Eerste wijziging Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020

De secretaris-directeur van Waterschap Brabantse Delta;

Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht en het besluit Primaire mandaat- en volmachtregeling waterschap Brabantse Delta, waarin de mogelijkheid is opgenomen om ondermandaat te

verlenen;

Besluit vast te stellen:

Eerste wijziging Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020

 

 

Artikel I

 

Het besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020 met het bijbehorende bevoegdhedenregister wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

Artikel 1, onderdeel i komt te luiden:

 

i. functionaris: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017 of degene die wordt ingehuurd of ingeleend voor het uitvoeren van werkzaamheden of het tijdelijk invullen van een functie of rol bij het waterschap.

 

B

 

Na artikel 2, onder vernummering van artikel 3 tot en met 10 tot 4 tot en met 11, wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 3 Plaatsvervanging

Daar waar aan functionarissen beneden het niveau van secretaris-directeur bevoegdheden op basis van mandaat of volmacht zijn toegekend, gelden daarvoor in het geval van afwezigheid of verhindering de volgende vervangingsregels, dit voor de duur van de afwezigheid of verhindering:

  • a.

    een programmadirecteur wordt vervangen door een andere programmadirecteur;

  • b.

    b een manager wordt vervangen door een andere manager;

  • c.

    een teammanager wordt vervangen door een teammanager van hetzelfde proces, bij afwezigheid van een teammanager van hetzelfde proces wordt de teammanager vervangen door de manager van het betreffende proces;

  • d.

    een opdrachtgever wordt vervangen door de manager Programmeren & Monitoren. Is de manager Programmeren & Monitoren aangewezen als opdrachtgever, dan wordt deze vervangen door de manager Bouwen.

  • e.

    een projectmanager wordt vervangen door een andere projectmanager binnen hetzelfde proces; onder projectmanager wordt in dit verband verstaan degene die in verband met een specifiek investerings-of exploitatieproject als zodanig is aangewezen of iemand in de functie projectmanager.

  • f.

    plaatsvervanging kan eveneens plaatsvinden door de hiërarchisch hogere.

  • g.

    plaatsvervanging vindt ook plaats ten aanzien van de bevoegdheden op het gebied van exploitatie- en investeringsuitgaven.

 

C

 

Na artikel 5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 5 a Bevoegdheden aan externen

Als bevoegdheden worden toegekend aan een functionaris die ingehuurd of ingeleend is voor het uitvoeren van werkzaamheden of het tijdelijk invullen van een functie of rol bij het waterschap, dienen deze bevoegdheden vastgelegd te worden in een overeenkomst met de functionaris. Ontbreekt deze overeenkomst, dan heeft deze functionaris geen bevoegdheden.

 

D

 

Het bevoegdhedenregister wordt gewijzigd als volgt:

 

1. Onderdeel 1.1. komt te luiden:

 

1.1. Exploitatie-uitgaven

Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen in de exploitatiesfeer.

De bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen omvat de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen binnen aanbestedingsprocedures en het goedkeuren van de bestelaanvraag/inkooporder’.

Budgethouders kunnen met toestemming van de naast hogere manager en in overleg met betreffende andere budgethouder(s) een (dreigende) overschrijding van het ene budget compenseren met een onderschrijding op een ander budget binnen hetzelfde proces, mits met het budget waaraan de compensatie wordt onttrokken het gebudgetteerde product is of kan worden gerealiseerd met de resterende financiële middelen.

De desbetreffende manager en teammanager I voor de toegewezen beheerproducten ingevolge de integrale BBP-productenlijst.

De teammanager II voor de toegewezen specifieke begrotingsposten

 

2. Na onderdeel 1.1. wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

 

1.1.1 Calamiteit

Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen in de exploitatiesfeer in het kader van een calamiteit in de betekenis zoals opgenomen in het handboek calamiteiten, zonder dat hier een toereikend budget beschikbaar hoeft te zijn. Deze bevoegdheid omvat niet de kosten die voortvloeien uit bestuursrechtelijk handhaven.

De ambtenaar die voor betreffende calamiteit is benoemd in de rol van WRT-voorzitter, zoals blijkt uit het verslag dat is vastgelegd in het Landelijk Crisis Management Systeem, tot een bedrag van € 50.000,- exclusief BTW per opdracht.

De ambtenaar die voor betreffende calamiteit is benoemd in de rol van WOT-voorzitter, zoals blijkt uit het verslag dat is vastgelegd in het Landelijk Crisis Management Systeem, tot een bedrag van € 500.000,- exclusief BTW per opdracht.

 

3. In onderdeel 1.2., in de kolom Omschrijving bevoegdheid, wordt na ‘per opdracht’ het volgende ingevoegd: De bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen omvat de bevoegdheid tot het nemen van de gunningsbeslissing, het besluiten tot de gunning en het goedkeuren van de bestelaanvraag/inkooporder’.

