Wijzigingen legger waterkeringen 2024

[Een deel van de tekst van deze bekendmaking is overeenkomstig artikel 7 lid 2 Bekendmakingswet bekendgemaakt en hier beschikbaar: dc-2024-4961, dc-2024-4962, dc-2024-4963, dc-2024-4964, dc-2024-4965, dc-2024-4966, dc-2024-4967, dc-2024-4968, dc-2024-4969, dc-2024-4970, dc-2024-4971, dc-2024-4972, dc-2024-4973 en dc-2024-4952.]

 

Besluit van het college van dijkgraaf en heemraden

Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland heeft op 30 juli 2024 de wijzigingen in de legger Waterkeringen 2024 vastgesteld.

 

De wijzigingen hebben gedurende zes weken ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend op de ontwerp legger Harde Kade Lent en bijbehorende werkingsgebieden. Deze zienswijze heeft geleid tot een aanpassing van de leggerprofielgeldigheidsvakken, leggerprofielen, PVVR profielen en het waterstaatswerk en de (buiten) beschermingszones in de legger Harde Kade Lent en de bijbehorende werkingsgebieden in de waterschapsverordening, zodat de waterveiligheid kan worden gewaarborgd zonder dat onterechte beperkingen worden opgelegd. Daarnaast is in de legger Waalfront (Koningsdaal) voor de volledigheid het leggergeldigheidsvak toegevoegd aan de dwarsprofielen. Met uitzondering van deze aanpassingen, heeft het college van dijkgraaf en heemraden de leggers ten opzichte van het ontwerp ongewijzigd vastgesteld.

 

Inhoud legger Waterkeringen 2024

Inleiding

Waterschap Rivierenland is verantwoordelijk voor het beheer van de primaire, regionale en overige waterkeringen in het rivierengebied. Om het beheer van deze waterkeringen op een goede manier te kunnen uitvoeren moet informatie over deze waterkeringen actueel en overzichtelijk in leggers worden vastgelegd. Een legger bevat informatie over de ligging, vorm, afmeting en constructie van waterstaatswerken en over de onderhoudsplichten. In de loop van de tijd kunnen wijzigingen worden aangebracht aan de waterkeringen. Om de legger actueel te houden, worden deze wijzigingen in de legger opgenomen.

 

Aanleiding wijzigingen legger waterkeringen

Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger waterkeringen 2024. Het gaat hier om:

  • 1.

    Dijkversterking Gameren

  • 2.

    Dijkversterking Lekdijk Vianen

  • 3.

    Dijkversterking Steurgat

  • 4.

    Dijkversterking Steurgatdijk (Land van Altena)

  • 5.

    Dijkversterking Arnhem-Malburgen (PVVR)

  • 6.

    Dijkversterking Harde kade Lent (PVVR)

  • 7.

    Dijkversterkingsproject Fluvia Tiel (PVVR)

  • 8.

    Dijkversterking Kinderdijk-Schoonhovenseveer (actualisatie viertal locaties met constructie)

  • 9.

    Het op hoogte brengen van de waterkering Buitenstad Vianen

  • 10.

    Reguliere wijzigingen aan de waterkeringen als gevolg van vergunningen en meldingen, kwaliteitsverbeteringen in de data en de aanleg van ontlaststelsel Oensel

  • 11.

    Het besluit tot het intrekken van zomerpolderstatus van Gendtse Waard.

Voor de inhoud van de legger met bijbehorende documenten verwijzen wij u naar de stukken die ter inzage liggen (zie hieronder).

 

Legger met bijlagen ter inzage (beroepstermijn)

Het besluit tot vaststellen van de legger waterkeringen 2024 met de daarbij behorende stukken ligt van dinsdag 20 augustus tot en met maandag 30 september 2024 ter inzage:

  • 1.

    online via de knop “Bekijk documenten” op deze webpagina

  • 2.

    tijdens kantooruren in het kantoor van het waterschap, De Blomboogerd 1 in Tiel

Om snel te kunnen beoordelen of een leggerwijziging voor u van belang is, zijn op de overzichtskaart alle wijzigingslocaties weergegeven. U kunt dus zien waar in het beheergebied van het waterschap de leggers worden gewijzigd. Daarnaast zijn alle wijzigingen ook zichtbaar op onze interactieve kaart. Een hyperlink naar de interactieve kaart vindt u op de webpagina https://www.waterschaprivierenland.nl/wijzigingen-wsvo-en-leggers.

 

Als u van plan bent het besluit en de bijbehorende leggerkaarten in te komen zien en u wenst uitleg te krijgen, maak dan een afspraak via het e-mailadres omgevingswet@wsrl.nl.

 

Beroep

Beroep tegen deze legger is uitsluitend mogelijk tegen de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en onderhoudsverplichtingen op grond van artikel 78, tweede lid Waterschapswet.

