2e Wijzigingsbesluit Reglement van Orde algemeen bestuur Waterschap Brabants Delta 2022

 

Het algemeen bestuur van Waterschap Brabantse Delta;

gelezen het ambtelijk advies over het 2e Wijzigingsbesluit Reglement van Orde algemeen bestuur

Waterschap Brabantse Delta 2022 van 28 juli 2023, nummer 12345;

gezien het advies van 1111;

gelet op artikel 8 van het Reglement voor het Waterschap Brabantse Delta 2008;

 

 

B E S L U I T :

Artikel 1

Het Reglement van Orde algemeen bestuur Waterschap Brabantse Delta wordt als volgt gewijzigd:

A

 

In de HOOFDSTUKINDELING komt Hoofdstuk 3 als volgt te luiden:

 

HOOFDSTUK 3 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN EN BURGERLEDEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR

 

B

 

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een nieuw onderdeel c toegevoegd dat als volgt luidt:

 

c. Burgerlid/burgerleden: persoon/ personen als bedoeld in de Verordening Burgerleden Waterschap

Brabantse Delta 2023.

 

De daarop volgende onderdelen worden opnieuw genummerd van d tot en met t.

 

De tekst van onderdeel e. Fractie komt als volgt te luiden:

 

e. Fractie: groep van leden en burgerleden van het algemeen bestuur die zich hebben georganiseerd met

het oog op samenwerking.

 

Arikel 1, lid 2 komt als volgt te luiden:

2. Dit reglement geldt zoveel als mogelijk ook voor de vaste commissies als bedoeld in hoofdstuk 2.

Hoofdstuk 2 bevat mogelijk afwijkende bepalingen voor deze commissies.

 

C

 

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

 

De tweede volzin van artikel 2, eerste lid komt als volgt te luiden:

De fracties die zijn benoemd volgens artikel 14 van de Waterschapswet, hebben de namen Ongebouwd en

Natuurterreinen.

 

D

 

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 5, lid 2 en eerste volzin worden de woorden “en het dagelijks bestuur” geschrapt.

 

E

 

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 6, lid 3 en laatste volzin komt als volgt te luiden: In het laatste geval wijst de voorzitter een voorzitter voor deze vergadering aan.

F

 

Artikel 7 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 7

 

1. Iedere fractie wijst uit zijn midden voor iedere vaste commissie maximaal twee personen aan als commissielid. Deze personen mogen geen lid zijn van het dagelijks bestuur. De fractie meldt de aanwijzing bij de commissie-secretaris van de betreffende vaste commissie.

 

2. De voorzitter van een vaste commissie is een lid van het algemeen bestuur, niet zijnde een lid van het dagelijks bestuur. De voorzitter van een vaste commissie wordt benoemd door het algemeen bestuur.

 

G

 

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 8, lid 1 wordt het woord “secretaris” vervangen door: commissie-secretaris.

 

H

 

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 9, lid 2 en eerste volzin wordt als volgt gewijzigd:

 

Het lidmaatschap van een vaste commissie eindigt wanneer iemand geen lid of burgerlid meer is van het algemeen bestuur.

 

Artikel 9, lid 3 vervalt.

 

I

 

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 10, lid 1 komt als volgt te luiden: Vóór ieder kalenderjaar sturen de commissie-secretarissen van de vaste commissies het schema van de geplande commissievergaderingen aan de commissieleden. Een vergadering vindt ook plaats als de voorzitter van de vaste commissie dit nodig vindt of wanneer minstens de helft van de fracties daarom vraagt. Zij kunnen hiervoor een schriftelijk verzoek indienen met hun motivatie.

 

Artikel 10, lid 5 komt als volgt te luiden:

 

5. Als er sprake is van een besloten vergadering, dan beslist de voorzitter van de vaste commissie, na raadpleging van de commissie, in hoeverre de besprekingen en andere documenten openbaar worden gemaakt.

 

In artikel 10, lid 6,7 en 8 wordt het woord “secretaris” vervangen door: commissie-secretaris.

 

Artikel 10, lid 9 komt als volgt te luiden:

 

9. leder commissielid mag tijdens de vergadering voorstellen om een onderwerp aan de agenda toe te voegen wanneer dat volgens hem spoedeisend is. Dit voorstel wordt overgenomen als minstens de helft van de aanwezige fracties van de vaste commissie daarmee instemt.

