Hoogheemraadschap van Delfland – – bekendmaking partiële wijziging Vaarverordening Delfland

Dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland hebben op 5 april 2022 de volgende besluiten genomen:

 

  • -

    Het besluit tot partiële wijziging van de Vaarverordening Delfland van 19 februari 2015 en hiermee de Strijp en de Reijnerwatering op te nemen op de vaarkaart bijlage 2 behorende bij de Vaarverordening Delfland;

  • -

    Te bepalen dat het onder 1 genoemd besluit in werking treedt daags na bekendmaking in het Waterschapsblad.

De besluiten betreffen de wijziging van bijlage 2 bij de Vaarverordening Delfland. Op bijlage 2 staan de wateren waarop gemotoriseerd gevaren mag worden.

 

Aanleiding is de wens van vaarrecreanten, gemeenten en ook vanuit de Verenigde Vergadering van Delfland om een verbinding mogelijk te maken tussen Den Haag, Midden Delfland en het Westland. Dit heeft in 2017 geleid tot de start van een pilot waarbij de Strijp en de Reijnerwatering is opengesteld voor gemotoriseerd vaarverkeer.

 

De Strijp en Reijnerwatering zijn smalle watergangen en vormen een corridor op de ecologische netwerkkaart. Om de vaarveiligheid te borgen en de ecologie te beschermen, is de pilot gestart onder specifieke voorwaarden voor de duur van 2 jaar. (2017 en 2018). De specifieke voorwaarden welke zijn geconcretiseerd in een verkeersbesluit, zijn onder meer: éénrichtingverkeer, beperkte vaarsnelheid en afsluiting van de vaarweg voor gemotoriseerd varen tussen 15 april en 15 juni.

 

Daarnaast zijn beheersmaatregelen genomen op het gebied van maaibeleid en het plaatsen van een balk om de wateren af te sluiten in de periode genoemd in het Verkeerbesluit. Omdat de proefopenstelling voor 2 jaren onvoldoende basis gaf voor een conclusie over de effecten van het gemotoriseerd varen op de ecologie en oevers van de betreffende watergangen, is de periode van openstelling tot twee keer toe verlengd en zijn de Strijp en de Reijnerwatering ook in de periode 2019-2021 onder dezelfde restricties opengesteld.

 

De resultaten en conclusies van de uiteindelijk ruim 4 jaar monitoring en meting zijn in 2021 beschikbaar gekomen. Aangetoond is dat gemotoriseerd varen op de Strijp en de Reijnerwatering kan worden toegestaan onder dezelfde voorwaarden die golden tijdens de pilotperiode van 2017-2021, zonder dat daar nadelige gevolgen te verwachten zijn voor de ecologie en vaarveiligheid.

 

Bij besluit van dijkgraaf en hoogheemraden van 5 april 2022 is gemotoriseerd varen onder de bovengenoemde voorwaarden (juridisch) mogelijk gemaakt vanaf het vaarseizoen 2022.

 

In het nader bekend te maken Verkeersbesluit De Strijp en de Reijnerwatering 2039293 zijn nadere voorwaarden opgenomen. Deze houden in; éénrichtingverkeer, beperkte vaarsnelheid en afsluiting van de vaarweg voor gemotoriseerd varen tussen 15 april en 15 juni. Verder worden beperkingstekens geplaatst om vaarrecreanten te attenderen op een beperkte waterdiepte en beperkte doorvaarthoogte.

 

Verdere informatie over varen kunt u vinden op de website: https://www.delfland.nl/

 

Voor vragen naar aanleiding van deze bekendmaking kunt u op werkdagen van 9.00-16.00 uur contact opnemen met het klantcontactcentrum (KCC), te bereiken op telefoonnummer (015) 260 81 08 of via loket@hhdelfland.nl

Bijlage 2: Kaart met wateren waarover gemotoriseerd gevaren mag worden

Op deze kaart zijn de wateren groen gekleurd waarover zonder ontheffing gemotoriseerd gevaren mag worden. In de Vaarverordening Delfland zijn regels gesteld voor het gebruik van deze wateren als vaarwater. Denk hierbij aan vaarsnelheden, mogelijkheden om aan te leggen, etc.

 

Naar boven