 

Tegen deze leggers kan gedurende zes weken na de dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Degenen die beroep in kunnen stellen, zijn:

  • belanghebbenden die een zienswijze tegen het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht;

  • belanghebbenden die redelijkerwijs niet verweten kunnen worden tegen het ontwerpbesluit geen zienswijze naar voren te hebben gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten: naam en adres, datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, en de gronden van het beroep. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD voor particulieren en eHerkenning voor ondernemers). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Het behandelen van het beroep brengt kosten met zich mee (griffierecht).

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van beroep heeft geen schorsende werking. De vastgestelde leggers treden in werking op dinsdag 20 augustus 2024. Om dit te verhinderen kan, indien beroep wordt ingesteld, ook een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Ook de behandeling van dit verzoek brengt kosten met zich mee (griffierecht).

 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de legger waterkeringen 2024? U kunt terecht op de website van het waterschap: https://www.waterschaprivierenland.nl/wijzigingen-wsvo-en-leggers.

 

U kunt ook contact opnemen met het waterschap via: omgevingswet@wsrl.nl.

 

Besluit wijzigingen legger waterkeringen 2024

 

Registratienummer: 2024069294

 

Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland

 

gelezen het voorstel van de Directieraad van 15 juli 2024

 

gelet op:

  • artikel 2.39 van de Omgevingswet

  • artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet;

  • artikel 5 van Participatie- en inspraakverordening Waterschap Rivierenland 2020;

  • afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikelen 6.6 en 6.8 van de Omgevingsverordening Gelderland, artikel 7.4 van de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening, artikel 6.21 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant en artikelen 2.20 en 2.21 van de Omgevingsverordening Utrecht;

  • het Waterbeheerprogramma 2022-2027;

overwegende dat:

Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger waterkeringen 2024. Het gaat hier om:

  • 1.

    Dijkversterking Gameren

  • 2.

    Dijkversterking Lekdijk Vianen

  • 3.

    Dijkversterking Steurgat

  • 4.

    Dijkversterking Steurgatdijk (Land van Altena)

  • 5.

    Dijkversterking Arnhem-Malburgen (PVVR)

  • 6.

    Dijkversterking Harde kade Lent (PVVR)

  • 7.

    Dijkversterkingsproject Fluvia Tiel (PVVR)

  • 8.

    Dijkversterking Kinderdijk-Schoonhovenseveer (actualisatie viertal locaties met constructie)

  • 9.

    Het op hoogte brengen van de waterkering Buitenstad Vianen

  • 10.

    Reguliere wijzigingen aan de waterkeringen als gevolg van vergunningen en meldingen, kwaliteitsverbeteringen in de data en de aanleg van ontlaststelsel Oensel

  • 11.

    Het besluit tot het intrekken van zomerpolderstatus van Gendtse Waard.

besluit:

Artikel 1. Vaststellen legger waterkeringen dijktrajecten

De legger waterkeringen van de volgende dijktrajecten wordt vastgesteld, zoals weergegeven op de bijgevoegde leggerkaarten:

 

Dijktraject

Legger

Leggerbladnummers

1.

RW130. - RW144.

Rossum-Wilhelminasluis

RW040 - RW043 (1:1000)

RW010 (1:5000)

2.

VY059. - VY066.

Vijfheerenlanden

VY037 - VY041 (1:1000)

VY007 (1:5000)

3.

SG000. - SG026.

Steurgat

SG001 - SG008 (1:1000)

SG001 (1:5000)

4.

LA271. - LA392.

Land van Altena

LA081 - LA119 (1:1000)

LA018 - LA026 (1:5000)

5.

DR120. - DR125 en DR134. - DR139.

Doornenburg-Randwijk

DR035 - DR036 (1:1000)

DR039 - DR040 (1:1000)

DR007 - DR008 (1:5000)

6.

DD151. - DD164.

Doornenburg-Dodewaard

DD045 - DD048 (1:1000)

DD009 - DD010 (1:5000)

7.

DT201. - DT211.

Dodewaard-Tiel

DT050 - DT052 (1:1000)

DT010 (1:5000)

8.

AW164., AW166., AW170. en AW197.

Alblasserwaard

AW100 - AW104, AW119 (1:1000)

AW017, AW018, AW021 (1:5000)

9.

BV000. - BV004

Buitenstad Vianen

BV001 (1:1000)

BV001 (1:2500)

 

De 1:5000 bladen van de legger Rossum-Wilhelminasluis zijn opnieuw genummerd. De nummering op de overzichtskaart is hierop aangepast.

