Waterschapsblad van Waterschap Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2023, 7222 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2023, 7222 | beleidsregel |
Reglement van orde van het Algemeen Bestuur 2023
HET ALGEMEEN BESTUUR VAN WATERSCHAP RIVIERENLAND;
overwegende, dat het gewenst is het reglement van orde voor het Algemeen Bestuur vast te stellen;
gelet op artikel 8 van het Reglement voor Waterschap Rivierenland;
vast te stellen het volgende Reglement van orde voor vergaderingen van het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 1.4 Het Fractievoorzittersoverleg
2. TOELATING NIEUWE LEDEN, NEVENFUNCTIES EN FRACTIES
Artikel 2.2 Openbaar maken andere functies
In geval van een wijziging in de functies die de leden vervullen naast het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland, doen zij hiervan binnen twee weken via de Bestuursadviseurs schriftelijk aan het Algemeen Bestuur opgave waarna publicatie op de website plaatsvindt.
De leden van het Algemeen Bestuur, die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Daarnaast worden als afzonderlijke fracties beschouwd de leden die in het Algemeen Bestuur zijn benoemd als vertegenwoordigers van de specifieke belangencategorieën.
Artikel 3.2 Oproeping, agenda, voorstellen
De dijkgraaf roept de leden ten minste zeven dagen voor de vergadering schriftelijk op. De agenda en de bij de agenda behorende voorstellen worden tegelijk met de oproeping verzonden. De bij de agenda behorende voorstellen worden, indien eerder beschikbaar, eerder toegezonden aan de leden en commissieleden. De termijn van zeven dagen geldt niet voor aanvullingen op de agenda en spoedeisende gevallen.
Tegelijkertijd met de oproeping brengt de dijkgraaf, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen worden, met uitzondering van de stukken waarvoor de geheimhouding geldt zoals bedoeld in artikel 37, eerste en tweede lid van de Waterschapswet, tegelijkertijd met de oproeping op een bij openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd.
Stukken die zijn geagendeerd als hamerstukken worden zonder beraadslaging en stemming vastgesteld, tenzij minimaal één fractie verzoekt om beraadslaging. In dat geval wordt in dezelfde vergadering over het stuk beraadslaagd. Door het afgeven van een korte mondelinge stemverklaring blijft er sprake van een hamerstuk.
Artikel 3.6 Opening van de vergadering en quorum
Indien 30 minuten na het tijdstip waarop de opening van de vergadering is vastgesteld, het vereiste quorum niet aanwezig is, wordt door de dijkgraaf geconstateerd dat wegens te geringe opkomst de vergadering niet kan worden gehouden. Daarbij kan de dijkgraaf tevens mededelingen van orde doen die de dijkgraaf noodzakelijk acht en belegt de dijkgraaf opnieuw een vergadering. Tussen deze vergadering en de eerste liggen ten minste drie werkdagen.
Voor de vergadering bedoeld in het tweede lid, is niet vereist dat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Het Algemeen Bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd, alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.
Artikel 3.7 Volgorde hoofdelijke stemming
Bij het openen van de vergadering trekt de dijkgraaf een nummer uit een bus, waarin zich een aantal nummers bevindt gelijk aan dat der leden. Het lid dat onder dit nummer de presentie¬lijst heeft getekend, brengt bij de stemmingen als eerste een stem uit. De rondvraag neemt een aanvang bij dit lid.
Op verzoek van een lid van het Algemeen Bestuur of op voorstel van de dijkgraaf kan het Algemeen Bestuur besluiten de beraadslaging voor een door het Algemeen Bestuur te bepalen tijd te schorsen teneinde het Dagelijks Bestuur of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Op voorstel van de dijkgraaf of een lid van het Algemeen Bestuur kan het Algemeen Bestuur voor daarbij te bepalen onderwerpen de spreektijd per fractie vaststellen.
