Waterschapsblad van Waterschap Hollandse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2023, 6637 | omgevingsmelding |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2023, 6637 | omgevingsmelding |
Kennisgeving Voornemen & Participatie dijkversterking normtraject 20-3 Geervliet – Hekelingen
Het college van dijkgraaf en heemraden van het waterschap Hollandse Delta heeft op 2 juni 2023 de Kennisgeving Voornemen en Participatie om een verkenning uit te voeren naar de waterveiligheidsopgave op Voorne-Putten vastgesteld. Het betreft versterking van de dijk die van Geervliet naar Hekelingen loopt, langs het Hartelkanaal, de Oude Maas en het Spui. De te versterken trajecten zijn onderdeel van Normtraject 20-3.
Waterschap Hollandse Delta beheert op de Zuid-Hollandse eilanden zo'n 800 kilometer aan dijken, duinen en kades waarvan maar liefst 364 kilometer het water van de grote rivieren en binnenmeren tegenhoudt. Dit zijn de zogenoemde primaire keringen. Deze moeten stevig genoeg zijn om extreem hoge waterstanden te keren.
Regelmatig toetsen we onze dijken op hun veiligheid. De waterveiligheidsnorm die hiervoor wordt gebruikt zijn in 2017 vastgelegd in de Waterwet. Deze normen zijn aangescherpt ten opzicht van bijvoorbeeld de dijkverbetering Spui-West in 2015.
Aan de hand van de resultaten van de toetsing worden, waar dat nodig is, dijken aangemeld bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en versterkt in opdracht van het waterschap. In 2050 moeten alle primaire keringen in Nederland voldoen aan de waterveiligheidsnorm van de Waterwet. Uit toetsing is gebleken dat delen van normtraject 20-3 op dit moment niet voldoen aan de norm. Dit betekent niet dat er direct gevaar dreigt. Er is genoeg tijd om de dijk te verbeteren.
Het dijktraject 20-3 strekt zich uit over 21,9 kilometer. De grootte van de verbeteringsopgave is circa 10 kilometer. De dijk is opgedeeld is drie deelgebieden: Hartelkanaal, Oude Maas en Spui. Ieder deelgebied heeft zijn eigen opgave:
Waterschap Hollandse Delta doorloopt verschillende fases voordat de dijkverbetering wordt uitgevoerd. Dit begint met de verkenningsfase die van 2023 tot 2024 loopt. Tijdens deze fase worden mogelijke oplossingen onderzocht en een voorkeursalternatief gekozen. Deze ‘Kennisgeving Voornemen en Participatie’ vormt de start van de verkenning die onderdeel is van de projectprocedure, zie ‘D – procedures’. Daarmee is deze kennisgeving de ‘kennisgeving van het voornemen’.
Tijdens deze fase wordt de ruimte geboden voor participatie. Deze kennisgeving maakt duidelijk hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden betrokken worden in deze verkenning, zie E - participatie. Daarmee is de kennisgeving ook een ‘kennisgeving participatie’.
Op de Kennisgeving Voornemen & Participatie is geen formele inspraak mogelijk. Uiteraard kunt u te allen tijde uw reactie of mening in een persoonlijk gesprek, schriftelijk of per e-mail aan ons kenbaar maken. Zie ‘G – contact’ voor onze gegevens.
De eerste stap van de verkenning is het inventariseren en ophalen van alle denkbare alternatieven (oplossingsrichtingen) voor de te verbeteren dijk. Deze worden onder andere beoordeeld door experts en/of in onderzoeken op de thema’s ruimtelijke kwaliteit, draagvlak, water, duurzaamheid, beheer & onderhoud en uitvoerbaarheid.
Uit de beoordeling wordt, zo mogelijk, gewerkt naar drie kansrijke alternatieven. De kansrijke alternatieven worden gewogen aan de hand van een vooraf opgesteld afweegkader. De thema’s uit dit afweegkader worden naar verwachting in het najaar 2023 gecommuniceerd als onderdeel van de m.e.r.-procedure, zie ‘D – procedure’. Uit de weging komt uiteindelijk 1 voorkeursalternatief. Het voorkeursalternatief wordt opgenomen in de ‘voorkeursbeslissing’.
De voorkeursbeslissing beschrijft op welke manier de dijkverbetering het beste kan plaatsvinden, welke andere oplossingsrichtingen/alternatieven zijn onderzocht, en geeft inzicht in wat er met de inbreng van de omgeving is gedaan. Op de voorlopige voorkeursbeslissing geldt de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. De inhoud van de zienswijze wordt waar mogelijk betrokken bij het opstellen van de definitieve voorkeursbeslissing. De voorlopige voorkeursbeslissing wordt naar verwachting in de zomer van 2024 ter inzage gelegd.