 

Artikel 2. Vaststellen wijzigingen legger waterkeringen

De legger waterkeringen wordt gewijzigd zoals weergegeven op de bijgevoegde leggerkaarten, met de volgende nummers:

 

Type kering

Legger

Leggerblad

nummers

Regionaal

Alblas-Graafstroom

AG007

Regionaal

Noorder-Lingedijk

AM012

Primair

Alblasserwaard

AW001

Primair

Alblasserwaard

AW016

Primair

Alblasserwaard

AW017

Primair

Alblasserwaard

AW036

Primair

Alblasserwaard

AW096

Primair

Alblasserwaard

AW097

Primair

Alblasserwaard

AW178

Regionaal

Noorder-Lingedijk

AZ044

Regionaal

Binnenwallen Gorinchem

BG001

Primair

Doornenburg-Randwijk

DR054

Primair

Doornenburg-Randwijk

DR055

Regionaal

Zuider Lingedijken

HT052

Regionaal

Zuider Lingedijken

HT067

Regionaal

Zuider Lingedijken

HT068

 

Type kering

Legger

Leggerblad nummers

Regionaal

Inundatiekanaal

IK002

Regionaal

Inundatiekanaal

IK006

Regionaal

Kanaal van Steenenhoek

KS025

Overig

Zomerkade Middelwaard

Middelwaard-001

Primair

Nijmegen-Dreumel

ND001 (1:5000)

Primair

Nijmegen-Dreumel

ND003

Primair

Nijmegen-Dreumel

ND004

Primair

Rossum-Wilhelminasluis

RW005

(1:5000)

Primair

Rossum-Wilhelminasluis

RW020

Primair

Tiel-Gorinchem

TG043

Primair

Tiel-Gorinchem

TG044

Primair

Tiel-Gorinchem

TG057

Primair

Tiel-Gorinchem

TG096

Primair

Vijfheerenlanden

VY017

Primair

Vijfheerenlanden

VY018

 

Artikel 3. Intrekken legger waterkeringen

Als gevolg van het vaststellen van de leggerbladen in artikel 1 en 2, worden voorgaande versies van deze bladen ingetrokken:

 

Leggerblad-nummers

Schaal

Jaartal

Besluit

Legger

RW008

1:5000

2016/-18

201606331/RW

Rossum-Wilhelminasluis

RW040 – RW043

1:1000

2016

201606331/RW

Rossum-Wilhelminasluis

VY007

1:5000

2018

201606331/VY

Vijfheerenlanden

001-003

VY041

1:1000

2008/

2016

1

201606331/VY

Vijfheerenlanden

NW001

1:5000

2015

201506599

Noordwaard Fortdijk & Steurgatdijk

Alle bladen

1:1000

2003

2015

2017

2022

1

201506599

2017042135

2022048944

Noordwaard Fortdijk & Steurgatdijk

LA018 - LA026

1:5000

2016

201606331/LA

Land van Altena

LA081 - LA119

1:1000

2004

2016

2022

1

201606331/LA

2022048944

Land van Altena

DR007 - DR008

1:5000

2016/-18

201606331/DR

Doornenburg-Randwijk

012 - 013

016 - 017

DR035 - DR036

DR039 - DR040

1:1000

2008

2016

1

201606331/DR

Doornenburg-Randwijk

DD009 - DD010

1:5000

2016

201606331/DD

Doornenburg-Dodewaard

001 - 003

DD045 - DD048

1:1000

2014/-15

2016

201421349

01606331/DD

Doornenburg-Dodewaard

DT010

1:5000

2016/-18

201606331/DT

Dodewaard-Tiel

DT050

DT051- DT052

1:1000

2018

2016

2018082272

201606331/DT

Dodewaard-Tiel

AW017, AW018, AW021

1:5000

2022

2022048944

Alblasserwaard

AW100 - AW104, AW119

1:1000

2022

2022048944

Alblasserwaard

BV001

1:2500

2022

2022048944

Buitenstad Vianen

BV001

1:1000

2022

2022048944

Buitenstad Vianen

AG005 - AG006 (deels)

1:1000

2010

201028124

Alblas-Graafstroom

AM012

1:1000

2022

2022048944

Noorder-Lingedijk

AW001

1:1000

2016

201606331/AW

Alblasserwaard

AW016

1:1000

2016

201606331/AW

Alblasserwaard

AW017

1:1000

2016

201606331/AW

Alblasserwaard

AW036

1:1000

2022

2022048944

Alblasserwaard

AW096

1:1000

2022

2022048944

Alblasserwaard

AW097

1:1000

2022

2022048944

Alblasserwaard

AW178

1:1000

2016

201606331/AW

Alblasserwaard

AZ044

1:1000

2019

2019088185

Noorder-Lingedijk

002 (deels)

