NADERE REGELS SUBSIDIE GEMEENTELIJKE UITVOERINGSAGENDA’S KLIMAATADAPTATIE 2023

 

Het Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel;

Overwegende dat:

  • Waterschap De Dommel inzet op het realiseren in 2050 van een leefomgeving die klaar is voor de toekomst met een watersysteem dat daarbij past;

  • in dat verband al in 2027 een forse stap in die richting moet zijn gezet;

  • Waterschap De Dommel zich ten doel heeft gesteld om in 2027 tenminste 15% minder regenwater op zijn rioolwaterzuiveringen te ontvangen;

  • gemeenten een zeer belangrijke rol spelen bij het klimaat-robuust inrichten van de leefomgeving, met name in het bebouwde gebied;

  • gemeenten dé partijen zijn die het klimaatbestendig en water-robuust inrichten van de leefomgeving in de praktijk kunnen effectueren;

  • autonome ontwikkelingen binnen gemeenten naar verwachting niet zullen leiden tot de beoogde vermindering van 15% van de afvoer van regenwater naar de rioolwaterzuiveringen;

  • een financiële bijdrage van Waterschap De Dommel gemeenten kan stimuleren en in staat kan stellen extra maatregelen te nemen om de beoogde vermindering van 15% van afvoer wél te realiseren;

  • gemeenten bedoelde extra maatregelen in uitvoeringsagenda’s vastleggen (als derde stap, na de klimaatstresstest en risicodialoog) in de gezamenlijke aanpak binnen het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA);

  • het ter verdeling van de financiële middelen die voor een klimaat-robuustere inrichting van de leefomgeving beschikbaar zijn, wenselijk is om aanvullend op de Algemene Subsidieverordening Waterschap De Dommel 2018, nadere regels vast te stellen;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening Waterschap De Dommel 2018;

 

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende nadere regels subsidie gemeentelijke uitvoeringsagenda’s

klimaatadaptatie 2023

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    Dagelijks Bestuur: Dagelijks Bestuur van Waterschap De Dommel;

  • b.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Waterschap De Dommel 2018;

  • c.

    Activiteiten: activiteiten dan wel maatregelen die beantwoorden aan het doel van deze regelingen waarvoor de subsidie verleend kan worden;

  • d.

    Subsidie: Subsidie als bedoeld in artikel 4:21, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    Subsidieplafond: Het bedrag dat ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op basis van deze nadere regels;

  • f.

    Gemeentelijke uitvoeringsagenda klimaatadaptatie: een combinatie van activiteiten en maatregelen waarmee een gemeente invulling geeft aan het voorkomen of beperken van (de gevolgen van) wateroverlast, droogte, overstromingen en hittestress. Deze agenda is onderdeel van de afspraken die in Het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie gemaakt zijn als vervolg op ‘Kwetsbaarheid in beeld brengen’ en ‘Risicodialoog voeren en strategie opstellen’.

  • g.

    Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie: gezamenlijk plan van gemeenten, waterschappen, provincies en het rijk om Nederland klimaatbestendig en water-robuust in te richten. Het deltaplan versnelt en intensiveert de aanpak van wateroverlast, hittestress, droogte en de beperking van gevolgen bij overstromingen, door maatregelen in de ruimtelijke inrichting. Het doel is om in 2050 Nederland klimaatbestendig en water-robuust te hebben ingericht.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

Met deze regeling wil Waterschap de Dommel gemeenten stimuleren om aanvullende maatregelen te nemen voor het realiseren in 2050 van een klimaatbestendige en water-robuuste leefomgeving die klaar is voor de toekomst met een watersysteem dat daarbij past. In dat verband wil het waterschap al in 2027 tenminste 15% minder regenwater op de rioolwaterzuiveringen ontvangen. Die doelstelling vraagt om extra inspanningen, die door deze subsidieregeling worden gestimuleerd. Het gaat hierbij om maatregelen die de gemeente zelf uitvoert of namens haar laat uitvoeren. Het kunnen ook maatregelen zijn waarbij de gemeente inwoners, bedrijven en instellingen stimuleert om zelf aan de slag te gaan de leefomgeving klimaatrobuust in te richten, voor zover opgenomen in de gemeentelijke uitvoeringsagenda klimaatadaptatie.

Artikel 3. Doelgroep

  • 1.

    Subsidie op grond van deze nadere regels kan worden aangevraagd door:

  • a.

    gemeenten;

  • b.

    een samenwerkingsverband van gemeenten.

  • c.

