Waterschapsblad van Waterschap Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2024, 16635 | ander besluit van algemene strekking | 30-09-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2024, 16635 | ander besluit van algemene strekking | 30-09-2024 |
Wijzigingen legger waterkeringen 2024
[Een deel van de tekst van deze bekendmaking is overeenkomstig artikel 7 lid 2 Bekendmakingswet bekendgemaakt en hier beschikbaar: dc-2024-4961, dc-2024-4962, dc-2024-4963, dc-2024-4964, dc-2024-4965, dc-2024-4966, dc-2024-4967, dc-2024-4968, dc-2024-4969, dc-2024-4970, dc-2024-4971, dc-2024-4972, dc-2024-4973 en dc-2024-4952.]
Besluit van het college van dijkgraaf en heemraden
Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland heeft op 30 juli 2024 de wijzigingen in de legger Waterkeringen 2024 vastgesteld.
De wijzigingen hebben gedurende zes weken ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend op de ontwerp legger Harde Kade Lent en bijbehorende werkingsgebieden. Deze zienswijze heeft geleid tot een aanpassing van de leggerprofielgeldigheidsvakken, leggerprofielen, PVVR profielen en het waterstaatswerk en de (buiten) beschermingszones in de legger Harde Kade Lent en de bijbehorende werkingsgebieden in de waterschapsverordening, zodat de waterveiligheid kan worden gewaarborgd zonder dat onterechte beperkingen worden opgelegd. Daarnaast is in de legger Waalfront (Koningsdaal) voor de volledigheid het leggergeldigheidsvak toegevoegd aan de dwarsprofielen. Met uitzondering van deze aanpassingen, heeft het college van dijkgraaf en heemraden de leggers ten opzichte van het ontwerp ongewijzigd vastgesteld.
Inhoud legger Waterkeringen 2024
Waterschap Rivierenland is verantwoordelijk voor het beheer van de primaire, regionale en overige waterkeringen in het rivierengebied. Om het beheer van deze waterkeringen op een goede manier te kunnen uitvoeren moet informatie over deze waterkeringen actueel en overzichtelijk in leggers worden vastgelegd. Een legger bevat informatie over de ligging, vorm, afmeting en constructie van waterstaatswerken en over de onderhoudsplichten. In de loop van de tijd kunnen wijzigingen worden aangebracht aan de waterkeringen. Om de legger actueel te houden, worden deze wijzigingen in de legger opgenomen.
Aanleiding wijzigingen legger waterkeringen
Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger waterkeringen 2024. Het gaat hier om:
Voor de inhoud van de legger met bijbehorende documenten verwijzen wij u naar de stukken die ter inzage liggen (zie hieronder).
Legger met bijlagen ter inzage (beroepstermijn)
Het besluit tot vaststellen van de legger waterkeringen 2024 met de daarbij behorende stukken ligt van dinsdag 20 augustus tot en met maandag 30 september 2024 ter inzage:
Om snel te kunnen beoordelen of een leggerwijziging voor u van belang is, zijn op de overzichtskaart alle wijzigingslocaties weergegeven. U kunt dus zien waar in het beheergebied van het waterschap de leggers worden gewijzigd. Daarnaast zijn alle wijzigingen ook zichtbaar op onze interactieve kaart. Een hyperlink naar de interactieve kaart vindt u op de webpagina https://www.waterschaprivierenland.nl/wijzigingen-wsvo-en-leggers.
Als u van plan bent het besluit en de bijbehorende leggerkaarten in te komen zien en u wenst uitleg te krijgen, maak dan een afspraak via het e-mailadres omgevingswet@wsrl.nl.
Beroep tegen deze legger is uitsluitend mogelijk tegen de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en onderhoudsverplichtingen op grond van artikel 78, tweede lid Waterschapswet.
Tegen deze leggers kan gedurende zes weken na de dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Degenen die beroep in kunnen stellen, zijn:
Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten: naam en adres, datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, en de gronden van het beroep. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD voor particulieren en eHerkenning voor ondernemers). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Het behandelen van het beroep brengt kosten met zich mee (griffierecht).
