Waterschapsblad van Waterschap Vallei en Veluwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2023, 1973 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2023, 1973 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit tot vaststelling van de Organisatieverordening Waterschap Vallei en Veluwe 2023
Het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe;
Op het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden van 9 januari 2023;
het noodzakelijk is een organisatieverordening vast te stellen om op een duidelijke wijze aan te geven
hoe de bestuurlijke organisatie van Waterschap Vallei en Veluwe is vormgegeven en welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden de bestuursorganen hebben;
Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Waterschapswet en het Reglement Waterschap Vallei en Veluwe;
Vast te stellen de volgende Organisatieverordening Waterschap Vallei en Veluwe 2023:
HOOFDSTUK 4 DELEGATIE AAN HET COLLEGE VAN DIJKGRAAF EN HEEMRADEN
Voor zover die bevoegdheden niet reeds zijn toegekend bij de Waterschapswet of bij of krachtens een bijzonder wettelijk voorschrift, zijn aan het college van dijkgraaf en heemraden de navolgende bevoegdheden overgedragen krachtens delegatie:
het nemen van besluiten tot kopen, ruilen, verkopen, huren en bezwaren van roerende en onroerende zaken en het vestigen van beperkte rechten op onroerende zaken, voorzover daardoor niet in betekenende mate een wijziging van de hoogte van de te heffen zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing of watersysteemheffing is te verwachten;
HOOFDSTUK 5 MANDAAT AAN HET COLLEGE VAN DIJKGRAAF EN HEEMRADEN
Voor zover die bevoegdheid niet reeds is toegekend bij de Waterschapswet of bij of krachtens een bijzonder wettelijk voorschrift zijn aan het college van dijkgraaf en heemraden de navolgende bevoegdheden overgedragen krachtens mandaat:
het beschikbaar stellen van kredieten tot een maximum van € 2,0 miljoen bruto per investering voor investeringen die niet in de begroting zijn opgenomen, zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien de investering past binnen het vastgesteld beleid, de afgesproken doelen en resultaten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
binnen een bestuursprogramma een investering in de plaats stellen van een andere investering zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien deze mutatie past binnen het vastgestelde beleid, de afgesproken doelen en resultaten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
het bij een in de begroting opgenomen investering kleiner dan bruto € 1,5 miljoen, overschrijden van de begrote investeringsuitgaven en onderschrijden van de begrote investeringsinkomsten tot een maximale bruto investering van € 2,0 miljoen zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien deze mutaties passen binnen het vastgestelde beleid, de afgesproken doelen en resultaten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
het bij een in de begroting opgenomen investering vanaf bruto € 1,5 miljoen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9 lid1 onderdeel c, overschrijden van de begrote investeringsuitgaven en onderschrijden van de begrote investeringsinkomsten met maximaal € 0,5 miljoen, zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien deze mutaties passen binnen het vastgestelde beleid, de afgesproken doelen en resultaten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
het overschrijden van de in de vastgestelde begroting geautoriseerde totale netto-kosten met € 2,0 miljoen zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien deze mutaties passen binnen het vastgesteld beleid, de afgesproken doelen en resultaten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
het overschrijden van de in de vastgestelde begroting geautoriseerde netto-kosten van een bestuursprogramma met € 2,0 miljoen zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur, indien de middeleninzet past binnen het vastgesteld beleid, de afgesproken doelen en resultaten en indien de totale geautoriseerde netto-kosten met niet meer dan € 2,0 miljoen worden overschreden. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd;
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 30 januari 2023.
drs. L. Dennenberg
plv. secretaris
mr. S.H.M. Ornstein MCPm
dijkgraaf
Toelichting behorend bij de Organisatieverordening Waterschap Vallei en Veluwe 2023
Er is voor gekozen om de verordening zo beknopt mogelijk te houden. In deze toelichting volgt, waar nodig, een nadere uitleg.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Onder baten wordt verstaan huur- en pachtopbrengsten, opbrengsten grensoverschrijdend afvalwater en geactiveerde personeelslasten.
De taken van het algemeen bestuur worden in de Waterschapswet vermeld. Het voert te ver om in deze ambtelijke organisatieverordening al deze taken specifiek te benoemen.
Een aantal taken die het algemeen bestuur heeft naast de in de Waterschapswet aangegeven taken zijn:
Artikel 4 College van dijkgraaf en heemraden
De taken van het college van dijkgraaf en heemraden zijn in de wet aangegeven. Naast de wettelijke taken houdt het college van dijkgraaf en heemraden zich specifiek ook bezig met o.a. het toezicht houden op de te bereiken resultaten aan de hand van de voortgangsrapportages.
De dijkgraaf is lid van het college van dijkgraaf en heemraden en voorzitter (en geen lid) van het algemeen bestuur. De taken van de dijkgraaf zijn eveneens neergelegd in de Waterschapswet. De dijkgraaf voert daarnaast de volgende taken uit:
De taken van de secretaris zijn aangegeven in de Waterschapswet. Daarnaast is in het Reglement Waterschap Vallei en Veluwe in artikel 3.15 aangegeven dat er een instructie door het algemeen bestuur dient te worden vastgesteld waarin nadere regels gesteld worden betreffende de taak en bevoegdheid van de secretaris. De secretaris vervult daarnaast de functie van secretaris-directeur van de ambtelijke organisatie.
