Vastgesteld projectplan Waterwet vervanging Poldergemaal Hitland

Op 1 februari 2023 is het projectplan Waterwet vervanging poldergemaal Hitland vastgesteld.

 

Toelichting

Het huidige gemaal Hitland is onvoldoende betrouwbaar, beschikt over onvoldoende capaciteit en vormt een knelpunt voor vismigratie. Daarom is het hoogheemraadschap voornemens een nieuw gemaal Hitland te realiseren. Het nieuwe gemaal wordt voorzien van visvriendelijke pompen, een vispassage en een inlaatconstructie. Daarnaast wordt de toevoerende watergang verbreed en ter plaatse van deze watergang een duiker vervangen door een (voetgangers)brug.

 

In het projectplan Waterwet wordt beschreven wat het hoogheemraadschap gaat doen en hoe het werk wordt uitgevoerd. Ook wordt er een onderbouwing van het plan gegeven. Verder geeft het projectplan informatie over de rechtsbescherming en de procedures en bevat het rapporten en onderzoeken die voor het plan van belang zijn.

 

Het ontwerp-projectplan heeft van 6 december 2022 tot en met 16 januari 2023 voor inspraak ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking. Belanghebbenden kunnen met ingang van de dag na die waarop het besluit bekend is gemaakt gedurende een periode van zes weken een beroepschrift indienen bij de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Belanghebbenden die geen zienswijzen op het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht lopen het risico dat zij niet-ontvankelijk worden verklaard in hun beroep.

 

Het beroepschrift moet worden ondertekend en tenminste naam en adres van de indiener, dagtekening van het beroep, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep, bevatten. Als u beroep instelt moet u griffierecht betalen.

 

Het instellen van beroep schort de werking van dit besluit niet op. Als onverwijlde spoed dat vereist kan gelijktijdig om een voorlopige voorziening worden verzocht bij de president van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

 

U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Heeft u vragen?

Voor vragen en/of meer informatie kunt u bellen met de heer Swillens, 010-4537200.

 

Leeswijzer

Het projectplan Waterwet voor project “Vervanging Polder Hitland” bestaat uit vier delen. In deel I wordt beschreven wat het waterschap gaat doen en hoe het werk wordt uitgevoerd. Deel II geeft een toelichting op waarom dit werk wordt uitgevoerd. Dit deel is, met andere woorden, de onderbouwing van het plan. Deel III geeft informatie over de rechtsbescherming en de procedures, en deel IV bevat rapporten en onderzoeken die voor het plan van belang zijn.

 

Deel 1 - Wijziging poldergemaal Hitland

2.1 Aanleiding

Huidige situatie

Het huidige poldergemaal (PG) Hitland stamt uit 1989 en is niet langer toekomstbestendig. Het gemaal dient vervangen te worden, omdat de betrouwbaarheid en capaciteit ervan ontoereikend is. Daarnaast is geconstateerd dat gemaal Hitland een knelpunt is in de vismigratie van en naar de polders Esse, Gansdorp en Blaardorp en het geen inlaatvoorziening heeft vanuit de Hollandsche IJssel. Conform de KRW maatregelenlijst dient een dergelijk knelpunt opgelost te worden.

 

Probleemstelling

Het huidige PG Hitland is verouderd en heeft onvoldoende capaciteit. Voor een robuuster watersysteem realiseert Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) bij de Hollandsche IJssel en recreatiepark Hitland een nieuw gemaal ter vervanging van huidig gemaal Hitland. Het nieuwe gemaal wordt voorzien van visvriendelijke pompen, een vispassage en een inlaatconstructie.

 

Doel van het project en beoogd resultaat

Doel van het project “Vervangen gemaal Hitland” is het realiseren van een toekomstbestendig en vispasseerbaar gemaal met een inlaatcapaciteit van 15 m3/min en een afvoercapaciteit van 70 m3/min (uitbreidbaar tot 95 m3/min). Gemaal Hitland wordt gerealiseerd om afvoer vanuit de peilgebieden Groot-Hitland en (in de toekomst) Middelwatering / Oostgaarde te verbeteren. Het oude gemaal Hitland wordt gesloopt en zoveel mogelijk verwijderd. Ook wordt er ruimte gereserveerd voor een toekomstige stuw.

 

2.2 Ligging en begrenzing plangebied

Gemaal Hitland zal gerealiseerd worden in de gemeente Zuidplas, tussen de Hollandsche IJssel en recreatiepark Hitland. Het water wordt geloosd op de Hollandsche IJssel. Adrestoekenning zal plaatsvinden bij het verlenen van de omgevingsvergunning1. Figuur 1, 2, 3 en 4 tonen de locatie van het nieuwe gemaal, de persleiding en de vispassage.

 

Op deze locatie zijn geen belemmerende zones van kabels en leidingen aanwezig die grote risico’s opleveren in de uitvoering. De locatie ligt op voldoende afstand van de hogedrukgasleiding van de Gasunie en ver weg van de hoogspanningsmasten van TenneT. Bovendien is op deze locatie voldoende ruimte beschikbaar om het gemaal buiten de dijkzone verder landinwaarts te bouwen zodat er altijd voldoende ruimte beschikbaar is voor de toekomstige dijkverbreding na 2023.

 

Figuur 1 - Polderbeheer ten zuiden van Nieuwekerk aan den IJssel

 

Figuur 2 - Locatie nieuwe gemaal Hitland

 

Figuur 3 - Overzicht locatie gemaal

 

Figuur 4 - Kadastrale percelen en bijbehorende perceeleigenaren

 

Gemeentenaam

Sectie

Nummer

Eigenaar

Nieuwerkerk ad IJssel (NWK03)

E

450

Rijkswaterstaat

Nieuwerkerk ad IJssel (NWK03)

E

534

Recreatieschap Hitland

Nieuwerkerk ad IJssel (NWK03)

E

535

Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard

Capelle ad IJssel (CPL01)

C

4581

Recreatieschap Hitland

Capelle ad IJssel (CPL01)

C

4582

Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard

Capelle ad IJssel (CPL01)

C

4891

Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard

Capelle ad IJssel (CPL01)

C

4892

Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard

 

Het nieuwe gemaal ligt binnendijks van de primaire kering langs de Hollandsche IJssel. Naast de realisatie van het eigenlijke gemaal worden een vispassage, een helofytenfilter en een nieuw trafostation geplaatst. Een klein deel van een kwelsloot (functie overig water) direct langs het gemaal wordt gedempt en voorzien van een langere duiker. Via persleidingen door het dijklichaam wordt het overtollige water enkele tientallen meters richting het zuiden in de Hollandsche IJssel gepompt. De waterbeheerder van de Hollandsche IJsel is Rijkswaterstaat. In het dijklichaam worden een verzonken afsluiterput en een uitlaatwerk gerealiseerd.

 

Binnendijks wordt een verbeterde aanvoer naar het gemaal gerealiseerd. Dit bestaat voornamelijk uit de verbreding van een bestaande watergang die afvoert richting het gemaal. Deze watergang wordt opgewaardeerd tot hoofdwatergang. Het ontwerp voldoet aan de Algemene Ontwerprichtlijnen hoofdwatergangen van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard. De taluds van de watergangen worden met minimaal een 1:3 talud gerealiseerd en waar mogelijk ingericht met natuurvriendelijke oevers. Daarnaast worden duikers aangelegd en wordt een stuw geplaatst.