Het indienen van beroep heeft geen schorsende werking. De vastgestelde leggers treden in werking op dinsdag 20 augustus 2024. Om dit te verhinderen kan, indien beroep wordt ingesteld, ook een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Ook de behandeling van dit verzoek brengt kosten met zich mee (griffierecht).
Wilt u meer weten over de legger waterkeringen 2024? U kunt terecht op de website van het waterschap: https://www.waterschaprivierenland.nl/wijzigingen-wsvo-en-leggers.
U kunt ook contact opnemen met het waterschap via: omgevingswet@wsrl.nl.
Besluit wijzigingen legger waterkeringen 2024
Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland
gelezen het voorstel van de Directieraad van 15 juli 2024
Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger waterkeringen 2024. Het gaat hier om:
Artikel 1. Vaststellen legger waterkeringen dijktrajecten
De legger waterkeringen van de volgende dijktrajecten wordt vastgesteld, zoals weergegeven op de bijgevoegde leggerkaarten:
De 1:5000 bladen van de legger Rossum-Wilhelminasluis zijn opnieuw genummerd. De nummering op de overzichtskaart is hierop aangepast.
Artikel 2. Vaststellen wijzigingen legger waterkeringen
De legger waterkeringen wordt gewijzigd zoals weergegeven op de bijgevoegde leggerkaarten, met de volgende nummers:
Artikel 3. Intrekken legger waterkeringen
Als gevolg van het vaststellen van de leggerbladen in artikel 1 en 2, worden voorgaande versies van deze bladen ingetrokken:
– 1 |
||||
Daarnaast wordt de legger waterkeringen van het volgende dijktraject ingetrokken:
Artikel 4. Vaststellen toelichting legger waterkeringen 2.0
De toelichting op de legger waterkeringen versie 2.0 wordt vastgesteld.
Als gevolg van het vaststellen van de toelichting op de legger waterkeringen versie 2.0, wordt de voorgaande versie 1 d.d. 10 februari 2022 ingetrokken.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Waterschapsblad. Bijlage 1, bestaande uit het in artikel 6 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via de hieronder vermelde hyperlinks, conform artikel 7 lid 2 van de Bekendmakingswet.
Bij dit besluit behoren de volgende bijlagen:
Aldus besloten in de vergadering van het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland van 30 juli 2024 te Tiel.
de secretaris-directeur,
ir. Z.C. Vonk
de waarnemend dijkgraaf,
G.V. den Hartog
In dit hoofdstuk wordt beschreven wat de legger waterkeringen is, waarom deze periodiek wordt geactualiseerd en wat het doel is van dit document.
1.1 Waarom een legger waterkeringen?
Waterschap Rivierenland (hierna: WSRL) zorgt voor veilige dijken en een evenwichtig watersysteem. WSRL is verantwoordelijk voor het beheer van ruim 1000 kilometer waterkeringen (dijken). Om de waterveiligheid te behouden, dienen deze waterkeringen aan bepaalde afmetingen te voldoen en goed te worden onderhouden.
De legger is een openbaar register waarin gegevens over waterstaatswerken zijn vastgelegd. WSRL heeft een hybride legger waterkeringen. Op de leggerkaarten staat aangegeven waaraan de waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Daarnaast is in de bijbehorende toelichting beschreven welke onderhoudsplichten gelden en wie welke waterkeringen moet onderhouden.
Via de waterschapsverordening, de onderhoudsverordening en de legger stelt het waterschap regels aan het gebruik en het beheer en onderhoud van waterkeringen.
1.2 Aanpassingen in de legger waterkeringen
Regelmatig vinden aanpassingen plaats aan de waterkeringen, bijvoorbeeld als gevolg van dijkversterkingprojecten of vergunningen. Daarom wordt de legger periodiek geactualiseerd. De legger waterkeringen kan wijzigen als gevolg van:
Het doel van dit document is tweeledig:
2 Waterstaatswerken en afmetingen
In de legger waterkeringen zijn de volgende waterstaatswerken opgenomen:
Er is een onderscheid aangebracht tussen drie categorieën van waterkeringen die in de legger opgenomen worden: primaire, regionale en overige waterkeringen. De afmetingen die in de legger worden opgenomen zijn onder andere afhankelijk van de categorie van de waterkering.
