Verkeersbesluit VTH202204-0435

 

Aanpassen gesloten verklaring Spuidijk Nieuw-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard

 

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

De Spuidijk tussen Oud-Beijerland en Nieuw-Beijerland is ter hoogte van 38A/B afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd ontheffinghouders, fietsers en bromfietsers. De weg is afgesloten met een beweegbare fysieke afsluiting. Het waterschap gaat deze afsluiting aanpassen en de fysieke afsluiting verwijderen.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat het verwijderen van de borden C1 met onderbord uitgezonderd (brom)fietsers) en het plaatsen van het bord C12 met onderbord uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer, zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. De vanwege de beweegbare fysieke afsluiting aanwezige, overige bebording wordt ook verwijderd.

 

Motivering

De Spuidijk (gedeelte tussen Ruisscheweg/N217 en Randweg) is door voormalig waterschap De Groote Waard in 2004 afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd ontheffinghouders en (brom)fietsers. De afsluiting is ingesteld vanwege het aanwezige (sluip)verkeer tussen Oud-Beijerland en Nieuw-Beijerland (N217) in relatie tot het grote aantal fietsers. Een beweegbare fysieke afsluiting (BFA) ondersteunt deze afsluiting.

 

De Spuidijk is een weg, die onderdeel is van de fietsverbinding tussen Oud-Beijerland en Nieuw-Beijerland/Spijkenisse. Het is ook een onderdeel van het Knooppuntroutenetwerk en utilitaire fietsnetwerk van de provincie Zuid-Holland. Het is geen landbouwroute hoewel de Spuidijk wel een aantal landbouwpercelen ontsluit.

 

De BFA op de Spuidijk is als gevolg van storingen en verouderde software sinds oktober 2019 buiten werking. Uit metingen begin 2020 (voor het begin van de coronacrisis) is gebleken dat er geen sprake is van een toename aan verkeer nu de BFA buiten werking is.

 

Verder is de omliggende infrastructuur, waaronder de omlegging van de N217 ten oosten van Oud-Beijerland, zodanig aangepast dat het niet meer loont de Stougjesdijk te mijden en dwars door Oud-Beijerland te rijden. En daarmee de Spuidijk nog als sluiproute te gebruiken.

Door het waterschap is een aantal opties onderzocht ter vervanging van de BFA, waarbij de positie van de fietser door een nieuwe maatregel gelijk blijft. Hierbij is gekeken naar de nut en noodzaak en de financiële consequenties bij vervanging van de BFA of het realiseren van een aparte fietsvoorziening.

 

Uit de metingen kwam het volgende naar voren:

  • 1.

    intensiteiten: De etmaalintensiteiten komen niet boven de 160 motorvoertuigen uit. Voor een erftoegangsweg type II is dit laag. In de drukste uren is de piek maximaal 17 motorvoertuigen in de ochtendspits en 22 voertuigen in de avondspits.

  • 2.

    snelheid: De snelheidslimiet op de Spuidijk is 60 km/uur. Een belangrijke snelheids-indicator is de V85 (85% rijdt niet harder dan deze snelheid). Deze ligt met 57 km/uur onder de snelheidslimiet. Ook de maximum snelheid sluit over het algemeen goed aan bij de gereden snelheid. Minder dan 1% rijdt fors harder (meer dan 75 km/uur) dan de snelheidslimiet.

 

De nut en noodzaak van een BFA en een gesloten verklaring is door diverse hiervoor genoemde omstandigheden niet meer aanwezig. Het waterschap heeft er in daarom eerste instantie voor gekozen de BFA en de gesloten verklaring te verwijderen. Dit is verwoord in het verkeersbesluit met kenmerk VTH2021-4290.

 

Naar aanleiding van dit besluit zijn bezwaren ingediend. Ondanks dat deze door het waterschap inhoudelijk als ‘ongegrond’ zijn verklaard, is gemeend toch deels tegemoet te komen aan de aangekaarte punten. Het waterschap stelt alsnog een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer in voor de gehele Spuidijk (tussen de Ruisscheweg/N217 en Randweg), uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer.

Na een jaar wordt de situatie op de Spuidijk geëvalueerd. Op basis van die evaluatie kan worden gekozen de situatie te handhaven of alsnog te kiezen voor een andere optie.

 

Situering en beheer van de wegen

De Spuidijk is een erftoegangsweg type 2 met fietsverbinding en gelegen buiten de bebouwde kom van Nieuw-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.

 

Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel bezwaar bestaat. De weg is met deze maatregelen niet zelf handhavend en verwacht wordt dat de etmaalintensiteit niet of minimaal zal afnemen door het plaatsen van de borden C12, met onderbord 'uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2020.

 

Besluit tot:

  • 1.

    het intrekken van het op 28 september 2021 genomen verkeersbesluit VTH2021-4290 voor het opheffen van de afsluiting van de Spuidijk;

  • 2.

    het verwijderen van de beweegbare fysieke afsluiting met toebehoren;

  • 3.

    het verwijderen van de borden C1 met onderbord uitgezonderd (brom)fietsers;

  • 4.

    het instellen van een verbod voor alle motorvoertuigen uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer door het plaatsen van de borden C12 met onderbord ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’;

  • 5.

    het plaatsen van de borden conform de bij dit besluit behorende tekening 22806A03 van 19 april 2022 uit te voeren.

 

 

Ridderkerk, 5 mei 2022.

 

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

Naar boven