1:500

2010

201010806

Binnenwallen Gorinchem

DR054

1:1000

2022

2022048944

Doornenburg-Randwijk

DR055

1:1000

2022

2022048944

Doornenburg-Randwijk

HT052

1:1000

2019

2019088185

Zuider Lingedijken

HT067

1:1000

2022

2022048944

Zuider Lingedijken

HT068

1:1000

2019

2019088185

Zuider Lingedijken

028 (deels)

1:500

2010

201036730

Inundatiekanaal

020 (deels)

1:500

2010

201036730

Inundatiekanaal

019 (deels)

1:500

2010

201010806

Kanaal van Steenenhoek

Middelwaard-001

1:1000

2022

2022048944

Zomerkade Middelwaard

ND001 (1:5000)

1:5000

2017/-18

2017146864

Nijmegen-Dreumel

NM5 (deels)

1:1000

2004

1

Nijmegen-Dreumel

ND004

1:1000

2017

2017146864

Nijmegen-Dreumel

RW004

1:5000

2016/-18

201606331/RW

Rossum-Wilhelminasluis

RW020

1:1000

2016

201606331/RW

Rossum-Wilhelminasluis

TG043

1:1000

2016

201606331/TG

Tiel-Gorinchem

TG044

1:1000

2016

201606331/TG

Tiel-Gorinchem

TG057

1:1000

2016

201606331/TG

Tiel-Gorinchem

TG096

1:1000

2017

2017042135

Tiel-Gorinchem

VY017

1:1000

2017

2017042135

Vijfheerenlanden

VY018

1:1000

2016

201606331/VY

Vijfheerenlanden

   

 

Daarnaast wordt de legger waterkeringen van het volgende dijktraject ingetrokken:

 

Leggerblad-nummers

Schaal

Jaartal

Besluit

Legger

Alle

1:1000

2013

201305035

Gendtse Waard

 

Artikel 4. Vaststellen toelichting legger waterkeringen 2.0

De toelichting op de legger waterkeringen versie 2.0 wordt vastgesteld.

 

Als gevolg van het vaststellen van de toelichting op de legger waterkeringen versie 2.0, wordt de voorgaande versie 1 d.d. 10 februari 2022 ingetrokken.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Waterschapsblad. Bijlage 1, bestaande uit het in artikel 6 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via de hieronder vermelde hyperlinks, conform artikel 7 lid 2 van de Bekendmakingswet.

Artikel 6. Bijlagen

Bij dit besluit behoren de volgende bijlagen:

Aldus besloten in de vergadering van het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland van 30 juli 2024 te Tiel.

de secretaris-directeur,

ir. Z.C. Vonk

de waarnemend dijkgraaf,

G.V. den Hartog

Legger waterkeringen

Toelichting

 

Versie

Datum

Aanpassingen

1

10 februari 2022

Eerste versie Toelichting legger waterkeringen

2.0

18 maart 2024

Aangepast op inwerkingtreding Omgevingswet

 

1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt beschreven wat de legger waterkeringen is, waarom deze periodiek wordt geactualiseerd en wat het doel is van dit document.

 

1.1 Waarom een legger waterkeringen?

Waterschap Rivierenland (hierna: WSRL) zorgt voor veilige dijken en een evenwichtig watersysteem. WSRL is verantwoordelijk voor het beheer van ruim 1000 kilometer waterkeringen (dijken). Om de waterveiligheid te behouden, dienen deze waterkeringen aan bepaalde afmetingen te voldoen en goed te worden onderhouden.

 

De legger is een openbaar register waarin gegevens over waterstaatswerken zijn vastgelegd. WSRL heeft een hybride legger waterkeringen. Op de leggerkaarten staat aangegeven waaraan de waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Daarnaast is in de bijbehorende toelichting beschreven welke onderhoudsplichten gelden en wie welke waterkeringen moet onderhouden.

 

Via de waterschapsverordening, de onderhoudsverordening en de legger stelt het waterschap regels aan het gebruik en het beheer en onderhoud van waterkeringen.

 

1.2 Aanpassingen in de legger waterkeringen

Regelmatig vinden aanpassingen plaats aan de waterkeringen, bijvoorbeeld als gevolg van dijkversterkingprojecten of vergunningen. Daarom wordt de legger periodiek geactualiseerd. De legger waterkeringen kan wijzigen als gevolg van:

  • 1.

    Een projectbesluit (bijv. voor een dijkversterkingsproject).

  • 2.

    Een omgevingsvergunning.

  • 3.

    Beleids- of wetswijzigingen.

  • 4.

    Datakwaliteitsverbeteringen.

1.3 Doel van dit document

Het doel van dit document is tweeledig:

  • 1.

    Het weergeven van de functie van de legger waterkeringen in relatie tot veilige dijken en een evenwichting watersysteem.

  • 2.

    Het beschrijven van de wijze waarop de legger waterkeringen is opgebouwd en waarvoor deze wordt gebruikt.