Primaire waterkeringen zijn waterkeringen met een nationaal belang voor de waterveiligheid. De primaire keringen worden aangewezen en genormeerd door het Rijk. Voorbeelden hiervan zijn:
Regionale waterkeringen zijn waterkeringen met een regionaal belang voor de waterveiligheid. De regionale keringen worden aangewezen en genormeerd door de provincies. Voorbeelden hiervan zijn:
Overige waterkeringen zijn alle niet-primaire en niet-regionale waterkeringen, waar het waterschap zorg voor draagt. De overige keringen worden aangewezen en genormeerd door het waterschap. Voorbeelden hiervan zijn:
2.2 Onderdelen van de legger waterkeringen
De legger waterkeringen bestaat uit verschillende onderdelen. Deze onderdelen worden hieronder beschreven.
De referentielijn geeft de ligging van de waterkeringen aan. Bij de primaire waterkeringen is de referentielijn afgeleid van de buitenkruin. Dat is het knikpunt tussen tussen de kruin (het bovenste gedeelte van een dijk) en het buitentalud (het schuin aflopende deel aan de waterkerende zijde van de dijk). Bij de regionale en overige waterkeringen is de referentielijn afgeleid van de middenkruin. Dat is het midden van de kruin van de waterkering.
2.2.2 Legger- en beheerprofiel
Het leggerprofiel bevat de afmetingen van de waterkering die minimaal nodig zijn om aan de waterstaatkundige functies en de vastgestelde veiligheidsnorm te voldoen. Voor elk leggerprofielgeldigheidsvak is in de legger een representatief leggerprofiel opgenomen.
Het beheerprofiel bevat de werkelijke afmetingen van een waterstaatswerk, op een bepaald moment in de tijd. Voor elk leggerprofielgeldigheidsvak is een beheerprofiel opgenomen. Dit profiel is niet representatief voor het hele leggerprofielgeldigheidsvak, zoals het leggerprofiel, maar enkel voor die specifieke locatie.
De bouwgrens is een grens die als zodanig in de legger is aangegeven en die een gebied afbakent waarbinnen ter bescherming van een waterkering een bouwverbod geldt.
De in de legger opgenomen bouwgrens heeft als doel de waterkering en zijn directe omgeving tot een bepaalde afstand vrij te houden van bebouwing en verdere bebouwing te beperken. Dit houdt ook in dat de bouwgrens voor gebieden die al bebouwd zijn, anders is dan die voor onbebouwde gebieden. De bouwgrens dient dan ook als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.
Een leggervlak is een vlak aangegeven op de leggerkaart waarbinnen het bestemmingsplan bebouwing mogelijk maakt en die geheel of gedeeltelijk tussen de bouwgrens en de waterkering ligt. Het leggervlak heeft als doel bestaande bouwrechten, zoals verwoord in het op de peildatum geldende bestemmingsplan, in de legger inzichtelijk te maken. De leggervlakken worden gebruikt als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.
2.2.5 Waterkerende kunstwerken/constructies
Alle constructies die onderdeel zijn van de waterkering en bijdragen aan het vermogen om het water te keren, worden beschouwd als waterkerende constructies. Voorbeelden hiervan zijn: wandconstructies, kistdammen, keermuren en bijbehorende constructies zoals ankers en funderingen. Daarnaast onderscheiden we verticaal zanddicht geotextiel (VZG), grofzand barrière (GZB) en drainages en putten. Andere constructies zoals coupures, sluizen, tunnels, hevels, inlaten en stuwen die in de waterkering aanwezig zijn maar gesloten kunnen worden, zijn inclusief afsluitmiddelen opgenomen in de legger waterkeringen.
