Waterschapsblad van Waterschap Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2023, 9081 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2023, 9081 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur van Waterschap Limburg;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur;
overwegende dat het wenselijk is om het reglement van orde te actualiseren gezien recente wetswijzigingen en actuele ontwikkelingen;
gelet op het bepaalde in artikel 77 van de Waterschapswet en artikel 7 van het Reglement voor Waterschap Limburg (Provinciaal Blad, 5 februari 2016; nr. 6910);
Het Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur als volgt vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Iedere fractie geeft de namen van haar voorzitter en zijn plaatsvervanger zo spoedig mogelijk door aan de voorzitter. Zolang deze namen nog niet zijn doorgegeven worden binnen de categorie ingezetenen de lijsttrekkers geacht voorzitter te zijn en voor de categorieën ‘ongebouwd’ en ‘natuurterreinen’ de oudste in leeftijd.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden algemeen bestuur; benoeming leden dagelijks bestuur
Artikel 7 Toelating leden algemeen bestuur
Aan het begin van de bestuursperiode kiest het algemeen bestuur uit zijn midden een commissie van drie personen, de Commissie voor de Geloofsbrieven. Deze commissie voert het onderzoek uit rondom te toelating van de nieuwe leden en de rechtmatigheid van de verkiezingen, zoals bedoeld in artikel V4 van de Kieswet en artikel 19 van de Waterschapswet.
Artikel 9 Benoeming leden dagelijks bestuur
Iedereen die volgens artikel 8 van dit reglement als kandidaat is gemeld, laat zien dat hij integer is. Dat gebeurt op de volgende manier:
De portefeuillehouder integriteit voert een gesprek met de kandidaat over de uitkomsten van de integriteitsanalyse. Ook de eventuele integriteitsrisico’s rondom zijn functioneren als lid van het dagelijks bestuur en zijn VOG worden besproken met de kandidaat. Bij dit gesprek is de secretaris-directeur aanwezig, die zorgt voor een kort vertrouwelijk verslag. De kandidaat ontvangt dit verslag. Daarnaast wordt dit document vertrouwelijk gearchiveerd bij het waterschap.
De portefeuillehouder integriteit besluit, na overleg met de secretaris-directeur wanneer en op welke wijze hij de uitkomsten van de risicoanalyse integriteit van de kandidaten met het algemeen bestuur deelt. Hij doet dit in elk geval voorafgaand aan de stemming over de leden van het dagelijks bestuur.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderingen; voorbereidingen
De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg met het presidium. Hij deelt de wijziging zo spoedig mogelijk mee aan de leden van het algemeen bestuur.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 16 Opening vergadering: quorum
Op de vergadering, bedoeld in het derde lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het algemeen bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het tweede lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.
Indien een ingekomen stuk anoniem is verzonden of informatie bevat die kwetsend is voor (een) burger(s), (een) bestuurder(s) of (een) ambtena(a)r(en), dan kan de voorzitter bepalen om dit stuk niet op de gebruikelijke wijze openbaar te maken. De voorzitter stelt in dat geval de leden van het algemeen bestuur via een andere weg in kennis van het stuk. In de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur, kan het algemeen bestuur het besluit van de voorzitter ongedaan maken en bepalen om het stuk alsnog op de gebruikelijke wijze openbaar te maken.
Op voorstel van de voorzitter of een lid van het algemeen bestuur kan het presidium voor daarbij te bepalen onderwerpen regels stellen over de spreektijd.
Artikel 20 Handhaving orde; schorsing en uitsluiting van de vergadering
De voorzitter kan het algemeen bestuur voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming van het voorstel verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat het algemeen bestuur tot stemming overgaat heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag te motiveren.
Artikel 25 Verslag en besluitenlijst
De leden van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de secretaris-directeur hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag en de besluitenlijst aan het algemeen bestuur te doen, indien het concept-verslag en de concept-besluitenlijst kennelijke onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging wordt voor de aanvang van de vergadering bij de secretaris-directeur ingediend.
Het verslag en de besluitenlijst bevat ten minste:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig artikel 38a van de Waterschapswet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist, zoals bedoeld in artikel 26, tiende lid;
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 26 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit geen verandering.
Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen het nemen van een besluit uitgesteld tot de volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een volgende vergadering bedoeld in de vorige volzin, dan is het voorstel niet aangenomen.
Artikel 28 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 29 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst dan wel, in overleg met het presidium, alsnog toegevoegd aan de voorlopige agenda zoals bedoeld in artikel 11, lid 2.
Artikel 35 Schriftelijke vragen
Ieder lid van het algemeen bestuur kan schriftelijke vragen stellen. Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, maar in ieder geval dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondeling beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden stelt het dagelijks bestuur of de voorzitter de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis. Hierbij wordt de termijn aangegeven waarbinnen de beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur en bij mondelinge beantwoording in dezelfde vergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen over het gegeven antwoord, tenzij het algemeen bestuur anders beslist.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd, alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van het algemeen en dagelijks bestuur. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. Het algemeen bestuur bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 5 Lidmaatschap andere organisaties
Artikel 39 Verslag en verantwoording
Een lid van het algemeen bestuur, een lid van het dagelijks bestuur of de voorzitter dat/die door het algemeen bestuur is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft het recht om, in aansluiting op de behandeling van de ingekomen stukken of voor het sluiten van de vergadering, verslag te doen over zaken die in voornoemd algemeen bestuur aan de orde zijn. Door het algemeen bestuur gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Hoofdstuk 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing, voor zover de bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 42 Opheffen geheimhouding
Als het algemeen bestuur op grond van artikel 55d, derde en vierde lid van de Waterschapswet voornemens is de geheimhouding van aan het algemeen bestuur verstrekte informatie op te heffen wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering van het algemeen bestuur met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 44 Spreekrecht toehoorders
Het verzoek wordt uiterlijk achtenveertig uur voor het begin van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend, onder vermelding van het agendapunt of niet-geagendeerd onderwerp waarover men wil inspreken. De verzoeker vermeldt in zijn verzoek zijn naam, adres, telefoonnummer en eventueel e-mailadres.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-9081.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.