 

Voor Park Hitland is een inrichtingsplan (Bijlage 1) opgesteld op basis van onder andere een bewonersparticipatieavond. In het plan zijn enkele kansen zoals een volkstuin, vissteiger, kano en SUP-opstapplek en wandelpaden benoemd. Er zijn daarnaast ook kansen voor wilgenopslag, een oeverzwaluwwand in het talud en het ontwikkelen van een elzenbroekbos. Echter zijn deze zaken optioneel en niet binnen de scope van HHSK voor dit project. Voor de verharding rondom het gemaal wordt gekozen voor zo veel mogelijk waterdoorlatend materiaal (grasbetonklinkers).

 

2.3 Beschrijving van de waterstaatswerken

Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard is voornemens om in een gebied rondom de Groenendijk te Nieuwerkerk aan den IJssel (park Hitland) een nieuw poldergemaal te realiseren. De bouwwerkzaamheden bestaan uit de bouw van het gemaal met vispassage en trafo, aanleggen van een persleidingen door de dijk, realiseren van een afsluiterput en uitstroomwerk (zie figuur 5) en het opschonen, verbreden en verdiepen van verscheidene watergangen. Via persleidingen door het dijklichaam wordt water richting het zuiden in de Hollandsche IJssel gepompt. Het oude gemaal en bijbehorende onderdelen worden zoveel mogelijk ontmanteld en gesloopt. De sloop van het oude gemaal is met name bovengronds in verband met een nabije hogedruk gasleiding.

 

De Hollandsche IJssel is een waterstaatswerk dat in beheer is van Rijkswaterstaat. Alle werken en werkzaamheden vanaf de buitenkruinlijn richting de Hollandsche IJssel vinden plaats in of op staatseigendom. Hiervoor moet privaatrechtelijk van alles geregeld worden met het Rijksvastgoedbedrijf.

 

Figuur 5 – 3d model gemaal Hitland

 

2.4 Beschikbaarheid gronden

De openbare ruimte op de locatie van het te realiseren Hitland gemaal is nog in eigendom van de Recreatieschap Hitland. HHSK dient de grond van het gemaal en de uitstroomvoorziening nog ter beschikking te krijgen van Recreatieschap Hitland. De eigenaren en beheerders hebben ingestemd met de uitvoering van de maatregelen.

 

2.5 Effecten van het plan

2.5.1 Waterkwaliteit Hollandsche IJsel

Met de aanleg van het nieuwe gemaal Hitland zal oppervlaktewater vanuit de polder op de Hollandsche IJssel worden geloosd. Naar verwachting heeft dit nauwelijks tot geen effect op de waterkwaliteit van de Hollandsche IJssel leiden omdat het feitelijk om een verplaatsing gaat van de huidige lozing en het geen nieuwe lozing op de Hollandsche IJssel is.

2.5.2 Peilbeheer

De in dit plan opgenomen werkzaamheden leiden niet tot een verandering in het peilbeheer in het gebied. Het nieuw te realiseren gemaal is ter vervangen van het oude gemaal Hitland. Het nieuwe gemaal Hitland wordt gerealiseerd om afvoer vanuit de peilgebieden Groot-Hitland en (in de toekomst) Middelwaard / Oostgaarde te verbeteren. Hiermee is accuraat peilbeheer mogelijk, waarbij het streefpeil van NAP -2,62 m aan de polderzijde gemaal Hitland wordt bereikt. De diepteligging van de pomp is op de verwachte bodemdaling over 100 jaar aangepast.

2.5.3 Archeologie

Op basis van een inventarisatie van Omgevingsdienst Midden-Holland is geen nader archeologisch onderzoek nodig.

2.5.4 Waterkering

Voorafgaand aan de werkzaamheden worden tijdelijke bouwkuipen ingericht om het werk van het water te scheiden. De bouwkuip achter de afsluiterput aan de binnenzijde van de dijk dient eveneens als vervangende waterkering. Ten gevolge van deze werkzaamheden aan de waterkering langs de Hollandsche IJssel en de waterkerende functie van het gemaal en daarmee verbonden constructies wordt de waterveiligheid maximaal gewaarborgd. Er is dan ook geen vergrote kans op wateroverlast tijdens de uitvoering. Ook leiden de werkzaamheden niet tot waterschaarste. Het bestaande gemaal Hitland blijft gedurende de gehele uitvoering in bedrijf.

 

Alle werken en werkzaamheden vanaf de buitenkruinlijn vinden plaats in of op staatseigendom. Hiervoor moet afstemming plaatsvinden met het Rijksvastgoedbedrijf.

2.5.5 Natuur

Uit het onderzoek “Quickscan gemaal Hitland” (Bijlage 2) blijkt:

Het plangebied maakt geen deel uit van een Natura 2000-gebied. Natura 2000-gebied “Boezems Kinderdijk”, is met ongeveer 5,5 kilometer het dichtstbij gelegen ten opzichte van het plangebied. De meeste negatieve effecten door storingsfactoren zoals geluid, licht en optische verstoring zijn uitgesloten, vanwege de grote afstand tussen het plangebied en omliggende Natura 2000-gebieden en tussenliggend landgebruik.

 

Significant negatieve effecten van verzuring en vermesting als gevolg van tijdelijke stikstofdepositie gedurende de aanlegfase zijn niet op voorhand uitgesloten. Per 1 juli 2021 is echter de Wet stikstofreductie en natuurverbetering ( Wsn ) in werking getreden. Deze wet voorziet in een partiële vrijstelling voor de vergunningsplicht indien als gevolg van bouwactiviteiten sprake is van stikstofdepositie. Er hoeft daarom geen stikstofberekening uitgevoerd te worden voor de beoogde werkzaamheden, die in de aanlegfase van een plan noodzakelijk zijn, noch hoeft er een vergunning te worden aangevraagd.

 

Wel moet stikstofdepositie zoveel mogelijk voorkomen worden. Bij het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de werkzaamheden informatie aangeleverd te worden over de maatregelen die hiervoor bij het project worden getroffen (Website omgevingsweb , 2021).

 

Voor de ontwikkeling van het gemaal zullen een aantal bomen gekapt moeten worden. Deze kunnen in de nabije omgeving van het gemaal gecompenseerd worden. Het hout van de gekapte bomen zou gebruikt kunnen worden voor het maken van (picknick)banken. De hoeveelheid te kappen bomen is maximaal 16 en de te kappen bomen zijn niet beschermd onder Wnb.

 

Natuurnetwerk Nederland

Het plangebied ligt voor een gedeelte binnen het Natuurnetwerk Nederland. De beoogde ruimtelijke ingreep heeft geen negatieve effecten op de lokale wezenlijke kenmerken en waarden. Tevens vraagt het project niet om een bestemmingsplan wijziging van het NNN. Het uitvoeren van een “Nee, tenzij”-toets is niet noodzakelijk. Er zijn geen verder vervolgstappen nodig.

