Waterschapsblad van Waterschap Zuiderzeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Zuiderzeeland | Waterschapsblad 2023, 3710 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Zuiderzeeland | Waterschapsblad 2023, 3710 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Algemene Vergadering 2023
De Algemene Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland;
gelezen het bestuursvoorstel met zaaknummer BOVS-02048 d.d. 21 februari 2023;
het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Algemene Vergadering 2023 vast te stellen 1 .
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming leden van het college van Dijkgraaf en heemraden; fracties
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Bij elke benoeming van nieuwe leden van de Algemene Vergadering stelt de Algemene Vergadering op voordracht van de voorzitter een commissie in bestaande uit drie leden van de Algemene Vergadering. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden en het proces-verbaal van het stembureau.
Artikel 7 Benoeming heemraden van het college van Dijkgraaf en Heemraden
Bij de benoeming van een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden buiten de kring van de Algemene vergadering wordt overeenkomstig de tekst van artikel 6, het eerste lid een commissie ingesteld, welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Waterschapswet. De werkwijze van deze commissie is overeenkomstig de tekst van artikel 6, tweede lid.
In de periode tussen de verkiezingsuitslag en de vergadering waarin de heemraden van het college van Dijkgraaf en Heemraden worden benoemd en voorafgaand aan een tussentijdse vacaturevervulling, wordt aandacht besteed aan de integriteit van de kandidaat-leden van het college van Dijkgraaf en Heemraden.
De leden van de Algemene Vergadering, die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, respectievelijk de leden die benoemd zijn door Land- en Tuinbouworganisatie Noord (LTO Noord), respectievelijk de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (VBNE), worden bij de aanvang van de zitting als fractie beschouwd. Is onder een lijst slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als fractie beschouwd.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 37, eerste en tweede lid, van de Waterschapswet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden van de Algemene Vergadering verzonden en openbaar gemaakt op de website van het waterschap.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken aan de leden van de Algemene Vergadering verzonden en openbaar gemaakt op de website van het waterschap.
Artikel 13b Technische briefing
Het college van Dijkgraaf en Heemraden kan op zijn initiatief, of op initiatief van de Algemene Vergadering, een technische briefing organiseren. In een technische briefing geven medewerkers van de organisatie of daarvoor uitgenodigde externe deskundigen/betrokkenen uitleg over de technische aspecten van een bepaald dossier. Leden van de Algemene Vergadering kunnen vragen stellen. Een technische briefing is in beginsel openbaar.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
De secretaris draagt er zorg voor, dat er tijdig voor aanvang van de vergadering een presentielijst ligt, die in alfabetische volgorde de namen bevat van de zitting hebbende leden van de Algemene Vergadering. De leden die ter vergadering komen dienen de presentielijst te tekenen. Zonder voorgaande tekening van deze lijst kan een lid niet aan de stemming deelnemen.
Artikel 17 Begin bij hoofdelijke stemming
Indien een lid van de Algemene Vergadering om een hoofdelijke stemming vraagt, deelt de voorzitter mee bij welk lid van de Algemene Vergadering de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij het begin van de vergadering door middel van loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen.
Artikel 18 Beknopte besluitenlijst
De leden van de Algemene Vergadering en de voorzitter hebben het recht een voorstel tot verandering aan de Algemene Vergadering te doen indien het concept van de beknopte besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk voor de aanvang van de vergadering bij de secretaris te worden ingediend.
De beknopte besluitenlijst bevat ten minste:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Waterschapswet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Artikel 20 Aantal spreektermijnen
Het derde lid is niet van toepassing op het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat (sub)amendement, die motie of dat initiatiefvoorstel. Het derde lid is evenmin van toepassing op het lid van het college van Dijkgraaf en Heemraden dat in het bijzonder is belast met het in behandeling zijnde onderwerp.
Op voorstel van de voorzitter of een lid van de Algemene Vergadering kan de Algemene Vergadering voor daarbij te bepalen onderwerpen de spreektijd per fractie vaststellen.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaatsheeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de Algemene Vergadering of op voorstel van de voorzitter kan de Algemene Vergadering besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college van Dijkgraaf en Heemraden of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering. Het laatst opgeroepen lid kan zijn stem niet meer wijzigen nadat de voorzitter heeft geconstateerd, dat de stemming heeft plaatsgehad.
Indien sprake is van een staking van stemmen, wordt, indien sprake is van een voltallige vergadering, het voorstel geacht te zijn verworpen. Indien de vergadering niet voltallig is, wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien in deze vergadering de stemmen opnieuw staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Artikel 29 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 30 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de Algemene Vergadering kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de Algemene Vergadering die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De Algemene Vergadering bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 38 Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende de Algemene Vergadering bestuursvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college van Dijkgraaf en Heemraden of de voorzitter de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende Algemene Vergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde vergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere informatie vragen omtrent het door de voorzitter of door het college van Dijkgraaf en Heemraden gegeven antwoord, tenzij de Algemene Vergadering anders beslist.
Hoofdstuk 5 Begroting en jaarrekening
Artikel 40 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet geschiedt de voorbereiding, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens de Planning & Control cyclus, welke door de Algemene Vergadering, op voorstel van het fractievoorzittersoverleg, is vastgesteld.
Artikel 41 Procedure jaarstukken
Onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarstukken, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de Algemene Vergadering, op voorstel van het fractievoorzittersoverleg, vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 42 Verslag en verantwoording
Een lid van de Algemene Vergadering, een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden, de voorzitter of de secretaris, die door de Algemene Vergadering is aangewezen tot lid van een algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in een algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.
Wanneer een lid van de Algemene Vergadering een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de Algemene Vergadering over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Openbaarheid en beslotenheid vergadering
Artikel 43 Beslotenheid van vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Hoofdstuk 8 Openbaarheid en geheimhouding van stukken
Artikel 46 Opheffing geheimhouding
De Algemene Vergadering kan besluiten de geheimhouding op stukken die de vergadering heeft opgelegd conform art 45 lid 1, dan wel, die de vergadering conform art 45 lid 3 heeft bekrachtigd, op te heffen. Dit besluit kan worden genomen in een vergadering, die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht.
Hoofdstuk 9 Toehoorders en pers
Artikel 48 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Aldus vastgesteld in de Algemene Vergadering d.d. 7 maart 2023.
de secretaris,
ing. W. Slob MSc.
de voorzitter,
ir. H.C. Klavers.
Toelichting Reglement van orde voor de vergaderingen van de Algemene Vergadering
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Er is voor gekozen voor regelmatig terugkerende begrippen een omschrijving op te nemen.
De definitie van fractie onder b is aangepast en in overeenstemming gebracht met de jongste wijziging van de Waterschapswet.
De voorzitter is voorzitter van de Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden. Artikel 94 van de Waterschapswet beschrijft de bevoegdheden van de voorzitter. De regeling bij verhindering staat in artikel 51a van de Waterschapswet. Het Reglement kan voorzien in de aanwijzing van een plaatsvervangend voorzitter.