 

2 Waterstaatswerken en afmetingen

In de legger waterkeringen zijn de volgende waterstaatswerken opgenomen:

  • Primaire, regionale en overige waterkeringen;

  • Waterkerende kunstwerken/constructies.

2.1 Categorieën waterkeringen

Er is een onderscheid aangebracht tussen drie categorieën van waterkeringen die in de legger opgenomen worden: primaire, regionale en overige waterkeringen. De afmetingen die in de legger worden opgenomen zijn onder andere afhankelijk van de categorie van de waterkering.

 

Primaire waterkeringen zijn waterkeringen met een nationaal belang voor de waterveiligheid. De primaire keringen worden aangewezen en genormeerd door het Rijk. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Waterkeringen die rechtstreeks bescherming bieden tegen de zee, grote rivieren, het IJsselmeer of het Markermeer;

  • Waterkeringen die indirect tegen buitenwater beschermen, zoals de Diefdijk.

Regionale waterkeringen zijn waterkeringen met een regionaal belang voor de waterveiligheid. De regionale keringen worden aangewezen en genormeerd door de provincies. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Boezem- en polderkades;

  • Dijken langs regionale rivieren en kanalen;

  • Compartimenteringskeringen.

Overige waterkeringen zijn alle niet-primaire en niet-regionale waterkeringen, waar het waterschap zorg voor draagt. De overige keringen worden aangewezen en genormeerd door het waterschap. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Voorlandkeringen;

  • Zomerkades;

  • Kwelkades.

2.2 Onderdelen van de legger waterkeringen

De legger waterkeringen bestaat uit verschillende onderdelen. Deze onderdelen worden hieronder beschreven.

 

2.2.1 Referentielijn

De referentielijn geeft de ligging van de waterkeringen aan. Bij de primaire waterkeringen is de referentielijn afgeleid van de buitenkruin. Dat is het knikpunt tussen tussen de kruin (het bovenste gedeelte van een dijk) en het buitentalud (het schuin aflopende deel aan de waterkerende zijde van de dijk). Bij de regionale en overige waterkeringen is de referentielijn afgeleid van de middenkruin. Dat is het midden van de kruin van de waterkering.

 

2.2.2 Legger- en beheerprofiel

Het leggerprofiel bevat de afmetingen van de waterkering die minimaal nodig zijn om aan de waterstaatkundige functies en de vastgestelde veiligheidsnorm te voldoen. Voor elk leggerprofielgeldigheidsvak is in de legger een representatief leggerprofiel opgenomen.

 

Het beheerprofiel bevat de werkelijke afmetingen van een waterstaatswerk, op een bepaald moment in de tijd. Voor elk leggerprofielgeldigheidsvak is een beheerprofiel opgenomen. Dit profiel is niet representatief voor het hele leggerprofielgeldigheidsvak, zoals het leggerprofiel, maar enkel voor die specifieke locatie.

 

2.2.3 Bouwgrens

De bouwgrens is een grens die als zodanig in de legger is aangegeven en die een gebied afbakent waarbinnen ter bescherming van een waterkering een bouwverbod geldt.

 

De in de legger opgenomen bouwgrens heeft als doel de waterkering en zijn directe omgeving tot een bepaalde afstand vrij te houden van bebouwing en verdere bebouwing te beperken. Dit houdt ook in dat de bouwgrens voor gebieden die al bebouwd zijn, anders is dan die voor onbebouwde gebieden. De bouwgrens dient dan ook als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.

 

2.2.4 Leggervlak

Een leggervlak is een vlak aangegeven op de leggerkaart waarbinnen het bestemmingsplan bebouwing mogelijk maakt en die geheel of gedeeltelijk tussen de bouwgrens en de waterkering ligt. Het leggervlak heeft als doel bestaande bouwrechten, zoals verwoord in het op de peildatum geldende bestemmingsplan, in de legger inzichtelijk te maken. De leggervlakken worden gebruikt als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.

 

2.2.5 Waterkerende kunstwerken/constructies

Alle constructies die onderdeel zijn van de waterkering en bijdragen aan het vermogen om het water te keren, worden beschouwd als waterkerende constructies. Voorbeelden hiervan zijn: wandconstructies, kistdammen, keermuren en bijbehorende constructies zoals ankers en funderingen. Daarnaast onderscheiden we verticaal zanddicht geotextiel (VZG), grofzand barrière (GZB) en drainages en putten. Andere constructies zoals coupures, sluizen, tunnels, hevels, inlaten en stuwen die in de waterkering aanwezig zijn maar gesloten kunnen worden, zijn inclusief afsluitmiddelen opgenomen in de legger waterkeringen.