Artikel 3.12 Handhaving van de orde
De dijkgraaf zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze wordt verstoord, de vergadering voor een door de dijkgraaf te bepalen tijd te schorsen of te sluiten. Wanneer de orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, is de dijkgraaf bevoegd om deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
Artikel 3.15 Spreekrecht toehoorders
De dijkgraaf stelt degene die daartoe een verzoek heeft ingediend op een door de dijkgraaf te bepalen moment in de gelegenheid het woord te voeren gedurende maximaal 5 minuten. De totale spreektijd voor toehoorders per agendapunt is beperkt tot 15 minuten. De dijkgraaf kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Artikel 4.5 Schriftelijke vragen
Ieder lid kan het college van dijkgraaf en heemraden, de dijkgraaf, of een lid van het college van dijkgraaf en heemraden afzonderlijk schriftelijk vragen stellen. De vragen moeten kort en duidelijk geformuleerd, zo nodig voorzien van een korte toelichting, ondertekend bij de dijkgraaf worden ingediend.
De dijkgraaf zendt de vragen zo spoedig mogelijk aan het Algemeen Bestuur en commissieleden en laat deze op de website van het waterschap plaatsen. De schriftelijke beantwoording van de vragen geschiedt binnen een maand na ontvangst hiervan. Een afschrift van het antwoord wordt aan de overige leden toegezonden en geplaatst op de website. Wanneer beantwoording binnen een maand niet mogelijk blijkt, licht de dijkgraaf de leden schriftelijk voor afloop van de termijn in, onder opgave van redenen en termijn van uitstel.
Artikel 5.3 Hoofdelijke stemming
De dijkgraaf roept de leden bij naam op hun stem uit te brengen, beginnende bij het lid zoals op grond van loting aan het begin van de vergadering is bepaald. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst. Stemming vindt plaats door het woord 'voor' of 'tegen' uit te spreken, zonder enige toevoeging.
Indien hoofdelijk wordt gestemd kan een lid dat zich bij het uitbrengen van een stem heeft vergist, deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan het lid nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat het lid zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 5.4 Totstandkoming besluit bij stemming
Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming is de volstrekte meerderheid vereist van het aantal uitgebrachte stemmen. Elk stembevoegd lid brengt één stem uit.
Artikel 5.5 Nietigheid stemming; ongeldigheid stemming
Een stemming is geldig, ongeacht het aantal aanwezige stembevoegde leden, in geval opnieuw wordt gestemd over een voorstel of over een benoeming, voordracht of aanbeveling van één of meer personen, waarover in een vroegere vergadering een stemming op grond van het bepaalde in het eerste lid niet tot stemming kon worden overgegaan.
Artikel 5.9 Stemming over personen
Artikel 5.10 Herstemming over personen
Wanneer bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een derde stemming plaats tussen de twee personen op wie bij de tweede stemming de meeste stemmen zijn uitgebracht. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, wordt bij een of meer tussenstemmingen uitgemaakt over welke twee personen de derde stemming zal lopen.
Artikel 5.11 Beslissing door het lot
Indien na herstemming over personen het lot moet beslissen, worden de vereiste naambriefjes door een van de stemopnemers geschreven, door de overige gecontroleerd en op gelijke wijze gevouwen en in een bus gedaan. Vervolgens neemt de dijkgraaf één van de briefjes uit de bus. Gekozen is degene wiens naam op dit briefje voorkomt.
Zoals in artikel 37 van de Waterschapswet is bepaald kan op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het Dagelijks Bestuur, de voorzitter en een commissie van het waterschap, ieder ten aanzien van stukken die zij aan het Algemeen Bestuur of aan de leden van dit bestuur overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.
De krachtens het zesde lid aan het Algemeen Bestuur opgelegde verplichting tot geheimhouding vervalt, indien de oplegging niet door het Algemeen Bestuur in zijn eerstvolgende vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd.
De krachtens het zesde lid aan de leden van het Algemeen Bestuur opgelegde verplichting tot geheimhouding wordt door hen in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel, indien het stuk waaromtrent geheimhouding is opgelegd aan het Algemeen bestuur is voorgelegd, totdat het Algemeen Bestuur haar opheft. Het Algemeen Bestuur kan deze beslissing alleen nemen in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-7222.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.