    Indien het samenwerkingsverband, bedoeld in het eerste lid, geen rechtspersoonlijkheid bezit, wordt subsidie aangevraagd door een deelnemer van het samenwerkingsverband die als aanspreekpunt fungeert voor toekomstige correspondentie en geschiedt de aanvraag met instemming van alle deelnemers van het samenwerkingsverband.

Artikel 4. Subsidievorm

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur verstrekt op grond van deze nadere regels, activiteitensubsidies.

  • 2.

    Subsidies als bedoeld in het eerste lid worden verstrekt in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

Een subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten en maatregelen in het beheergebied van Waterschap De Dommel die een bijdrage leveren aan het realiseren van het doel van deze nadere regels in het kader van de gemeentelijke uitvoeringsagenda’s klimaatadaptatie, namelijk:

  • (ruimtelijke) inrichtingsmaatregelen voor zover deze een gebied minder kwetsbaar maken voor overstromingen, droogte of wateroverlast;

  • Overige maatregelen die met instemming van het waterschap, bijdragen aan het doel van deze regeling.

Artikel 6. Weigeringsgronden

  • Subsidie wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 7 van de ASV, geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit reeds voor aanvraag van de subsidie wordt uitgevoerd;

  • b.

    voor de activiteit reeds een subsidie of bijdrage is verstrekt op grond van deze of een andere regeling van Waterschap De Dommel;

  • c.

    de activiteit voortvloeit uit een bestaande wettelijke verplichting;

  • d.

    de activiteit nieuwbouw betreft (inbreiding en uitbreiding).

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van deze subsidie komen de volgende kosten voor een subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor onderzoek;

  • b.

    kosten voor de voorbereiding en uitvoering van maatregelen;

  • c.

    kosten voor communicatie ter vergroting van het draagvlak voor het project, zoals o.a. bewustwordingscampagnes, en kosten ter verspreiding van de resultaten van het project;

  • d.

    kosten voor verwerving van grond mits:

    • 1.

      de grondverwerving noodzakelijk is voor het treffen van uitvoeringsmaatregelen;

    • 2.

      de grond tegen een marktconforme prijs wordt verworven;

  • e.

    kosten voor aanleg en inrichting van monitoring;

  • f.

    kosten voor het opstellen van een accountantsverklaring, indien noodzakelijk voor het vaststellen van de subsidie.

Artikel 8. Kosten die niet in aanmerking komen voor een subsidie

  • In afwijking van artikel 7. komen de volgende kosten niet voor een subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor onderzoek, voorbereiding en planvorming gemaakt vóór 10 januari 2023 voor activiteiten als bedoeld in artikel 5;

  • b.

    kosten als bedoeld in artikel 7, gemaakt vóór de indiening van de subsidieaanvraag;

  • c.

    kosten voor het opstellen van een milieueffectrapport voor planvorming;

  • d.

    kosten van regulier beheer en onderhoud;

  • e.

    kosten van rente, bankdiensten, financieringen, verzekeringspremies, gerechtelijke procedures, boetes of sancties;

  • f.

    interne personeels- of bedrijfskosten van de subsidieontvanger;

  • g.

    kosten voor de aankoop van gebouwen of machines;

  • h.

    kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen;

  • i.

    verrekenbare en compensabele btw;

  • j.

    kosten die reeds volledig gedekt zijn door uit anderen hoofde ontvangen bijdragen of subsidies.

Artikel 9. Vereisten aanvraag subsidie

  • Een aanvraag voor subsidie:

  • a.

    moet worden ingediend binnen de periode vanaf 10 januari 2023 tot en met 31 juli 2026;

  • b.

    wordt ingediend met gebruikmaking van het daartoe bestemde aanvraagformulier;

  • c.

    bevat een onderbouwing, waarin in ieder geval is opgenomen:

  • 1.

    op welke wijze wordt voldaan aan de vereisten van deze nadere subsidieregels;

  • 2.

    op welke wijze de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie is gebaseerd op de uitkomsten van een analyse van de kansen op en de gevolgen van wateroverlast, droogte en overstromingen in de gemeente of in de regio;

  • 3.

    het startmoment;

  • 4.

    een planning waaruit blijkt dat de van de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie deel uitmakende projecten (activiteiten) uiterlijk op 31 december 2027 zijn afgerond;

  • 5.

    een sluitende en realistische begroting met een kostenraming en dekkingsplan.