 

J

 

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 12, lid 1 komt als volgt te luiden:

 

Een vaste commissie kan alleen adviseren als minstens de helft van de fracties aanwezig is.

 

Artikel 12, lid 2 komt als volgt te luiden:

 

2. Een vaste commissie adviseert het algemeen bestuur onder meer over welke adviesnota’s die ter besluitvorming worden aangeboden aan het algemeen bestuur, bespreekpunten zijn en welke hamerpunten zijn. Als de commissie niet tot een eensluidend advies kan komen, dan vermeldt zij de verschillende meningen in haar advies.

 

K

 

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 13 Verslaglegging vaste commissies

 

Alle onderwerpen die worden behandeld in een vaste commissie, worden vastgelegd. De commissie-secretaris zorgt voor een audio- of beeldverslag, zo nodig een lijst van uitgebrachte adviezen en een actielijst, die op de website van het waterschap worden gepubliceerd. De commissie-secretaris zorgt er ook voor dat de lijst van uitgebrachte adviezen op de agenda van de vergadering van het algemeen bestuur wordt geplaatst,

 

L

 

De titel van Hoofdstuk 3 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR wordt gewijzigd in:

 

HOOFDSTUK 3 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN EN BURGERLEDEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR

 

 

M

 

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 14, lid 3 en tweede volzin komt als volgt te luiden: Deze commissie voert het onderzoek uit rondom de toelating van nieuwe leden, zoals bedoeld in artikel V 4 van de Kieswet en artikel 19 van de

Waterschapswet, en de toelating van burgerleden.

 

In artikel 14,lid 6 worden na de woorden “nieuwe leden” tussengevoegd de woorden: en nieuwe burgerleden.

 

 

N

 

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 15, lid 1 worden na de woorden “toegelaten leden” tussengevoegd de woorden: en toegelaten burgerleden.

 

Artikel 15, lid 3 komt als volgt te luiden:

 

3. Verder geldt dat nieuwe leden en nieuwe burgerleden beëdigd worden in de vergadering waarin over hun toelating is beslist. Als dit niet mogelijk is, worden zij zo snel mogelijk daarna beëdigd.

O

 

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 17, lid 1 komt als volgt te luiden:

 

Daarbij neemt het algemeen bestuur artikel 9 van het Reglement voor het Waterschap Brabantse Delta 2008 van de Provincie Noord-Brabant in acht.

P

 

Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 19, lid 2 komt als volgt te luiden:

 

2. Zijn er evenveel kandidaten als te vervullen plaatsen, dan onderzoekt de voorzitter of daarmee voldaan wordt aan artikel 40 van de Waterschapswet en artikel 9 van het Reglement voor het Waterschap Brabantse Delta 2008 van de Provincie Noord-Brabant. Is dat het geval dan verklaart de voorzitter de kandidaat of kandidaten voor verkozen, tenzij één of meer leden van het algemeen bestuur hier tegen zijn. In dat geval volgt er een stemming, waarbij de regels van dit reglement in acht worden genomen.

 

Q

 

Artikel 80 wordt als volgt gewijzigd:

 

In artikel 80, lid 1 wordt de volzin “Dit gebeurt volgens artikel 37, lid 3 en 4 van de Waterschapswet.” geschrapt.

 

Artikel 2  

 

De Verordening fractievergoeding Waterschap Brabantse Delta wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 2, lid 2 komt als volgt te luiden:

2. De financiële vergoeding bestaat uit een bedrag van € 500.= per lid van het algemeen bestuur dat deel uitmaakt van de fractie.

 

Artikel 3  

 

1. Dit besluit treedt direct in werking.

 

2. Dit besluit kan worden aangehaald als 2e Wijzigingsbesluit Reglement van Orde algemeen bestuur Waterschap Brabants Delta 2022.

 

 

 

 

 

 

 

Algemene toelichting

 

Deze eerste wijziging van het Reglement van Orde algemeen bestuur Waterschap Brabantse Delta 2022 maakt het mogelijk om het vanaf 30 augustus 2023 te gaan werken volgens de nieuwe werkwijze algemeen bestuur 2023-2027. Daarnaast was het noodzakelijk om op enkele onderdelen het reglement te wijzigen als gevolg van de wijziging van de Waterschapswet in het kader van de geborgde zetels en geheimhouding. Tot slot is op een enkel onderdeel de tekst verduidelijkt omdat in de praktijk bleek dat de tekst voor meerdere uitleg vatbaar was.

