Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2023, 13156 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2023, 13156 | delegatie- of mandaatbesluit |
Delegatiebesluit Delfland 2023
De Verenigde Vergadering van Delfland,
op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van dinsdag 4 juli 2023, dossiernummer 2869;
gelezen het positieve advies van de commissie Bestuur, Financiën en Organisatie;
Delfland behoefte heeft aan een geactualiseerd delegatiebesluit;
Artikel 2 Gedelegeerde bevoegdheden
Gedelegeerd worden de volgende bevoegdheden:
Privaatrechtelijke overeenkomsten
Aldus besloten in de openbare vergadering van donderdag 28 september 2023,
de verenigde vergadering voornoemd,
de secretaris
ir. P.C. Janssen
de dijkgraaf
dr. P.H.W.M. Daverveldt
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Er zijn begripsomschrijvingen gegeven van onder andere ‘delegeren’ en ‘college’.
Artikel 2 Gedelegeerde bevoegdheden
In artikel 2 worden de bevoegdheden van de VV opgesomd die aan het college worden overgedragen.
Onder 1. het nemen van besluiten over overnemen in beheer of onderhoud van waterstaatkundige werken.
Het Delegatiebesluit van 1995 vermeldt hierover het volgende. Indien door leggerwijziging de oorspronkelijke particuliere onderhoudsverplichting bij Delfland komt te berusten, dient terzake een overnameregeling getroffen te worden. De leggerwijziging is een blijvende bevoegdheid van de VV. De uitvoering in de vorm van de overnameregeling leent zich voor delegatie.
In 2016 is daaraan toegevoegd:
Het in beheer nemen van waterstaatswerken is aan de orde als in projecten van derden nieuwe waterstaatswerken worden aangelegd. Als waterbeheerder neemt Delfland neemt dergelijke waterstaatswerken in beheer, maar het is vaak niet nodig om ook de eigendom te verkrijgen. Het onderhoud van -nieuwe- waterstaatswerken wordt in legger geregeld.
Onder 2. het nemen van besluiten over vaststellen van projectplannen Waterwet binnen het vastgestelde investeringsplan.
In het Delegatiebesluit van 1995 is de bevoegdheid tot de aanleg of verbetering van waterstaatswerken gedelegeerd. Met de inwerkingtreding van de Waterwet is dit type besluit vervangen door projectplannen op grond van de Waterwet.
De bevoegdheid projectplannen Waterwet vast te stellen is in 2011 bij apart besluit gedelegeerd (VV 20-11-2014 BIS 37857).
Onder 3. het wijzigen van de ligging van de duinvoet door middel van het wijzigen van de betreffende, bij de legger behorende kaart(en), indien de jaarlijkse meting van de duinvoet daartoe aanleiding geeft.
Onder 4. het aangeven van de ligging van het waterstaatswerk, de beschermingszone en/of het profiel van vrije ruimte, indien daar bij de Delflandse dijk twijfel over bestaat.
Onder 5. het vaststellen van leggerwijzigingen voortvloeiend uit de vaststelling van projectplannen of de verlening van watervergunningen.
Onder 6. het vaststellen van leggerwijzigingen gericht op technische aanpassingen als gevolg van in het veld aangetroffen situaties die niet stroken met de legger.
Onder 7. het nemen van besluiten over opleggen van gedoogplichten als bedoeld in de artikelen 5.21 en 5.22 Waterwet voor onderzoeken en daarmee verband houdende werkzaamheden.
Onder 8. het nemen van besluiten over opleggen van gedoogplicht als bedoeld in artikel 5.24 Waterwet voor aanleg en wijziging van een waterstaatswerk en daarmee verband houdende werkzaamheden.
De bevoegdheden tot het opleggen van gedoogplichten als bedoeld in de artikelen 5.21 en 5.22 Waterwet voor onderzoeken en daarmee verband houdende werkzaamheden en opleggen van gedoogplichten als bedoeld in artikel 5.24 Waterwet voor aanleg en wijziging van een waterstaatswerk en daarmee verband houdende werkzaamheden worden gedelegeerd, omdat het voor de voortgang van projecten noodzakelijk is dat het college slagvaardig kan optreden als een rechthebbende niet wenst mee te werken.