 

2.3 De legger waterkeringen en de waterschapsverordening

In de waterschapsverordening (wsvo) staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar in het gebied van WSRL mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden. Bij de wsvo hoort een kaart waarop aangegeven wordt welke regels van de waterschapsverordening waar gelden. Dit noemen we de werkingsgebieden.

 

Het waterstaatswerk en de daarbij behorende beschermingszones zijn met ingang van de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, aangewezen in de waterschapsverordening (wsvo) als werkingsgebieden. Ook het profiel van vrije ruimte wordt aangewezen in de wsvo.

 

2.3.1 Waterstaatswerk en beschermingszones

Het waterstaatswerk betreft de waterkering of het ondersteunend kunstwerk. Direct naast de waterkering liggen aan weerszijden de beschermingszones. In deze zones gelden voorschriften en beperkingen om het waterstaatswerk te beschermen. Deze zones maken geen onderdeel uit van het waterstaatswerk zelf.

 

2.3.2 Profiel van vrije ruimte

Het profiel van vrije ruimte (hierna: PVVR) is de ruimte die is gereserveerd om toekomstige versterkingen van een waterstaatswerk mogelijk te maken. Deze ruimte ligt boven en aan weerzijden van een waterstaatswerk of van een toekomstig waterstaatswerk. De ruimte kan ook onder een (toekomstig) waterstaatswerk liggen. Waterkeringen moeten verhoogd en verbreed kunnen worden, bijvoorbeeld om de gevolgen van klimaatverandering of bodemdaling op te kunnen vangen. Het waterschap wil de ruimte binnen dit profiel zoveel mogelijk vrij houden om eventuele toekomstige uitbreidbaarheid te waarborgen. Het PVVR dient als toetsingskader voor het waterschap bij het beoordelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning.

 

3 Onderhoudsplicht en onderhoudsplichtigen

Om de waterkeringen goed te laten functioneren, is onderhoud nodig. Het waterschap is als beheerder niet als enige verantwoordelijk voor het onderhoud van de waterkering. Deze legger wijst namelijk de eigenaar aan als degene die het gewone onderhoud van de waterkering uitvoert. Wanneer het waterschap eigenaar is, verricht zij ook het gewoon onderhoud. Wat het gewone onderhoud inhoudt, is in de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen beschreven. Het waterschap houdt als beheerder van de waterkering toezicht op het gewone onderhoud.

 

Het buitengewoon onderhoud zoals dat in de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen is beschreven en wat het in stand houden van het (legger)profiel van de waterkering inhoudt, wordt verricht door het waterschap, tenzij bij of krachtens een wet, reglement of verordening anders is bepaald. Maar ook in dat geval behoudt het waterschap als beheerder altijd haar zeggenschap.

 

De onderhoudsplicht van objecten met alle bijbehorende voorzieningen2 die zich op, in of nabij het dijklichaam (en zich veelal op het eigendom van het waterschap) bevinden en die met een vergunning van het waterschap als beheerder zijn toegestaan of worden geacht te zijn toegestaan, berust bij de gebruiker of beheerder van deze objecten, tenzij in de vergunning anders is vermeld.

 

Enkele voorbeelden:

  • de onderhoudsplicht van wegen en paden op of nabij de waterkering met de bijbehorende op- en afritten, verhardingen, fundaties, bermen, bebording, etc. ligt bij de wegbeheerder (meestal de gemeente of een andere overheid);

  • de onderhoudsplicht van voorzieningen zoals afritten, trappen en paden naar particuliere percelen of naar andere objecten ligt bij de eigenaren van die percelen of objecten;

  • de onderhoudsplicht van nutsvoorzieningen ligt bij het betreffende nutsbedrijf;

  • de onderhoudsplicht van (bouw)werken ligt bij de vergunninghouder, tenzij in de vergunning anders is vermeld.

In de Onderhoudsverordening wateren en waterkeringen staan alle regels over onderhoudsverplichtingen die het waterschap stelt aan waterstaatswerken.

Bijlage 1 Alfabetische lijst van begrippen

beheerprofiel: de werkelijke afmetingen van een waterstaatswerk, op een bepaald moment in de tijd

beschermingszone: een zone die aan een waterstaatswerk grenst. In deze zone kunnen voorschriften en beperkingen gelden om het waterstaatswerk te beschermen

bouwgrens: een grens die op de legger is aangegeven als bouwgrens. Een bouwgrens bakent een gebied af waarbinnen een bouwverbod geldt. Dit is ter bescherming van een waterstaatswerk

buitenbeschermingszone: een zone binnen het gebied dat onder werking van de waterschapsverordening of Wet beheer rijkswaterstaatswerken valt en die als buitenbeschermingszone in de legger is opgenomen

