Waterschapsblad van Waterschap Hunze en Aa's
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2023, 16113 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2023, 16113 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024
Het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 17 oktober 2023;
gelet op het bepaalde in de artikelen 110, 113, 115 lid 1, b en c van de Waterschapswet en artikel 13.1a lid 1 en lid 3 Omgevingswet;
vast te stellen de Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024
Belastingplichtig zijn de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt aangevraagd, met dien verstande dat het bedrag wordt gevorderd van één van hen.
De leges worden geheven bij wege van aanslag dan wel bij wege van een mondelinge of gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, nota of ander schriftuur.
Artikel 7 Nadere regels door het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur van het waterschap kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de belastingen.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, geheven voor een dienst als bedoeld in de tabel genoemd in artikel 3, wordt verleend op een verzoek, overeenkomstig artikel 132 van de Waterschapswet.
Artikel 10 Overgangsbepalingen
De Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s van 1 januari 2002 wordt ingetrokken bij de inwerkingtreding van de Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's op 15 november 2023.
De secretaris-directeur,
Harm Küpers
De dijkgraaf,
Geert-Jan ten Brink
Tarieventabel behorende bij Legesverordening Hunze en Aa’s 2024
Hoofdstuk I Verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Algemene verordening gegevensbescherming
Hoofdstuk II Advies en instemming (bij meervoudige aanvragen)
Toelichting op de tarieventabel behorende bij Legesverordening Hunze en Aa’s 2024
Hoofdstuk I Verzoeken op grond van de Wet open overheid en Algemene verordening gegevensbescherming
Voor verzoeken als bedoeld in de Wet open overheid (Woo) zijn in beginsel geen leges verschuldigd. Alleen voor het vervaardigen van kopieën van documenten kunnen eventueel leges in rekening gebracht worden. Hiervoor gelden dan de bedragen die opgenomen zijn in de landelijke Algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 8.6 van de Woo. Om praktische redenen wordt aangesloten bij de landelijke regeling door deze tarieven van toepassing te verklaren. In de landelijke tarieventabel zijn alleen de meest gebruikte formaten (A4 en A3) opgenomen: voor andere informatiedragers (bijvoorbeeld harde schijven of usb sticks) moet de kostprijs gehanteerd worden.
Voor verzoeken als bedoeld in artikel 13 en 14 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn in beginsel geen leges verschuldigd. Er kunnen alleen leges in rekening worden gebracht als het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name vanwege het repetitieve karakter. Er kan dan een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht als bedoeld in artikel 12 lid 5 sub a van de AVG. Een vergoeding moet redelijk zijn in het licht van de administratieve kosten waarmee het verstrekken van de gevraagde informatie of communicatie en het treffen van de gevraagde maatregelen gepaard gaan. Wij sluiten daarvoor aan bij de (minimum)bedragen die genoemd worden in 1.1 van de tarieventabel.
Hoofdstuk II Advies en instemming (bij meervoudige aanvragen)
Onderdelen 2.1 en 2.2 van de tarieventabel hebben betrekking op de situatie waarbij sprake is van een meervoudige aanvraag waarbij een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt ingediend bij het waterschap maar er ook werken of werkzaamheden zijn betrokken die vallen onder de bevoegdheid van een ander bestuursorgaan. Het waterschap zal dan op grond van artikel 16.15 of 16.16 van de Omgevingswet respectievelijk advies of advies met instemming moeten vragen aan dat andere bestuursorgaan. Als dat bestuursorgaan daar kosten voor in rekening brengt aan het waterschap bieden de onderdelen 2.1 en 2.2 van de tarieventabel de mogelijkheid om deze kosten door te berekenen aan de aanvrager.
In beide onderdelen is voor de tariefbepaling gekozen voor de zogenoemde ‘begrotings-constructie’. Dit heeft ermee te maken dat de legesverordening moet voldoen aan de kenbaarheidsvereisten. De belastingschuldige moet de omvang van zijn belastingschuld uit de legesverordening kunnen afleiden. Aangezien de aan het waterschap doorberekende kosten per bestuursorgaan kunnen verschillen, is het niet goed mogelijk om hiervoor een concreet tarief in de legesverordening op te nemen. Met de begrotingsconstructie wordt vóór het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld hoe hoog de betreffende legeskosten zullen zijn. Hiermee zijn de kosten op voorhand duidelijk voor de aanvrager en wordt voldaan aan de kenbaarheidsvereisten en het rechtszekerheidsbeginsel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-16113.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.