Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2023, 13992 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2023, 13992 | beleidsregel |
Beleidsregel Afwijkende peilen 2024
Deze beleidsregel gaat over activiteiten voor het brengen of houden van een oppervlaktewaterlichaam op een peil dat afwijkt van het in het peilbesluit vastgestelde peil of van het waterpeil dat normaal wordt aangehouden, voor zover vergunningplichtig op grond van de waterschapsverordening Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.
Opmerkingen met betrekking tot de regeling
Deze beleidsregel geeft specifieke richtlijnen en toetsingscriteria voor een specifieke activiteit. Daarnaast gelden altijd de bepalingen met betrekking tot de zorgplicht en de algemene regels uit de waterschapsverordening.
Toetsingscriteria voor Afwijkende peilen
Het brengen of houden van een oppervlaktewaterlichaam op een peil dat afwijkt van het in het peilbesluit vastgestelde peil of van het waterpeil dat normaal wordt aangehouden binnen het beheergebied van HHSK, is vergunningplichtig op grond van de waterschapsverordening.
De vergunningplicht voor het brengen of houden van een oppervlaktewaterlichaam op een afwijkend peil is vastgelegd in art.2.2 lid 3 van de Waterschapsverordening. Het gaat hier nadrukkelijk om het peil van het oppervlaktewater. Activiteiten ten aanzien van het peil van het grondwater vallen onder WSV art.2.3, par. 4.3 en 4.4.
Het plaatsen, wijzigen of hebben van kunstwerken zoals stuwen, gemalen (pompjes), inlaten en gronddammen valt niet onder deze activiteit en onder deze beleidsregel. De vergunningplicht (of meldplicht) daarvoor is vastgelegd in WSV art. 2.2 lid 1 (aanleggen of wijzigen van een waterstaatswerk). Of in de specifiekere bepalingen uit de WSV waarnaar onder art. 2.2 lid 1 is verwezen, in het bijzonder die uit hoofdstuk 5 en 6 van de WSV. Voor al deze activiteiten zijn ook de ‘Beleidsregel vergunningverlening: Algemeen Deel’ van HHSK en/of andere specifieke beleidsregels van toepassing; zie de Wegwijzer in het Algemeen Deel.
Deze beleidsregel geeft aan hoe het hoogheemraadschap vergunningaanvragen voor het brengen of houden van oppervlaktewaterlichamen op een ander peil beoordeelt, hoe belangen worden afgewogen en welke eisen daarbij kunnen worden gesteld. De vergunningplichten voor afwijkende peilen zijn, op grond van artikel 2.1 van de waterschapsverordening, gericht op:
Een voor deze activiteit relevant doel uit art.1.2 is:
(lid 1, a) Het voorkomen en waar nodig beperken van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste in samenhang met het beschermen en verbeteren van de chemische en ecologische kwaliteit van de watersystemen en het vervullen van maatschappelijke functies door watersystemen.
2. Regels die gelden voor alle afwijkende peilen
In deze paragraaf staan algemene uitgangspunten voor de toepassing van het verbod (de vergunningplicht) uit art. 2.2 lid 4 van de WSV. Afhankelijk van de aard van de activiteit zijn daarnaast de regels uit de hoofdstukken 3, 4, 5 of 6 van deze beleidsregel van toepassing.
Onder ‘het peil dat normaal wordt aangehouden’ (WSV art.2.2 lid 3) verstaan we (a) een oppervlaktewaterpeil dat HHSK in de praktijk in stand houdt in afwijking van het peilbesluit en (b) het bestaande peilregime.
Het instellen, in stand houden of wijzigen van een afwijkend peil wordt, afgezien van de overige bepalingen in deze beleidsregel, slechts toegestaan voor zover dat niet in onevenredige mate ten koste gaat van andere waterstaatkundige belangen en de belangen van de initiatiefnemer redelijkerwijs niet met andere middelen kunnen worden gerealiseerd.
