Vierde wijziging Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 7 december 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Waterschapsblad 2022, 13503.]

 

Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

 

gelezen het voorstel behandeld in de vergadering van 29 november 2022, nr. 22.0895672;

 

gelet op Afdeling 10.1.1. Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

Artikel I  

De Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 (12.22776), laatstelijk gewijzigd bij besluit van 16 november 2021, nr. 21.0295254, wordt gewijzigd als volgt.

 

A

Bij het mandaat genoemd onder nummer 47 in de Bijlage 'Mandatenlijst Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (herziening 2022)' bij de Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' toegevoegd 'afdelingshoofd Waterveiligheid & Wegen', onder toevoeging van opsommingstekens voor de functienamen.

 

B

  • 1.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 48 in de Bijlage 'Mandatenlijst Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (herziening 2022)' bij de Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' toegevoegd '●afdelingshoofd Watersystemen'.

  • 2.

    Tevens worden bij het in het eerste lid genoemde mandaat in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' de woorden 'clusterhoofd Beheer Watersystemen' gewijzigd in 'clusterhoofd Waterlopen'.

C

Mandaat nummer 9 komt te luiden als volgt.

 

Nr.

Bevoegdheid

Grondslag

Mandaat, volmacht en machtiging aan

Voorwaarden/beperkingen/ bij-zonderheden

9

Nadeelcompensatie;

  • a.

    besluit:

    het beslissen op een verzoek om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, Awb

  • b.

    procedure:

    • -

      besluiten om het inwinnen van advies bij een adviescommissie achterwege te laten op grond van artikel 4, tweede lid, van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023;

    • -

      het benoemen van een tijdelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 4, vierde lid, onder a, van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023;

    • -

      het op grond van artikel 5 eerste lid, van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023 informeren van de aanvrager en belanghebbenden indien advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie

    • -

      in te stemmen met rechtstreeks beroep tegen een beslissing op een verzoek om nadeelcompensatie

  • c.

    voorschot:

    het toekennen van een voorschot als bedoeld in artikel 7 van de Verordening nadeelcompensatie, vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding

Awb, Verordening nadeelcom-pensatie HHNK 2023

Onderdeel 9a:

afdelingshoofden

 

Onderdeel 9b:

clusterhoofd Inkoop, Juridische Zaken & Grondzaken

 

Onderdeel 9c:

Afdelingshoofden

Onderdeel 9a:

De mandaathouder:

  • 1.

    is uitsluitend bevoegd te besluiten indien de toe te kennen schadevergoeding niet hoger is dan € 10.000. Het mandaat omvat eveneens de bevoegdheid om een verzoek om schadevergoeding af te wijzen.

  • 2.

    laat zich voorafgaand aan het nemen van zijn besluit schriftelijk adviseren door het Clusterhoofd Inkoop, Juridische Zaken & Grondzaken of door de adviescommissie indien die op grond van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023 advies uitbrengt.

Onderdeel 9c:

Een voorschot wordt uitsluitend toegekend indien:

  • -

    er op basis van een advies van een tijdelijke of vaste adviescommissie sprake is van de redelijke verwachting dat de aanvrager in aanmerking komt voor schadevergoeding en;

  • -

    het belang van de aanvrager naar het oordeel van het afdelingshoofd, na overleg met de portefeuillehouder uit het dagelijks bestuur, vordert dat aan hem een voorschot op de gevraagde schadevergoeding wordt verstrekt.

 

Artikel II  

  • 1.

    De onderdelen A en B van artikel I van dit besluit treden in werking met ingang van de dag na inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  • 2.

    Onder deel C van artikel I van dit besluit treedt in werking met ingang van de inwerkingtreding van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023.

Aldus besloten in de vergadering van 29 november2022 van het college van dijkgraaf en hoogheemraden,

de secretaris,

M.J. Kuipers

de voorzitter,

drs. L.H.M. Kohsiek

Toelichting op vierde wijziging Mandaatregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012

1 Aanleiding wijziging mandaatregeling

Op 16 november 2021, nr. 21.0295254, heeft het dagelijks bestuur de derde wijziging van de Mandaatregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier vastgesteld. Met deze wijziging is in de eerste plaats beoogd de mandaatregeling te laten aansluiten bij de Omgevingswet. Voorts zijn wijzigingen verwerkt die voortvloeien uit onder andere wijzigingen in de organisatie.