De Algemene Vergadering is verplicht een secretaris te benoemen (artikel 53 Waterschapswet). De secretaris is in eerste instantie verantwoordelijk voor de bijstand aan de Algemene Vergadering, het college van Dijkgraaf en Heemraden en de voorzitter. Hij is in principe in elke vergadering van de Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden aanwezig. Artikel 55a van de Waterschapswet eist dat het college van Dijkgraaf en Heemraden de vervanging van de secretaris regelt.
Hier kan desgewenst de ondersteuning van de Algemene Vergadering door een griffier ingevoegd worden.
Artikel 5 Het fractievoorzittersoverleg
Met de intrede van fracties ligt het in de rede overleg tussen voorzitter en Algemene Vergadering te voeren over de werkwijze en om de vergaderingen te reguleren. Het gaat dan over het maken van afspraken intern/organisatorische kwesties en het doen van aanbevelingen aan de Algemene Vergadering inzake de organisatie van de werkzaamheden van de Algemene Vergadering en zijn commissies. Hieronder vallen taken als het initiëren van een aanpassing van het reglement van orde en het regelen van ondersteuning van de Algemene Vergadering. Ook bij vertrouwelijke personele aangelegenheden kan een fractievoorzittersoverleg een belangrijke rol vervullen. In voorkomende gevallen kan het functioneren van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur besproken worden in het voorzittersoverleg. Voorkomen dient te worden dat het fractievoorzittersoverleg een afzonderlijk besluitvormend orgaan wordt.
Het is van belang dat in het fractievoorzittersoverleg elk lid een stem heeft die even zwaar weegt. Op deze wijze wordt ook aan de positie van minderheidsfracties recht gedaan. Het overleg kan een waardevolle bijdrage leveren aan het stroomlijnen van verhoudingen tussen de Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden.
Het fractievoorzittersoverleg is naar taak en werkwijze nader beschreven, met behoud van het informele karakter ervan.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden, benoeming lid van het college van Dijkgraaf en Heemraden; fracties
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Met de geloofsbrief geeft de voorzitter van het stembureau aan de benoemde kennis van zijn benoeming (artikel V1 Kieswet). De benoemde geeft schriftelijk aan of hij de benoeming aanneemt (artikel V2 Kieswet). Tegelijk met de mededeling dat hij zijn benoeming aanneemt, worden aan de Algemene Vergadering stukken overgelegd waaruit blijkt dat de benoemde voldoet aan de eisen om als lid van de Algemene Vergadering toegelaten te worden. Dit omvat de volgende stukken: een ondertekende verklaring met een opgave van de andere functies dan het lidmaatschap van de Algemene Vergadering die hij bekleedt en een uittrekstel uit de GBA met zijn woonplaats, geboorteplaats en –datum (indien voor het eerst gekozen). Het onderzoek van de geloofsbrieven moet in een openbare vergadering gebeuren. Bij het onderzoek zal ook betrokken worden de vraag of sprake is van incomptabiliteiten en niet toegestane nevenfuncties. De commissie ‘Onderzoek geloofsbrieven’ brengt verslag uit; dit kan zowel mondeling als schriftelijk.
De formulering van het eerste lid benadrukt dat de Algemene Vergadering en niet de voorzitter een commissie instelt, die het zogenaamde geloofsbrievenonderzoek verricht nadat de voorzitter van het stembureau nieuwe leden heeft benoemd. Het onderzoek van het proces verbaal (onderzoek naar het verloop van de verkiezing of de vaststelling van de uitslag) gebeurt in de eerste samenkomst van het nieuwe de Algemene Vergadering bestuur na verkiezingen. Het onderzoek van de geloofsbrief strekt zich niet uit tot de geldigheid van de kandidatenlijsten en van de lijstverbindingen.
Ingevolge artikel 6 lid 3 beslist de Algemene Vergadering over de toelating van zijn leden. Daarbij is er een verschil in de procedure bij de samenstelling van een nieuwe Algemene Vergadering of bij de vervulling van een tussentijdse vacature. Na een verkiezing kunnen de bestuursleden van de Algemene Vergadering op de eerste vergadering van de Algemene Vergadering in nieuwe samenstelling de eed of verklaring en belofte afleggen. De voorzitter zal hen hiervoor oproepen. Bij tussentijdse vacaturevervulling kan de eed of verklaring en belofte aansluitend aan de beslissing van de Algemene Vergadering over de toelating van het betrokken lid plaatsvinden. De tekst van de eed of verklaring en belofte die een lid van de Algemene Vergadering bij het aanvaarden van het lidmaatschap van de Algemene Vergadering moet afleggen, is in artikel 50 van de Waterschapswet vastgelegd.
Het vijfde lid geeft invulling aan een leemte in de Waterschapswet. De Waterschapswet geeft wel aan welke formele eisen gesteld worden aan een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden, maar niet op welk moment deze getoetst worden. De formele eisen voor een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden zijn grotendeels vergelijkbaar met de vereisten voor het lidmaatschap van het algemeen bestuur (Waterschapswet artikel 31 en 45). Het ligt voor de hand om voor het benoemen van een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden ook een commissie voor het onderzoek naar de geloofsbrieven in te stellen.
Voor de benoeming van nieuwe heemraden wordt een commissie onderzoek geloofsbrieven ingesteld. Dit gebeurt ook bij tussentijdse benoemingen. Dit betekent, dat bij elke benoeming een commissie wordt ingesteld. In het zesde lid is de mogelijkheid opgenomen om een commissie voor de gehele bestuursperiode te benoemen. Mocht zich een tussentijdse benoeming voordoen, dan hoeft geen commissie ingesteld te worden.
Artikel 7 Benoeming heemraden van het college van Dijkgraaf en Heemraden
In het eerste lid is bepaald, dat de verkiezing van de heemraden van het college van Dijkgraaf en Heemraden plaatsvindt direct na het afleggen van de eed of verklaring.
Het tweede lid is in overeenstemming gebracht met de tekst van artikel 9 van het Reglement voor Waterschap Zuiderzeeland, waarin is bepaald dat het college van Dijkgraaf en Heemraden bestaat uit een dijkgraaf en een door de Algemene Vergadering te bepalen aantal heemraden. Het Reglement bepaalt overigens dat het aantal heemraden minimaal 2 en maximaal 4 bedraagt.
Op grond van artikel 10, lid 2, van het Reglement voor Waterschap Zuiderzeeland kunnen Gedeputeerde Staten ontheffing verlenen van het bepaalde in artikel 41, lid 2, van de Waterschapswet. Als het gaat om een kandidaat vanuit de Algemene Vergadering, dan hoeft er geen commissie onderzoek geloofsbrieven ingesteld te worden, omdat dat al is gebeurd bij de toelating tot het nieuwe bestuur.
