Waterschapsblad van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 15666 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 15666 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsbesluit Delegatieregeling Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2014
De Delegatieregeling Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2014 wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 6a wordt een nieuw artikel ingevoegd dat komt te luiden:
Artikel 6b Profielenlegger primaire en regionale waterkeringen en oppervlaktewateren 2024
De bevoegdheid tot het wijzigen van de profielenlegger, als bedoeld in artikel 2.39 van de Omgevingswet, wordt gedelegeerd aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2023,
J.C.H. Haan, voorzitter
F.H.M. Apeldoorn, secretaris
De waterschapsverordening wordt vastgesteld door het algemeen bestuur. Artikel 2.8 van de Omgevingswet biedt het algemeen bestuur echter de mogelijkheid om het vaststellen van delen van de waterschapsverordening te delegeren aan het college. Het delegatiebesluit geeft de reikwijdte aan van de gedelegeerde bevoegdheid. Het delegatiebesluit bepaalt dus binnen welke grenzen en onder welke voorwaarden de bevoegdheid kan of moet worden uitgeoefend en, voor zover nodig, binnen welke termijn. Het algemeen bestuur kan bij het delegatiebesluit bepalen op welke wijze het college uitvoering moet geven aan de gedelegeerde bevoegdheid.
Het is niet mogelijk om de bevoegdheid tot het vaststellen van de waterschapsverordening in zijn geheel te delegeren. Het moet gaan om delen van de waterschapsverordening. Het democratische gelegitimeerde orgaan – het algemeen bestuur – bepaalt in hoeverre van de mogelijkheid tot delegatie gebruik wordt gemaakt. Er zijn verschillende mogelijkheden om het delegatiebesluit vorm te geven.
Voortzetting van de huidige praktijk
In de Keur 2018 is de bevoegdheid gedelegeerd aan het college om nadere toepassingscriteria op te stellen. Dat is gebeurd in de Uitvoeringsregels. Met de gekozen delegatiestructuur in dit artikel wordt ervoor gekozen om deze praktijk voort te zetten in het nieuwe stelsel.
Ook onder de Omgevingswet (artikel 2.39) moet het waterschap een profielenlegger vaststellen. Daarin wordt de zogenoemde normatieve toestand van waterstaatswerken vastgelegd en wordt opgenomen waaraan waterstaatswerken naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. De profielenlegger kent een grote wijzigingsdynamiek en bevat met name maatvoeringszaken: de ligging en omvang van waterstaatswerken. Om deze reden is er voor gekozen om de bevoegdheid tot het wijzigen van de profielenlegger te delegeren aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden.
De bevoegdheid tot het vaststellen van een peilbesluit berust, op grond van artikel 2.41 van de Omgevingswet, bij het algemeen bestuur. In artikel 83, lid 2f van de Waterschapswet is bepaald dat deze bevoegdheid niet overgedragen kan worden aan het college. Mocht het vastgestelde peil niet voldoen dan dient een procedure te worden gevolgd voor een peilafwijking. Het waterschap heeft de wettelijke verantwoordelijkheid peilen vast te leggen en deze te handhaven en te beheren. Indien er vanuit deze beheertaak wijzigingen noodzakelijk of wenselijk zijn dan kan een procedure worden gestart tot wijziging van het peilbesluit.
Als een wens tot peilafwijking niet is ingegeven vanuit de beheertaak maar vanuit het perspectief van een individueel belang dan kan een vergunningprocedure worden doorlopen. Een belanghebbende kan in dat geval voor een op- of onderbemaling een vergunning aanvragen bij het college. Bij de actualisatie van een peilbesluit worden de peilafwijkingen vervolgens (opnieuw) getoetst.
Het is mogelijk dat een belanghebbende, vanuit het perspectief van een individueel belang, in plaats van het aanvragen van een vergunning aan het algemeen bestuur verzoekt om het peilbesluit te wijzigen. Het afdoen van een dergelijk verzoek kent een procedurele complexiteit en een langere bestuurlijke doorlooptijd. Deze route ondergraaft potentieel ook het vergunningensysteem voor peilafwijkingen. Om deze reden is de bevoegdheid tot het weigeren van een aanvraag tot het wijzigen van een vastgesteld peilbesluit als bedoeld in artikel 2.41 van de Omgevingswet, gedelegeerd aan het college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-15666.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.