Waterschapsblad van Waterschap Hollandse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2022, 9908 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Waterschapsblad 2022, 9908 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit VTH202208-0128
Het Duurzaam Veilig inrichten van een gedeelte van de IJsselmondse Randweg, Veren Ambachtseweg en Verbindingsweg (IJsselmondse Knoop) in Ridderkerk en Barendrecht.
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;
De IJsselmondse Knoop is in 2022 grootschalig aangepast. Zo zijn de verkeersstromen gewijzigd, extra rijstroken gerealiseerd en zijn twee fietstunnels aangelegd.
De maximumsnelheid op de nieuwe kruispunten wordt, om roodlichtnegatie te beperken en de verkeersafwikkeling te bevorderen, ingesteld op 50 km/uur.
Verder wordt een voorrangsregeling ingesteld op het onderlinge kruispunt van de fiets-/bromfietspaden bij de fietstunnels.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden A1, B4, B5 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.
De IJsselmondse Knoop ligt buiten de bebouwde kom in de gemeenten Ridderkerk en Barendrecht en bestaat uit de toerit en afrit 20 van de A15 zuidzijde, de IJsselmondse Randweg, de Veren Ambachtseweg, de Dierensteinweg en de Verbindingsweg. De toe- en afrit van de A15 zijn in beheer van Rijkswaterstaat en de Dierensteinweg is in beheer bij de gemeente Barendrecht. Waterschap Hollandse Delta is wegbeheerder van de IJsselmondse Randweg, de Veren Ambachtseweg en de Verbindingsweg.
Vanwege de toegenomen verkeersdruk en wijziging van de verkeersstromen is de IJsselmondse Knoop in 2022 grootschalig aangepast. Op de twee kruispunten zijn extra rijstroken aangebracht, zodat de verkeersstromen beter worden gefaciliteerd. Ook zijn de verkeersregelinstallaties vernieuwd. Ten behoeve van een veilige passage van het knooppunt door langzaam verkeer zijn twee fietstunnels aangelegd die toegankelijk zijn voor (brom)fietsers en voetgangers.
Bij een duurzaam veilige inrichting van wegen geldt dat kruispunten aandachtlocaties zijn. Zeker als deze ook met verkeerslichten worden geregeld. Zowel het uitwisselen van verkeer (afslaan en kruisen) als de doorstroming zijn van belang, maar staan vaak ook onder druk. Juist hier is het van belang de functie, de inrichting en het gebruik goed op elkaar af te stemmen.
Het snelheidsregime op de kruispunten zal, om roodlichtnegatie te beperken en de verkeersafwikkeling te bevorderen, worden ingesteld op 50 km/uur. Juist met een lagere snelheid is de kans op (ernstig) letsel bij eventuele ongevallen beperkter.
Op het onderlinge kruispunt van de twee fiets-/bromfietspaden tussen de twee fietstunnels wordt de voorrang vanwege het beperkte onderlinge zicht geregeld met een voorrangsregeling. Hierbij moeten (brom)fietsers die vanuit het noorden komen voorrang verlenen aan (brom)fietsers die van oost naar west en van west naar oost rijden.
Situering en beheer van de wegen
De IJsselmondse Randweg, de Veren Ambachtseweg en de Verbindingsweg zijn gebiedsontsluitingswegen type 1. De wegen zijn alle gelegen buiten de bebouwde kom in de gemeente Ridderkerk en gemeente Barendrecht en in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2021.
1. Het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur door het plaatsen van de borden A01-50 op de volgende wegvakken
- IJsselmondse Randweg, tussen de kruising Schaapherderweg en de kruising Dierensteinweg;
- Veren Ambachtseweg, tussen de bebouwde komgrens en de aansluiting met de Verbindingsweg;
- Verbindingsweg, tussen de bebouwde komgrens en de aansluiting met de IJsselmondse Randweg.
2. Het instellen van de voorrang op het kruispunt van twee fiets-/ bromfietspaden zuidoostelijk van de beide fietstunnels ten gunste van (brom)fietsers op het doorgaande fiets-/bromfietspad (in oost-west richting) door het plaatsen van de borden B4, B5 en B6.
3. Het plaatsen van borden conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 22800A07 van 4 augustus 2022.
Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,
P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.
Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2022-9908.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.