Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2022, 6966 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2022, 6966 | gemeenschappelijke regeling |
Besluit tot wijziging van de Gemeenschappelijke regeling slibverwerking 2009 (derde wijziging)
De dagelijks besturen van de waterschappen Amstel, Gooi en Vecht, Hollandse Delta, Rivierenland en Zuiderzeeland, en de hoogheemraadschappen van Delfland, Hollands Noorderkwartier,Rijnland en Schieland en de Krimpenerwaard;
Gezien de toestemming van de algemeen besturen;
de waterschappen Hollandse Delta en Rivierenland en de hoogheemraadschappen van Delfland, Rijnland en Schieland en de Krimpenerwaard in 2010 de gemeenschappelijke regeling Openbaar lichaam Slibverwerking 2009, verder te noemen: de GR Slibverwerking, hebben getroffen met als doel de behartiging en coördinatie van de belangen van de Waterschappen met betrekking tot de afvoer en verwerking van zuiveringsslib en de ontwikkelingen in de afvalwaterketen;
Gelet op de Waterschapswet, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Waterwet en de reglementen voor de waterschappen Amstel, Gooi en Vecht, Hollandse Delta, Rivierenland en Zuiderzeeland, en de hoogheemraadschappen van Delfland, Hollands Noorderkwartier, Rijnland en Schieland en de Krimpenerwaard;
de Gemeenschappelijke regeling Slibverwerking 2009 als volgt te wijzigen:
In de Regeling wordt verstaan onder:
Waterschappen: de waterschappen Hoogheemraadschap van Rijnland, waterschap Hollandse Delta, waterschap Rivierenland, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, Hoogheemraadschap van Delfland en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, het waterschap Zuiderzeeland, waarvan de dagelijkse besturen de Regeling hebben getroffen;
De in het eerste lid gebruikte termen kunnen zonder verlies van betekenis zowel in het enkelvoud als het meervoud worden gebruikt.
Waar in de Regeling artikelen van enige andere wet of wettelijke regeling dan de Wgr van overeenkomstige toepassing worden verklaard, moet in die artikelen in de plaats van het waterschap, het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur onderscheidenlijk worden gelezen de GR Slibverwerking, het Dagelijks bestuur of het Algemeen bestuur.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
Ten behoeve van de behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen, is de GR Slibverwerking belast met en bevoegd tot:
Artikel 6 Verplichtingen van de Deelnemers
De Deelnemers zijn ieder verplicht om het Dagelijks bestuur, het Algemeen bestuur en de Voorzitter op het eerste verzoek daartoe alle relevante informatie te verschaffen met betrekking tot hoeveelheden te verwerken zuiveringsslib.
Het Algemeen bestuur bestaat uit evenveel leden als er Deelnemers zijn.
Iedere Deelnemer vaardigt uit zijn midden een vertegenwoordiger af naar het Algemeen bestuur en benoemt een plaatsvervanger voor die vertegenwoordiger.
Het lidmaatschap van het Algemeen bestuur eindigt zodra een lid ophoudt lid te zijn van een Deelnemer.
Artikel 8 Taken en bevoegdheden
Naast de elders in de Regeling genoemde taken en bevoegdheden, is het Algemeen bestuur belast met en bevoegd tot het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet, aan HVC met betrekking tot de verwerking van zuiveringsslib.
Elk lid van het Algemeen bestuur heeft in de vergadering één stem. De besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. Staken de stemmen, dan beslist de stem van de Voorzitter.
Artikel 12 Taken en Bevoegdheden
Naast de taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wgr of de Regeling aan het Dagelijks bestuur zijn opgedragen, heeft het Dagelijks bestuur de volgende taken en bevoegdheden:
Artikel 20 Het Algemeen bestuur ten opzichte van de algemene en dagelijkse besturen van de Waterschappen
Een lid van het Algemeen bestuur is de dagelijkse en algemene besturen van de Waterschappen verantwoording verschuldigd over de uitoefening van zijn vertegenwoordiging. Een lid van het Algemeen bestuur geeft mondeling of schriftelijk de door de dagelijkse en algemene besturen van de Waterschappen gevraagde inlichtingen.
Artikel 21 Administratie en Controle
Het Algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het financiële beheer van de geldmiddelen met inachtneming van de artikelen 108 tot en met 109c van de Waterschapswet.