Nieuwe werkwijze algemeen bestuur

Op 21 juni 2023 heeft het algemeen bestuur ingestemd met de Uitgangspunten nieuwe werkwijze algemeen bestuur. Deze uitgangspunten betreffen:

  • 1.

    Vergadermodel met commissies;

  • 2.

    Meerdere commissievergaderingen op één avond;

  • 3.

    Werken met burgerleden;

  • 4.

    Commissies indelen op thema’s;

  • 5.

    AB-leden als commissievoorzitter.

 

De punten 3 en 5 leiden tot wijziging van het reglement van orde omdat de oorspronkelijke tekst van het reglement daarin niet voorziet.

 

Wijziging Waterschapswet

 

In aanloop naar de waterschapsverkiezingen 2023 is de Waterschapswet op het punt van de geborgde zetels ingrijpend gewijzigd. Zo is de categorie Bedrijven geschrapt en is de verplichting komen te vervallen dat ten minste één lid van het dagelijks bestuur afkomstig is vanuit de geborgde zetels. De verwijzingen in de oorspronkelijke tekst van het reglement zijn aangepast aan deze nieuwe situatie.

 

Op 1 april 2023 zijn de bepalingen in de Gemeentewet, Provinciewet en de Waterschapswet over geheimhouding gewijzigd. De wetgever heeft gemeend dat de tekst te onduidelijk was en toe was aan verduidelijking. Door de structuur en terminologie werd onduidelijkheid in de hand gewerkt. Er is nu één geheimhoudingshoofdstuk opgenomen in de Waterschapswet en andere artikelen zijn komen te vervallen. Waar het reglement verwees naar de vervallen artikelen, is het op dit punt aangepast.

 

Onduidelijkheden

Bij de toepassing in de praktijk bleek op een enkel onderdeel de tekst voor meer uitleg vatbaar. Zo was het niet altijd duidelijk of met voorzitter werd bedoeld de voorzitter van het waterschap of de voorzitter van de vaste commissie. Zo is op meer plaatsen een begrip verduidelijkt.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Toelichting artikel 1

 

Toelichting onderdeel A

De wijziging spreekt voor zich.

 

Toelichting onderdeel B

Nieuw is de definitie van Burgerlid waarin wordt verwezen naar de Verordening Burgerleden Waterschap Brabantse Delta 2023 waarin de taak en de rechtspositie van de burgerleden worden geregeld.

 

Er is gekozen voor een nieuwe definitie van fractie omdat de oorspronkelijke definitie niet meer voldoet met de komst van de burgerleden. De nieuwe definitie sluit aan bij definities zoals die bijvoorbeeld gebruikt wordt in het Reglement van Orde provinciale staten Zuid-Holland.

 

De wijziging van artikel 1 lid 2 is een verduidelijking van de huidige tekst.

 

Toelichting onderdeel C

In de oorspronkelijke tekst werd nog verwezen naar Bedrijven als fractie. Deze verwijzing is geschrapt.

 

Toelichting onderdeel D

Verduidelijkt is in artikel 5 dat de commissies die worden ingesteld volgens het Reglement van Orde algemeen bestuur Waterschap Brabantse Delta 2022, commissies voor het algemeen bestuur zijn en dus ook aan het algemeen bestuur adviseren.

 

Toelichting onderdeel E

Bij een verenigde vergadering van vaste commissies zal de voorzitter van het algemeen bestuur, zijnde de dijkgraaf, één van de voorzitters van de vaste commissies aanwijzen als vergadering voor deze verenigde vergadering.

 

Onderdeel F

In het nieuwe artikel 7, lid 1 komt de nieuwe werkwijze van het algemeen bestuur tot uiting. De fracties wijzen zelf aan wie uit hun midden – ABlid of burgerlid – de fractie vertegenwoordigt in de commissie. Benoeming door het algemeen bestuur blijft achterwege wat zorgt voor flexibiliteit in de vertegenwoordiging. Om praktische redenen moet de aanwijzing (en de wijziging daarvan) wel worden doorgegeven aan de commissie-secretaris.