buitentalud: het schuin aflopende deel aan de waterkerende zijde van de dijk

kruin: het bovenste gedeelte van een dijk

kunstwerk: civieltechnisch bouwwerk voor de infrastructuur van wegen, water, spoorbanen, waterkeringen en/of leidingen. Een kunstwerk is niet bedoeld om in te wonen

leggerprofiel: dwarsdoorsnede die door het bestuur van het waterschap is vastgesteld. Hierop staan de minimale vereiste afmetingen van een waterstaatswerk

leggerprofiel waterkering: de afmetingen van de waterkering die minimaal nodig zijn om aan de waterstaatkundige functies te voldoen, zoals aangegeven op de legger op grond van artikel 2.39 van de Omgevingswet

middenkruin: het midden van de kruin van de waterkering

onderhoudsplichtigen: natuurlijke personen of rechtspersonen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van waterstaatswerken.

onderhoudsverordening: verordening van het waterschap op grond van artikel 56 en 59 van de Waterschapswet

onderhoudsverplichting: de aansprakelijkheid voor het onderhoud en de instandhouding van waterstaatswerken, conform de in de legger wateren opgenomen ligging, constructie en leggerafmetingen

profiel van vrije ruimte: de ruimte die is gereserveerd voor toekomstige verbeteringen van een waterstaatswerk. Deze ruimte ligt aan beide kanten van een waterstaatswerk of van een toekomstig waterstaatswerk. De ruimte kan ook boven of onder een (toekomstig) waterstaatswerk liggen. Dit is vastgelegd in de legger

projectbesluit: het projectbesluit als bedoeld in de Omgevingswet

waterstaatswerk: water, bergingsgebied, waterkering of kunstwerk

wateractiviteiten: een verzameling van verschillende activiteiten die allemaal een relatie hebben met water en waarvoor de waterschapsverordening regels bevat

waterkering: een verhoging die water kan tegenhouden. Dit kan een verhoging zijn die door mensen is aangelegd, maar ook een natuurlijke verhoging of hooggelegen gronden met ondersteunende kunstwerken. Voorbeelden van een waterkering zijn: dammen, dijken, kades, keermuren, kunstwerken en hoge gronden

waterschapsverordening: hierin staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden

waterstaatswerk: oppervlaktewaterlichaam, bergingsgebied, waterkering of ondersteunend kunstwerk

watersysteem: samenhangend geheel van een of meer oppervlaktewaterlichamen en grondwaterlichamen, met bijbehorende bergingsgebieden, waterkeringen en kunstwerken

werkingsgebied: een gebied waarin de regels van de waterschapsverordening van toepassing zijn

veiligheidsnorm: het wettelijk vastgelegde niveau van bescherming van een dijktraject tegen overstromen

werken: constructies die door mensen zijn aangelegd of ontstaan en alles wat erbij hoort

Bijlage 2 Wettelijk kader

Waterschap Rivierenland is als beheerder van de waterkeringen op grond van artikel 2.39 van de Omgevingswet verplicht een normatieve legger vast te stellen, waarin is omschreven waaraan waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Als bijlage bij de legger wordt voor primaire waterkeringen of waterkeringen waarvoor omgevingswaarden zijn vastgesteld als bedoeld in artikel 2.13, eerste lid, onder a, of 2.15, eerste lid, onder e, een technisch beheerregister opgenomen, waarin de voor het behoud van het waterkerend vermogen kenmerkende gegevens van de constructie en de feitelijke toestand nader zijn omschreven.

 

Naast de legger op grond van de Omgevingswet is er ook een onderhoudslegger. De grondslag hiervoor is artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet. De onderhoudslegger bevat de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en de onderhoudsverplichtingen binnen het waterschapsgebied.

 

Waterschap Rivierenland kent een hybride legger waterkeringen. Deze legger is een combinatie van de normatieve legger zoals bedoeld in artikel 2.39 van de Omgevingswet en de onderhoudslegger zoals bedoeld in artikel 78, tweede lid, van de Waterschapswet.

 

Nota van zienswijzen Wijzigingen legger waterkeringen 2024

 

Nr.

Registratie

datum

Indiener

Product

Zienswijze

Reactie Waterschap

1

6 juni 2024

Gemeente Nijmegen

Ontwerplegger Harde Kade Lent en bijbehorende werkings-gebieden

Verzoek:

  • 1.

    Behoud van de huidige breedte van het waterstaatswerk;

  • 2.

    Verwijderen van de kniklijn in het profiel van vrije ruimte;

  • 3.

    Fouten, onduidelijkheden en ontbrekende gegevens in de legger aanpassen.

    • Profiel van vrije ruimte (hierna: PVVR) op het bovenaanzicht is anders dan in het dwarsprofiel

    • Beheerprofiel bij DD157A en DD161A klopt niet.

    • Dwarsprofielen DD157A en DD161A hebben een knik in het PVVR op 10.60 m NAP.