Door expliciet een commissie geloofsbrieven voor te schrijven bij kandidaten van buiten wordt invulling gegeven aan een leemte in de Waterschapswet. Deze wet geeft wel aan welke formele eisen gesteld worden aan een heemraad van het dagelijks bestuur, maar niet op welk moment deze getoetst worden. De eisen voor een algemeen bestuurslid zijn dezelfde als voor een heemraad van het dagelijks bestuur. Uiteraard moet bij benoeming van een heemraad van het dagelijks bestuur een stembureau worden ingesteld, omdat stemming over personen in beginsel schriftelijk gebeurt.
Volgens artikel 94 tweede lid van de Waterschapswet bevordert de voorzitter de bestuurlijke integriteit van het waterschap.
Om de taken van het waterschap goed te kunnen uitvoeren is vertrouwen nodig in het waterschap als gezaghebbende en betrouwbare overheid. Integriteit van de bestuurders is hierbij een noodzakelijke voorwaarde. De periode van verkiezing en benoeming is een natuurlijk moment om aandacht te besteden aan integriteit van het toekomstig bestuur.
Na verkiezingen treden nieuwe waterschapsbestuurders aan. Om alle leden van de Algemene Vergadering bewust te laten worden van de dilemma’s en risico´s rondom integriteit en om te stimuleren dat bestuursleden hierover met elkaar het gesprek aangaan, is het voorstel om op initiatief van de voorzitter een tweejaarlijks gesprek binnen de Algemene Vergadering te organiseren over integriteit. Daarnaast is de bestuurlijke gedragscode een instrument om integer gedrag te bevorderen.
Leden van de algemene vergadering zijn, nadat zij zijn gekozen door de burgers, voorgedragen door hun fracties, waarmee de fracties verantwoordelijk zijn voor de risicoanalyse van hun leden. Heemraden worden echter benoemd door de Algemene Vergadering. Voor aspirant-heemraden wordt daarom voorgesteld intensiever aandacht te besteden aan integriteit door middel van een risicoanalyse en een gesprek met de voorzitter. Een risicoanalyse geeft een basaal inzicht in de aan- of afwezigheid van integriteitsrisico’s en ondersteunt daarbij de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder in relatie tot integriteit. Het is in die zin een aanwijzing, maar geen waarborg, voor integer optreden gedurende de bestuursperiode. Daarnaast geeft het een maatschappelijk signaal af.
De Risicoanalyse Integriteit is gericht op mogelijke integriteitsrisico’s en valkuilen en is primair bedoeld om de (kandidaat) bestuurder een handvat te bieden voor de aankomende bestuursperiode. De risicoanalyse wordt beschouwd als de maximale vorm van zelfbescherming. Vanwege de objectiviteit wordt de risicoanalyse uitgevoerd door een extern bureau. De uitkomsten van de risicoanalyse worden door de kandidaat heemraad aan de voorzitter overhandigd.
b) Introductie van de VOG en uittreksel BKR
Aan elke kandidaat heemraad wordt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gevraagd. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van een individu in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. De dienst Justis van Justitie onderzoekt het justitiële verleden van (rechts)personen die een VOG aanvragen en geeft de VOG's af. Een VOG voor politieke ambtsdragers wordt altijd afgegeven als er in de afgelopen tien jaar geen strafbaar feit is gepleegd dat relevant is voor de functie. Tevens wordt een uittreksel uit het Bureau Krediet Registratie (BKR) gevraagd. De kandidaat heemraad overlegt de VOG en het uittreksel BKR aan het externe bureau, die het betrekt bij de risicoanalyse.
De invulling van de zorgplicht door de voorzitter is erop gericht bewustwording en transparantie te bewerkstelligen en daarmee een klimaat te creëren waarin vraagstukken rond integriteit bespreekbaar zijn. Het in kaart hebben van individuele en gezamenlijke kwetsbaarheden van een bestuur helpt daarbij. Daarnaast speelt het voorkomen van integriteitsongelukken een rol.
In de periode van de coalitievorming zal de voorzitter daarom een gesprek voeren met de kandidaat heemraden over integriteit. De timing wordt zo gekozen dat de indruk wordt vermeden dat het gesprek onderdeel uitmaakt van de sollicitatie. Het gesprek zal worden gevoerd aan de hand van de resultaten van de risicoanalyse. De voorzitter koppelt de uitkomsten op hoofdlijnen terug in de Algemene Vergadering.
Aan de behandeling van een aanvraag van een VOG zijn kosten verbonden. Hetzelfde geldt voor een uittreksel uit het BKR. Omdat het waterschap de kandidaten verplicht tot het overleggen van een VOG en een uittreksel uit het BKR, ligt het in de rede dat het waterschap deze kosten vergoedt. Ook aan risicoanalyse zijn kosten verbonden. De risicoanalyse integriteit wordt verplicht door het waterschap. De organisatie en de kosten zijn daarmee de verantwoordelijkheid van het waterschap.
De Waterschapswet kent het begrip niet, maar gaat onder andere in artikel 14 wel uit van het bestaan van in de Algemene Vergadering vertegenwoordigde categorieën van belanghebbenden. En voor de categorie Ingezeten hebben verkiezingen plaatsgevonden waaraan geregistreerde belangengroeperingen konden deelnemen. In navolging van vertegenwoordigende lichamen van de Algemene Vergadering ligt het in de rede ook bij waterschapsbesturen te spreken van fracties.
Bij de aanvang van de eerste zitting van de nieuwe Algemene Vergadering na de verkiezingen, worden de leden die op dezelfde lijst hebben gestaan, als één fractie beschouwd. De fractie gebruikt in de vergadering van de Algemene Vergadering de aanduiding die zij boven de kandidatenlijst hadden staan. Op deze wijze is de relatie tussen de fractie in de Algemene Vergadering en de fractie op de kandidatenlijst voor de burger duidelijk.
In de loop van een zittingsperiode kan het voorkomen dat leden de Algemene Vergadering verlaten. Het beëindigen van de zitting in de Algemene Vergadering kan verschillende oorzaken hebben. Leden kunnen ongeneeslijk ziek zijn, een conflict met hun fractie hebben, te weinig tijd hebben voor het waterschapswerk en zo zijn er nog vele redenen denkbaar. In een dergelijk geval vindt er een verandering in de samenstelling van de fractie plaats. Als dit het geval is, deelt de fractie dit aan de voorzitter mede. Het is ook mogelijk dat een lid van de Algemene Vergadering zijn lidmaatschap niet opzegt, maar uit een fractie stapt. Hij kan als zelfstandige fractie verdergaan of zich aansluiten bij een bestaande fractie. Uitgangspunt van ons kiesstelsel is dat volksvertegenwoordigers op persoonlijke titel worden verkozen (een kandidaat wordt door de voorzitter van het stembureau benoemd). De Waterschapswet/Waterschapsbesluit kent bij de verkiezingen deelnemende belangengroeperingen, maar een zetel ‘hoort’ niet bij een belangengroepering, maar is verbonden aan de volksvertegenwoordiger die daardoor ook de mogelijkheid heeft om tussentijds van fractie te veranderen of zelfstandig verder te gaan. De Algemene Vergadering heeft geen zeggenschap over wijzigingen in de samenstelling, fusies en splitsingen van fracties en de naamvoering. Een mededeling aan de voorzitter van de Algemene Vergadering is voldoende. De Algemene Vergadering is gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering nadat hiervan mededeling is gedaan, rekening te houden met de nieuwe situatie.