 

Ook in artikel 7, lid 2 komt de nieuwe werkwijze tot uiting. De voorzitter van de vaste commissies is een AB-lid en niet meer een DB-lid. Omdat de voorzitter van de vaste commissie ook de agenda vaststelt (artikel 10, lid 2 van het Reglement van Orde) wordt hij daarmee een spilfiguur in de koers van de vaste commissie. Gelet op deze belangrijke rol wordt de voorzitter wel benoemd door het algemeen bestuur.

 

Toelichting onderdeel G

Deze wijziging spreekt voor zich.

 

Toelichting onderdeel H

De wijziging van artikel 9, lid spreekt voor zich.

 

Artikel 9, lid 3 vervalt omdat het algemeen bestuur de leden van de vaste commissies niet meer benoemt.

 

Onderdeel I

Elke fractie is een vaste commissie vertegenwoordigd. Het ligt daarom voor de hand dat bij bepaalde instemmingsmomenten gekeken wordt naar het getal van de fracties en niet naar het getal van de individuele leden. In artikel 10 lid 1 en lid 9 komt dit tot uiting.

 

De overige wijzigingen spreken voor zich.

 

Onderdeel J

Deze wijziging spreekt voor zich.

 

Onderdeel K

Bij de vaststelling van het reglement was al bepaald dat van de commissievergaderingen geen schriftelijke verslagen zouden worden gemaakt. Men volgde de trend in bestuurlijk Nederland voor zo veel mogelijk digitale verslaglegging. Van belang is natuurlijk wel dat bekend wordt welke adviezen de vaste commissies nu gaan uitbrengen omdat de commissies nu veel meer het voorportaal worden van de besluitvormende vergadering.

 

Onderdeel L

Deze wijziging spreekt voor zich.

 

Onderdeel M

De Commissie voor de Geloofsbrieven die onderzoekt of nieuwe AB-leden kunnen worden toegelaten, gaat dit ook doen voor burgerleden. Met deze wijziging wordt dat geregeld.

 

Onderdeel N

Er staat nu ondubbelzinnig in artikel 15, lid 3 dat toegelaten AB- en burgerleden direct ook de eed/belofte kunnen afleggen in dezelfde vergadering. De oorspronkelijke tekst was niet helemaal duidelijk hierover.

 

Onderdeel O

De eis dat één van de DB-leden uit de geborgde zetels komt, is geschrapt in de Waterschapswet. Artikel 9 van het Reglement voor het Waterschap Brabantse Delta 2008 van de Provincie Noord-Brabant bepaalt dat het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en een door het algemeen bestuur te bepalen aantal andere leden dat ten minste 2 en ten hoogste 5 bedraagt. Vandaar artikel 17, lid 1 van het Reglement van orde algemeen bestuur 2022 dat eerst over het aantal zetels van het dagelijks bestuur wordt besloten.

 

Onderdeel P

Zie de uitleg bij onderdeel O.

 

Onderdeel Q

Door de wijziging van de Waterschapswet in verband met de bepalingen inzake geheimhouding is artikel 37 Waterschapswet geheel komen te vervallen. Artikel 80 van het Reglement van Orde is hierop aangepast.

 

Toelichting artikel 2

De komst van burgerleden is neutraal voor het fractiebudget, zo is ook besloten tijden de vergadering van 21 juni 2023. Het leidt niet tot verhoging van het fractiebudget. Artikel 2, lid 2 van de Verordening fractievergoeding Waterschap Brabantse Delta bepaalt daarom – in nog duidelijkere mate dat - de fractievergoeding € 500,= per ABlid bedraagt dat lid is van de fractie.

 

Immers burgerleden worden niet betaald uit het fractiebudget, maar krijgen een vergoeding per vergadering zoals geregeld in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Dit geldt ook voor de digitale voorzieningen die burgerleden krijgen. Ook deze hoeven niet te worden betaald uit het fractiebudget.

 

Toelichting artikel 3

Dit artikel spreekt voor zich.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 30 augustus 2023,

De dijkgraaf

drs. C.J.G.M. de Vet

De plv. secretaris-directeur

M.J.J.J. van Overveld

Naar boven