De inwerkingtreding van genoemde derde wijziging van de mandaatregeling is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die sinds de vaststelling van de derde wijziging is uitgesteld naar 1 juli 2023. Ondertussen zijn echter enkele omissies geconstateerd in de vastgestelde derde wijziging die aanleiding geven tot deze vierde wijziging. De tweede aanleiding voor deze wijziging van de mandaatregeling betreft de vaststelling van de nieuwe Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023 door het algemeen bestuur op 21 september 2022 (22.0002154). Het is wenselijk enkele bevoegdheden op grond van deze verordening te mandateren in verband met de voortgang van de adviesprocedure bij verzoeken om nadeelcompensatie en het toekennen van voorschotten.

 

2 Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I A

Bij het mandaat benoemd onder nummer 47 in de Bijlage 'Mandatenlijst Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (herziening 2022)' is in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' abusievelijk het afdelingshoofd Waterveiligheid & Wegen niet genoemd als gemandateerde. Dit mandaat betreft vaststellen van verkeersbesluiten te water, welke bevoegdheid gemandateerd had moeten worden aan beide afdelingshoofden. Dit artikel voorziet in de reparatie van deze omissie. Verkeersbesluiten te water kunnen op grond van artikel 3 van de Scheepvaartverkeerswet met het oog op verschillende belangen worden vastgesteld. Afhankelijk van het betrokken belang van een specifieke taakafdeling binnen HHNK ligt de bevoegdheid bij het afdelingshoofd W&W of Watersystemen.

 

Artikel I B

Bij het mandaat benoemd onder nummer 48 in de Bijlage 'Mandatenlijst Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (herziening 2022)' is in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' naast het afdelingshoofd Waterveiligheid en Wegen ook het clusterhoofd Beheer Watersystemen genoemd. Dit mandaat betreft het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen te water. De functie Clusterhoofd Beheer Watersystemen heeft inmiddels een andere naam gekregen, namelijk Clusterhoofd Waterlopen. Daarnaast is het wenselijk het mandaat voor deze bevoegdheid ook toe te kennen aan het afdelingshoofd Watersystemen (zie motivering bij artikel I A).

 

Artikel I C

Nadeelcompensatie; besluit (Nr. 9a)

Dit onderdeel van het mandaat, dat het mogelijk maakt voor afdelingshoofden om te beslissen op verzoeken om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, Awb (nadeelcompensatie), was al opgenomen in de herziening 2022 van de mandaatregeling. Bij de voorwaarden en beperkingen was aangegeven dat de mandaathouder uitsluitend bevoegd is te besluiten op "verzoeken die geen hogere waarde vertegenwoordigen dan € 10.000". Verzoekers vragen echter veelal een hogere schadevergoeding dan uiteindelijk kan worden toegekend. Ter verduidelijking is genoemde voorwaarde geherformuleerd. De mandaathouder mag uitsluitend besluiten op het verzoek als de toe te kennen schadevergoeding niet hoger is dan € 10.000.

 

Daarnaast is verduidelijkt dat afdelingshoofden ook bevoegd zijn om verzoeken om nadeelcompensatie af te wijzen. Als uit het advies van de adviescommissie of het Clusterhoofd Inkoop, Juridische zaken en Grondzaken blijkt dat er geen aanspraak gemaakt kan worden op nadeelcompensatie, wordt het voornemen tot afwijzing van het verzoek kenbaar gemaakt aan de verzoeker. De verzoeker kan worden gevraagd het verzoek om nadeelcompensatie in te trekken, zodat een formeel besluit op het verzoek om nadeelcompensatie niet nodig is. Mocht verzoeker toch een voor bezwaar en beroep vatbaar besluit wensen, dan kan het afdelingshoofd het afwijzingsbesluit vaststellen. Met dit mandaat wordt voorkomen dat verzoeken die op basis van een uitgebracht advies worden afgewezen voor besluitvorming aan het dagelijks bestuur moeten worden voorgelegd en daarna in het kader van de bezwarenprocedure weer ter heroverweging aan het dagelijks bestuur moeten worden voorgelegd. De voorwaarde dat de mandaathouder de afdoening van het verzoek overdraagt aan het dagelijks bestuur indien verzoeker aangeeft zich ten principale niet te kunnen verenigen met het, voorafgaand aan het te nemen besluit kenbaar gemaakte advies, is komen te vervallen omdat verzoeker door het indienen van een bezwaar ook bij het dagelijks bestuur kan vragen om heroverweging. Zo wordt voorkomen dat het dagelijks bestuur twee keer over hetzelfde onderwerp een besluit moet nemen.

Voordeel voor de indiener van het verzoek is dat hij sneller kan beschikken over het afwijzingsbesluit en dan in bezwaar kan bij het dagelijks bestuur of eventueel rechtstreeks in beroep kan gaan bij de rechtbank indien HHNK daarmee instemt. De bevoegdheid om in te stemmen met rechtstreeks beroep is toegevoegd aan onderdeel 9b van het mandaat.