Hierna wordt de planuitwerking doorlopen en wordt de voorkeursbeslissing vertaald naar een plan voor de uitvoering en een projectbesluit. Onderdeel hiervan is het aanvragen van de benodigde vergunningen en toestemmingen. In de realisatiefase wordt een contract opgesteld, aanbesteed aan een aannemer en de dijkversterking uitgevoerd.
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving. Voor complexe opgaven in de fysieke leefomgeving bevat deze wet een aparte besluitvormingsprocedure: het projectbesluit. Voor de aanleg of wijziging van een primaire waterkering is deze procedure verplicht. De verkenningsfase maakt onderdeel uit van deze procedure om te komen tot een projectbesluit. Deze kennisgeving vormt het startsein van de verkenningsfase en wordt afgesloten met de voorkeursbeslissing.
Tijdens de verkenning wordt uit het oogpunt van zorgvuldigheid een vrijwillige m.e.r.-procedure doorlopen. Gedurende de m.e.r.-procedure worden de milieueffecten van de alternatieven voor de dijkverbetering onderzocht. Op deze manier wordt milieubelang volwaardig meegewogen bij de vaststelling van de voorkeursbeslissing. Zodra de m.e.r.-procedure start wordt daar een separate kennisgeving van gedaan.
Het waterschap hecht belang aan een goed participatieproces. Een goed ingericht participatieproces biedt de mogelijkheid om de ideeën en belangen van eigenaren en gebruikers zo goed mogelijk te leren kennen en -waar mogelijk- te integreren in de besluitvorming en/of uitvoering van werkzaamheden. De participatie richt zich primair op de opgave tot versterking van de delen van het dijktracé die niet voldoen aan de waterveiligheidsnorm. In onderstaande tabel is aangeven wie er in ieder geval worden betrokken en waarover. Het betrekken van belangen en wensen van burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen is uitsluitend mogelijk voor zover dit het tijdig en binnen budget behalen van de waterveiligheidsdoelstellingen niet in de weg staat en aan de randvoorwaarden vanuit het HWBP en het waterschap en aan de vigerende wet- en regelgeving voldoet.
De participatiemiddelen die worden gebruikt, en het moment waarop, is onderstaand per participatieniveau weergegeven. Naarmate het project vordert zal dit specifieker per individuele burger, bedrijf, maatschappelijke organisatie en bestuursorgaan worden aangepast. Relevante belanghebbenden zullen hierover actief informatie ontvangen. Informatie over informatieavonden wordt onder andere via de website van het waterschap en/of bewonersbrieven aangekondigd.
Vanaf zomer 2023 en hierop volgend afgestemd op de behoefte per belanghebbenden. |
||
Projectwebsite, informatiebijeenkomst, bewonersbrieven, artikelen in het lokale krantje |
Heeft u nu al ideeën over de mogelijke oplossingsrichtingen of bent u geen direct belanghebbende in het project maar heeft u wel kennis die bij kan dragen? Dan nodigen wij u uit om dit met ons te delen. Dit kan informatie zijn over het gebied betreffende bijvoorbeeld de natuur of archeologie, maar ook een concrete technische oplossing of een alternatief voor het verbeteren van de dijk. Ook meekoppelkansen kunnen worden ingebracht. Dit zijn ontwikkelingen die tegelijk met de dijkverbetering kunnen worden uitgevoerd zonder dat dit risico’s op vertraging of budgetoverschrijding van de dijkverbetering met zich meebrengt.
U heeft de gelegenheid uw inbreng kenbaar te maken tot het moment van de selectie van kansrijke alternatieven, naar verwachting najaar 2023. Het waterschap beoordeelt of een aangedragen oplossing of meekoppelkans voldoet aan het vastgestelde kader (te vinden op onze projectwebsite, onder ‘G – contact’) en of deze redelijkerwijs in de verkenningsfase in beschouwing kan worden genomen. U kunt informatie delen tijdens een informatieavond of, als u direct belanghebbenden bent, tijdens een individueel gesprek. Ook kunt u informatie delen via de contactgegevens onder contact.
Meer informatie over het project is te vinden op de projectwebsite
www.wshd.nl/dijkverbetering20-3. Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt u contact opnemen via dijkversterkingsproject20-3@wshd.nl of 0900-2005005.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-6637.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.