 

Beschermde soorten

Het plangebied is geschikt voor meer algemeen voorkomende zoogdieren en amfibieënsoorten. Deze soorten zijn door de provincie Zuid-Holland echter vrijgesteld van ontheffingsplicht ten aanzien van de Wnb bij ruimtelijke ontwikkelingen. Wel dienen negatieve effecten op deze soorten als gevolg van het voornemen voorkomen of zo veel mogelijk beperkt te worden door het nemen van voorzorgsmaatregelen.

 

Het plangebied is daarnaast geschikt voor algemene broedvogels, broedvogels met jaarrond beschermde nesten en vleermuizen. Verder komen nabij het plangebied bevers voor. In het vervolgonderzoek zijn op het moment twee van de drie veldbezoeken uitgevoerd. Hieruit blijkt tot op heden dat er geen bevers aanwezig zijn in de nabije omgeving. Wel is er een boom gevonden waar mogelijk vleermuizen in kunnen zitten. Deze boom hoeft echter niet gekapt te worden voor de realisatie van het gemaal en is hiermee geen belemmering.

2.5.6 (Water)bodem en waterhuishouding

Het nieuwe gemaal heeft een capaciteit van 70 m3/min (uitbreidbaar tot 95 m3/min). Tijdens de werkzaamheden is geen tijdelijke pompinstallatie nodig, omdat het oude gemaal Hitland in gebruik kan blijven. Na realisatie wordt deze buiten werking gesteld en gesloopt. De aanvoerende watergangen naar het nieuw te realiseren gemaal moeten geschikt worden gemaakt voor transport van het oppervlaktewater. Dit betekent dat enkele waterwegen moeten worden opgeschoond, verbreedt en verdiept. Uit het Milieukundig bodem- en waterbodemonderzoek (Bijlage 3) is het volgende geconcludeerd:

 

Binnendijks

  • De onderzoeksresultaten zijn getoetst aan de kaders voor hergebruik zoals zijn opgenomen in het Besluit bodemkwaliteit. Er zijn geen overschrijdingen van de interventiewaarde gemeten. De vrijkomende grond is herbruikbaar als bodemkwaliteitsklasse Altijd toepasbaar/Wonen.

  • Vrijkomend(e) slib en waterbodem zijn toepasbaar op landbodem als klasse Industrie en in oppervlaktewater als klasse B.

  • In het grondwater zijn geen concentraties gemeten boven de interventiewaarde. Barium, chloride en xylenen zijn boven de streefwaarde aangetoond.

  • De gemeten concentraties PFAS vormen geen belemmering voor de werkzaamheden. De bodemkwaliteitsklasse en bodemfunctieklasse betreft voor alle monsters landbouw/natuur. In MM02bg is PFOA (2,0 μg/kg d.s.) net boven de grenswaarde (1,9 μg/kg d.s.) aangetoond voor bodemkwaliteitsklasse landbouw/natuur. De grond wordt hier geclassificeerd als bodemkwaliteit en bodemfunctieklasse wonen/industrie.

  • Er zijn geen belemmeringen voor het grondverzet. De werkzaamheden kunnen zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen worden uitgevoerd. De veiligheidsklasse conform de CROW400 is Basishygiëne.

Buitendijks

  • Er zijn belemmeringen voor het grondverzet. De werkzaamheden voor het gemaal en uitstroomwerk vinden plaats binnen de contour van een geval van ernstige bodemverontreiniging (ZH056700020). De buitendijkse verontreiniging betreft een oude ophoging met vervuild rivierslib. De grondwerkzaamheden vallen onder de Wet bodembescherming. Voorafgaand aan de werkzaamheden dient afstemming met bevoegd gezag (Provincie Zuid-Holland) plaats te vinden. Op het moment wordt vervolg bodemonderzoek uitgevoerd en wordt er afgestemd met bevoegd gezag, Provincie Zuid-Holland. In nader overleg met bevoegd gezag zal de verontreinigde grond worden afgevoerd.

  • Tijdens de werkzaamheden zijn mogelijk aanvullende veiligheidsmaatregelen conform de CROW400 noodzakelijk.

Bemaling

  • De gemeten lozingsparameters (onopgeloste bestanddelen en ijzer) voor werkzaamheden ter plaatse van het gemaal en uitstroomwerk overschrijden de vastgestelde grenswaarden zoals vastgelegd in het Besluit Lozen buiten Inrichtingen (artikel 3.2). Tijdens de bemaling dient hier rekening mee te worden gehouden.

  • Bij het lozen van bemalingswater moet worden voldaan aan de BLBI. Waar het bemalingswater wordt geloosd kan pas echt worden bepaald bij DO en UO op basis van een plan dat nog door de Opdrachtnemer opgesteld moet gaan worden. De verwachting is dat voor de werkzaamheden buitendijks bemalingswater op de Hollandsche IJsel wordt geloosd. De verwachting is dat voor de werkzaamheden binnendijks bemalingswater wordt geloosd op het binnendijkse watersysteem van HHSK. In beiden gevallen, lozing op de Hollandsche IJsel in beheer van Rijkswaterstaat of op het watersysteem in beheer van HHSK, moet in ieder geval worden voldaan aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

Nadelige effecten voor het oppervlaktewater en de waterkwaliteit tijdens de realisatie worden ondervangen door tijdelijke bouwkuipen aan te leggen. De kade bij de uitstroomopening en de oeverbeschoeiing bij de instroomvoorziening zullen na realisatie worden hersteld en de oeverbeschoeiing wordt aangebracht.

 

Uit een uitgevoerde watertoets (Bijlage 4) blijkt dat de ontwikkeling geen negatieve gevolgen heeft voor de thema’s waterkwaliteit en waterkwantiteit. Een watersysteemanalyse is nog niet opgesteld ten tijde van het schrijven van de watertoets. De vigerende en toekomstige kerende werking van de dijk wordt gewaarborgd door het hanteren van de juiste normen en richtlijnen voor het ontwerp van een kerende damwand. Voor het werken in een waterkering dient de initiatiefnemer een vergunning aan te vragen bij het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard.

2.5.7 Nutsvoorzieningen

Door middel van een klic-melding is bekend welke kabels en leidingen op de locatie liggen. In het voortraject heeft er afstemming plaats gevonden met TenneT en de Gasunie betreffend de hogedruk gasleiding van de Gasunie en bovengrondse en ondergrondse middenspanningskabels van TenneT. Algemene eis van beide partijen is dat een ongestoorde ligging van de infrastructuur en de veiligheid gewaarborgd is. Ook moet de gasleiding tijdens de werkzaamheden worden gemonitord onder toezicht van de Gasunie.

2.5.8 Explosieven

Ter verkenning van het risico op de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven (NGE’s) kan op basis van de gegevens op de bombardementenkaart (verdacht en onverdacht gebied) geconcludeerd worden dat het risico ten aanzien van het aantreffen van niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog op de betreffende locatie laag is.

2.5.9 Verkeer

Tijdens de realisatie wordt de hinder die hierdoor voor weggebruikers ontstaat tot een minimum beperkt. De hinder betreft in hoofdzaak het uitvoeren van de werkzaamheden omtrent de afsluiterput, onder andere het aanbrengen van damwanden voor de bouwput en de palen van de afsluiterput. Tijdens deze werkzaamheden worden automobilisten en fiets- en voetgangersverkeer omgeleid.