Artikel 8a Fractieondersteuners
Fractieondersteuners ondersteunen fracties bij hun werkzaamheden. Met name voor kleine(re) fracties is het vaak lastig om hun aandacht en inzet van mensen te verdelen over de dossiers en vergaderingen. Fractieondersteuners zijn geen lid van het algemeen bestuur. In de praktijk zijn het vaak ook de opvolgers in geval een lid van het algemeen bestuur tussentijds vertrekt. Voor tal van fracties is het moeilijk enthousiaste en kwalitatief goede mensen te vinden die ook op de kandidatenlijst willen staan.
Fractieondersteuners ondersteunen de fractie en de fractieleden. Zij hebben geen bestuurlijke taken en bevoegdheden. Daarom wordt geen ambtelijke ondersteuning geleverd aan fractieondersteuners. Deze ondersteuning kan alleen via de leden van de fractie lopen. Zij kunnen niet naar buiten treden als waterschapsvertegenwoordiger.
Het is belangrijk dat fractieondersteuners betrokken zijn bij het werk van het waterschap en hiermee binding hebben. Voor fractieondersteuners geldt ook hetgeen bepaald is in artikel 31 lid 1 van de Waterschapswet: een fractieondersteuner dient ingezetene van het waterschap te zijn. Er geldt een uitzondering voor de fractieondersteuners van de fractie waarin de belanghebbenden als bedoeld in artikel 12 lid 2 sub c Waterschapswet vertegenwoordigd zijn. Dit zijn degene die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van natuurterreinen.
Fractieondersteuners mogen aanwezig zijn in besloten vergaderingen en hebben toegang tot geheime informatie. Om die reden is ervoor gekozen hen de eed of belofte te laten afleggen. Hiermee wordt geborgd, dat zij gebonden zijn aan de regels die ook gelden voor de leden van het algemeen bestuur. Het kan voorkomen, dat er sprake is van bijzondere omstandigheden (bv. de integriteit van personen is in het geding) waarom afgeweken moet worden van de hoofdregel. In dergelijke gevallen dient het mogelijk te zijn, fractieondersteuners niet toe te laten.
Tevens gelden ook voor hen, ter voorkoming van belangenverstrengeling, de regels rondom onverenigbare betrekkingen en functies gelden. In dit verband is een rol weggelegd voor de commissie onderzoek geloofsbrieven.
Zuiderzeeland kent geen regeling over fractieondersteuners. Er is voor gekozen geen aparte regeling op te stellen, maar een artikel op te nemen met bepalingen over fractieondersteuners en hun bevoegdheden, waar het gaat om het bijwonen of deelnemen aan bijeenkomsten van de Algemene Vergadering. Zij mogen in beeldvormende vergaderingen het woord voeren namens de fractie. Tevens kunnen fractieondersteuners worden toegestaan besloten vergaderingen bij te wonen. Hierbij mogen zij het woord niet voeren. Dat is voorbehouden aan de leden van het algemeen bestuur. Op grond van art 37 lid 1 geldt ook voor hen, in geval van opgelegde geheimhouding omtrent het behandelde en omtrent de inhoud van stukken, dat deze in acht genomen wordt.
Fractieondersteuners hebben geen bestuurlijke taken en bevoegdheden.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De Algemene Vergadering vergadert zo vaak hij daartoe heeft besloten en voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het aantal leden van de Algemene Vergadering schriftelijk met opgave van redenen daarom vraagt.
Ten minste eens per jaar reflecteert de Algemene Vergadering op zijn werkwijze. Zo kunnen leer- en verbeterpunten in beeld komen, worden besproken en eventueel leiden tot aanpassing van (bijvoorbeeld) dit reglement.
De voorzitter nodigt de leden van de Algemene Vergadering schriftelijk uit voor de vergadering.
Het eerste lid bepaalt dat de voorzitter ten minste tien dagen vóór een vergadering de leden een brief (de schriftelijke oproep) stuurt, waarin de vergadering wordt aangekondigd. Deze termijn is een minimum termijn; afhankelijk van de werkwijze kan het waterschap een langere termijn stellen. De brief vermeldt de dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Het tweede lid stelt verplicht dat de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 37, eerste en tweede lid, van de Waterschapswet bedoelde stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden worden verzonden. De in artikel 37, eerste en tweede lid, bedoelde stukken zijn stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd. Hier wordt melding van gemaakt op de stukken. Uiteraard is het mogelijk, indien de Algemene Vergadering dit wenst, de stukken en oproep niet per post maar per e-mail te versturen.
De agenda van de AV wordt integraal in het Waterschapsblad en op de website geplaatst. Verder is vanuit communicatief oogpunt besloten, de agenda ook in huis-aan-huisbladen te plaatsen, waarbij niet de letterlijke agenda worden opgenomen, maar waarbij de belangrijkste punten worden toegelicht. Doordat de digitale publicatie nu de wettelijke publicatie is, is de voorwaarde dat de vergadering ook bekend wordt gemaakt door aankondiging in huis-aan huisbladen vervallen (is oude tekst bij artikel 13).
Het vierde lid bepaalt dat de beantwoording van de technische vragen en eventuele schriftelijke mededelingen van het college van Dijkgraaf en Heemraden op het in de oproep vermelde tijdstip worden toegevoegd aan de stukken. Met schriftelijke mededelingen wordt gedoeld op actuele, korte mededelingen die niet leiden tot beraadslaging en waarvan het delen tegelijkertijd met de oproep niet mogelijk was.
Artikel 12 Ter inzage leggen Openbaar maken van stukken
Dit artikel is vervallen en samengevoegd met artikel 10.
Artikel 13 Openbare kennisgeving
Dit artikel is vervallen en samengevoegd met artikel 10.
Artikel 13a Beeldvormende en opiniërende vergadering
Dit artikel betreft de BOB-werkwijze. In deze vergadermethode zijn verschillende stadia in een besluitvormingsproces te onderscheiden: beeldvorming, opinievorming en de uiteindelijke besluitvorming. Er is ook vastgelegd welke artikelen van toepassing zijn op de beeldvormende en opiniërende vergaderingen.
Artikel 13b Technische briefing
Aanvullend op de BOB-werkwijze kunnen bijeenkomsten worden gehouden om meer informatie over de technische aspecten van een bepaald dossier te vergaren. Ook kan er sprake zijn van een excursie of een werkbezoek.
Bij aanvang van een technische briefing wordt bepaald wat voor type verslag ervan wordt gemaakt, variërend van een woordelijk verslag tot een verslag dat zich beperkt tot (proces)afspraken.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
De verplichting tot het hebben van een presentielijst vloeit indirect voort uit artikel 38b en 38c van de Waterschapswet. In dit artikel wordt de procedure bij stemmingen vastgelegd. De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te stellen, dat het vergaderquorum aanwezig is. De lijst kan niet dienen om het stemquorum vast te stellen.
