Besluit wijziging Bezwaarschriftenverordening Hoogheemraadschap van Delfland

De Verenigde Vergadering van Delfland,

 

op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van 24 oktober 2023, dossiernummer 2998;

 

gelezen het positieve advies van de commissie Bestuur, Financiën en Organisatie van 16 oktober 2023;

 

Gelet op

 

  • -

    artikel 78 Waterschapswet;

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende

  • -

    dat de verordening ter actualisatie op enige punten dient te worden aangepast;

Besluit:

 

Vast te stellen, de navolgende wijziging van de Bezwaarschriftenverordening Hoogheemraadschap van Delfland die bij besluit van 15 december 2016 is vastgesteld:

Artikel 1  

De Bezwaarschriftenverordening Hoogheemraadschap van Delfland wordt als volgt gewijzigd:

  • I.

    In artikel 1 wordt na f een artikel g toegevoegd, luidende:

    <<g: De coördinatieregeling: de coördinatie van samenhangende besluiten zoals bedoeld in afdeling 3.5 van de Awb (gewijzigd per wet van 3 maart 2021, Stb 2021, 135)>>

  • II.

    In artikel 2, tweede lid wordt een lid b toegevoegd luidende:

    <<b: bezwaarschriften die die verband houden met het bepaalde in artikel 7.3, derde lid van de Wet open overheid.>>

  • III.

    In artikel 4, eerste lid wordt << Op dezelfde wijze wordt een aantal plaatsvervangende leden benoemd, op wie de voor de leden gegeven bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing zijn.>> geschrapt.

  • IV.

    In artikel 7, eerste lid wordt << vergadering>> vervangen door <<hoorzitting>>.

  • V.

    In artikel 8 wordt een derde lid toegevoegd, luidende: <<3. De informele aanpak start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de vakafdeling van het primaire besluit.>>

  • VI.

    In artikel 8 wordt een vierde lid toegevoegd, luidende: << 4. Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt zo nodig een nieuw besluit.>>

  • VII.

    In artikel 11 wordt een tweede lid toegevoegd, luidende: << 2. Het eerste lid zal niet van toepassing zijn in het geval het bestreden besluit valt onder de coördinatieregeling.>>

  • VIII.

    In artikel 12 wordt een vijfde lid toegevoegd, luidende: << 5. Dit artikel is niet van toepassing in het geval de coördinatieregeling op het bestreden besluit van toepassing is.>>

  • IX.

    In artikel 14 wordt <<hun>> gewijzigd in <<hen>>

  • X.

    Onder artikel 19 wordt een artikel 19a toegevoegd, luidende:<<Artikel 19a Jaarverslag De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.>>

Artikel 2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 november 2023.

De verenigde vergadering voornoemd,

de secretaris,

ir. P.C. Janssen

de voorzitter,

dr. P.H.W.M. Daverveldt

Toelichting Wijzigingsbesluit Bezwaarschriftenverordening Hoogheemraadschap van Delfland (dms.nr. 2231120)

Algemene toelichting

Doel van de wijziging is het aansluiten bij de veranderingen die de herziening van de coördinatieregeling brengt, alsmede het beter aansluiten op de gewenste praktijk voor de commissie.

Met inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, zal ook de gewijzigde coördinatieregeling in werking treden. Ten gevolge hiervan zullen gecoördineerde besluiten onderworpen zijn aan een gecoördineerde bezwaarprocedure. Delfland heeft 14 gemeenten in haar/zijn beheergebied waar een bezwaar tegen een samenhangende besluiten als coördinerend bestuursorgaan zal binnenkomen. Binnen de grenzen van de bevoegdheden van de commissie zal het horen van bezwaarmaker(s) zoveel mogelijk tegelijk plaats vinden, overeenkomstig het bepaalde in de wet.

In artikel 4, eerste lid van de Verordening wordt gesproken over plaatsvervangende leden. Gelet op de huidige werkwijze waarbij zowel de leden als plaatsvervangende leden op gelijke basis plaatnemen in de commissie volgens een roulerend rooster, past de term plaatsvervangende leden niet meer bij de huidige situatie.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

Aan artikel 1 wordt na h een artikel i de definitie van coördinatieregeling toegevoegd, omdat de coördinatieregeling van invloed is op de bezwaarprocedure.

 

Artikel II

Aan artikel 2, tweede lid wordt een lid b toegevoegd. Indien artikel 7.3, derde lid van de Wet open overheid van toepassing is dient het bestuursorgaan binnen twee weken op het bezwaar te beslissen. Het bezwaar zal in dat geval voldoende duidelijk zijn, wat een snelle afdoening door het bestuursorgaan zonder commissie rechtvaardigt.

 

Artikel III

In artikel 4, eerste lid wordt het benoemen van plaatsvervangende leden geschrapt. Het benoemen van plaatsvervangende leden is niet noodzakelijk, nu de commissie meer dan drie leden kan hebben.

 

Artikel IV

Aan artikel 7, eerste lid wordt het woord vergadering vervangen door het woord hoorzitting. Deze beschrijving is meer passend bij de praktijk.

 

Artikel V

Aan artikel 8 wordt een derde lid toegevoegd. Dit lid maakt duidelijk hoe vorm wordt gegeven aan informele aanpak van bezwaren.

 

Artikel VI

Aan artikel 8 wordt een vierde lid toegevoegd. Dit lid maakt duidelijk hoe de informele aanpak wordt afgerond.

 

Artikel VII

Aan artikel 11 wordt een tweede lid toegevoegd. Dit lid zorgt ervoor dat het eerste lid met betrekking tot het bepalen van de tijd en plaats van de hoorzitting geen werking heeft in het geval het bestreden besluit valt onder de coördinatieregeling, zodat er geen belemmeringen zijn om samen met het coördinerend bestuursorgaan een gezamenlijke hoorzitting te organiseren.

 

Artikel VIII

Aan artikel 12 wordt een vijfde lid toegevoegd. Dit lid zal ervoor zorgen dat artikel 12 niet van toepassing is in het geval dat de coördinatieregeling op het bestreden besluit van toepassing is. Het coördinerend bestuursorgaan is in dat geval leidend bij het organiseren van de hoorzitting.

 

Artikel IX

In artikel 14 wordt een taalfout gewijzigd.

 

Artikel X

Onder artikel 19 wordt een artikel 19a toegevoegd. Het jaarverslag zal door de commissie worden uitgebracht en gedeeld worden met het Algemeen Bestuur.

Naar boven