2.5.10 Scheepvaart

Het oude uitstroomwerk wordt vervangen door een nieuw uitstroomwerk, iets ten zuiden van het huidige uitstroomwerk. De vormgeving van het nieuwe uitstroomwerk is iets anders dan het oude uitstroomwerk/

Ondanks dat er in de nieuwe situatie niet veel verandert ten opzichte van de oude situatie, moet het nieuwe werk opnieuw worden beoordeeld. Bij het uitvoeren van een het uitstroomwerk zal in elk geval moeten worden gekeken naar aanvaarriscio’s.

 

De invloed van de uitstroomconstructie op de scheepvaart zal verwaarloosbaar zijn. De uitstroom blijft namelijk binnen de doorgaande oeverlijn, waardoor de afstand tussen de vaargeul en de uitstroom zodanig groot blijft dat de scheepvaart, bij een uitstroomsnelheid van tussen de 0,06 m/s en 0,15 m/s, geen hinder ondervindt.

 

2.6 Wijze waarop het werk wordt uitgevoerd

2.6.1 Werkzaamheden gemaal Hitland

De voorgenomen werkzaamheden bestaan op hoofdlijnen uit:

  • 1.

    het geschikt maken van de aanvoerende watergangen voor transport van het oppervlaktewater naar het nieuwe gemaal;

  • 2.

    het realiseren van een nieuw gemaal met transportleidingen, afsluiterput en uitstroomconstructie;

  • 3.

    het realiseren van een inlaatwerk, tevens vispassage;

  • 4.

    het realiseren van diverse duurzame vormen van energieopwekking (zonnepalen, windwokkels), energiebesparende maatregelen, modulair bouwen en het toepassen van duurzame materialen (recyclebaar en/of afbreekbaar);

  • 5.

    diverse bijbehorende infrastructurele werken;

  • 6.

    de sloop van het oude gemaal en alle bijbehorende onderdelen. Omtrent de ontmanteling van het oude gemaal Hitland worden de volgende werkzaamheden verricht:

    • a.

      Verwijderen automatisch krooshekreiniger en toebehoren;

    • b.

      Verwijderen krooshek;

    • c.

      Verwijderen pomp, motor, leidingwerk en toebehoren;

    • d.

      Verwijderen huisje rondom pomp, motor, etc.;

    • e.

      Verwijderen trafo/bedieningsgebouw, trafo, E-kasten en toebehoren;

    • f.

      Verwijderen hek rondom;

    • g.

      Waterdicht dichtzetten inlaatconstructie met betonnen schot. Bovenkant van schot op -1,8 m NAP;

    • h.

      Verwijderen van de constructie van het gemaal tot één meter onder maaiveld (ca. -3,0 m NAP);

    • i.

      Betonconstructie van gemaal onder de grond vol zetten met grout;

    • j.

      Maaiveld op -1,8 m NAP afwerken en het huidige straatwerk doortrekken;

    • k.

      Persleiding tussen gemaal en uitstroom vol zetten met dämmer of gelijkwaardig;

    • l.

      Verwijderen vacuümput tot een halve meter onder maaiveld;

    • m.

      Verwijderen vacuüminstallatie;

    • n.

      Waterdicht dichtzetten uitstroomconstructie met betonnen schot. Bovenkant van schot op -1,6 m NAP;

    • o.

      Betonconstructie van uitstroomconstructie onder de grond vol zetten met grout;

    • p.

      Maaiveld boven de uitstroomconstructie doorzetten.

  • 7.

    diverse bijkomende werken.

2.6.2 Uitvoeringsaspecten

Voor het realiseren van het nieuwe gemaal is voldoende ruimte beschikbaar. De ontsluiting vanaf de weg geschiedt vanaf de Groendijk, met het plaatsen van een nieuwe in-/uitrit vanaf Hitland parkeerplaats Groenendijk is de locatie goed bereikbaar. Aangezien het gemaal op een goed zichtbare locatie ligt met een aantal belanghebbenden en recreatiegebied Hitland in de zeer nabije omgeving, is in het ontwerp terdege rekening gehouden met de inbedding in de omgeving (Bijlage 1 - Inrichtingsplan gemaal Hitland).

 

Bij de aanleg van het gemaal, afsluiterput en uitstroomconstructie worden tijdelijke bouwkuipen geplaatst, die drooggezet kunnen worden. Deze bouwkuipen dienen tevens als tijdelijke waterkering en dienen te voldoen aan de wet- en regelgeving en leidraden. Twee damwanden blijven na uitvoering staan en dienen als vervangende waterkering. Dit zijn de damwand aan de binnenzijde van de dijk achter de afsluiterput en de damwand van de damwandkuip aan de buitzijde van de dijk.

 

Calamiteiten en communicatie

In geval van calamiteiten zal de communicatie plaatsvinden vanuit de vigerende calamiteitenorganisatie en wordt conform bestaande procedures van HHSK gehandeld. Binnen de projectorganisatie dient de aannemer een calamiteit onmiddellijk te melden bij de directievoerder. De directievoerder is verantwoordelijk voor de informatieverstrekking aan HHSK en eventuele derde partijen zoals de gemeente. Binnen HHSK wordt de normale procedure gevolgd. Bij de start van de werkzaamheden wordt een communicatieschema gemaakt met de verantwoordelijke personen en telefoonnummers.

2.6.3 Globale planning

De periode van uitvoering van de werkzaamheden staat gepland voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2023. De werkzaamheden kunnen starten op het moment dat dit projectplan is vastgesteld en de benodigde vergunningen verkregen zijn.

 

Geplande gunningsdatum

:

01-12-2022

Start werkzaamheden op locatie

:

17-07-2023

Oplevering van het gehele werk

:

31-12-2024

 

2.7 Beschrijving van de te treffen voorzieningen, gericht op het ongedaan maken of beperken van de nadelige gevolgen

Wat betreft de nadelige gevolgen, wordt onderscheidt gemaakt in nadelige gevolgen door het plan (permanente gevolgen), nadelige gevolgen door de uitvoering (tijdelijke of periodieke gevolgen) en financieel nadeel.

2.7.1 Beperken nadelige gevolgen van het plan

Het projectplan en de daarin opgenomen maatregelen is gericht op het oplossen van de genoemde knelpunten. Vanwege de goed zichtbare locatie is voorafgaand aan de realisatie in overleg met belanghebbenden in de nabije omgeving een referentieontwerp opgesteld, om zo zorg te dragen voor maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak.

2.7.2 Beperken nadelige gevolgen van de uitvoering

Tijdens de uitvoering worden de negatieve effecten zoveel mogelijk beperkt. Dit is toegelicht in paragraaf 2.5. Voor de start van de uitvoering wordt de omgeving geïnformeerd.