De secretaris geeft de ambtelijke ondersteuning die de Algemene Vergadering nodig heeft. Daarom stelt hij samen met de voorzitter de presentielijst vast en ondertekent deze. Deze ondertekening dient te waarborgen dat de lijst volledig is en het quorum aanwezig was.
Voor ordentelijke vergaderingen is het van belang dat een ieder zijn vaste zitplaats heeft. De voorzitter kan de indeling herzien, indien daartoe aanleiding bestaat. Ook andere personen kunnen uitgenodigd worden om ter vergadering aanwezig te zijn. De voorzitter is de aangewezen persoon om voor een zitplaats voor hen te zorgen.
Artikel 16 Opening vergadering; quorum
De vergadering kan beginnen indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende de Algemene Vergadering bestuursleden aanwezig is en de presentielijst heeft getekend.
Artikel 17 Begin bij hoofdelijke stemming
In dit artikel wordt de procedure bij hoofdelijke stemming beschreven.
Artikel 18 Beknopte besluitenlijst
De Algemene Vergadering heeft op 6 februari 2018 besloten over te gaan tot videoverslaglegging. Daarnaast wordt van elke vergadering een beknopte besluitenlijst gemaakt. In dit artikel wordt dit nader uitgewerkt.
In het derde lid stond, dat een lid van de Algemene Vergadering in een termijn niet meer dan eenmaal het woord mag voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel. Dit lid is niet van toepassing op het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat (sub)amendement, die motie of dat initiatiefvoorstel. In dit artikel ontbreekt een bepaling, dat deze bepaling niet van toepassing is op het lid van het College van Dijkgraaf en Heemraden dat in het bijzonder is belast met het in behandeling zijnde onderwerp.
Nieuw is een toevoeging aan het derde lid, dat interrupties zijn toegelaten die passen in het debat. Dit ter beoordeling van de voorzitter. Dit kan bijdrage aan een levendiger debat.
Indien de voorzitter van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten. Het tweede lid benadrukt dat de voorzitter elke spreektermijn afsluit. Dit behoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de Algemene Vergadering in de eerste en tweede termijn.
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een verzoek van een lid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren.
De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde onderwerp.
De leden van de Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden en de secretaris spreken vanaf de zitplaats en richten zich tot de voorzitter.
Het artikel strekt ertoe te benadrukken dat het algemeen bestuur ook uit eigen initiatief regels kan stellen over de spreektijd van de leden. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan in het kader van zijn taak tot het handhaven van de orde tijdens de vergadering wel wijzigingen voorstellen in de omvang van de spreektijd.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Het eerste lid verzekert dat leden van de Algemene Vergadering vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van de Algemene Vergadering zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten, is in artikel 39 Waterschapswet bepaald dat zij niet in rechte te vervolgd kunnen worden, aan te spreken zijn of verplicht zijn getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen.
Teneinde de vergaderduur niet te zeer te verlengen wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen.
Artikel 24 Deelname aan de beraadslaging door anderen
De voorzitter heeft het recht (het woord te voeren en) deel te nemen aan de beraadslagingen op grond van artikel 94 de Waterschapswet. In het tweede lid wordt het begrip ‘beslissing’ gebruikt. Het gaat hier namelijk niet om het besluitbegrip in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Vervallen en ingevoegd in artikel 26.
De voorzitter kan de beraadslaging sluiten, als hij vaststelt dat een onderwerp voldoende is toegelicht, tenzij de Algemene Vergadering anders beslist. De voorzitter formuleert daarna de te nemen besluit. Indien geen stemming wordt gevraagd, is het voorstel aangenomen.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Algemene bepalingen over stemming
Indien een lid te kennen geeft een hoofdelijke stemming te wensen, moet de stemming plaatsvinden. De Algemene Vergadering heeft niet de bevoegdheid hiervan af te wijken. Vraagt niemand stemming, dan wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen. De regeling in het eerste deel van het tweede lid kan toepassing krijgen, indien de uitkomst van de stemming tevoren duidelijk is en slechts enkele leden zouden tegenstemmen. Een lid van de Algemene Vergadering kan zich alleen onthouden van stemming op grond van artikel 38a Waterschapswet. In alle andere gevallen is een lid van de Algemene Vergadering verplicht stelling in te nemen en te stemmen. Stemmingen zijn in principe ook openbaar. Een volksvertegenwoordiger dient duidelijk te zijn in zijn of haar rol. Door de openbaarheid is het voor de achterban (kiezers) duidelijk hoe ze vertegenwoordigd worden. Bij wie de stemming begint, is geregeld in artikel 17.
Bij staking van stemmen is het bepaalde in artikel 38c van de Waterschapswet van toepassing. Indien de vergadering voltallig is, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Is de vergadering niet voltallig, dan wordt het nemen van het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen staken, wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.
In het huidige lid is niet opgenomen, dat in de volgende vergadering de beraadslagingen kunnen worden heropend. Dit onderwerp is in de Waterschapswet niet geregeld, in tegenstelling tot de Gemeentewet (artikel 32) en de Provinciewet (artikel 32). Het verdient aanbeveling aansluiting te zoeken bij de regelingen op dit punt in de Gemeentewet en de Provinciewet. In deze wetten is expliciet de bepaling opgenomen dat in de volgende vergadering de beraadslagingen kunnen worden geopend. De vraag is of de heropening van beraadslagingen opgenomen moet worden.
Het is denkbaar dat uitsluitend gestemd kan worden op basis van de beraadslagingen in de eerste vergadering. Aan de andere kant kan na tijdsverloop een standpunt wijzigen en verdient het aanbeveling wel ruimte in te bouwen voor beraadslaging. Besloten is deze mogelijkheid op te nemen.
Artikel 28 Stemming over amendementen en moties
Voor meer informatie over een amendement of een motie (betekenis, indiening e.d.) wordt verwezen naar de artikelen 1, 32 en 33 van dit reglement. Voor alle duidelijkheid wordt hier een verschil in procedure aangegeven tussen een motie en een amendement. Een amendement komt in stemming voorafgaande aan de stemming over het onderliggende voorstel. Een motie strekt niet tot wijziging van een voorgesteld besluit; over een motie wordt een apart besluit genomen, nadat de besluitvorming over het aanhangige voorstel is afgerond. Bij een motie over een afzonderlijk onderwerp geldt dit uiteraard niet en is het vierde lid niet van toepassing.
Artikel 29 Stemming over personen
Over personen wordt altijd schriftelijk gestemd door middel van gesloten en ongetekende stembriefjes.