2.3 De legger waterkeringen en de waterschapsverordening
In de waterschapsverordening (wsvo) staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar in het gebied van WSRL mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden. Bij de wsvo hoort een kaart waarop aangegeven wordt welke regels van de waterschapsverordening waar gelden. Dit noemen we de werkingsgebieden.
Het waterstaatswerk en de daarbij behorende beschermingszones zijn met ingang van de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, aangewezen in de waterschapsverordening (wsvo) als werkingsgebieden. Ook het profiel van vrije ruimte wordt aangewezen in de wsvo.
2.3.1 Waterstaatswerk en beschermingszones
Het waterstaatswerk betreft de waterkering of het ondersteunend kunstwerk. Direct naast de waterkering liggen aan weerszijden de beschermingszones. In deze zones gelden voorschriften en beperkingen om het waterstaatswerk te beschermen. Deze zones maken geen onderdeel uit van het waterstaatswerk zelf.
2.3.2 Profiel van vrije ruimte
Het profiel van vrije ruimte (hierna: PVVR) is de ruimte die is gereserveerd om toekomstige versterkingen van een waterstaatswerk mogelijk te maken. Deze ruimte ligt boven en aan weerzijden van een waterstaatswerk of van een toekomstig waterstaatswerk. De ruimte kan ook onder een (toekomstig) waterstaatswerk liggen. Waterkeringen moeten verhoogd en verbreed kunnen worden, bijvoorbeeld om de gevolgen van klimaatverandering of bodemdaling op te kunnen vangen. Het waterschap wil de ruimte binnen dit profiel zoveel mogelijk vrij houden om eventuele toekomstige uitbreidbaarheid te waarborgen. Het PVVR dient als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.
3 Onderhoudsplicht en onderhoudsplichtigen
Om de waterkeringen goed te laten functioneren, is onderhoud nodig. Het waterschap is als beheerder niet als enige verantwoordelijk voor het onderhoud van de waterkering. Deze legger wijst namelijk de eigenaar aan als degene die het gewone onderhoud van de waterkering uitvoert. Wanneer het waterschap eigenaar is, verricht zij ook het gewoon onderhoud. Wat het gewone onderhoud inhoudt, is in de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen beschreven. Het waterschap houdt als beheerder van de waterkering toezicht op het gewone onderhoud.
Het buitengewoon onderhoud zoals dat in de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen is beschreven en wat het in stand houden van het (legger)profiel van de waterkering inhoudt, wordt verricht door het waterschap, tenzij bij of krachtens een wet, reglement of verordening anders is bepaald. Maar ook in dat geval behoudt het waterschap als beheerder altijd haar zeggenschap.
De onderhoudsplicht van objecten met alle bijbehorende voorzieningen2 die zich op, in of nabij het dijklichaam (en zich veelal op het eigendom van het waterschap) bevinden en die met een vergunning van het waterschap als beheerder zijn toegestaan of worden geacht te zijn toegestaan, berust bij de gebruiker of beheerder van deze objecten, tenzij in de vergunning anders is vermeld.
In de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen staan alle regels over onderhoudsverplichtingen die het waterschap stelt aan waterstaatswerken.