2.7.3 Financieel nadeel

Als gevolg van dit projectplan wordt geen financiële schade verwacht aan eigendommen van derden. Indien een belanghebbende ten gevolge van dit besluit toch schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven en ten aanzien waarvan de vergoeding niet of niet voldoende anderszins is verzekerd, kan op grond van artikel 7.14 van de Waterwet een verzoek om schadevergoeding worden ingediend. Voor de wijze van indiening van een dergelijk verzoek en voor de procedure wordt verwezen naar de website van het hoogheemraadschap: www.schielandendekrimpenerwaard.nl/aanvragen-en-melden/schade-door-werkzaamheden-melden/.

 

2.8 Legger, beheer en onderhoud

2.8.1 Legger

Als gevolg van de in dit projectplan opgenomen maatregelen is aanpassing van de Legger aan de orde. Na afloop van de werkzaamheden worden de aanpassingen aan bestaande waterstaatswerken in de Legger van het waterschap opgenomen dan wel aangepast.

 

De Legger beschrijft de eisen naar ligging, vorm, afmeting en constructie waaraan waterstaatswerken op grond van waterstaatkundige eisen moeten voldoen. De Legger volgt de waterstaatkundige besluitvorming, zoals de vaststelling van het onderhavige projectplan. Tegen deze vaststelling staat rechtsbescherming open (zie Deel 3 van dit plan).

 

Dit wil overigens niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van geringe, niet fundamentele, afwijkingen tussen het oorspronkelijke plan en de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen. De uiteindelijke maatvoering (dus na de revisiemeting) is bepalend voor opname in de Legger.

2.8.2 Beheer en Onderhoud

Na het realiseren van het nieuwe gemaal Hitland moet deze worden beheerd en onderhouden. Met het oog op het beheer en onderhoud wordt een in- en uitrit naar het gemaal geplaatst, zodat vrachtwagens het kroosvuil kunnen ophalen. De frequentie is circa 1 maal per kwartaal.

 

Daarnaast worden bij de instroom en uitstroom constructies schotbalksponningen geplaatst om de constructie droog te kunnen zetten en inspecties en onderhoud te plegen aan de terugslagklep, het krooshek, de pompen, de persleiding, enzovoort.

 

Door de gedeeltelijke sloop van het oude gemaal Hitland en de bijbehorende voorzieningen vervalt het beheer en onderhoud voor deze voorzieningen. Na oplevering van de werkzaamheden worden de betreffende gronden opgenomen in het regulier beheer en onderhoud voor de kade en betreffende oevers.

 

2.9 Samenwerking

Voor de werkzaamheden in dit project heeft afstemming plaatsgevonden tussen het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en TenneT (afstemming werkzaamheden rond hoog en laagspanningskabel), Gasunie (hogedrukgasleiding), Rijkswaterstaat (waterbeheerder van de Hollandsche IJssel), Recreatieschap Hitland (terreinbeheerder), Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) en de gemeente Zuidplas (bevoegd gezag voor vergunningen en meldingen).

 

Rijkswaterstaat

Een deel van de werkzaamheden, handelingen en werken vinden plaats in het beheersgebied van Rijkswaterstaat. Over deze werkzaamheden moet afstemming plaatsvinden met Rijkswaterstaat. Dit projectplan waterwet zal door het bestuur van HHSK formeel aan RWS worden aangeboden voor advies. In dat advies zal Rijkswaterstaat inhoudelijk reageren of zij instemmen en dat de detaillering verder in de vergunningprocedure Waterwet wordt getoetst en vergund.

 

Recreatieschap Hitland

De openbare ruimte op de locatie van het gemaal is nog in eigendom van de Recreatieschap Hitland. HHSK dient de grond van het gemaal, de uitstroomvoorziening en de toekomstige stuw nog ter beschikking te krijgen van Recreatieschap Hitland.

 

Er is een inrichtingsplan (Bijlage 1) gemaakt met als doel dat het nieuwe gemaal op een logische en vanzelfsprekende manier in te passen in haar omgeving. Door middel van een participatieve (digitale) sessie met HHSK, Recreatieschap Hitland en ambtenaren van de gemeente Zuidplas zijn de wensen, eisen en kansen opgehaald voor zaken die spelen op of rondom het terrein van het nieuw te ontwikkelen gemaal.

 

Omwonenden

De omliggende bestaande bebouwing bevindt zich minimaal op een afstand van 130 meter. Het betreft de woningen aan de IJsselwaard en de Nederwaard, in Capelle aan de IJssel. Voorafgaand aan de realisatie wordt een inloopdag georganiseerd en zal met de meest nabijgelegen omwonenden contact worden opgenomen over de werkzaamheden. Aan de hand van de uitkomsten hiervan wordt bekeken of en welke maatregelen aanvullend gewenst zijn.

 

Nutsbedrijven

In overleg met de betreffende nutsbedrijven die kabels en leidingen in de omgeving bezitten, met name TenneT en Gasunie, worden ten behoeve van de realisatie afspraken gemaakt maatregelen waardoor schade als gevolg van de werkzaamheden wordt voorkomen.

 

Beheerder waterkering

HHSK is de beheerder van de waterkering. Dientengevolge stelt HHSK dit projectplan vast. Alle ontwerptekeningen en ontwerpberekeningen ten behoeve van de uitvoering inclusief uitvoeringsaspecten moeten voorafgaand aan de werkzaamheden ter goedkeuring worden voorgelegd aan HHSK.

Deel 2 – Verantwoording

2.10 Verantwoording op basis van wet- en regelgeving

2.10.1 Toetsing Waterwet

Voor wijziging/aanleg van dit waterstaatswerk wordt op grond artikel 5.4 Waterwet dit projectplan vastgesteld, met daarin een beschrijving van het werk en de wijze waarop dat zal worden uitgevoerd én een beschrijving van de voorzieningen om nadelige gevolgen van de uitvoering van het werk ongedaan te maken of te beperken. Het werk dient bij te dragen aan de doelstellingen van de Waterwet waaronder:

  • Voorkoming en/of beperking van wateroverlast en schaarste;

  • Bescherming van de chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem;

  • Maatschappelijke functies van het watersysteem.

Voorkoming en waar nodig beperking van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste

Het beleid van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard is onder meer gericht op het voorkomen en waar nodig het beperken van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste. Dit is vastgelegd in het Waterbeheerplan 2022-2027, vastgesteld op 26 januari 2022 door het Algemeen Bestuur van het hoogheemraadschap. Voorliggend plan levert een bijdrage aan deze doelstelling doordat invulling geeft aan het peilbeheer in de peilgebieden Groot-Hitland en (in de toekomst) Middelwatering / Oostgaarde. Door de realisatie van het nieuwe gemaal Hitland wordt wateroverlast voorkomen en kan het oude gemaal Hitland worden gesloopt.

 

Bescherming van de chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem

In de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is de bescherming en verbetering van de chemische en ecologische kwaliteit van watersystemen vastgelegd. De KRW is in de Nederlandse wetgeving verankerd met de implementatiewet EG-kaderrichtlijn water (2005) en de Waterwet (2009).

 

In het ontwerp is het gemaal voorzien van een vispassage voor maximale vispasseerbaarheid en visveiligheid van het gemaal vanuit peilgebied GPG-1242 richting de Hollandsche IJsel mogelijk is. Dit biedt een kans voor verbetering van de vismigratie tussen rivier en polder.