  • 4.

    Procedure opnieuw doorlopen waarbij de gemeente wordt meegenomen of dat alle bovenstaande verzoeken worden ingewilligd.

Argumentatie:

  • 1.

    De wijzigingen hebben een beperkend effect op de bebouwingsmogelijkheden ter hoogte van de Lentse Warande (zowel lopende als mogelijk toekomstige ontwikkelingen).

  • 2.

    De voorgestelde wijzigingen zijn door Waterschap Rivierenland niet afgestemd met de gemeente Nijmegen. Het betreffen wijzigingen ten opzichte van een bestaande kering welke in het verleden in overeenstemming met de gemeente is ontworpen.

Op basis van het ambtelijk overleg dat reeds heeft plaatsgevonden spreekt de indiener het vertrouwen uit dat tegemoet kan worden gekomen aan de verzoeken in de zienswijze.

Reactie:

  • 1.

    De breedte van het waterstaatswerk is gekoppeld aan het leggerprofiel en eventuele voor de waterveiligheid benodigde constructies. Naar aanleiding van de zienswijze, is het leggerprofiel aangepast (zie reactie op punt 2). Als gevolg hiervan, is ook de breedte van het waterstaatswerk gewijzigd ten opzichte van het ontwerp. Het waterstaatswerk is binnendijks ca. 3,5-8,5 meter smaller geworden t.o.v. de ontwerp legger. Op basis van onze huidige beleids-uitgangspunten ten behoeve van de waterveiligheid, wordt het waterstaatswerk niet teruggebracht tot de afmetingen van de legger die in 2014-2016 is vastgesteld, zodat het benodigde restprofiel ook voldoende is beschermd. Hoewel het beleid van het waterschap bebouwing in het waterstaatswerk niet toestaat, heeft het waterschap de bevoegdheid om in bijzondere omstandigheden daarvan af te wijken. Bij een vergunningaanvraag wordt dit beoordeeld en wordt met de bijzondere omstandigheden rekening gehouden.

  • 2.

    De genoemde horizontale lijn op 10.60 m NAP in het profiel van vrije ruimte blijkt bij nader inzien niet noodzakelijk om de waterveiligheid en uitbreidbaarheid te borgen. Deze zorgt voor onnodige beperkingen. Het profiel van vrije ruimte is, net zoals het leggerprofiel, aangepast tot het minimaal noodzakelijke profiel.

  • 3.

    In reactie per genoemd punt:

    • Het klopt dat op het bovenaanzicht de grens van het werkingsgebied PVVR op 4 meter afstand ligt van de PVVR teenlijn. Dit is conform onze uitgangspunten voor het gehele beheergebied. Het PVVR profiel in het dwarsprofiel is leidend. De PVVR kniklijn op 37.70 (teenlijn) in het bovenaanzicht is correct en wordt ook weergegeven op het dwarsprofiel. De tussenkniklijn op 22.70 m van de keerconstructie was niet zichtbaar op het bovenaanzicht van de ontwerplegger door een technische fout. Door het aanpassen van het PVVR n.a.v. punt 2, is deze tussenkniklijn komen te vervallen.

    • Voor het beheerprofiel wordt gebruik gemaakt van de meest actuele versie van het AHN. Dat was in dit geval het AHN4, ingewonnen begin 2021. Dit kan afwijken van de huidige situatie. Daarnaast waren de gehanteerde leggerveiligheidsvakken in de ontwerp legger vrij groot, waardoor het beheerprofiel ook behoorlijk kon variëren per vak. De vakindeling is aangepast ten opzichte van het ontwerp, zodat dit beter aansluit bij de feitelijke situatie.

    • De knik op 10.60 m NAP is aangepast, zie reactie op punt 2. De hoogte waarop het PVVR en het leggerprofiel eindigt, wordt bepaald op basis van een representatieve binnendijkse maaiveldhoogte. Dit is aangepast ten opzichte van het ontwerp.

  • 4.

    Naar aanleiding van de zienswijze is in de periode vanaf mei 2024 veelvuldig ambtelijk afstemming geweest tussen het waterschap en de gemeente Nijmegen. Alle verzoeken zijn getoetst. Deze hebben geleid tot diverse aanpassingen in de legger en werkingsgebieden t.o.v. het ontwerp, zoals in de punten 1 t/m 3 verder beschreven.

De zienswijze leidt tot een aanpassing van de leggerprofielgeldigheidsvakken, leggerprofielen, PVVR profielen en het waterstaatswerk en de (buiten) beschermingszones in de legger Harde Kade Lent en de werkingsgebieden in de waterschapsverordening, zodat de waterveiligheid kan worden gewaarborgd, zonder dat onterechte beperkingen worden opgelegd.

 

 

Naar boven