Wijziging Verordening voor de commissies van advies aan het dagelijks bestuur

Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg;

 

Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur inzake aanpassing commissieverordening en bemensing adviescommissies, AB-voorstel 2023, nummer 72;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 77 en 78, eerste lid van de Waterschapswet;

 

BESLUIT:

  • 1.

    De tekst van artikel 5 van de op 12 juni 2019 vastgestelde ‘Verordening voor de commissies van advies aan het dagelijks bestuur Waterschap Limburg 2019’ als volgt gewijzigd vast te stellen:

  • Artikel 5 Samenstelling, voordracht en benoeming

    • 1.

      De in artikel 2 genoemde commissies bestaan elk uit maximaal twintig leden waarvan:

      • a.

        maximaal veertien leden te benoemen door en uit het algemeen bestuur en

      • b.

        maximaal zes (burgercommissie)leden door het algemeen bestuur.

    • 2.

      Om invulling te geven aan het lidmaatschap zoals bedoeld in het eerste lid onder b. kan elke fractie voor elke commissie één kandidaat voordragen als burgercommissielid, dat geen deel uitmaakt van het algemeen bestuur maar bij de laatstgehouden verkiezingen op de kieslijst heeft gestaan. Een kandidaat-burgercommissielid vanuit de geborgde fractie Ongebouwd en de geborgde fractie Natuurterreinen wordt voorgedragen vanuit respectievelijk de Limburgse Land- en tuinbouwbond LLTB en de Vereniging van Bos- en natuurterreineigenaren VBNE.

    • 3.

      De in het eerste lid bedoelde leden worden per commissie benoemd, als volgt:

      • a.

        door en uit het algemeen bestuur:

        • -

          vier leden uit de fractie Waterbelang Limburg

        • -

          twee of drie leden uit de fractie BBB+

        • -

          twee of drie leden uit de fractie LV50

        • -

          twee leden uit de fractie Water NATUURlijk

        • -

          één lid uit de fractie PvdD

        • -

          één lid uit de fractie AWP

      • b.

        door het algemeen bestuur:

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie Waterbelang Limburg

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie BBB+

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie LV50

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie Water NATUURlijk

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie PvdD

        • -

          één (burgercommissie)lid uit de fractie AWP

    • 4.

      een plaatsvervangend lid kan uitsluitend door en uit het algemeen bestuur worden benoemd en betreft het lidmaatschap zoals bedoeld in het derde lid onder a. Een plaatsvervangend lid treedt slechts op bij afwezigheid van het lid dat wordt vervangen.

    • 5.

      Het dagelijks bestuur wijst uit zijn midden de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van iedere commissie aan.

    • 6.

      De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter hebben geen stemrecht in de vergadering.

  • 2.

    De tekst van artikel 6, lid 1a als volgt gewijzigd vast te stellen:

  • Artikel 6 Benoeming en toelating burgercommissielid

    • 1.

      Om te kunnen worden benoemd, respectievelijk toegelaten te kunnen worden als burgercommissielid, moet de betreffende kandidaat aan het algemeen bestuur overleggen:

      • a.

        een geloofsbrief in de vorm van een voordracht van de voorzitter van de fractie, respectievelijk een voordracht van het bestuur van de Limburgse Land- en Tuinbouwbond of de Vereniging van Bos en Natuurterreineigenaren, gericht aan het algemeen bestuur.

      • b.

        het origineel van een gewaarmerkt afschrift uit de basisregistratie personen, waaruit de woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum blijkt;

      • c.

        een bewijs van kandidaatstelling voor de meest recent gehouden verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van het waterschap, dit voor zover het een burgerlidmaatschap betreft vanuit een fractie van niet-geborgde zetels;

      • d.

        een kopie van een identificatiebewijs.

      • e.

        een overzicht van beklede openbare betrekkingen en andere hoofd- en nevenfuncties met onderscheid in bezoldigde en onbezoldigde betrekkingen en functies.

      • f.

        een verklaring inhoudende een aanvaarding van benoeming.

    • 2.

      Alvorens het burgercommissielid kan worden toegelaten tot een commissie, stelt de Commissie onderzoek geloofsbrieven een onderzoek in. Artikel 4 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur Waterschap Limburg, jo. artikel 18 en artikel 19 van de Waterschapswet is van overeenkomstige toepassing.

    • 3.

      Na toelating legt het burgercommissielid in handen van de dijkgraaf van het waterschap de eed of belofte af, overeenkomstig artikel 34 van de Waterschapswet.

    • 4.

      Het Integriteitsbeleid Waterschap Limburg is van overeenkomstige toepassing op burgercommissieleden.

    • 5.

      Een burgercommissielid kan in een vergadering van het algemeen bestuur uitsluitend aanwezig zijn als toehoorder op de publieke tribune.

  • 3.

    De tekst van artikel 15 als volgt gewijzigd vast te stellen:

  • Artikel 15 Spreekrecht toehoorders

    • 1.

      De voorzitter stelt toehoorders bij een openbare vergadering op hun verzoek in de gelegenheid om gedurende maximaal dertig minuten in te spreken.

    • 2.

      Inspreken is toegestaan over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen, tenzij er sprake is van:

      • a.

        Een besluit waartegen een (bestuurs)rechtelijke procedure open staat of heeft opengestaan;

      • b.

        Benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

      • c.

        Een onderwerp waarover een klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

      • d.

        Niet-geagendeerde onderwerpen waarover al in een vorige vergadering van de commissie of in een AB-vergadering is ingesproken.

    • 3.

      Het verzoek wordt uiterlijk achtenveertig uur voor het begin van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter van de commissie ingediend, onder vermelding van het agendapunt of niet-geagendeerd onderwerp waarover men wil inspreken. De verzoeker vermeldt in zijn verzoek zijn naam, adres, telefoonnummer en eventueel e-mailadres.

    • 4.

      De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

    • 5.

      Elke spreker krijgt maximaal tien minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan drie sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

    • 6.

      De spreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden van het algemeen bestuur toestaan aan sprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen spreker en lid van het algemeen bestuur.

    • 7.

      De voorzitter of een lid van de commissie doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de spreker.

Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 12 juli 2023.

De secretaris-directeur,

ir. E.J.M. Keulers MMO

De waarnemend dijkgraaf,

drs. L.H.J. Verheijen

Naar boven