Waterschapsblad van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 16039 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 16039 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzingsbesluit toezichthouders
Bij de toekenning van bevoegdheden wordt onderscheid gemaakt naar functie conform onderstaande tabel:
De toezichthouders in categorie A zijn belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de:
Vastgesteld in de vergadering van het college van dijkgraaf en hoogheemraden op 5 december 2023
J.C.H. Haan, dijkgraaf
F.H.M. Apeldoorn, secretaris-directeur
Toelichting Aanwijzingsbesluit toezichthouders
Bij het waterschap bestaat, gelet op zijn wettelijke taakuitoefening, behoefte aan officiële toezichthouders waaraan bevoegdheden zijn toegekend als bedoeld in de afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Om afdeling 5.2 Awb van toepassing te doen zijn is een uitdrukkelijke aanwijzing van toezichthouders door het college vereist. Diverse medewerkers zijn op basis van het eerdere Aanwijzingsbesluit toezichthouders als toezichthouder aangewezen. Deze besluiten blijven van kracht zolang voldaan wordt aan de vereisten onder dit besluit. Daarnaast kan de secretaris directeur op basis van dit aanwijzingsbesluit in samenhang met het Mandaat- en volmachtbesluit Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden anderen aanwijzen als toezichthouder.
Bij de toekenning van bevoegdheden wordt onderscheid gemaakt naar de diverse functies.
Voor schouwmeesters is een aanstellingstermijn ingesteld die is gekoppeld aan de zittingsperiode van het algemeen bestuur, om zodoende om de vier jaar te kunnen bezien wie voor een nieuwe aanstellingsperiode in aanmerking komt. Daarnaast is, evenals in het vorige aanwijzingsbesluit met betrekking tot toezichthouders, een leeftijdsgrens ingesteld voor schouwmeesters op het moment van benoeming.
Toezichthouders kunnen zowel individueel als categoraal worden aangewezen. Bij een individuele aanwijzing worden personen met toezicht belast door hen met naam te noemen of door middel van de aanduiding van hun functie.
In dit aanwijzingsbesluit worden toezichthouders aangewezen door middel van hun functie. Medewerkers die in een toezichthoudende functie worden benoemd worden direct ambtshalve als toezichthouder aangewezen.
Het besluit wordt bekendgemaakt door publicatie in het Waterschapsblad en opgenomen in de verzameling geconsolideerde regelgeving.
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon die, bij of krachtens wettelijk voorschrift, is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. De definitie is opgenomen in artikel 5:11 Awb, maar geldt in beginsel ook daarbuiten.
Bij toepassing van de verplichtingen ten dienste van de belastingheffing (Waterschapswet in samenhang met de Algemene wet rijksbelastingen en de Invorderingswet 1990) is geen sprake van toezicht op de naleving in de zin van titel 5.2 Awb.
De Awb regelt met name het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden tot het:
In artikel 5:14 Awb is bepaald dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan dat de toezichthouder als zodanig aanwijst, de aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden kunnen worden beperkt. Als regel dienen slechts ambtenaren de bevoegdheden van afdeling 5.2 Awb uit te oefenen. De wetgever heeft in de memorie van toelichting aangegeven dat terughoudendheid moet worden betracht met het aanwijzen van niet-ambtenaren als toezichthouder.
Daarnaast mogen op grond van het bepaalde in artikel 31, lid 2, van de Waterschapswet leden van het algemeen bestuur geen betrekking van ambtenaar bekleden of vanwege het waterschapsbestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt zijn. Dit betekent dat leden van het algemeen bestuur en derhalve ook die van het dagelijks bestuur, geen schouwmeester of toezichthouder mogen zijn. Gedeputeerde staten zullen geen ontheffing verlenen (artikel 33, lid 2, van de Waterschapswet), omdat het schouwmeesterschap een dienstbetrekking oplevert.
Het bestuursorgaan van het waterschap dat een toezichthouder aanwijst, moet zijn aanwijzingsbevoegdheid kunnen baseren op een wet of algemeen verbindend voorschrift. In de verschillende wetten en verordeningen, die van toepassing zijn op ons waterschap, wordt het bestuur opgedragen ambtenaren of medewerkers aan te wijzen voor het toezicht.
In het Mandaat- en volmachtbesluit Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft het dagelijks bestuur de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders en schouwmeesters gemandateerd aan de secretaris-directeur. Van een aanwijzingsbesluit moet mededeling worden gedaan aan het dagelijks bestuur.
De legitimatiebewijzen zijn opgesteld naar het model dat door de Minister van Justitie is vastgesteld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 5:12, lid 3 van de Awb.
Op het legitimatiebewijs staat aangegeven tot welke categorie, als bedoeld in artikel 4 van het Aanwijzingsbesluit toezichthouders, de betreffende toezichthouder behoort. Legitimatiebewijzen worden alleen uitgegeven aan ambtenaren en/of derden, aan wie toezichthoudende bevoegdheden zijn toegekend door of namens het college. Bij beëindiging van de functie c.q. het dienstverband levert de toezichthouder het legitimatiebewijs in bij het bestuur.
De manager afdeling Vergunningverlening en Handhaving van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is verantwoordelijk voor het correct uitgeven en innemen van legitimatiebewijzen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-16039.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.