Een afwijkend peil leidt niet tot afwentelen van wateroverlast of watertekort op de omgeving (peilgebieden of andere afwijkende peilen). Ook moet – waar dat van belang is – de waterdoorvoer van en naar andere delen van het gebied ongehinderd kunnen plaatsvinden.
Afwijkende peilen staan een doelmatig beheer en onderhoud van het water niet in de weg en leiden niet tot een onnodige toename van energieverbruik, zoals van de bemaling, tot onnodig waterverlies of tot extra kosten voor HHSK.
Afwijkende peilen zijn niet toegestaan in oppervlaktewaterlichamen voor aan- en afvoer, afgezien van eventuele tijdelijke voor de uitvoering van werkzaamheden.
De omvang van een nieuwe of te wijzigen hoogwatervoorziening is niet zodanig dat deze als peilgebied zou moeten worden vastgelegd in een peilbesluit. Als vuistregel voor de maximale omvang van een afwijkend peil hanteren wij een oppervlakte van 40 ha of tien belanghebbenden, en/of de aanwezigheid van één of meer relevante algemene maatschappelijke belangen.
3. Nieuwe of te wijzigen hoogwatervoorzieningen
Naast - en onverminderd - de bepalingen uit hoofdstuk 2 gelden voor nieuwe of te wijzigen hoogwatervoorzieningen (hogere peilen) in het oppervlaktewater de volgende regels:
De mogelijke effecten van een nieuw of te wijzigen hoogwatervoorziening op het grondwater worden getoetst overeenkomstig de regels en uitgangspunten van HHSK voor grondwaterinfiltraties. In samenhang daarmee kunnen in de vergunning eisen worden gesteld aan het monitoren van effecten.
Naast – en onverminderd - de bepalingen uit hoofdstuk 2 gelden voor nieuwe onderbemalingen (lagere peilen) in het oppervlaktewater de volgende regels:
Onder een onderbemaling verstaan we een afwijkend peil dat lager is dan het ter plaatse geldende peilbesluit of het peil dat normaal wordt aangehouden.
Nieuwe onderbemalingen met een duur van meer dan 70 dagen staan wij niet toe.
Mogelijke effecten van een (tijdelijke) onderbemaling op het grondwater worden getoetst overeenkomstig de regels en uitgangspunten van HHSK voor grondwateronttrekkingen. In samenhang daarmee kunnen in de vergunning eisen worden gesteld aan het monitoren van effecten.
5. Bestaande hoogwatervoorzieningen
Naast de bepalingen uit hoofdstuk 2 gelden voor bestaande hoogwatervoorzieningen (afwijkende hogere peilen) in het oppervlaktewater de volgende regels:
Onder een hoogwatervoorziening verstaan we een afwijkend peil dat hoger is dan het ter plaatse geldende peilbesluit of peil dat normaal wordt aangehouden.
De vergunning vervalt of wordt ingetrokken, en de hoogwatervoorziening moet worden beëindigd of aangepast wanneer de situatie en de betrokken belangen de instandhouding van het afwijkende peil, gezien de overige uitgangspunten van deze beleidsregel, niet meer rechtvaardigen.
6. Bestaande of te wijzigen onderbemalingen
Naast de bepalingen uit hoofdstuk 2 gelden voor bestaande onderbemalingen (afwijkende lagere peilen) in het oppervlaktewater de volgende regels:
Onder een onderbemaling verstaand we een afwijkend peil dat lager is dan het ter plaatse geldende peilbesluit of peil dat normaal wordt aangehouden.
We passen de voorgaande regels uit dit hoofdstuk ook toe bij een eventuele wijziging van een bestaande onderbemaling op initiatief (verzoek) van derden. Bovendien geldt daarbij als uitgangspunt dat het peil van een bestaande onderbemaling niet verder mag worden verlaagd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-13992.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.