Bijlage 1 Alfabetische lijst van begrippen
beheerprofiel: de werkelijke afmetingen van een waterstaatswerk, op een bepaald moment in de tijd
beschermingszone: een zone die aan een waterstaatswerk grenst. In deze zone kunnen voorschriften en beperkingen gelden om het waterstaatswerk te beschermen
bouwgrens: een grens die op de legger is aangegeven als bouwgrens. Een bouwgrens bakent een gebied af waarbinnen een bouwverbod geldt. Dit is ter bescherming van een waterstaatswerk
buitenbeschermingszone: een zone binnen het gebied dat onder werking van de waterschapsverordening of Wet beheer rijkswaterstaatswerken valt en die als buitenbeschermingszone in de legger is opgenomen
buitentalud: het schuin aflopende deel aan de waterkerende zijde van de dijk
kruin: het bovenste gedeelte van een dijk
kunstwerk: civieltechnisch bouwwerk voor de infrastructuur van wegen, water, spoorbanen, waterkeringen en/of leidingen. Een kunstwerk is niet bedoeld om in te wonen
leggerprofiel: dwarsdoorsnede die door het bestuur van het waterschap is vastgesteld. Hierop staan de minimale vereiste afmetingen van een waterstaatswerk
leggerprofiel waterkering: de afmetingen van de waterkering die minimaal nodig zijn om aan de waterstaatkundige functies te voldoen, zoals aangegeven op de legger op grond van artikel 2.39 van de Omgevingswet
middenkruin: het midden van de kruin van de waterkering
onderhoudsplichtigen: natuurlijke personen of rechtspersonen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van waterstaatswerken.
onderhoudsverordening: verordening van het waterschap op grond van artikel 56 en 59 van de Waterschapswet
onderhoudsverplichting: de aansprakelijkheid voor het onderhoud en de instandhouding van waterstaatswerken, conform de in de legger wateren opgenomen ligging, constructie en leggerafmetingen
profiel van vrije ruimte: de ruimte die is gereserveerd voor toekomstige verbeteringen van een waterstaatswerk. Deze ruimte ligt aan beide kanten van een waterstaatswerk of van een toekomstig waterstaatswerk. De ruimte kan ook boven of onder een (toekomstig) waterstaatswerk liggen. Dit is vastgelegd in de legger
projectbesluit: het projectbesluit als bedoeld in de Omgevingswet
waterstaatswerk: water, bergingsgebied, waterkering of kunstwerk
wateractiviteiten: een verzameling van verschillende activiteiten die allemaal een relatie hebben met water en waarvoor de waterschapsverordening regels bevat
waterkering: een verhoging die water kan tegenhouden. Dit kan een verhoging zijn die door mensen is aangelegd, maar ook een natuurlijke verhoging of hooggelegen gronden met ondersteunende kunstwerken. Voorbeelden van een waterkering zijn: dammen, dijken, kades, keermuren, kunstwerken en hoge gronden
waterschapsverordening: hierin staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden
waterstaatswerk: oppervlaktewaterlichaam, bergingsgebied, waterkering of ondersteunend kunstwerk
watersysteem: samenhangend geheel van een of meer oppervlaktewaterlichamen en grondwaterlichamen, met bijbehorende bergingsgebieden, waterkeringen en kunstwerken
werkingsgebied: een gebied waarin de regels van de waterschapsverordening van toepassing zijn
veiligheidsnorm: het wettelijk vastgelegde niveau van bescherming van een dijktraject tegen overstromen
werken: constructies die door mensen zijn aangelegd of ontstaan en alles wat erbij hoort
Waterschap Rivierenland is als beheerder van de waterkeringen op grond van artikel 2.39 van de Omgevingswet verplicht een normatieve legger vast te stellen, waarin is omschreven waaraan waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Als bijlage bij de legger wordt voor primaire waterkeringen of waterkeringen waarvoor omgevingswaarden zijn vastgesteld als bedoeld in artikel 2.13, eerste lid, onder a, of 2.15, eerste lid, onder e, een technisch beheerregister opgenomen, waarin de voor het behoud van het waterkerend vermogen kenmerkende gegevens van de constructie en de feitelijke toestand nader zijn omschreven.
Naast de legger op grond van de Omgevingswet is er ook een onderhoudslegger. De grondslag hiervoor is artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet. De onderhoudslegger bevat de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en de onderhoudsverplichtingen binnen het waterschapsgebied.
Waterschap Rivierenland kent een hybride legger waterkeringen. Deze legger is een combinatie van de normatieve legger zoals bedoeld in artikel 2.39 van de Omgevingswet en de onderhoudslegger zoals bedoeld in artikel 78, tweede lid, van de Waterschapswet.
Nota van zienswijzen Wijzigingen legger waterkeringen 2024
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-16635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.