Waterschapsblad van Waterschap Hollandse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2023, 11745 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2023, 11745 | verkeersbesluit of -mededeling |
Rectificatie verkeersbesluit VTH202301-0682
wijziging inrichting gedeelte Noorddijk en Westhavendijk tussen de rotonde N215 en de fietsbrug Oosthavendijk in Dirksland, gemeente Goeree-Overflakkee
Dit betreft een rectificatie van de publicatie in het Waterschapsblad nr. 10998 van 8 september 2023. Abusievelijk is een verkeerde versie van het verkeersbesluit gepubliceerd. Dit geldt ook voor de tekeningen. In onderstaande publicatie van het verkeersbesluit is dit gecorrigeerd en zijn de juiste tekeningen bijgevoegd.
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;
De inrichting van de Noorddijk en Westhavendijk, tussen de rotonde N215 en de fietsbrug Oosthavendijk, wordt gewijzigd om met name verkeer tegen te gaan dat ook via de N215 tussen Melissant en Dirksland kan rijden en zodoende de verkeersveiligheid te verbeteren.
De Noorddijk en Westhavendijk vormen voor schoolgaande fietsers een belangrijke route tussen Melissant en Sommelsdijk-Middelharnis. Conflicten tussen doorgaand verkeer en fietsers leiden tot verkeersonveilige situaties.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van bord C1 zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit
De route tussen Dirksland en de rotonde N215, via de Noorddijk en de Westhavendijk, wordt gezien als een kortere verbinding. Hiervan maakt veel verkeer gebruik. Uit metingen blijkt dat dit dagelijks rond 350 voertuigen zijn. De woningen, bedrijven en camping Oranjehof, die via deze wegen bereikbaar zijn, kunnen een dergelijke omvang aan verkeersbewegingen niet genereren.
De Noorddijk en Westhavendijk vormen voor (schoolgaande) fietsers tussen Melissant, Sommelsdijk en Middelharnis een belangrijke route. Conflicten tussen doorgaand verkeer en fietsers leiden tot verkeersonveiligheid.
Om de fietsverbinding veilig te kunnen laten functioneren wordt het verkeer tussen Dirksland en de rotonde N215 via de Noorddijk en Westhavendijk sterk beperkt en zijn maatregelen nodig. De volgende maatregelen worden getroffen:
nabij de rotonde van de N215 met de Noorddijk wordt de Noorddijk over een lengte van circa 135 meter via RVV-bord C01 gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee met onderbord OB55 ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’. Fysiek wordt deze geslotenverklaring ondersteund met inrichting van een bussluis (agrisluis) en nabij de Westhavendijk wordt ter informatie RVV-bord L08 (doodlopende weg) geplaatst);
Het fysiek afsluiten en doodlopend maken van deze route is een effectieve maatregel om de hoeveelheid verkeer tegen te gaan. De inrichting wordt gelijk aan de inrichting van de Oosthavendijk. De Oosthavendijk is al als fietsstraat (her)ingericht en een gelijke inrichting, voor het vervolg van deze fietsroute, maakt het geheel herkenbaar en eenduidig.
Door plaatsing van fietspaaltjes nabij de rotonde en instelling van een kort stukje fiets-/bromfietspad blijven alle percelen bereikbaar en is het voor gemotoriseerd verkeer duidelijk dat deze route alleen voor bestemmingsverkeer geschikt is.
Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid en de fietsroute verbeterd.
Overleg is gevoerd met provincie Zuid-Holland, gemeente Goeree-Overflakkee en met camping Oranjehof.
Situering en beheer van de wegen
De Noorddijk en Westhavendijk, tussen de N215 en de fietsbrug bij de Oosthavendijk te Dirksland zijn ‘erftoegangswegen type 2 met fietsverbinding’, zijn gelegen buiten de bebouwde kom van Dirksland en van Melissant in de gemeente Goeree-Overflakkee, en zijn in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2021.
Instellen van een geslotenverklaring, direct oostelijk van de rotonde N215 Noorddijk in de gemeente Goeree-Overflakkee, over een lengte van circa 135 meter in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee via RVV-bord C01 met onderbord OB55 ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’.
Ridderkerk, 25 september 2023.
Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,
P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.
Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-11745.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.