Artikel 10. Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 9. onder a, voor activiteiten als bedoeld in artikel 5. , bedraagt maximaal per gemeente:

 

Artikel 11. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 5. bedraagt voor alle subsidiabele kosten steeds ten hoogste 50%, tot een maximum van het desbetreffende subsidieplafond per gemeente, zoals vastgelegd in artikel 10.

  • 2.

    Voor activiteiten die direct gericht zijn op:

    • a.

      het afkoppelen van regenwaterafvoer, bedraagt de subsidie € 4/m2, met een maximum van 50% van de subsidiabele kosten;

    • b.

      het verwijderen van verhard oppervlak of het vervangen van verhard oppervlak door een halfverharding, bedraagt de subsidie € 2/m2, met een maximum van 50% van de subsidiabele kosten;

    • c.

      het aanleggen van een waterberging bedraagt de subsidie € 75/m3 met een maximum van 50% van de subsidiabele kosten;

    • d.

      het aanleggen van een waterberging in combinatie met infiltratie, bedraagt de subsidie € 100/m3 met een maximum van 50% van de subsidiabele kosten.

Artikel 12. Verplichtingen subsidieontvanger

  • De subsidieontvanger heeft de navolgende verplichtingen:

  • a.

    de activiteit is uiterlijk 31 december 2027 gereed;

  • b.

    zolang de activiteit nog niet gereed is, verstrekt de subsidieontvanger ieder jaar uiterlijk 30 september een voortgangsrapportage middels een daartoe bestemd formulier aan Waterschap De Dommel waarin de voortgang van de activiteit wordt toegelicht.

  • c.

    de gemeente heeft uiterlijk 30 september van ieder jaar tevens de mogelijkheid om een verzoek tot aanpassing te doen van de uitvoeringsagenda klimaatadapatie als een of meer activiteiten van deze agenda niet (ongewijzigd) uitvoerbaar blijken binnen de looptijd van de agenda of andere activiteiten een hogere prioriteit genieten. Het verzoek tot wijziging van de uitvoeringsagenda gebeurt met gebruikmaking van het formulier genoemd in art. 9, lid b

  • d.

    de subsidieontvanger houdt de activiteit tenminste 10 jaar na vaststelling van de subsidie in stand;

  • e.

    de subsidieontvanger vermeldt in publicaties over de activiteiten dat deze mede mogelijk zijn gemaakt met financiële steun van Waterschap De Dommel.

  • f.

    de subsidieontvanger onderhoudt actief contact met Waterschap De Dommel over de resultaten van het project en de (gezamenlijke) communicatie hierover.

Artikel 13. Verantwoording

  • De subsidieontvanger dient aannemelijk te maken dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, daadwerkelijk zijn uitgevoerd én dat aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan. Bij de aanvraag subsidievaststelling wordt daarom gebruik gemaakt van het formulier ‘Indienen eindrapportage bij aanvraag vaststelling subsidie’. Met dit formulier worden bij de vaststellingsaanvraag tevens de navolgende stukken door de subsidieontvanger verstrekt:

  • a.

    een inhoudelijk verslag van de uitgevoerde activiteiten en het resultaat, inclusief foto- of videomateriaal van de situatie vóór en na uitvoering waaruit blijkt dat het doel behaald is;

  • b.

    een financieel verslag als bedoeld in artikel 14 van de Asv;

  • c.

    een controleverklaring als bedoeld in artikel 14 van de Asv.

Artikel 14. Bevoorschotting en betaling subsidie

  • 1.

    Bij toekenning van een subsidie keert Waterschap De Dommel gedurende de realisatieperiode voorschotten uit op basis van daartoe door de subsidieontvanger ingediende jaarlijkse voortgangsrapportages als bedoeld in artikel 12.b. Aan de hand van deze voortgangsrapportages wordt maximaal 80% van het verleende subsidiebedrag uitgekeerd.

  • 2.

    Een voortgangsrapportage als bedoeld in artikel 12.b. wordt aangemerkt als betalingsaanvraag.

  • 3.

    Bij vaststelling van de subsidie wordt de resterende 20% van het verleende subsidiebedrag uitgekeerd op voorwaarde dat aan alle subsidievereisten is voldaan.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag volgend op de datum waarop deze op voorgeschreven wijze bekend zijn gemaakt.

Artikel 16. Citeertitel

 

Deze nadere regels worden aangehaald als ‘Nadere regels subsidie gemeentelijke uitvoeringsagenda’s klimaatadaptatie 2023’.

Aldus vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van waterschap De Dommel op 21 maart 2023.

De voorzitter, De secretaris,

Naar boven