 

4. In onderdeel 1.2., in de kolom Wie is bevoegd, wordt ‘De functionaris die als projectmanager is aangesteld voor een bepaald investeringsproject. Deze aanstelling gebeurt door de opdrachtgever van het investeringsproject’ vervangen door: ‘De functionaris die als projectmanager is aangesteld voor een bepaald investeringsproject. Deze aanstelling gebeurt door de Manager Bouwen’.

 

5. Onder vernummering van 1.3. tot en met 1.8 tot 1.4. tot en met 1.9, wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

 

1.3. vertegenwoordiging van opdrachtgever als gemachtigde inzake verstrekte opdrachten

Het namens de opdrachtgever begeleiden van en toezien op de uitvoering van de opdracht en op de naleving van de overeenkomst die ten behoeve van het betreffende investeringsproject is gegund.

Hiertoe behoort onder meer het onderhandelen over en vaststellen van meer- of minderwerk, voor zover dit past binnen het projectbudget

De in de opdracht benoemde contactpersoon opdrachtgever in de zin van de AWVODI, AWIV en AWBIT, directievoerder in de zin van de UAV, de gemachtigde van de opdrachtgever in de zin van de UAV.

 

6. Onderdeel 1.4. komt te luiden:

 

  • 4.

    Aanbesteding

Het doen van aanbestedingen

Manager of teammanager wiens proces de aanbesteding aangaat.

De aangewezen projectmanager als de aanbesteding betrekking heeft op een investeringsproject

 

7. Onderdeel 1.5 komt te luiden:

 

  • 5.

    Voorbereidingskrediet

het besluiten tot het verlenen van een voorbereidingskrediet van maximaal € 250.000,- per investeringsproject

De functionaris, die als opdrachtgever is aangesteld door de secretaris-directeur voor een bepaald investeringsproject

 

8. Onder vernummering van de onderdelen 1.6 tot en met 1.9 tot 1.7. tot en met 1.10., wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

 

Onderdeel 1.6. komt te luiden:

 

  • 6.

    Goedkeuren facturen

Het goedkeuren van de prestatie op facturen

De aanvrager van de verplichting (inkooporder) waarop de factuur betrekking heeft.

De budgethouder of opdrachtgever van de verplichting (inkooporder) waarop de factuur betrekking heeft, indien het totaal bedrag van de inkooporder wordt overschreden.

 

9. Onderdeel 2.2. komt te luiden:

 

2.2. Aankoop, verkoop en ruiling onroerende zaken

  • het besluiten tot anticiperende- of strategische aankoop of vervreemding van gronden, indien deze aankoop of vervreemding binnen de voorwaarden van de grondportefeuille past, zij dat voor een strategische aankoop of vervreemding een limiet geldt van € 1.000.000,- per aankoop of vervreemding;

  • het besluiten tot gerichte aankoop of vervreemding van gronden

  • - het besluiten tot aankoop of vervreemding van onroerende zaken, voor zover niet vallend onder de hiervoor opgenomen eerste twee onderdelen, tot een bedrag van maximaal € 300.000,- per onroerende zaak;

Manager Juridische Zaken, Financiën, Inkoop & Vastgoed

10. Afdeling V komt te luiden:

 

AFDELING V Aanvragen vergunningen werken en installaties van het waterschap

 

Onderwerp Omschrijving bevoegdheid Wie is bevoegd

5.1. Vergunningen eigen werken en installaties

Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen, het doen van meldingen of het indienen van een verzoek tot wijziging of vrijstelling van een bestemmingsplan, ten behoeve van eigen werken, installaties en eigendommen

Manager en teammanagers Bedienen

Opdrachtgever en projectmanager van het desbetreffende investeringsproject.

Manager Facilitair & ICT en teammanager Facilitair, voor zover het facilitaire eigendommen betreft.

 

11. In onderdeel 8.4. Niet behandelen aanvraag, opschorten, verdagen beslistermijn aanvraag, wordt in de kolom Wie is bevoegd, na juridisch medewerker toegevoegd: (senior)vergunningverlener, emissiebeheerder.

 

12. Na onderdeel 8.4. wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

 

8.5. Het nemen van een besluit op een Wob-verzoek

Het besluiten op verzoeken om informatie op basis van de Wet openbaarheid van bestuur

Teammanager team Juridische Zaken, Inkoop en Vastgoed.

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 11 maart 2022.

 

Artikel III

 

Dit besluit wordt aangehaald als: Eerste wijziging Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020.

 

Breda, 9 maart 2022

De secretaris-directeur,

dr. A.F.M. Meuleman

Naar boven