Waterschapsblad van Waterschap Vechtstromen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vechtstromen | Waterschapsblad 2022, 6529 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vechtstromen | Waterschapsblad 2022, 6529 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Eerste wijziging Delegatiebesluit waterschap Vechtstromen
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 11 mei 2022.
Het algemeen bestuur,
dr. S.M.M. Kuks, watergraaf
drs. R.I. Andringa, secretaris
Toelichting besluit Eerste wijziging Delegatiebesluit waterschap Vechtstromen
Bevoegdheidsverdeling Waterschapswet: uitgangspunt algemeen bestuur
Uitgangspunt van de Waterschapswet bij de bevoegdheidsverdeling is dat het algemeen bestuur bevoegd is, tenzij de bevoegdheid bij wet of reglement 1 aan het dagelijks bestuur of de voorzitter wordt gegeven (het samenstel van de artikelen 56 en 77 Wsw).
Vanuit een oogpunt van doelmatig en doeltreffend bestuur, slagvaardigheid en snelheid en een heldere taakverdeling kunnen bevoegdheden van het algemeen bestuur worden gedelegeerd aan het dagelijks bestuur.
Onder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent (artikel 10:13, Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Delegatie is slechts mogelijk als daar bij wettelijk voorschrift in is voorzien (artikel 10:15 Awb).
Delegatie heeft in eerste instantie betrekking op het nemen van besluiten (een publiekrechtelijke rechtshandeling) in de zin van de Awb en niet op privaatrechtelijke of feitelijke handelingen. Hierbij moet bedacht worden dat formeel aan iedere privaatrechtelijke rechtshandeling een publiekrechtelijk (voorbereidings)besluit voorafgaat. In andere woorden: voordat de (publieke) rechtspersoon waterschap Vechtstromen een overeenkomst kan sluiten, moet daartoe eerst door het bevoegde bestuursorgaan van het openbaar lichaam het waterschap Vechtstromen worden besloten. Gelet op de hoofdregel van artikel 56 en 77 Wsw is dat in principe het algemeen bestuur. Daarnaast kent artikel 10:21 Awb een schakelbepaling voor feitelijke handelingen, waarmee de bepalingen over delegatie van overeenkomstige toepassing worden verklaard.
Bevoegdheidsverdeling Waterschapswet
Artikel 83 Wsw maakt delegatie van bevoegdheden van het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur in algemene zin mogelijk. Alleen als “de aard van de bevoegdheid zich tegen delegatie verzet”, is delegatie niet mogelijk. Daarnaast worden een aantal bevoegdheden op voorhand van delegatie uitgesloten:
Met de inwerkingtreding van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 zijn de medewerkers van het waterschap werknemers naar burgerlijk recht (arbeidsovereenkomst, Burgerlijk Wetboek).
De Sectorale arbeidsvoorwaardenregelingen waterschapspersoneel (SAW) is komen te vervallen. De waterschappen hebben nu een collectieve arbeidsovereenkomst (cao).
Het dagelijks bestuur neemt de besluiten tot indienstneming van werknemers bij het waterschap en alle andere bijhorende rechtspositionele besluiten. De voorzitter van het waterschap voert die besluiten uit door de arbeidsovereenkomsten aan te gaan.
Via het verlenen van mandaat en volmacht zijn deze bevoegdheden nader in de organisatie belegd.
De oorspronkelijk gedelegeerde bevoegdheid in artikel 7 bestaat niet meer en kan dus ook niet meer gedelegeerd worden. Artikel 7 kan daarmee komen te vervallen.
Artikel 7 Waterschapspersoneel Het uitoefenen van de bevoegdheden van het algemeen bestuur op grond van artikel 8.1.8 van de Sectorale arbeidsvoorwaardenregelingen waterschapspersoneel. |
Na de vaststelling van het Delegatiebesluit bij de start van waterschap Vechtstromen in 2014 hebben zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, die maken dat artikel 8 van het Delegatiebesluit vervangen moet worden.
1. Wet hergebruik overheidsinformatie
Op 18 juli 2015 is de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) in werking getreden. Doel van de Who is het beschikbaar stellen van openbare overheidsinformatie, zodat burgers en bedrijven deze informatie kunnen gebruiken voor allerhande creatieve en innovatieve toepassingen, voor commerciële of niet-commerciële doeleinden.
Eenieder kan een verzoek om hergebruik richten tot het waterschap.
2. Algemene verordening gegevensbescherming
Op 25 mei 2018 is de (Europese) Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens.
Daar waar de AVG ruimte laat voor nationale wetgeving, is deze ingevuld met de (nationale) Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). Deze is ook op 25 mei 2018 inwerking getreden.
Betrokken hebben het recht om verzoeken in te dienen bij het waterschap om gebruik te maken van hun privacyrechten.
Per 1 mei 2022 treedt de Wet open overheid (de Woo) in werking. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur.
Op grond van de Woo kan eenieder een verzoek om publieke informatie richten tot het waterschap.
Verzoek gericht aan het algemeen bestuur
De Who, AVG, UAVG en Woo bieden ieder de mogelijkheid om informatie bij het waterschap op te vragen. Deze verzoeken kunnen ook aan het algemeen bestuur worden gericht.
Het benoemen van de Who is nieuw ten opzichte van het Delegatiebesluit, zoals dat is vastgesteld. De in het Delegatiebesluit genoemde Wet bescherming persoonsgegevens wordt vervangen door de AVG en UAVG. De Wet openbaarheid va bestuur wordt vervangen door de Woo
Vanuit een oogpunt van doelmatigheid (denk in het bijzonder aan de wettelijke beslistermijnen) wordt de bevoegdheid om op deze verzoeken te beslissen overgedragen aan het dagelijks bestuur.
Wel moet vastgelegd worden dat het algemeen bestuur meewerkt aan het verstrekken van stukken aan het dagelijks bestuur die formeel onder hem berusten, zodat de overdracht niet leidt tot inperking van de informatieverstrekking.
Op 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties (Wep) in werking getreden. Deze wet wijzigt de Algemene wet bestuursrecht, Waterschapswet en de Bekendmakingswet.
De Wep concentreert al regels over (elektronische) bekendmakingen, kennisgevingen en mededelingen in één wet: de Bekendmakingswet.
Het doen van bekendmakingen, kennisgevingen en mededelingen is uitvoeringsgericht. Vanwege de doelmatigheid is deze uitvoerende bevoegdheid gedelegeerd aan het dagelijks bestuur. Artikel 8 is redactioneel aangepast aan de inwerkingtreding van de Wep.
Artikel 8 Openbaarheid van bestuur
|
Artikel 8 Openbaarheid van bestuur
waarbij het algemeen bestuur meewerkt aan het verstrekken van de stukken als het dagelijks bestuur hierom vraagt. |
In dit artikel wordt de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit geregeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2022-6529.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.