BEKENDMAKING VOORGENOMEN CONTRACTOVERNAME

Waterschap Rijn en IJssel (hierna: ‘het Waterschap’) is voornemens om haar medewerking te verlenen aan de overname van een contract tussen haar en EnergieK Oost Gelre B.V. door de Gemeente Oost-Gelre. De gemeente Oost-Gelre zal in de plaats worden gesteld van EnergieK Oost Gelre B.V.

Met EnergieK Oost Gelre B.V. is in 2019 een overeenkomst gesloten voor de levering van de warmte uit het effluent van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Lichtenvoorde (“RWZI Lichtenvoorde”) aan EnergieK Oost Gelre B.V. In de afgelopen jaren is het niet tot realisatie gekomen van dit warmtenet door een gebrek aan slagkracht. De Gemeente Oost-Gelre heeft het Waterschap om die reden gevraagd om de overeenkomst van EnergieK Oost Gelre B.V. over te mogen nemen.

De Hoge Raad heeft op 26 november 2021 (ECLI:NL:HR:2021:1778) geoordeeld dat een overheidslichaam dat het voornemen heeft een aan hem toebehorende onroerende zaak te verkopen, ruimte moet bieden aan (potentiële) gegadigden om mee te dingen naar deze onroerende zaak indien er meerdere gegadigden zijn voor de aankoop van de desbetreffende onroerende zaak of redelijkerwijs te verwachten is dat er meerdere gegadigden zullen zijn. De Hoge Raad spreekt zich niet uit over de verdeling van (schaarse) warmte, maar in de literatuur wordt ook wel betoogt dat dit arrest ook daarop van toepassing zou kunnen zijn.

Het Waterschap neemt als uitgangspunt dat de voorgenomen contractovername niet onder de reikwijdte van het Didam-arrest valt, aangezien de overeenkomst al is gesloten met EnergieK Oost Gelre B.V. en deze partij overname door de Gemeente Oost-Gelre wenst. Bovendien betreft de nieuwe voorgenomen contractspartij een overheidsorgaan en is daarop het Didam-arrest (waarschijnlijk) niet van toepassing.

Voor zover dit arrest wel van toepassing is, komt Gemeente Oost-Gelre als enige serieuze gegadigde in aanmerking voor deze contractovername en wel op grond van de hierna genoemde omstandigheden.

Motivering

Het Waterschap is van oordeel dat de Gemeente Oost-Gelre de enige serieuze gegadigde is omdat:

  • .

    De Gemeente Oost-Gelre het huidige warmtenet al in eigendom heeft;

  • .

    EnergieK Oost Gelre B.V. de huidige bron van restwarmte bij de naastgelegen vestiging van Industrie Water Lichtenvoorde (IWL) al contractueel heeft overgedragen;

  • .

    In de tussenliggende periode geen andere gegadigden zich hebben gemeld voor de warmte uit het gezuiverde afvalwater van de RWZI Lichtenvoorde.

Het Waterschap neemt derhalve aan dat op grond van objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt. Bij de beoordeling van de criteria komt het Waterschap een zekere beleidsvrijheid toe.

Vervaltermijn

Het Waterschap zal na minimaal 20 kalenderdagen na datum van publicatie van dit voornemen medewerking verlenen aan de contractovername. Indien u zich niet kunt verenigen met dit voornemen omdat u van mening bent dat u op grond van de bovengenoemde criteria meent ook hiervoor in aanmerking te komen, dan dient u uiterlijk twintig (20) kalenderdagen na datum van deze publicatie, derhalve vóór 29 juli 2024, uw bezwaren kenbaar te maken door een kort geding aanhangig te maken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland.

Als u niet tijdig een kort geding aanhangig maakt, vervalt het recht tegen al het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. De belangen van de partijen bij deze overeenkomst zouden immers onredelijk worden benadeeld indien pas na deze (duidelijk kenbaar gemaakte) termijn alsnog tegen het voornemen respectievelijk het aangaan van de overeenkomst zou worden opgekomen.

 

Naar boven