefomgeving brengen we in kaart in een milieueffectrapport (projectMER). Het projectMER bestaat uit twee delen (MER-fase 1 en MER- fase 2). Het ontwerp-voorkeursalternatief wordt gelijktijdig met het MER-fase 1 bekend gemaakt. Ook hierover kunt u een zienswijze indienen. Mede op basis van de resultaten uit deze oplossingsronde, het MER-fase 1 en andere onderzoeken en de binnengekomen zienswijzen stelt het waterschap een voorkeursalternatief vast. De ligging en het type kering zijn dan bekend.
De participatiemomenten zijn in de verkenningsfase gerelateerd aan:
• Kennisgeving Voornemen (start verkenning) & Participatieplan
• publicatie Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD);
• publicatie en ter visie Project MER fase 1 en ontwerp voorkeursalternatief (O-VKA);
• vaststelling voorkeursalternatief (VKA).
Voor deze dijkversterking neemt het waterschap geen formele voorkeursbeslissing in het kader van deze projectprocedure Omgevingswet voor het projectbesluit.
Formeel ter inzage en mogelijkheid voor indienen van zienswijzen en instellen van beroep
Na het vaststellen van het VKA volgt de planuitwerkingsfase.
De planuitwerkingsfase moet leiden tot een dijkontwerp dat wordt vastgelegd in een Projectbesluit.
Het Projectbesluit doorloopt de verplichte projectprocedure. Het waterschap is zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag voor deze procedure. Het vastgestelde Projectbesluit behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Limburg.
Voor het Projectbesluit gaan we specifieker kijken hoe we de dijk goed kunnen inpassen. Tijdens de planuitwerkingsfase leggen wij het Ontwerp-Projectbesluit Omgevingswet, het MER-fase 2 en overige bijbehorende stukken (zoals uitvoeringsbesluiten, besluit tot wijziging werkingsgebieden Waterschapsverordening) formeel ter inzage.
Over de ter inzage gelegde ontwerpbesluiten kan een ieder een zienswijze naar voren brengen. Tegen het goedgekeurde Projectbesluit Omgevingswet en de uitvoeringsbesluiten kan beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Meer informatie kunt u vinden op onze website: www.waterschaplimburg.nl/dijkversterking-blerick-groot-boller
Omgevingsmanagers Guido Toirkens en Luuk Claessens staan voor u klaar. Neem contact op via
088 – 88 90 100 of stuur een e-mail naar dijkversterking@waterschaplimburg.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-19411.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.