Waterschapsblad van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 15400 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2023, 15400 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening nadeelcompensatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2023
Het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden,
gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van 18 oktober 2022 met DMnr.1896351;
vast te stellen de hierna vermelde verordening:
Verordening nadeelcompensatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2023
In deze verordening wordt verstaan onder:
college: het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 200,- geheven.
Artikel 5. Termijn voor indiening verzoek
Heeft de aanvrager, vóórdat de termijn als bedoeld in artikel 4:131, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is verstreken, een schriftelijke mededeling aan het bestuursorgaan gedaan waarin aanvrager ondubbelzinnig verklaart dat hij zich het recht voorbehoudt om een aanvraag om schadevergoeding te doen, dan begint een nieuwe termijn als bedoeld in artikel 4:131, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht te lopen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop deze schriftelijke mededeling is gedaan.
Indien naar het oordeel van het bestuursorgaan niet of onvoldoende is voldaan aan het bepaalde in het eerste lid, of indien aanvrager overigens verzuimt de gegevens en bescheiden die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen te verschaffen, stelt hij de aanvrager in de gelegenheid het verzuim te herstellen binnen een door het bestuursorgaan te stellen termijn.
Artikel 9. Het door de commissie te verrichten onderzoek
De commissie dient het bestuursorgaan van advies over de op de aanvraag te nemen beslissing, en zij stelt daartoe, voor zover een zorgvuldige advisering nodig is, een onderzoek in naar:
de vraag of de door aanvrager in zijn aanvraag gestelde schade een gevolg is van de in de aanvraag aangeduide schadeoorzaak, indien en voor zover deze als een rechtmatige uitoefening door of namens het bestuursorgaan van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, kan worden aangemerkt;
De commissie brengt rapport uit over haar bevindingen, waarin zij het bestuursorgaan adviseert over de hoogte van de uit te keren schadevergoeding en doet, indien het bestuursorgaan daarom heeft verzocht, voorstellen voor maatregelen of voorzieningen waardoor de schade, anders dan door een vergoeding in geld, kan worden beperkt of ongedaan gemaakt.
Artikel 11. Werkwijze adviescommissie
Bij het opstellen van een definitief advies neemt de commissie de volgende stappen in acht:
indien niet binnen de termijn van zesentwintig weken een conceptadvies opgemaakt kan worden, deelt de commissie de aanvrager en het bestuursorgaan gemotiveerd mee, waarom deze termijn wordt overschreden en geeft daarbij een aanvullende termijn aan van ten hoogste zesentwintig weken waarbinnen het conceptadvies aan de aanvrager en het bestuursorgaan zal worden toegezonden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur op 21 december 2022
J.C.H. Haan, voorzitter
F.H.M. Apeldoorn, secretaris
Nadeelcompensatie gaat over de schade die de overheid rechtmatig veroorzaakt. Bijvoorbeeld het veranderen van het waterpeil volgens een peilbesluit of ernstige hinder door de dijkversterkingswerkzaamheden die worden uitgevoerd volgens een projectbesluit van het waterschap. Voorbeelden van schadeposten zijn in waarde dalen van aangrenzende woningen, winst- of inkomstenderving, gederfde huurinkomsten, of de lagere opbrengst bij de verkoop van een bedrijf of een onroerende zaak.
Schade komt alleen voor vergoeding in aanmerking als:
Titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat een algemene regeling over de vergoeding (of tegemoetkoming) van schade door rechtmatig overheidshandelen. In deze titel staan de grondslagen, inhoudelijke eisen en procedurele bepalingen over toekenning van nadeelcompensatie. Zo bevat de regeling in de Awb procedureregels voor het afhandelen van die aanvragen (zoals beslistermijnen). Ook zijn regels opgenomen over de maximale hoogte van het te heffen recht voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Alle geschillen over rechtmatig overheidsoptreden worden geconcentreerd bij één rechter, namelijk de bestuursrechter.
Normaal maatschappelijk risico
Vooropgesteld wordt dat de overheid niet verplicht is om iedere schade die zij in de rechtmatige uitoefening van haar publieke taken veroorzaak, in zijn geheel te vergoeden. Dat overheidsingrijpen voor sommige burgers en ondernemingen nadelige gevolgen kan hebben, is namelijk onvermijdelijk. Tot op zekere hoogte moeten deze gevolgen dus worden geaccepteerd (normaal maatschappelijk risico (hierna: NMR)). Burgers die door rechtmatig overheidsoptreden schade lijden die uitgaat boven het NMR en in vergelijking tot anderen onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen desgevraagd schadevergoeding ontvangen (artikel 4:126 van de Awb). De hoogte daarvan moet in zo’n geval redelijk zijn. De schadevergoeding dekt dus niet vanzelfsprekend de volledige schade. Een deel van de schade zal altijd voor eigen rekening blijven.
Beperking van de schadeoorzaken en voorrang van de Omgevingswet ten opzichte van de Awb
In de Omgevingswet (Ow) is een nadeelcompensatieregeling opgenomen die aansluit op de algemene regeling uit de Awb, namelijk afdeling 15.1 van de Ow.
Ten opzichte van titel 4.5 van de Awb bevat de reikwijdte van afdeling 15.1 van de Ow een nadere afbakening van schadeoorzaken. Artikel 4:126, eerste lid, van de Awb bepaalt dat op grond van elk handelen door de overheid in het kader van een rechtmatige uitoefening van een haar toegekende taak of bevoegdheid om schadevergoeding kan worden verzocht. De regeling in de Awb biedt daarmee een brede grondslag voor aanvragen om nadeelcompensatie. Die brede grondslag wordt in de Ow beperkt.
Deze verordening dient te worden gelezen in samenhang met titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet.
De afbakening van schadeoorzaken in artikel 15.1 van de Ow is ten opzichte van titel 4.5 van de Awb limitatief en exclusief. Dat betekent dat als een schadeoorzaak niet in dat artikel is opgenomen, niet alsnog langs de weg van de Awb om schadevergoeding kan worden gevraagd. De regels over nadeelcompensatie in de Ow hebben zo voorrang op de regels in de Awb.
Nadeelcompensatie binnen de Ow gaat over besluiten of maatregelen die rechtstreeks:
Schadeoorzaken zijn bijvoorbeeld:
Doorschuiven van het moment van overheidsaansprakelijkheid
Het moment van de overheidsaansprakelijkheid verschuift naar de start van een vergunningvrije activiteit of naar de vergunning. Daarbij wordt uitgegaan van de mededeling van het besluit tot het verlenen of wijzigen van de omgevingsvergunning (artikel 15.3 van de Ow).
Soms ontstaat al schade door de aankondiging van een toekomstig besluit. De schade in de periode totdat het besluit is genomen, wordt schaduwschade genoemd. Dat is het negatieve effect op de waarde van onroerende zaken door de voorbereiding van een besluit of activiteit. De Ow vindt dit een NMR, dat iedere eigenaar zelf moet dragen. De regeling nadeelcompensatie uit afdeling 15.1 van de Ow voorziet niet in vergoeding van deze schaduwschade.
Overige specifieke regelingen in het omgevingsrecht
Naast bovengenoemde afbakening is in afdeling 15.1 van de Ow nog een aantal aanvullende keuzes voor nadeelcompensatie gemaakt, zoals:
Andere soorten schade geregeld in Ow
Deze verordening beperkt zich tot nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Awb en afdeling 15.1 van de Ow met betrekking tot besluiten van het waterschap. In de Ow zijn ook regelingen voor andere soorten schade opgenomen, namelijk:
Deze verordening heeft geen betrekking op schade die onder een of meer van die regelingen valt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-15400.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.