De Algemene Vergadering oordeelt of een stembriefje behoorlijk is ingevuld. Wat onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje moet worden verstaan, is in de wet niet geregeld. Hieronder kan worden wordt verstaan:
Bij een benoeming stelt de Algemene Vergadering een specifiek persoon aan in een bepaald ambt (lid van de Algemene Vergadering, lid van het college van Dijkgraaf en Heemraden). Op het stembiljet wordt de naam van de te benoemen persoon (of personen in geval van meerdere vacatures) met daarachter de opties ‘voor’ en ‘tegen’ vermeld. Het gaat hier overigens niet over de benoeming tot lid van de Algemene Vergadering, dit is een heel ander soort benoeming dat in artikel 4 van dit reglement wordt toegelicht. Onder voordracht wordt verstaan het als kandidaat voorstellen van een persoon voor een bepaald ambt. Een voordracht is voor de Algemene Vergadering bindend, op de stembiljetten dienen de namen van de voorgedragen perso(o)n(en) te worden vermeld met daarachter de opties ‘voor’ en ‘tegen’. Bij een aanbeveling wordt voorgesteld om bepaalde personen voor een bepaald ambt voor te dragen, de Algemene Vergadering mag van de aanbevelingen afwijken. Het betreft hier een zogenaamde vrije stemming (zie ook toelichting bij artikel 28). Op de stembiljetten kunnen de namen van de aanbevolen personen te worden vermeld met daarachter de opties ‘voor’ en ‘tegen’ en ook een vrije ruimte waar een kandidaat van eigen keuze kan worden ingevuld.
Er is altijd discussie of een kandidaat zelf mag meestemmen in geval van een vrije stemming. Dat is o.a. het geval bij de stemming voor een lid van het college van Dijkgraaf en Heemraden. In artikel 7, derde lid, van dit reglement staat, dat de fractievoorzitter de naam van zijn kandidaat of namens van zijn kandidaten meldt aan de voorzitter. Omdat het hier niet om een voordracht gaat, mag de Algemene Vergadering van de aanbeveling afwijken. Het gaat hierbij om een zogenaamde vrije stemming. In de eerste stemronde en eventueel de tweede stemronde mag een kandidaat zelf meestemmen. De keuze is namelijk niet beperkt tot de voorgedragen personen. Er kunnen kandidaten naar eigen keuze worden ingevuld. Mocht een derde stemronde nodig zijn, dan beperkt deze zich tot de twee personen die in de tweede stemronde de meeste stemmen hebben gekregen. De personen tot wie de stemming zich beperkt, mogen op grond van artikel 38a, lid 3, van de Waterschapswet niet meestemmen. Een benoeming gaat iemand persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt.
Artikel 30 Herstemming over personen
Indien bij de stemming over personen als bedoeld in artikel 29 van dit reglement geen besluit valt moet er herstemming en zo nodig loting plaatsvinden. Deze artikelen beschrijven de procedures daarvoor.
Artikel 31 Beslissing door het lot
In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven van hetgeen in artikel 31, derde lid van de Waterschapswet is voorgeschreven.
Door het recht van amendement kan de regelgevende taak van de Algemene Vergadering reëel inhoud krijgen en mede ten dienste staan van de inkadering en de controle door de Algemene Vergadering.
Leden van de Algemene Vergadering kunnen aan de Algemene Vergadering wijzigingen op het voorstel van het college van Dijkgraaf en Heemraden of op initiatiefvoorstellen indienen, de zogenaamde amendementen. Wanneer een amendement is ingediend, kan dit voor een ander lid van de Algemene Vergadering aanleiding zijn, op dit amendement nog weer een wijziging voor te stellen, het subamendement. Een (sub)amendement kan ingediend worden op een voorgesteld besluit, dat aanhangig is. De beraadslaging over het (sub)amendement vindt plaats in ten hoogste twee termijnen. Indien (in uitzonderlijke situaties) een ingediend amendement verdere beraadslaging noodzakelijk maakt, kan de Algemene Vergadering besluiten tot een derde termijn (artikel 20 van dit reglement).
Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 28. Voorstel tot splitsing van een voorgestelde beslissing kan, indien aangenomen, meebrengen, dat één onderdeel van een besluit wel en een ander niet wordt aanvaard.
In sub e van het eerste artikel van dit reglement is de definitie van het begrip motie gegeven. Een motie is een voorstel tot het doen van een uitspraak. Het kan gaan om het uitspreken van een wens (van inhoudelijke, politieke, procedurele aard), het uitspreken van instemming dan wel afkeuring over bepaalde ontwikkelingen of om het doen van een verzoek Een motie betreft dus niet een concreet besluit dat op rechtsgevolg is gericht; een motie heeft geen juridische, maar een politieke betekenis. Daarom is het college van Dijkgraaf en Heemraden formeel niet aan een motie gebonden of tot uitvoering ervan verplicht. Wel kan het naast zich neerleggen van een motie door het college van Dijkgraaf en Heemraden leiden tot een vertrouwensbreuk tussen Algemene Vergadering en het college van Dijkgraaf en Heemraden en hieruit kan het college van Dijkgraaf en Heemraden dan zijn consequentie trekken. Indien deze niet eigener beweging ontslag nemen, kan dit uiteindelijk leiden tot ontslagbesluiten van één of meer leden van het college van dijkgraaf en heemraden (m.u.v. de dijkgraaf),
Voor wat betreft de besluitvormingsprocedure omtrent een motie wordt opgemerkt, dat over een motie een apart besluit wordt genomen. Voor de beraadslaging over een motie over een aanhangig onderwerp geldt, dat deze niet plaatsvindt in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de motie betrekking heeft. Een besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt aan het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties benaderen de in artikel 36 geregelde initiatiefvoorstellen. Dualisering veronderstelt versterking van de vertegenwoordigende en controlerende functie van de Algemene Vergaderingsleden. Hiervoor dienen ook individuele leden van de Algemene Vergadering en kleine fracties te beschikken over adequate instrumenten. Dat wil zeggen dat het voor een effectief gebruik van deze instrumenten wenselijk is dat ook het individuele lid van de Algemene Vergadering zonder belemmeringen toegang tot het gebruik daarvan heeft. De mogelijkheid om zonder drempelsteun een moties in te dienen staat dan ook ten dienste van een effectieve uitoefening van de inkadering en controle door de Algemene Vergadering.
Artikel 34 Voorstellen van orde
De voorzitter legt aan de Algemene Vergadering ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de Algemene Vergadering. Bij staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen, (artikel 32, lid 4 Waterschapswet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een pauze. Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dient de procedure van een initiatiefvoorstel gevolgd te worden (artikel 36).
Artikel 35 Initiatiefvoorstellen
Op grond van artikel 84, lid 2, van de Waterschapswet is het de taak van het college van Dijkgraaf en Heemraden aan de Algemene Vergadering de nodige voorstellen te doen. Maar de leden van de Algemene Vergadering, al dan niet in (ad hoc) commissieverband, moeten in voorkomende gevallen ook zelf een voorstel voor een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing kunnen indienen. Hiervoor is het recht van initiatief toegekend. In artikel 147a, eerste lid, van de Waterschapswet is dit uitgewerkt. Het tweede lid van dit artikel bepaalt dat de Algemene Vergadering regelt op welke wijze een initiatiefvoorstel voor een verordening wordt ingediend en behandeld.