 

Bij dit project vinden geen emissies plaats van chemische stoffen. De chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem wordt niet beïnvloed door de realisatie van het gemaal en bijbehorende onderdelen. De materialen die gebruikt worden zijn standaardmaterialen die bij waterbouw worden toegepast. De materialen gaan geen verbindingen aan met het water waardoor de chemische kwaliteit kan worden aangetast. De lozing van het bemalingswater uit de bouwkuip is geregeld in het besluit lozen buiten inrichtingen.

 

Maatschappelijke functies van het watersysteem

De doelstellingen van de maatschappelijke functies van het watersysteem, zoals varen, zwemmen en vissen zijn vastgelegd in het Waterbeheerplan 2022-2027. Het hoogheemraadschap ondersteunt zulke vormen van gebruik, op voorwaarde dat ze niet leiden tot wateroverlast, verdroging, een verslechtering van de waterkwaliteit of onevenredig hoge kosten. Dit plan voorziet niet in maatregelen ten behoeve van één van deze functies, maar maakt bestaande of toekomstige functies niet onmogelijk.

 

Conclusie toetsing doelstellingen Waterwet:

De uitvoering van dit plan is in overeenstemming met de doelstellingen van de Waterwet.

2.10.2 Rivierkundige beoordeling

Het gemaal Hitland wordt in de Hollandsche IJssel gebouwd en moet daarom getoetst worden aan de beleidslijn grote rivieren en het rivierkundig beoordelingskader. Binnen het toetsingskader zijn er 3 aspecten waarnaar gekeken dient te worden, deze zijn hieronder kort uitgewerkt;

  • Hoogwaterveiligheid

  • Hinder of Schade door Hydraulische effecten

  • Morfologische effecten

Hoogwaterveiligheid

De Hollandsche IJssel ligt in het bergend regime waardoor het onderdeel waterveiligheid primair getoetst wordt op een eventuele afname van het bergend vermogen. De ingreep beperkt zich tot het dijklichaam, de uitstroom constructie blijft binnen de huidige oeverlijn. Het waterbergend vermogen van de Hollandsche IJssel wordt dan ook niet gewijzigd, er wordt niet in grond gewerkt en het dijkprofiel ter plaatse van het gemaal wordt niet gewijzigd.

 

De maatgevende condities komen voor bij een open Hollandsche IJssel kering waarbij stormopzet zorgt voor een verhoogde waterstand. Tijdens deze condities wordt de maatgevende waterstand dan ook niet (negatief) beïnvloed door de ingreep. In de situatie met een gesloten kering blijven de waterstanden ook gelijk, het gemaal wordt namelijk uitgevoerd met een capaciteit die gelijk is aan de referentie situatie.

 

Hinder of schade door hydraulische effecten en morfologische effecten

Overige effecten in het achterland of op de rivier zijn niet te verwachten doordat de ingreep zich beperkt tot het gemaal en het dijklichaam. De uitstroom constructie blijft binnen de huidige oeverlijn, de ingreep heeft hierdoor geen invloed op stroming. Het gemaal wordt met zo’n 75 m naar het zuiden verplaatst en met een gelijke capaciteit uitgevoerd. Eventuele dwarsstroom op de vaarweg als gevolg van de uitstroom van het gemaal blijft dan ook gelijk aan de huidige situatie maar zal op een iets zuidelijkere locatie plaatsvinden. Daarnaast blijven de verwachtte snelheden onder de norm van 0,15m/s. Hierdoor wordt dan ook geen schade of hinder verwacht. Hetzelfde geldt voor morfologische effecten, doordat er geen wijziging van stroming plaatsvindt worden er geen morfologische effecten verwacht. De uitstroomopening zelf wordt met een bodembescherming uitgevoerd.

 

Conclusie

Er worden op geen van de te beoordelen criteria effecten verwacht van de ingreep.

 

2.11 Verantwoording op basis van beleid

2.11.1 Toets beleid hoogheemraadschap

Het beleid dat ten grondslag ligt aan de uitvoering van dit project en de wijze waarop het project bijdraagt aan de doelstelling uit dit beleid, zijn:

 

Beleid Waterberging Ruimtelijke ontwikkeling

De plaatsing van het gemaal betekent dat er verhard oppervlakte in de polder wordt aangebracht. De aanleg van het gemaal en trafostation brengt ongeveer 290 m2 extra verharding teweeg. Volgens het Beleid Waterberging Ruimtelijke ontwikkeling van het Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard2 valt de aanleg van het gemaal onder kleine plannen (500 m2) waarvoor geen compensatie t.a.v. waterberging noodzakelijk is.

 

Langs het toekomstige gemaal ligt momenteel een kwelsloot die gedeeltelijk gedempt zal worden. Het te dempen deel is 60 meter lang en 3,5 meter breed. Dit betekent dat elders in het gebied minimaal 210 m2 oppervlaktewater dient te worden gecompenseerd.

 

In de polder worden ook duikers verwijderd en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Een deel van de watergang die afvoert op het gemaal wordt over een lengte van circa 200 meter verbreed naar 11 m om een hoofdwatergang te creëren (70 x 1,88 + 140 m x 3,13 = 850 m2). Direct bij het gemaal wordt een stuk grond ontgraven (270 m2).

 

Binnen het plan is sprake van een netto toename aan oppervlaktewater van circa 920 m2. Vanwege de beperkte toegenomen verharding en de verbreding van een bestaande watergang hoeft geen extra waterberging gecreëerd te worden. De demping van een deel van de bestaande kwelsloot (functie overig water) wordt eveneens ruimschoots gecompenseerd door de verbreding van andere watergangen.

 

Ontwerprichtlijnen HHSK

Bij dijkkruisingen dient de kerende werking van de kering gewaarborgd te blijven. De persleiding loopt dwars door het dijklichaam. Om de kerende werking te waarborgen zijn de leidingen ontworpen conform de NEN3650 en NEN3651, ontwerprichtlijnen van HHSK. De persleiding loopt recht door de dijk, met een afsluiterput in de binnenteen van de dijk.

 

De vervangende kering zal in de vorm van een damwand zijn. Deze damwand dient aan verschillende eisen te voldoen. Op dit moment voldoet het dijkvak 14-1 niet aan de vigerende normen die zijn beschreven vanuit het Wettelijke Beoordelingsinstrumentarium (WBI2017, https://wetten.overheid.nl/BWBR0039040/2017-01-01#BijlageIII)3. De normen, gebaseerd op de overstromingskansen (opgenomen in de Waterwet) bestaan uit een signaleringswaarde van 1:30.000 en een ondergrens (faalkans van de kering) van 1:10.000. De dijk wordt daarom in de komende jaren versterkt. Na de versterking zal de noodafsluiter in het dijklichaam liggen. Vanwege deze versterkingsopgave dient de vervangende kering in de toekomst gemakkelijk opgehoogd te kunnen worden. Dit geldt ook voor de afsluiterput achter de vervangende kering. Rekening houdend met de zeespiegelstijging en rivierafvoer in her jaar 2120 wordt een damwand ontworpen die minimaal NAP + 3,90 m kan keren. Het aanlegniveau van de dijkhoogte komt in de toekomst op NAP + 4,10 m te liggen.