Artikel 22 Begrotingsprocedure
De algemene besturen van de Waterschappen kunnen binnen twee maanden na toezending bij het Dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de al of niet aangepaste ontwerpbegroting, zoals deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het Dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats van de GR Slibverwerking en haar organen, overeenkomstig een door het Algemeen bestuur vast te stellen regeling. Deze regeling wordt aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland medegedeeld.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de GR Slibverwerking en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Deze afkoopsom wordt berekend op basis van de aan de wegvallende hoeveelheden zuiveringsslib toe te rekenen vaste kosten (kapitaallasten, contractuele verplichtingen, e.d.) gedurende de resterende levensduur van gedane investeringen, waaronder begrepen herinvesteringen en uitbreidingen die door de algemene vergadering van aandeelhouders van HVC zijn goedgekeurd, resp. looptijd van de contractuele verplichtingen e.d. De wegvallende hoeveelheden zuiveringsslib worden ontleend aan het bepaalde in artikel 9 van de Ballotageovereenkomst B; bepalend is het jaar waarin het relatieve aandeel van de uittredende Deelnemer het grootst is. Van de aldus berekende bedragen wordt de contante waarde berekend op het moment van uittreding tegen de op dat moment geldende rente langlopende geldleningen bij de Nederlandse Waterschapsbank N.V. De opgestelde berekening van de afkoopsom wordt voorzien van een verklaring van de registeraccountant die met de Controle van de jaarrekening van HVC is belast.
De GR Slibverwerking kan worden opgeheven bij beëindiging van de Regeling.
Ingeval van opheffing, besluit het Algemeen bestuur tot liquidatie en stelt daarvoor de nodige regelen. Alsdan kan van de bepalingen van de Regeling worden afgeweken.
Het liquidatieplan wordt door het Algemeen bestuur, de Waterschappen gehoord, vastgesteld.
Het liquidatieplan voorziet in de gevolgen van de beëindiging voor het personeel.
Het liquidatieplan geeft regels voor de wijze waarop de Waterschappen, voor zover het saldo ontoereikend is, zorgdragen voor de nakoming van de verplichtingen van de GR Slibverwerking .
Het liquidatieplan geeft regels voor de verdeling van het batig saldo over de Waterschappen.
Het Dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de liquidatie.
Voor zover dit tot vereffening van het vermogen nodig is, blijven de GR Slibverwerking en zijn organen na de ontbinding voortbestaan.
Toelichting bij de gemeenschappelijke regeling Openbaar lichaam Slibverwerking 2009 (derde wijziging)
De GR Slibverwerking heeft aandelen in het kapitaal van N.V. HVC zodat zij, en door haar de deelnemende waterschappen, voor dat aandeel zeggenschap heeft in de
aandeelhoudervergadering van HVC over onder meer de verwerking van zuiveringsslib. De
deelnemende waterschappen bieden het zuiveringsslib aan, aan de GR, dat het vervolgens door
HVC factureert de GR Slibverwerking voor de verwerking van het zuiveringsslib.
Vervolgens factureert de GR Slibverwerking de waterschappen naar rato voor de
verwerking van het zuiveringsslib.
HVC kent aandelen A en aandelen B. Aandelen A betreft het verwerken van huisvuil, geen taak van de waterschappen, en daarom de verdeling in aandelen A en B. Aandelen B zijn aandelen in het kapitaal van HVC ten behoeve van slibverwerking. Aandelen B zijn gekoppeld aan de plicht tot het leveren van slib aan HVC en de garantstelling voor de huidige en toekomstige verplichtingen die HVC met geldleningen ten behoeve van slibverwerking is aangegaan. Dat is geregeld in de Ballotageovereenkomst B, artikel 2:
“Bij stemming in de algemene vergadering van aandeelhouders HVC betreffende de vervreemding of uitgifte van Aandelen B zullen de Aandeelhouders B iedere voorgenomen vervreemding of uitgifte van Aandelen B afwijzen, tenzij de verkrijger van die Aandelen B zich tevoren onvoorwaardelijk overeenkomstig het onder Artikel 11.2 bepaalde (tekenen van toetredingsverklaring) heeft verbonden aan de bepalingen van deze Ballotage-Overeenkomst B.“
Over het vervreemden van aandelen B door de GR Slibverwerking kan het volgende worden vermeld. Vervreemden en/of overdragen van aandelen B door de GR Slibverwerking kan alleen aan HVC. Aangezien aandelen B staan voor hoeveelheden te verwerken slib (en een garantstelling), die bij vervreemding van aandelen B wegvallen, zal HVC een afkoopsom aan de GR Slibverwerking berekenen op basis van aan wegvallende hoeveelheden zuiveringsslib toe te rekenen kosten.
Daarnaast staat de GR Slibverwerking garant voor de verplichtingen, ook de toekomstige, van HVC krachtens door HVC gesloten overeenkomsten van geldlening zoals bepaald in de ballotageovereenkomst B. Ook moet de GR Slibverwerking actief invulling geven aan het aandeelhouderschap in HVC. Daarbij staat de ontwikkeling van slibverwerking en duurzaamheid voorop. Tevens is de GR Slibverwerking belast met de facturering aan de waterschappen op basis van hoeveelheden tonnages door HVC verwerkt zuiveringsslib, met het actief uitoefenen van stemrechten verbonden aan de aandelen die de GR Slibverwerking in HVC heeft, het goed uitvoering en inhoud geven aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en het bewaken en proactief invulling geven van de afspraken en normen op het gebied van corporate governance. De corporate governance is in de eerste plaats vastgelegd in de Corporate Governance Code (2008) van de Commissie Tabaksblat en geactualiseerd door de Commissie Frijns (te vinden op www.commissiecorporategovernancecode.nl). Ook zal echter rekening moeten worden gehouden met andere ontwikkelingen, zoals onder meer voortvloeiend uit relevante jurisprudentie.
