Waterschapsblad van Waterschap Rijn en IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rijn en IJssel | Waterschapsblad 2023, 14958 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rijn en IJssel | Waterschapsblad 2023, 14958 | beleidsregel |
Onderwerp en toepassingsgebied
Deze beleidsregel is van toepassing op het aanbrengen, wijzigen, vervangen en onderhouden van duiker-dam combinaties (hierna: duikers) in de kernzone van watergangen binnen het beheergebied van waterschap Rijn en IJssel.
Relatie met de waterschapsverordening
Op grond van de waterschapsverordening is het verboden zonder vergunning van het bestuur:
Raakvlakken met andere wet- en regelgeving
2.3.2 Doel van de beleidsregel
Met deze beleidsregel biedt het waterschap inzicht in de wijze waarop het aanbrengen, wijzigen en vervangen van duikers in watergangen wordt beoordeeld. Bij de toetsing van aanvragen voor duikers staat de borging van de doorstroming en de berging van de watergang voorop. Daarnaast mogen het beheer en onderhoud van de watergang niet worden belemmerd.
2.3.3 Motivering van de beleidsregel
Doorstroming en bergingscapaciteit
Een duiker vernauwt de watergang waardoor de doorstroming en bergingscapaciteit afnemen. Afhankelijk van de lengte en doorsnede van de duiker kan dit leiden tot opstuwing waardoor bovenstrooms wateroverlast kan optreden. Daarnaast kunnen duikers verstopt raken en kan drijfvuil ophopen wat leidt tot afname van de doorstroming.
Duikers moeten zodanig worden geplaatst dat ze stabiel liggen en een zo gering mogelijk obstakel in de watergang vormen. Uitspoeling van de bodem moet worden voorkomen. Mede daarom geldt als basis voor de hoogteligging van de duiker de bodemhoogte van de watergang zoals aangegeven in het leggerprofiel. Dit resulteert in bepalingen rond de positie van de binnen-onderkant (b.o.k.) van de duiker ten opzichte van de bodemhoogte.
Daarnaast geldt voor duikers een lengtebeperking tot 12 meter. Dit houdt verband met de door het waterschap uit te voeren inspecties en het ongewenst wegnemen van waterbeleving in stedelijk gebied. Vanuit ecologisch oogpunt is het verlies van een stuk habitat en faunapasseerbaarheid ongewenst.
Een duiker mag, behalve op de plek waar deze wordt aangelegd, het leggerprofiel en de taluds van de watergang niet wijzigen. (Het aanleggen van) een duiker mag niet leiden tot verzakkingen van de taluds.
Een watergang moet goed bereikbaar zijn voor het door het waterschap uit te voeren beheer, onderhoud en inspectie. De aanwezigheid van duikers zorgt voor een toename van de onderhoudskosten voor het waterschap. Onderhoudsmachines kunnen hinder ondervinden door de aanwezigheid van duikers. Een duiker mag daarom niet te dicht bij andere duikers of (kunst)werken worden aangelegd.
(Recreatief) medegebruik van de watergang
Een duiker mag geen belemmering vormen voor het bestaand varend recreatief medegebruik van de watergang.
Het vervangen van een duiker wordt beoordeeld als het verwijderen van een duiker en het plaatsen van een nieuwe duiker.
2. Afweging plaatsgebondenheid
De aanvrager moet de noodzaak van de duiker op de aangevraagde locatie (laten) aantonen.
Een duiker mag slechts minimale opstuwing veroorzaken.
Een duiker wordt alleen toegestaan voor de bereikbaarheid van percelen. Andere functies zoals vergroting van het gebruiksareaal van een perceel zijn niet toegestaan.
Een duiker is niet toegestaan in een watergang waar het onderhoud varend wordt uitgevoerd.
De voegen tussen de afzonderlijke duikerelementen moeten waterdicht worden afgewerkt.
10. Constructie en onderhoud van een duiker
11. Waarborging doorstroomcapaciteit
Tijdens de aanleg van de duiker moet de doorstroomcapaciteit van de watergang gewaarborgd blijven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-14958.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.