 

Nadeelcompensatie; procedure (Nr. 9b)

De (nieuwe) Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023 regelt dat over een verzoek om nadeelcompensatie in principe advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie voordat het bestuursorgaan hier een besluit over neemt. Er zijn op grond van de verordening twee verschillende soorten adviescommissies mogelijk: een permanente en een tijdelijke commissie. Voor de vaststelling van de nieuwe verordening werd ten aanzien verzoeken om nadeelcompensatie advies gevraagd aan een adviseur van de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ). Deze werkwijze wordt onder de nieuwe verordening voortgezet met behulp van de bepaling over de tijdelijke adviescommissie, die per verzoek kan worden aangewezen en kan bestaan uit één of meer deskundigen. Het is dus op dit moment niet de bedoeling een permanente adviescommissie te benoemen. Het Clusterhoofd Inkoop, Juridische zaken en Grondzaken krijgt enkele bevoegdheden gemandateerd om de procedure voor de behandeling van een verzoek om nadeelcompensatie snel en soepel te kunnen laten verlopen.

 

Het clusterhoofd kan op grond van dit mandaat:

  • -

    besluiten om het inwinnen van advies bij een adviescommissie achterwege te laten op grond van artikel 4, tweede lid, van de Verordening nadeelcompensatie HHNK 2023. Volgens dit artikel kan het bestuursorgaan besluiten om het inwinnen van advies in bepaalde gevallen achterwege te laten. Dit kan in drie gevallen. Indien het verzoek kennelijk ongegrond is, omdat zich een weigeringsgrond voordoet of als de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan het hoogheemraadschap, kan advisering achterwege worden gelaten. Dit is ook het geval als het bestuur een beleidsregel heeft vastgesteld over de vergoeding van schade in bepaalde situaties. Telkens als er een verzoek om nadeelcompensatie wordt ontvangen, moet het bestuursorgaan beoordelen of het vragen van advies wel of niet noodzakelijk is. Dit is een bevoegdheid van D&H. Met het oog op voortgang van de procedure in relatie tot de beslistermijn is het wenselijk deze bevoegdheid te mandateren aan het Clusterhoofd Inkoop, Juridische Zaken & Grondzaken.

  • -

    de tijdelijke adviescommissie benoemen als bedoeld in artikel 4, vierde lid, onder a, van genoemde verordening. Het wenselijk deze bevoegdheid te mandateren aan het clusterhoofd. Op die manier kan het clusterhoofd per verzoek om nadeelcompensatie, als er advies moet worden gevraagd van een adviescommissie, een of meerdere deskundigen van een adviesbureau benoemen als tijdelijke adviescommissie. De deskundigheid kan zo telkens worden afgestemd op de aard van het te behandelen verzoek.

  • -

    op grond van artikel 5 eerste lid, van genoemde verordening de aanvrager en belanghebbenden informeren indien advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie;

  • -

    in te stemmen met rechtstreeks beroep tegen een beslissing op een verzoek om nadeelcompensatie waardoor de bezwarenprocedure kan worden overgeslagen (zie ook de toelichting bij onderdeel 9a).

Nadeelcompensatie; voorschot (Nr. 9c)

Particulieren, bedrijven en organisaties kunnen nadeelcompensatie aanvragen als er schade wordt geleden als gevolg van de rechtmatige taakuitoefening door het hoogheemraadschap. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij de uitvoering van projecten zoals dijkversterkingen. Het zou met name bij inkomstenderving kunnen voorkomen dat aanvragers in financiële problemen komen als er niet snel, vooruitlopend op definitieve besluitvorming over het verzoek, schadevergoeding wordt uitbetaald. Voor die gevallen kent artikel 7 van de Verordening nadeelcompensatie de mogelijkheid van toekennen van een voorschot. Besluitvorming via D&H over de definitieve schadevergoeding kan in bepaalde gevallen niet worden afgewacht. Om die reden wordt voorgesteld een mandaat te verlenen aan afdelingshoofden om te beslissen over de toekenning van een voorschot. Aan het mandaat zijn voorwaarden verbonden.

Een voorschot wordt uitsluitend toegekend indien:

  • -

    er op basis van een advies van een tijdelijke of vaste adviescommissie sprake is van de redelijke verwachting dat de aanvrager in aanmerking komt voor schadevergoeding en;

  • -

    het belang van de aanvrager naar het oordeel van het afdelingshoofd, na overleg met de portefeuillehouder uit het dagelijks bestuur, vordert dat aan hem een voorschot op de gevraagde schadevergoeding wordt verstrekt.

Naar boven