 

Aangezien er in en om de waterkering wordt gewerkt, dient conform de Keur van HHSK (artikel 3.1 van Keur)4 een vergunning te worden aangevraagd voor deze werkzaamheden.

 

Waterbeheerplan 2022-2027

Het Waterbeheerplan 2022-2027 is vastgesteld op 26 januari 2022 door het Algemeen Bestuur van het hoogheemraadschap. In het Waterbeheerplan beschrijft het Hoogheemraadschap aan de hand van drie thema’s hoe zij willen werken aan ‘droge voeten en schoon water’:

  • Een veilige en aantrekkelijke leef- en werkomgeving voorbereid op de verandering van het klimaat;

  • Een duurzaam waterschap voor de wereld van morgen;

  • Water en waterschap als onderdeel van de samenleving.

Met de vervanging van het gemaal Hitland realiseert HHSK een robuuster watersysteem. Daarnaast draagt het met een vispassage bij aan de verbetering van de biodiversiteit in het gebied.

 

KRW-plan 2022-2027

Het KRW-plan 2022-2027 is vastgesteld op 26 januari 2022 door het Algemeen Bestuur van het hoogheemraadschap. In dit plan zijn de KRW maatregelen per waterlichaam opgenomen. Het gemaal Hitland valt binnen het KRW-waterlichaam waterrijk EGB. Dit is een veenweidegebied met brede sloten en word gebruikt voor recreatie en voor melkveehouderij.

 

De aanleg van het nieuwe gemaal en daarmee gepaard gaande inrichtingsmaatregelen beogen een verbetering van de oppervlaktewaterkwaliteit. De helofytenfilters en de aanleg van natuurvriendelijke oevers leiden waarschijnlijk tot een verbetering van de waterkwaliteit. Vissen kunnen tussen de sloten in de polder en de Hollandsche IJssel zwemmen. Het afvloeiende hemelwater van het gemaal wordt afgevoerd naar watergangen. Het gemaal leidt niet tot een afvalwaterstroom.

 

De huidige waterkwaliteit (2019) – zowel ecologisch als chemisch - in de polder ‘Sloten waterrijk EGB’ is ontoereikend volgens de systematiek van Kaderrichtlijn Water5. Ook de aanwezig waterflora is slecht. Belasting van het waterlichaam is met name afkomstig van de bemesting door de landbouw en atmosferische depositie. Ook de steile oevers beperken de ontwikkeling van macrofauna. De waterkwaliteit van de Hollandsche IJssel is eveneens slecht6. Dit is mogelijk te wijten aan bijvoorbeeld vervuild baggerslib en atmosferische depositie uit omliggend stedelijk gebied.

 

Met de aanleg van het nieuwe gemaal Hitland zal extra oppervlaktewater op de Hollandsche IJssel kunnen worden geloosd. Naar verwachting zal dit niet tot een significante vermindering van de waterkwaliteit van de Hollandsche IJssel leiden. Omdat dit wel een toename betreft van lozing op rijkswater, adviseren wij om hierover contact op te nemen met Rijkswaterstaat. Wij verwachten geen bezwaren omdat het feitelijk om een verplaatsing gaat van de huidige lozing, geen nieuwe lozing op de Hollandsche IJssel.

 

In het ontwerp is het gemaal voorzien van een vispassage voor maximale vispasseerbaarheid en visveiligheid van het gemaal vanuit peilgebied GPG-1242 richting de Hollandsche IJsel mogelijk is. Dit biedt een kans voor verbetering van de vismigratie tussen rivier en polder.

 

Keur hoogheemraadschap

Uit de Keur van het Hoogheemraadschap volgt dat voor het uitvoeren van activiteiten in, op of nabij de waterbodem en waterkering (waterstaatswerk of beschermingszone gebruiken) en in/nabij een oppervlaktewater toestemming aan het hoogheemraadschap moet worden gevraagd, middels een melding of vergunning. Verbodsbepalingen uit de Keur zijn echter niet van toepassing op het hoogheemraadschap. Het hoogheemraadschap dient ingevolge de Waterwet bij aanleg/wijziging van waterstaatswerken een projectplan vast te stellen. Voorliggend projectplan voorziet in deze eis.

 

Peilbesluit

De peilen veranderen niet als gevolg van de maatregelen in dit projectplan. Het vigerend peilbesluit blijft daarom van kracht.

2.11.2 Toets overig beleid

Rivierkundig beoordelingskader Rijkswaterstaat

Binnen het rivierkundig beoordelingskader van Rijkswaterstaat wordt getoetst op 3 onderdelen:

  • 1.

    Hoogwaterveiligheid

  • 2.

    Hinder of schade door hydraulische effecten

  • 3.

    Morfologische effecten

Hoogwaterveiligheid

De Hollandsche IJssel ligt in het bergend regime. Daarom wordt het onderdeel waterveiligheid primair getoetst op eventuele afname van het bergend vermogen. De toets is erop gericht de veiligheid tegen overstromingen te waarborgen en de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Dit heeft als doel de beschikbare afvoer- en bergingscapaciteit van het rivierbed van de grote rivieren te behouden en ontwikkelingen tegen te gaan die de mogelijkheid tot rivierverruiming door verbreding en verlaging feitelijk onmogelijk maken.

 

In de Hollandsche IJssel is de afname van het bergend vermogen gedefinieerd als het volume dat zich bevindt tussen gemiddeld hoogwater (GHW) en de hoogwaterreferentie (HWref). In de praktijk betekent dit dat elk volume dat tussen deze peilen wordt volgebouwd of opgehoogd op een andere locatie gecompenseerd moet worden. De maatgevende condities komen voor bij een open Hollandsche IJsselkering waarbij stormopzet zorgt voor een verhoogde waterstand.

 

 

In het geval van project vervanging Poldergemaal Hitland wordt het uitstroomhoofd van het huidige gemaal Hitland vervangen door een nieuw uitstroomhoofd. Per saldo is er dus geen (of nauwelijks) afname van waterbergend vermogen. In de nieuwe situatie wordt de maatgevende waterstand niet negatief beïnvloed door de ingreep. Compensatie is daarom niet nodig.

 

Hinder of schade door hydraulische effecten en morfologische effecten

Overige effecten in het achterland of op de rivier zijn niet te verwachten, omdat de ingreep zich beperkt tot het uitstroomhoofd. Tijdens extreem hoogwater wordt de kans op ophogen van stroming van de voorlanden niet beïnvloed. Ook tijdens normale condities verandert er niets, want de voorlanden liggen namelijk al boven het waterpeil. Er worden dan ook geen effecten verwacht op dit onderdeel van het rivierkundig beoordelingskader.

 

Provinciale omgevingsvisie

In de omgevingsvisie heeft de provincie Zuid-Holland ten aanzien van het watersysteem diverse uitdagingen benoemd, zoals klimaatverandering, toenemende verzilting, inklinking en het veranderend ruimtegebruik. Deze uitdagingen vergen aanpassingen van en keuzes in het bodem- en watersysteem, die in veel gevallen invloed hebben op de ruimtelijke ordening. Daarbij is het achterliggende doel dat Zuid-Holland beschermd blijft en dat het mogelijk blijft om water in zijn vele hoedanigheden beter te benutten. Bij aanpassingen aan het watersysteem gelden twee uitgangspunten: ze zijn klimaatbestendig en de natuurlijke processen krijgen, waar dat kan, meer ruimte of worden beter benut.