Artikel 5.21 betreft de plicht onderzoeken en daarmee verband houdende werkzaamheden op of in gronden te gedogen. Artikel 5.22 betreft de plicht om onderzoek te gedogen dat een derde moet verrichten (bijvoorbeeld in het kader van een watervergunningaanvraag) op gronden van anderen. Voordat een gedoogplicht kan worden opgelegd, moet eerst worden geprobeerd toestemming van de rechthebbende te krijgen. Pas als dat niet lukt, kan een gedoogplicht worden opgelegd.
De onderzoeken waarvoor een gedoogplicht wordt opgelegd, moeten redelijkerwijs nodig zijn voor de uitvoering van de taken van het waterschap of voor de beoordeling van een vergunningaanvraag. De Waterwet voorziet in een regeling voor het geval een rechthebbende schade lijdt door het opleggen van een gedoogplicht. Als een gedoogplicht wordt opgelegd op verzoek van een derde, dan moet daaraan de voorwaarde worden verbonden dat vergoeding van eventuele schade voldoende is verzekerd. Bij de gedoogplichten die het waterschap zelf oplegt, geldt op grond van de Waterwet dat de rechthebbende bij eventuele schade een verzoek om schadevergoeding/nadeelcompensatie kan indienen.
Artikel 5.24 betreft de plicht om te gedogen dat op iemands gronden een waterstaatswerk wordt aangelegd of gewijzigd. Het opleggen van een gedoogplicht voor aanleg of wijziging van een waterstaatswerk kan niet als het in het belang van de rechthebbende is dat de gronden worden onteigend. Dat is bijvoorbeeld het geval dat (de rest van) het perceel niet meer bruikbaar is.
Privaatrechtelijke overeenkomsten
Onder 9. Het nemen van besluiten over privaatrechtelijke overeenkomsten.
Waar voorheen de diverse privaatrechtelijke overeenkomsten separaat werden benoemd, zijn deze nu in één delegatiebepaling samengevat.
N.B. Het nemen van besluiten over arbeidsovereenkomsten en tijdelijke inhuur valt hier niet onder, nu de cao en daarop gebaseerde besluiten als 'dagelijkse aangelegenheid' een bevoegdheid van D&H is.
Onder 10. Het nemen van besluiten over verlenen van vermindering of kwijtschelding van verplichtingen aan hen, die verplichtingen jegens het hoogheemraadschap zijn aangegaan.
Bij besluit van 2016 is de formulering aangepast om duidelijk te maken dat het hier niet gaat over kwijtschelding op grond van de Kwijtscheldingsverordening, maar over de kwijtschelding van facturen of bijvoorbeeld verplichtingen uit overeenkomsten. In de praktijk wordt deze bevoegdheid gebruikt om af te zien van invordering bij dubieuze debiteuren. Hier wordt in de jaarrekening over gerapporteerd.
Onder 11. De Waterschapswet spreekt in het kader van waterakkoorden over de 'beheerder'. In de praktijk sluit het college deze akkoorden en met deze bepaling wordt nu duidelijk vastgelegd dat deze bevoegdheid bij D&H wordt gelegd.
Onder 12. Het nemen van besluiten over de aanwijzing van vertegenwoordigers en/of bestuursleden voor rechtspersonen en samenwerkingsverbanden waarin het hoogheemraadschap deelneemt, met uitzondering van gemeenschappelijke regelingen.
Delfland gaat regelmatig overeenkomsten aan om met andere overheden om samen te werken.
De Wet gemeenschappelijke regelingen bepaalt dat het bestuursorgaan dat de GR instelt (VV, D&H of dijkgraaf) ook uit zijn midden de vertegenwoordigers benoemt, daarom wordt dat van deze delegatie uitgezonderd.
Onder 13. het nemen van besluiten over voeren van en nemen van besluiten in (gerechtelijke) procedures bij de burgerlijke rechter, de strafrechter, de bestuursrechter en in fiscale zaken.