De artikelen 7 t/m 10 bevatten bepalingen over de samenstelling, de taken en bevoegdheden, de werkwijze en de besluitvorming van het algemeen bestuur. Elk deelnemend waterschap wijst een lid van zijn dagelijks bestuur aan als lid van het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit evenveel leden als er deelnemers zijn.
Artikel 8 bepaalt dat het algemeen bestuur van de GR slibverwerking bevoegd en belast is om aan HVC een uitsluitend recht te verlenen als bedoeld in artikel 1.1. van de Aanbestedingswet, hetgeen op grond van die wet ook noodzakelijk is. Deze bevoegdheidstoedeling is gebaseerd op artikel 10, lid 2 van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen en de verordening van de algemene besturen van de waterschappen die aan de dagelijkse besturen van de waterschappen de bevoegdheid verleend om een uitsluitend recht te verlenen. Voor de verlening van het uitsluitend recht aan HVC heeft het algemeen bestuur van de GR Slibverwerking een apart besluit genomen.
De artikelen 11 t/m 14 betreffen de samenstelling, taken en bevoegdheden, werkwijze en besluitvorming door het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat op grond van artikel 11 uit drie leden, gekozen uit het midden van het algemeen bestuur. Bij toe- of uittreding van waterschappen zal deze bepaling mogelijkerwijs aanpassing behoeven.
De artikelen 19 en 20 betreffen bepalingen over inlichtingen en verantwoording van de verschillende organen van de waterschappen en van de GR Slibverwerking. De artikelen vormen de weerslag van de artikelen 16 en 17 van de Wgr. Artikel 19 bevat de interne verantwoordings- en informatieverplichtingen van de GR Slibverwerking. Artikel 20 bevat de informatie- en verantwoordingsplicht van het algemeen bestuur van de GR Slibverwerking aan de besturen van de waterschappen
De artikelen 21 t/m 25 bevatten financiële bepalingen. Artikel 21 bepaalt dat het algemeen bestuur regels vaststelt met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het financiële beheer van de geldmiddelen. Hierbij moeten de artikelen 108 t/m 109C van de Waterschapswet in acht worden genomen.
Artikel 23 bepaalt dat in de begroting moet worden aangegeven welk deel van de kosten van de GR Slibverwerking wordt toegerekend aan welk waterschap. Het artikel bepaalt tevens dat de waterschappen verplicht zijn om te allen tijde over voldoende middelen te beschikken om aan hun verplichtingen voortvloeiend uit deze gemeenschappelijke regeling te voldoen. Artikel 24 bepaalt dat de GR Slibverwerking garant staat voor verplichtingen krachtens de door HVC aangegane overeenkomsten van geldlening, zoals bepaald in de ballotageovereenkomst B. Artikel 25 bevat bepalingen over de jaarrekening. Daarbij is aangesloten bij artikel 50f van de Wgr.
Wanneer andere, nog niet-deelnemende waterschappen hun slib ter verwerking willen aanbieden aan de HVC bevorderen de deelnemers van de GR slibverwerking de toetreding tot de GR Slibverwerking en werken daaraan constructief mee. De GR Slibverwerking verwerft daartoe extra aandelen B in het kapitaal van HVC, naar rato van het slibaanbod van de aspirant deelnemer (waterschap). In artikel 24 is de onderlinge verdeelsleutel van de deelnemers op basis van ingebrachte aandelen benoemd. Deze verdeelsleutel wordt gehanteerd voor verdeling van de garantieprovisie en ten behoeve van een beroep op de garantstellingsovereenkomst. De deelnemers in de GR Slibverwerking zorgen ervoor dat de toetreding wordt geëffectueerd en dat de regeling wordt aangepast aan de nieuwe samenstelling van de deelnemers.
Artikel 27, lid 2, geeft aan dat een deelnemer die uit de gemeenschappelijke regeling wenst te treden, dit doet door aan de overige deelnemers een gemotiveerde schriftelijke mededeling te zenden met het besluit tot uittreding. Uittreden is conform artikel 27 lid 4 financieel geregeld door betaling van een afkoopsom.
Belanghebbenden kunnen tegen het besluit tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift, dat moet zijn gericht aan Dijkgraaf en Hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, Postbus 4059, 3006 AB Rotterdam of info@hhsk.nl. Het bezwaar moet zijn voorzien van naam, adres, datum en van een handtekening. Bezwaarmaker moet duidelijk aangeven tegen welk onderdeel van het besluit hij bezwaar maakt en waarom het besluit moet worden herzien. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die van de bekendmaking. De werking van het besluit wordt door het indienen van een bezwaarschrift niet opgeschort.
Als een bezwaarschrift is ingediend, kan aan de president van de rechtbank in het betreffende arrondissement worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen, indien – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dat vereist. Bij het verzoek dient een afschrift van het bezwaarschrift te worden overlegd. Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van dit griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de griffie van de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2022-6966.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.