 

Omgevingsverordening Zuid-Holland

In de omgevingsverordening van de Provincie Zuid Holland zijn ten opzichte van de Waterwet geen aanvullende eisen opgenomen over de aanleg of wijziging van waterstaatswerken, het opstellen van een projectplan en de eventuele goedkeuring van een projectplan door de Gedeputeerde staten.

 

Waterakkoord Hollandsche IJssel en Lek

Een Waterakkoord is een bestuursovereenkomst waarin partijen afspraken maken over de waterlichamen, bijvoorbeeld over de waterkwaliteit- en/of kwantiteit en de ecologische toestand. In het Waterakkoord Hollandsche IJssel en Lek zijn afspraken vastgelegd over o.a. de waterveiligheid, de maalstop en het waterbeheer. Er zijn afspraken gemaakt over normale omstandigheden en bijzondere omstandigheden. Voorbeelden van bijzondere omstandigheden zijn verzilting, (extreem) watertekort, hoge rivierafvoeren en calamiteiten.

 

Het nieuwe gemaal Hitland krijgt een andere capaciteit ten opzichte van de huidige situatie: de uitmaalcapaciteit wordt groter, en er wordt inlaatcapaciteit gerealiseerd. Vanuit de hydrologie van de Hollandsche IJssel gezien maakt het echter geen verschil. De polder Esse, Gans- en Blaardorp ontvangt in de huidige situatie ook water vanuit de Hollandsche IJssel, alleen legt dit water een langere route via de inlaat Snelle Sluis en de Ringvaart af. De capaciteitsuitbreiding voor het uitmalen is mede met het oog op het overnemen van de functie van gemaal Oostgaarde, dat nu ook op de Hollandsche IJssel uitslaat. Met andere worden: er vindt netto geen toe- of afname van belasting van de Hollandsche IJssel plaats. Er is dan ook geen reden om afspraken in dit waterakkoord te wijzigen.

 

2.12 Benodigde vergunningen en meldingen

Projectplan Waterwet

Op grond van artikel 5.4 van de Waterwet moet het project en de wijze van uitvoering worden beschreven. Hierbij gaat het niet alleen om de technische realisatie van het project, maar ook om de inpassing ervan in de omgeving, de mogelijke nadelige gevolgen van de uitvoering van het project en de maatregelen die worden getroffen om deze nadelige gevolgen te beperken. Voorliggend projectplan Waterwet voorziet in deze vereiste.

 

Sloopmelding

Naast het projectplan is een sloopmelding bij de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel vereist. Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door de Opdrachtnemer een sloopmelding gemaakt.

 

Omgevingsvergunning

In het document “Ruimtelijke onderbouwing gemaal Hitland” (Bijlage 5) wordt toegezien om een goede ruimtelijke onderbouwing van nieuw gemaal Hitland. De werkzaamheden wijken af van het geldende bestemmingsplan. In het document “Ruimtelijke onderbouwing gemaal Hitland” is voldoende gemotiveerd aangetoond waarom het project:

  • In relatie tot de omgeving, ruimtelijk en functioneel gezien aanvaardbaar is;

  • Aansluit bij het landelijk-, provinciaal-, regionaal- en gemeentelijk beleid;

  • Geen belemmeringen kent vanuit de kader stellende wet- en regelgeving;

  • Vanuit financieel en maatschappelijk oogpunt verantwoord is.

Geconcludeerd kan worden dat het aanvaardbaar is ten behoeve van het voorgenomen project een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht te verlenen.

 

Kapvergunning

Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een kapvergunning aangevraagd en/of kapmelding gemaakt.

 

Watervergunning

Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een watervergunning voor het onttrekken van grondwater aangevraagd.

 

Lozingsvergunning

Bij het lozen van bemalingswater moet worden voldaan aan de BLBI. We verwachten dat de bemaling gering is omdat we uit gaan van een constructie met onderwaterbeton. Dit wordt pas definitief bepaald in een plan dat nog door de Opdrachtnemer opgesteld moet gaan worden. Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een lozingsvergunning voor het lozen van bemalingswater aangevraagd.

 

Omgevingsvergunning slopen

Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een omgevingsvergunning slopen aangevraagd.

 

Graafmelding ( klic -melding)

Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door OOpdrachtnemer een graafmelding gemaakt.

 

Vergunning werken in de waterkering

Werkzaamheden die verricht worden voor de wijziging van het waterstaatswerk zijn niet vergunningsplichtig. Deze worden geregeld in het projectbesluit. Zo ook de aanleg van het leidingwerk en daarmee de toetsing aan de NEN hoeven niet gedaan te worden onder een vergunning maar onder het projectbesluit. Bijkomende werkzaamheden die de aannemer nodig acht om het werk te kunnen uitvoeren, zoals een tijdelijke dam en duiker, inrit, zijn wel vergunningsplichtig. Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een vergunning voor deze werkzaamheden aangevraagd.

 

Werkplan

Ter voorbereiding op de uitvoering wordt er door Opdrachtnemer een werkplan gemaakt met betrekking tot de werkzaamheden die negatieve invloeden kunnen hebben op de hogedruk gasleiding. Het werkplan behandelt ook het toezicht houden en de monitoring van de gasleiding tijdens de werkzaamheden.

 

Instemmingsbesluit kabels en leidingen

Nader in te vullen door Opdrachtnemer.

 

Ontheffing flora/fauna

Nader in te vullen door Opdrachtnemer.

 

Melding Activiteitenbesluit

Nader in te vullen door Opdrachtnemer.

 

Bouwaanvraag

Nader in te vullen door Opdrachtnemer.

Deel 3 – Rechtsbescherming

De procedure die gevolgd wordt voor dit projectplan is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Zienswijzen ontwerpfase

Het ontwerp-projectplan wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd. Belanghebbenden kunnen gedurende deze periode tegen het ontwerp projectplan naar keuze schriftelijk of mondeling hun zienswijze over het ontwerp indienen bij HHSK. Na de terinzageleggingtermijn stelt het hoogheemraadschap het projectplan, inclusief een naar aanleiding van naar voren gebrachte zienswijzen, opgestelde nota van beantwoording vast.

 

Beroep na vaststelling

Na vaststelling van het projectplan kunnen belanghebbenden beroep instellen. Beroep dient binnen zes weken na de bekendmaking van het projectplan ingesteld te worden bij de rechtbank. Na de uitspraak van de rechtbank kan eventueel hoger beroep worden ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor het instellen van beroep of hoger beroep is griffierecht verschuldigd.

 

Verzoek om voorlopige voorziening

Het projectplan treedt na vaststelling in werking. Dit betekent dat de maatregelen opgenomen in het projectplan kunnen worden uitgevoerd. Om dit te voorkomen kunnen belanghebbenden gelijktijdig of na het indienen van een beroepschrift een zogenaamd ‘verzoek voor het treffen van een voorlopige voorziening’ vragen bij de Voorzieningenrechter. Ook in dat geval is griffierecht verschuldigd.

Naar boven