Onder 14. het nemen van besluiten over instellen van bezwaar en over het voeren van verweer in bezwaarprocedures, alsmede het nemen van besluiten in/tijdens dergelijke procedures.
Aangezien het voeren van bezwaarprocedures niet bij een rechterlijke instantie plaatsvindt, vereist dit een speciale regeling ten opzichte van de voorgaande delegatiebepaling.
De bepaling ziet zowel op de situatie dat namens Delfland bezwaar wordt aangetekend, als op de situatie dat bij Delfland bezwaar wordt aangetekend.
Onder 15. het nemen van besluiten over indienen van inspraakreacties, zienswijzen en adviezen in procedures ter voorbereiding van besluiten van andere overheden.
Onder 16. het nemen van besluiten over stellen van nadere regels, voor onderwerpen die door de Verenigde Vergadering in verordeningen zijn bepaald.
De VV kan in verordeningen bepalen dat het college voor bepaalde onderwerpen zelf nadere regels kan bepalen. Dit is gebeurd in de Keur Delfland, de Algemene subsidieverordening Delfland en in alle belastingverordeningen.
Onder 17: Ambtelijke organisatie
Het nemen van besluiten inzake het aanbrengen van beperkte wijzigingen in de organisatiestructuur.
Deze bepaling is destijds wel opgenomen in de Mandaatregeling, maar ontbrak in de delegatieregeling en wordt met deze bepaling wel gedelegeerd.
Onder 18: Waterschapsverordening
De delegatiebepalingen betreffen de algemene regels waaraan een activiteit moet voldoen om van de vergunningplicht te zijn uitgezonderd (voorheen onder meer de Algemene regels behorende bij de Keur) en de beoordelingsregels waaraan een aanvraag om een vergunning wordt getoetst. Voorheen met name te kennen uit beleidsnota’s en -regels die door dijkgraaf en hoogheemraden werden vastgesteld.
Waar het de delen aanvraagvereisten (o.m. vergunningen), de vereisten voor het doen van een melding (vergunningvrije activiteiten) en monitorings-, meet- en registratieverplichtingen betreft, is de keuze voor delegatie ingegeven door praktische overwegingen.
Het is wenselijk dat deze onderdelen – waaraan niet of nauwelijks principiële keuzes ten grondslag liggen – relatief snel kunnen worden aangepast, als de praktijk daartoe aanleiding geeft.
Artikel 3 Voorwaarden voor gebruik van gedelegeerde bevoegdheden
Het aangaan van verplichtingen namens Delfland is pas toegestaan als de VV de daarvoor benodigde gelden ter beschikking heeft gesteld. Bij vaststelling of wijziging van de begroting kunnen gelden ter beschikking worden gesteld. De VV kan ook gelden ter beschikking stellen door een investeringsplan vast te stellen en daarbij krediet te verstrekken.
Op welke wijze de VV gelden ter beschikking stelt is geregeld in onder meer de Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie, de Nota investerings- en activabeleid.
Verder vindt gebruikmaking van de gedelegeerde bevoegdheid plaats binnen de door de VV vastgestelde kaders, zoals Waterbeheerplan, Keur en andere verordeningen.
Artikel 4 Inlichtingenplicht gebruik gedelegeerde bevoegdheden
In artikel 10:16, tweede lid, Awb is bepaald dat degene aan wie de bevoegdheid is gedelegeerd (college), het bestuursorgaan (VV) op diens verzoek inlichtingen verschaft over de uitoefening van de bevoegdheid. Deze bepaling is in artikel 3 van het Delegatiebesluit nader uitgewerkt. Het eerste lid bevat een structurele jaarlijkse rapportageplicht. Het tweede lid bevat een inlichtingenplicht op verzoek.
De inlichtingenplicht houdt verband met de mogelijkheid voor de VV om beleidsregels (artikel 4:8 Awb) te stellen over de wijze waarop de gedelegeerde bevoegdheden moeten worden uitgeoefend en de mogelijkheid om het delegatiebesluit (deels) in te trekken (artikel 10:18 Awb).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-13156.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.