Delegatie aan college van dijkgraaf en heemraden
In de Algemene wet bestuursrecht is een wettelijke regeling inzake delegatie (afdeling 10.1.2) opgenomen. Hierin is onder meer aangegeven wat onder delegatie dient te worden verstaan.
Delegatie is het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Bij delegatie komt de verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid bij de gedelegeerde te liggen. Het delegerende bestuursorgaan is daarmee de zeggenschap in principe kwijt.
In artikel 83, lid 1 van de Waterschapswet is vastgelegd dat het algemeen bestuur bevoegdheden kan overdragen aan het college van dijkgraaf en heemraden. In lid 2 van hetzelfde artikel zijn bevoegdheden opgesomd welke zo wezenlijk geacht worden voor de taakuitoefening van het waterschap dat overdracht hiervan is uitgesloten.
Om de bestuurlijke effectiviteit te bevorderen draagt het algemeen bestuur een aantal van zijn bevoegdheden over aan het college van dijkgraaf en heemraden. Benadrukt dient te worden dat dit besluit betrekking heeft op de bevoegdheid om (publiekrechtelijke) besluiten te nemen. De overdracht van de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, gebeurt door een algemene volmacht. Deze volmacht wordt gegeven door de dijkgraaf en behoeft instemming van het college van dijkgraaf en heemraden (artikel 95 Waterschapswet).
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat ook al is de bevoegdheid gedelegeerd, de bevoegdheid tot het verstrekken van krediet hier los van staat. In voorkomende gevallen kan het dus zo zijn, dat het algemeen bestuur het krediet verstrekt en het college van dijkgraaf en heemraden het betreffende besluit neemt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een projectplan.
Dit onderdeel ziet op besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bijvoorbeeld ingeval van onrechtmatige daad en bij wanprestatie en besluiten tot arbitrage, schikking, dading en mediation. Hierbij wordt opgemerkt dat de Waterschapswet ten aanzien van een aantal rechtshandelingen - zoals het procederen in eerste aanleg in kort geding, het voegen in strafzaken en het spoedshalve instellen van beroep of inbrengen van bezwaren - de beslissingsbevoegdheid al heeft toegekend aan het college van dijkgraaf en heemraden. Het spreekt voor zich dat deze delegatie ook de voorbereiding van en het optreden in de procedures omvat.
Dit onderdeel is opgenomen omdat er termijnen verbonden zijn aan het maken van bezwaar en het instellen van beroep. Men kan daarvoor niet op een besluit van het algemeen bestuur wachten.
Het gaat hier om besluiten met een beperkte strekking, zonder dat daar zwaarwegende waterstaatkundige belangen mee gemoeid zijn. Vanuit het oogpunt van bestuurlijke effectiviteit is het wenselijk dat deze besluiten door het college van dijkgraaf en heemraden kunnen worden genomen en hiermee het waterschap slagvaardiger kan handelen.
Ook wordt voorkomen dat aan het algemeen bestuur te dikwijls besluiten van betrekkelijke geringe betekenis moeten worden voorgelegd. Met betrekking tot onderdeel h kan worden opgemerkt dat met beleidsregels nadere invulling wordt gegeven aan de beleidsruimte die het waterschap heeft in zijn besluitvormingsbevoegdheid. De reden hiervoor is het tegengaan van willekeur en het vergroten van de rechtszekerheid. Omdat beleidsregels betrekking hebben op de uitvoering, is het wenselijk dat het college van dijkgraaf en heemraden met de vaststelling daarvan wordt belast.
Dit onderdeel is opgenomen omdat met de bekendmaking een procedure gemoeid is en het college van dijkgraaf en heemraden daar meer het geëigende bestuursorgaan voor is.
Deze onderdelen zijn opgenomen omdat het aanvragen van subsidies en het aanbesteden vaak gebeurt ter uitvoering van bepaalde projecten. Het college van dijkgraaf en heemraden is hiermee belast, aangezien zij ook met de uitvoering van de betreffende projecten is belast. Het college van dijkgraaf en heemraden is belast met het verlenen van subsidies, omdat het verlenen van subsidies gebeurt ter uitvoering van beleid van het waterschap.
Het gaat hierbij om gedoogplichten in verband met noodzakelijke onderzoeken of voor de aanleg van waterstaatswerken. Deze zijn vaak spoedeisend van aard, waardoor men niet op een besluit van het algemeen bestuur kan wachten.
Gelet op de korte tijd die het waterschap heeft om op de onderhavige ontwerp-begrotingen te reageren is het kenbaar maken van bevindingen bij het college van dijkgraaf en heemraden belegd.
Dit onderdeel is toegevoegd om de bestuurlijke effectiviteit te bevorderen. De Vereniging werken voor waterschappen stelt een CAO op. Het bekrachtigen van deze CAO blijft een bevoegdheid van het algemeen bestuur. Het nemen van besluiten over de toepassing en invulling van regelingen inzake sectorale en decentrale secundaire arbeidsvoorwaarden is een bevoegdheid van het college van dijkgraaf en heemraden. Bestuurlijk gevoelige regelingen (bijv. de Klokkenluidersregeling) worden aan het algemeen bestuur voorgelegd.