Het proces voor het indienen van een initiatiefvoorstel in het Reglement van orde is aangepast, zodat ook de rol van het college daarin is beschreven. Het proces wordt dan als volgt: de initiatiefnemer geeft bij de secretaris of een door hem aangewezen functionaris aan een initiatiefvoorstel op te willen stellen. De secretaris meldt aan het college dat een initiatiefvoorstel wordt voorbereid. De secretaris adviseert de initiatiefnemer over de passendheid van het initiatiefvoorstel als instrument voor het voorliggende onderwerp en de aansluiting van het voorstel bij het sturingsniveau van de Algemene Vergadering. De secretaris kan op verzoek ambtelijke ondersteuning ter beschikking stellen. Hierbij geldt dat gebruik gemaakt wordt van informatie die binnen de organisatie beschikbaar is. De indiener is steller van het initiatiefvoorstel. De indiener dient het initiatiefvoorstel schriftelijk bij het college in. Het college voorziet het initiatiefvoorstel van zijn reactie en geleidt beide stukken ter besluitvorming door naar de Algemene Vergadering. Een initiatiefvoorstel kan geen betrekking hebben op het lopende begrotingsproces of voorstellen die al door het college in voorbereiding zijn, aangezien hiertoe de instrumenten motie en amendement ter beschikking staan van de leden van de Algemene Vergadering.
Artikel 36 Voorstel van het college van Dijkgraaf en Heemraden
Dit artikel heeft betrekking op het agenderingsrecht van de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering is de enige die een voorstel voor een verordening of een ander voorstel kan agenderen, dat het college van Dijkgraaf en Heemraden heeft voorbereid. Als het college van Dijkgraaf en Heemraden het voorstel heeft voorbereid, betekent dit niet dat het college van Dijkgraaf en Heemraden het door hen voorbereide voorstel kan intrekken indien het college van Dijkgraaf en Heemraden van oordeel is dat verdere behandeling van het voorstel niet wenselijk is. De Algemene Vergadering moet hier toestemming voor geven.
Indien de Algemene Vergadering van oordeel is dat een voorstel voor een verordening of een ander voorstel niet voldoende is voorbereid, kan de Algemene Vergadering het voorstel voor een verordening of een ander voorstel op grond van het tweede lid nogmaals voor advies aan het college van Dijkgraaf en Heemraden zenden. De Algemene Vergadering kan het college van Dijkgraaf en Heemraden bijvoorbeeld verzoeken het voorstel voor een verordening of ander voorstel nader te onderbouwen. De Algemene Vergadering bepaalt echter wanneer het voorstel voor een verordening of ander voorstel, dat door het college van Dijkgraaf en Heemraden verder voorbereid is, opnieuw behandeld wordt. De Algemene Vergadering kan dit in dezelfde vergadering regelen, maar de Algemene Vergadering kan dit ook aan het voorzittersoverleg overlaten.
Het interpellatierecht ligt in het verlengde van het mondelinge vragenrecht. Het gaat om een recht om tijdens een vergadering over een niet geagendeerd onderwerp inlichtingen aan het college van Dijkgraaf en Heemraden of de voorzitter te vragen. Artikel 37 van het Reglement stelt hieromtrent verder regels.
Artikel 38 Schriftelijke vragen
Het vragenrecht geeft aan de leden van de Algemene Vergadering het recht informatie te vragen over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van het college van Dijkgraaf en Heemraden of de voorzitter behoren. Het karakter van deze vragen is primair van informatieve strekking. Op grond van deze bepaling kan een lid van de Algemene Vergadering schriftelijke vragen stellen aan het college van Dijkgraaf en Heemraden of de voorzitter, al naar gelang wie verantwoordelijk is. De verantwoordelijke aandachtsveldhouder/portefeuillehouder dient de vragensteller gemotiveerd in kennis te stellen, indien de beantwoording niet binnen de gestelde termijnen kan plaatsvinden. De Algemene Vergadering kan oordelen dat het bijvoorbeeld wenselijk is dat een lid van het college van Dijkgraaf en Heemraden of de voorzitter direct kan antwoorden op een vraag.
Indien de vragensteller van mening is, dat de beantwoording van de vragen tot een besluit van de Algemene Vergadering moet leiden, kan hij het recht van initiatief of het interpellatierecht benutten om het onderwerp of het voorstel op de agenda van de Algemene Vergadering te krijgen.
In dit artikel wordt een procedurele uitwerking gegeven van de inlichtingenplicht die het college van Dijkgraaf en Heemraden en de voorzitter hebben ten opzichte van de Algemene Vergadering.
Hoofdstuk 5 Begroting en jaarstukken
Artikel 40 Procedure begroting
Artikel 41 Procedure jaarstukken
In deze artikelen wordt de procedure voor de begroting en jaarrekening vastgelegd. De desbetreffende procedure kan jaarlijks of in de Algemene Vergadering voor een langere periode worden bepaald. In de Handreiking voor de financiële verordeningen en controleverordeningen wordt de inhoudelijke kant uitgewerkt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 42 Verslag en verantwoording
Leden van de Algemene Vergadering (of in voorkomende gevallen de voorzitter, een heemraad van het college van Dijkgraaf en Heemraden of het secretariaat), die lid zijn van een algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, verrichten aldaar hun taak zowel als leden van dat bestuur en als vertegenwoordiger van en in naam van het waterschap. Voor de wijze, waarop zij in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling functioneren, zijn zij verantwoording verschuldigd aan de Algemene Vergadering, die hen heeft aangewezen. Ook de gemeenschappelijke regeling dient over deze verantwoordingsplicht en over de informatieverstrekking aan de Algemene Vergadering bepalingen te bevatten.
In het eerste lid van dit artikel is een regeling getroffen voor mondelinge verslaglegging. In het tweede lid wordt de mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen gegeven, overeenkomstig de regels, daarvoor gesteld in artikel 38. Het derde lid bevat de procedure voor de ter verantwoording roeping, die aansluit bij de regels voor inlichtingen.
Het is zinvol de bepalingen van dit artikel ook van toepassing te verklaren op andere organisaties, waarin de Algemene Vergadering een of meer van zijn leden heeft benoemd. Hierbij valt te denken aan privaatrechtelijke rechtspersonen en vennootschappen, zoals een raad van commissarissen van een NV of aandeelhouder in een privaatrechtelijke vennootschap. Hierin voorziet het vierde lid.
Hoofdstuk 7 Openbaarheid en beslotenheid vergadering
Er bestaat een onderscheid tussen openbaarheid en beslotenheid van vergadering en openbaarheid en geheimhouding van stukken. Bij de nieuwe versie is er daarom voor gekozen om dit onderscheid aan te brengen. In hoofdstuk 7 van dit regelement is de openbaarheid en beslotenheid van vergadering geregeld. In hoofdstuk 8 de openbaarheid en geheimhouding van stukken.
