Waterschapsblad van Waterschap Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2023, 12264 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2023, 12264 | delegatie- of mandaatbesluit |
Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2023
Voor zover het dagelijks bestuur hiertoe niet reeds uit anderen hoofde bevoegd is, de bevoegdheden zoals vermeld in onderstaande lijst te delegeren aan het dagelijks bestuur van Waterschap Limburg, waarbij de voorwaarden uit de Delegatie- en mandaatverordening Waterschap Limburg 2017 gelden.
Artikel 2 Wijziging wetgeving en dynamische verwijzingen
Ingeval van wijziging van wetgeving waarop een gedelegeerde bevoegdheid berust, blijft, voor zover de bevoegdheid aan het algemeen bestuur blijft geattribueerd, de delegatie verleend en wordt deze bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wetgeving, tenzij de aard van de bevoegdheid zich tegen (voortzetting van de) delegatie verzet.
Voor zover in dit Delegatiebesluit wordt verwezen naar door bestuursorganen van het Waterschap Limburg vastgestelde algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of overige regels wordt daarmee steeds bedoeld de meest actuele versie daarvan, inclusief eventueel na vaststelling van het Delegatiebesluit daarin doorgevoerde wijzigingen. Voor zover deze algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of overige regels na inwerkingtreding van het Delegatiebesluit geheel of gedeeltelijk worden ingetrokken of komen te vervallen en daarvoor andere algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of overige regels in de plaats treden dan hebben de verwijzingen in dit Delegatiebesluit betrekking op die nieuwe algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of overige regels.
Artikel 3 Inwerkingtreding en titel
Op het moment van inwerkingtreding van deze regeling vervalt het Delegatie- en mandaatbesluit Waterschap Limburg 2017. Het Delegatie- en mandaatbesluit Waterschap Limburg 2017 blijft evenwel van toepassing op besluiten die zijn genomen voorafgaand aan de inwerkingtreding van het Delegatiebesluit Waterschap Limburg 2023.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 27 september 2023,
De secretaris-directeur,
Ir. E.J.M. Keulers MMO
de waarnemend dijkgraaf,
drs. L.H.J. Verheijen
Het Delegatiebesluit 2017 wordt met dit besluit geactualiseerd. In het geactualiseerde delegatiebesluit wordt de structuur van het Delegatiebesluit 2017 zoveel mogelijk gehandhaafd. Bovendien is in het geactualiseerde delegatiebesluit de in het Delegatiebesluit 2017 gekozen bevoegdheidsverdeling tussen het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur zoveel mogelijk gecontinueerd. Het doel van de actualisatie is om het delegatiebesluit in overeenstemming te brengen met gewijzigde wetgeving, onnodige bepalingen te schrappen en op een aantal punten te verduidelijken om het delegatiebesluit nog beter aan te laten sluiten op de bestaande bestuurspraktijk.
Een voorbeeld van het in overeenstemming brengen van het delegatiebesluit met gewijzigde wetgeving is de verwijzing in het Delegatiebesluit 2017 naar de (inmiddels vervallen) Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet openbaarheid van bestuur. In het geactualiseerde delegatiebesluit zijn in plaats daarvan de verwijzingen naar de Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet open overheid opgenomen. Om voor toekomstige gevallen zoveel mogelijk te voorkomen dat het delegatiebesluit niet meer actueel is, wordt er in het geactualiseerde delegatiebesluit voorzien in een bepaling die regelt dat als een wet wordt vervangen door een andere wet de gedelegeerde bevoegdheid automatisch op die nieuwe wet komt te berusten. Dat betekent dat er in dergelijke gevallen geen noodzaak meer bestaat om vanwege wetswijzigingen ook het delegatiebesluit te moeten wijzigen.
Het Delegatiebesluit 2017 bleek bij nadere beschouwing bovendien een aantal onnodige bepalingen te bevatten omdat daarin bevoegdheden aan het dagelijks bestuur worden gedelegeerd die bij of krachtens wettelijk voorschrift al aan het dagelijks bestuur is toegekend. Een voorbeeld betreft de verschillende delegatiebepalingen die betrekking hebben op – kort gezegd – het besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten van medewerkers van het Waterschap Limburg en het nemen van rechtspositionele besluiten. Dit betreffen zogenoemde dagelijkse aangelegenheden van het waterschap ter zake waarvan het dagelijks bestuur reeds op grond van het bepaalde in artikel 84, eerste lid, Waterschapswet bevoegd is (Tweede Kamer, vergaderjaar 2018–2019, 35 073, nr. 3, p. 12 en 13). Ten aanzien van deze aspecten behoeft derhalve niet in delegatie te worden voorzien, zodat de betreffende bepalingen geschrapt kunnen worden.
Het Delegatiebesluit 2017 bleek verder op een aantal punten nog verduidelijkt te kunnen worden om het delegatiebesluit nog beter aan te laten sluiten op de bestaande bestuurspraktijk. Een voorbeeld betreft de handhaving. Door of namens het dagelijks bestuur worden handhavingsbesluiten genomen en geëffectueerd. In het Delegatiebesluit 2017 was reeds de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen (voor zover nodig) gedelegeerd aan het dagelijks bestuur. Ter verduidelijking is nu expliciet benoemd dat ook de bevoegdheid om gedoogbeschikkingen te nemen, afwijzend te beslissen op handhavingsverzoeken en bevoegdheden rondom invordering van verbeurde dwangsommen, kosten van bestuursdwang en opgelegde boetes aan het dagelijks bestuur uit te oefenen zijn gedelegeerd. Een ander voorbeeld betreft het namens het Waterschap Limburg besluiten tot het aangaan van overeenkomsten en het verrichten van andere privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een aantal belangrijke soorten overeenkomsten, zoals overeenkomsten tot het leveren van diensten, goederen of werken aan het Waterschap Limburg en overeenkomsten met betrekking tot onroerende zaken, waren al expliciet in het delegatiebesluit opgenomen. In het geactualiseerde delegatiebesluit is voorzien in een vangnetbepaling op grond waarvan het dagelijks bestuur ook in algemene zin bevoegd is om namens het Waterschap Limburg te besluiten privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, met uitzondering van de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen. Op die manier is buiten twijfel gesteld dat het dagelijks bestuur steeds bevoegd is te besluiten om namens het Waterschap Limburg privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten waarbij een klein bedrag wordt geschonken ten behoeve van de sponsoring van een bepaald project.
Op één punt wordt een materiële wijziging voorgesteld. In het Delegatiebesluit 2017 was de bevoegdheid tot het vaststellen van projectplannen deels gedelegeerd aan het dagelijks bestuur en deels gemandateerd. Feitelijk betekent dat in de praktijk dat het dagelijks bestuur steeds het projectplan vaststelt, zij het soms zelfstandig en soms in mandaat. Het criterium om te bepalen of een bepaald projectplan onder de delegatie- respectievelijk de mandaatbepaling valt blijkt in de praktijk niet steeds eenvoudig toe te passen omdat onder meer moet worden beoordeeld of de aanleg van een bepaald waterstaatswerk maatschappelijk gevoelig ligt. De beoordeling of een project maatschappelijk gevoelig ligt is bovendien een criterium dat in strijd moet worden geacht met het vereiste van rechtszekerheid. In de Omgevingswet zal de bevoegdheid tot vaststelling van projectplannen worden toebedeeld aan het dagelijks bestuur. Om deze redenen wordt voorgesteld om de bevoegdheid tot het vaststellen van projectplannen in algemene zin te delegeren aan het dagelijks bestuur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-12264.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.