Dit onderdeel is opgenomen om op een efficiënte wijze de legger te kunnen vaststellen en wijzigen, zodat de keur en de onderhoudsverplichting(en) van toepassing zijn op de watergang. De legger kan onder andere gewijzigd worden naar aanleiding van verzoeken van aangelanden en naar aanleiding van vergunningverlening of het vaststellen van een projectplan. Onder het wijzigen van de legger valt ook het van de legger halen van een watergang.
In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen die verbonden zijn aan de in artikel 7 genoemde delegatie. Het college van dijkgraaf en heemraden heeft een actieve informatieplicht met betrekking tot de gedelegeerde bevoegdheden.
De besluitenlijst van het college van dijkgraaf en heemraden wordt ter kennis gebracht van de leden van het algemeen bestuur.
Mandaat aan college van dijkgraaf en heemraden
In de Algemene wet bestuursrecht is een wettelijke regeling inzake mandaat (afdeling 10.1.1) opgenomen. Hierin is onder meer aangegeven wat onder mandaat dient te worden verstaan.
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat ook al is de bevoegdheid gemandateerd, de bevoegdheid tot het verstrekken van krediet hier los van staat. In voorkomende gevallen kan het dus zo zijn, dat het algemeen bestuur het krediet verstrekt en het college van dijkgraaf en heemraden het betreffende besluit neemt.
Deze onderdelen regelen tot welk bedrag het college van dijkgraaf en heemraden krediet mag verstrekken voor de in de vastgestelde begroting opgenomen investeringen. Ook wordt in deze artikelen geregeld tot welk bedrag en onder welke voorwaarden het college van dijkgraaf en heemraden krediet mag verstrekken voor niet in de begroting opgenomen investeringen, begrote investeringen mag overschrijden en door het algemeen bestuur verstrekte kredieten mag overschrijden.
Het college van dijkgraaf en heemraden is bevoegd krediet te verlenen voor de bij de vaststelling van de begroting geautoriseerde bruto investeringsuitgaven voor reguliere investeringen en tot een maximum van bruto € 2,0 miljoen voor niet reguliere investeringen die in de vastgestelde begroting zijn opgenomen. Bruto wil zeggen de uitgaven. Over dat deel loopt het waterschap risico. Het netto-krediet is het bruto-krediet minus inkomsten zoals subsidies en overige bijdragen. Onder de reguliere investeringen vallen:
De investeringsuitgaven voor de reguliere investeringen worden door het algemeen bestuur bij de vaststelling van de begroting geautoriseerd.
De niet reguliere investeringen betreffen de investeringen die door het algemeen bestuur bij de vaststelling van de begroting als zodanig zijn betiteld vanwege een hoger risicoprofiel , een grote maatschappelijke impact, grote imago risico’s en belangrijke bestuurlijke ambities. Het gaat hier bijvoorbeeld om innovatieve investering, investeringen in dijkverbeteringen en investeringen in het kader van de bestuurlijke ambities op het gebied van energietransitie, circulariteit, digitale transformatie, omgevingswet e.d.. Deze investeringen groter dan € 2,0 miljoen worden vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan het algemeen bestuur.
Deze onderdelen regelen tot welk bedrag en onder welke voorwaarden het college van dijkgraaf en heemraden de netto-kosten per bestuursprogramma en in de totale netto-kosten mag overschrijden. De netto-kosten zijn de bruto-kosten minus de inkomsten (exclusief belastingopbrengsten)zoals subsidies en overige inkomsten.
Dit onderdeel is opgenomen om te voorkomen dat bij elke lichte (tot € 0,5 miljoen) overschrijding van de bruto uitgaven dan wel onderschrijding van de inkomsten, bijvoorbeeld in de eindfase van een project, eerst goedkeuring van het algemeen bestuur moet worden gevraagd. Bij de huidige vergaderfrequentie van het algemeen bestuur kan dat leiden tot ongewenste vertragingen. Ook hier is, in het kader van de toetsende rol van het algemeen bestuur, de bepaling opgenomen dat het algemeen bestuur hierover achteraf wordt gerapporteerd.
Het komt voor dat tegen besluiten van het algemeen bestuur bezwaar en/of beroep openstaat of dat het algemeen bestuur op andere wijze in een gerechtelijke procedure is betrokken. In dergelijke gevallen wordt het waterschap ambtelijk vertegenwoordigd. Mede gelet op de beperkte vergaderfrequentie van het algemeen bestuur is het niet wenselijk dat deze vertegenwoordiging per geval wordt geregeld.
In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen welke verbonden zijn aan het in artikel 9 genoemde mandaat. Het college van dijkgraaf en heemraden heeft een actieve informatieplicht met betrekking tot de gemandateerde bevoegdheden. De besluitenlijst van het college van dijkgraaf en heemraden wordt ter kennis gebracht van de leden van het algemeen bestuur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-1973.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.