Artikel 42a Openbaarheid van vergadering
In dit artikel wordt het uitgangspunt van art 37 Waterschapswet neergelegd: vergaderingen vangen openbaar aan. In geval verzocht wordt om vergadering met gesloten deuren, dient dit met redenen omkleed te zijn. Deze redenen zijn te vinden in artikel 5 van de Wet Open Overheid. In het openbare deel van de vergadering is het voldoende dat een beroep op dit artikel wordt gedaan.
Beslotenheid van vergadering leidt er op zichzelf nog niet toe dat het behandelde en de voorliggende stukken of het verslag geheim zijn. Daartoe dient de vergadering in voorkomende gevallen apart te besluiten.
Artikel 43 Beslotenheid vergadering
Dit artikel bepaalt, dat de artikelen van dit reglement van overeenkomstige toepassing zijn op een vergadering achter gesloten deuren. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het recht van amendement, het recht van motie, het maken van het verslag.
De bepalingen van het reglement zijn echter niet van toepassing, voor zover het toepassen van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal de Algemene Vergadering moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in de artikel 37 van de Waterschapswet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Het is niet altijd duidelijk wie aanwezig mogen zijn in een besloten vergadering. Binnen het waterschap is de afspraak gemaakt, dat de verantwoordelijkheid voor de aanwezige ambtelijke ondersteuning bij de secretaris ligt. Hij bepaalt wie aanwezig mogen zijn. De aanwezigheid van ambtelijke ondersteuning kan noodzakelijk zijn vanwege de ondersteuning van het bestuur, het bestuurlijke besluitvormingsproces en de uitvoering van de bestuurlijke besluitvorming.
Artikel 44 Verslag besloten vergadering
Van een besloten vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering, vastgesteld.
In dit artikel zijn 2 nieuwe leden ingevoegd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen besloten vergaderingen waarin geheimhouding is opgelegd op het behandelde en besloten vergaderingen waarin dat niet is besloten. Een verslag is een weergave van het behandelde ter vergadering. Opgelegde geheimhouding geldt daarom ook voor het verslag. De procedure staat in dit artikel beschreven.
Hoofdstuk 8 Openbaarheid en geheimhouding van stukken
Het uitgangspunt in Nederland is openbaarheid van overheidsinformatie. Informatie geheimhouden is alleen mogelijk als er in de wet omschreven belangen aan de orde zijn. Die belangen zijn opgesomd in artikel 5.1 Wet open overheid (Woo). Wanneer in dit reglement wordt geschreven ‘met redenen omkleed’, wordt bedoeld de belangen opgesomd in artikel 5.1 Woo. Het gaat dan bijvoorbeeld over: bedrijfs- en fabricagegegevens betreft die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld of persoonsgegevens. Daarnaast gaat het om bijvoorbeeld economische of financiële belangen van het waterschap, maar alleen als het belang openbaarmaking niet tegen het economische of financiële belang opweegt.
Hoe wordt geheimhouding opgelegd worden op stukken?
Geheimhouding kan op verschillende manieren worden opgelegd. Voor de Algemene Vergadering is dit geregeld in art. 37 van de Waterschapswet. En uitgewerkt. In alle gevallen geldt dat, indien stukken geheim zijn, dit zo mogelijk uitdrukkelijk op de stukken moet worden vermeld.
Opgelegde geheimhouding met betrekking tot aan de Algemene Vergadering overgelegde stukken vervalt, indien de Algemene Vergadering de oplegging niet in zijn eerstvolgende vergadering die volgens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd.
Als de Algemene Vergadering niet wenst de opgelegde geheimhouding te bekrachtigen, kan het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met de Algemene Vergadering overleg voeren. Deze besloten vergadering kan dan gaan om de vraag waarom de Algemene Vergadering de geheimhouding niet wil bekrachtigen.
Artikel 46 Opheffing geheimhouding
Ten aanzien van door de Algemene Vergadering besloten geheimhouding op het behandelde ter besloten vergadering (neergelegd in het verslag) en stukken kan deze door de Algemene Vergadering worden opgeheven.
Aan artikel 46 is een tweede lid toegevoegd waarin staat dat over de opheffing tot geheimhouding achter gesloten deuren wordt vergaderd. Dit is noodzakelijk omdat tot het moment dat de geheimhouding wordt opgeheven, de geheimhouding in stand moet worden gelaten
Artikel 46a Register geheimhouding
In dit register staat met redenen omkleed de grondslag voor de geheimhouding en, wanneer bekend, hoe lang de geheimhouding duurt.
De Algemene Vergadering ontvangt tweemaal per jaar het register geheimhouding. Daarmee heeft de Algemene Vergadering een overzicht van de actuele stand van zaken van de stukken waarop geheimhouding rust en is geborgd dat twee keer per jaar actief op stukken die openbaar gemaakt kunnen worden de geheimhouding wordt opgeheven. Ook los van het register geheimhouding kan de Algemene Vergadering op elk moment, ter besloten vergadering, geheimhouding opheffen van stukken of het ter besloten vergadering behandelde (het verslag van de besloten vergadering), indien gewenst.
Op het register zelf wordt geen geheimhouding gelegd. Op de stukken betreffende het register, waarin wordt overwogen om de geheimhouding op te heffen, wordt door het college van Dijkgraaf en Heemraden de verplichting tot geheimhouding opgelegd. Beraadslaging daarover vindt achter gesloten deuren plaats. De procedure voor het opheffen van geheimhouding is vastgelegd in art 46.
Hoofdstuk 9 Toehoorders en pers
Artikel 47 Toehoorders en pers
De hier aangeven procedurebepalingen zijn gebaseerd op de in artikel 26, eerste en tweede lid, van de Waterschapswet gegeven bevoegdheid aan de voorzitter van de Algemene Vergadering om toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen.
Dit artikel regelt de wijze waarop spreekrecht wordt verleend aan ingezetenen en belanghebbenden die bij een openbare vergadering gelegenheid krijgen het woord te voeren over de geagendeerde onderwerpen. De achtergrond hiervan is de mogelijkheid voor ingezetenen en belanghebbenden om betrokken te worden bij voorbereiding van beleid en besluitvorming van het bestuur. Zie ook artikel 79 Waterschapswet en de op basis daarvan vastgestelde Inspraakverordening van de Waterschap Zuiderzeeland. Daarnaast stelt het nadere regels over de onderwerpen en de (te verdelen) spreektijd.
Artikel 48 Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van de Algemene Vergadering in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.
Artikel 49 Gebruik mobiele telefoons
Het gebruik van mobiele telefoons en ander communicatiemiddelen is niet meer uit deze samenleving weg te denken. Bestuurders, directie en toehoorders gebruiken de sociale media. Het gaat er met name om dat de orde van de vergadering niet verstoord wordt. De tekst is positief geredigeerd. Dus geen verbod opleggen, maar het gebruik ervan regelen. In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, mag tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, geen inbreuk maken op de orde van de vergadering.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-3710.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.