Wijziging Mandaatregeling Alliantie Markermeerdijken 2016

Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

 

gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 25 januari 2022, nr. 21.1067860;

 

gelet op Afdeling 10.1.1. Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

Artikel I

De Mandaatregeling Alliantie Markermeerdijken 2016 (besluit 16.12901, bijlage 16.11797), laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 november 2016 (besluit 16.482672, bijlage 16.551986), wordt gewijzigd als volgt.

 

A

Het mandaat benoemd onder nummer 5 (Vergoeding van schade aan persoonlijke eigendommen) in de tabel wordt in de kolom 'voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' gewijzigd als volgt:

De woorden 'mandaatnummer 8' worden vervangen door 'mandaatnummer 10'.

 

B

Het mandaat benoemd onder nummer 6 (Klachtbehandeling) in de tabel wordt in de kolom 'voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' gewijzigd als volgt:

De beperkingen/voorwaarden genoemd onder 2 en 3 vervallen en onderdeel 4 wordt vernummerd tot 2.

 

C

De tekst in de kolom 'voorwaarden /beperkingen/bijzonderheden' van mandaat 7a (Grondtransacties) komt te luiden:

Het mandaat is slechts van toepassing op gronden die vallen binnen het ruimtebeslag van de dijkversterking, zoals dat in het projectplan is begrensd.

Het mandaat is beperkt tot transacties van onbebouwde grond passend binnen het eigendommenbeleid van het hoogheemraadschap, waarbij de aankoopprijs, verkoopprijs of bij een ruiling de toegift niet meer bedraagt dan € 150.000,- in totaal.

 

D

Het mandaat benoemd onder nummer 7d (Gedoogplichten) wordt gewijzigd als volgt:

De woorden 'artikel 5.21 en 5.24 Waterwet' worden vervangen door 'artikel 10.17 Omgevingswet'.

 

E

Het mandaat benoemd onder nummer 8 (Verzoeken Wet openbaarheid van bestuur) komt te luiden als volgt:

Openbaarheid: het nemen van beslissingen in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur of, na inwerkingtreding daarvan, de Wet Open Overheid.

 

F

Het mandaat benoemd onder nummer 10 (Secundaire arbeidsvoorwaarden) in de tabel wordt in de kolom 'voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' gewijzigd als volgt:

De woorden 'mandaatnummer 29' worden vervangen door 'mandaatnummer 33'.

 

G

Het mandaat benoemd onder nummer 17a (Nadeelcompensatie) komt te luiden als volgt:

Nadeelcompensatie: beslissen op een verzoek om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, Awb .

 

H

Het mandaat benoemd onder nummer 17b (Planschade) komt te vervallen.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op met ingang van de dag van inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Aldus besloten in de vergadering van 25 januari 2022

van het college van dijkgraaf en hoogheemraden,

de secretaris,

M.J. Kuipers

de voorzitter,

drs. L.H.M. Kohsiek

Toelichting op besluit Wijziging Mandaatregeling Alliantie Markermeerdijken (21.0295254)

Algemeen

Aanleiding voor de aanpassing van de Mandaatregeling Alliantie Markermeerdijken is de inwerkingtreding van de Omgevingswet naar verwachting op 1 juli 2022. Deze nieuwe wet brengt wijzigingen in (de grondslag van) verschillende bevoegdheden van het dagelijks bestuur van het waterschap. Daarnaast is de wijziging in verband met de Omgevingswet aangegrepen om de mandaatregeling te actualiseren en te verbeteren.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

De actuele tekst van de Mandaatregeling Alliantie Markermeerdijken (voorafgaand aan deze wijziging) is te vinden via deze link:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-931.html

 

Artikel I

 

A

Deze wijziging vindt plaats in verband met hernummering in de Mandaatregeling HHNK 2012.

 

B

Bij mandaat nummer 6 'Klachtenbehandeling' komen de beperkingen/voorwaarden genoemd onder 2 en 3 vervallen en onderdeel 4 wordt vernummerd tot 2.

 

De hierin genoemde SAW (Sectorale arbeidsvoorwaarden waterschappen) is vervallen en vervangen door een CAO voor de waterschappen. Dit in verband met het vervallen van de aparte ambtelijke status. De CAO kent geen vergelijkbare sancties waarnaar verwezen kan worden. HHNK moet nog een sanctiebeleid opstellen op basis van de mogelijkheden die het Burgerlijk wetboek biedt.

 

Bovendien is het bij formele klachtbehandeling alleen maar zo dat de klacht gegrond of ongegrond wordt verklaard. Daarnaast kan de uitkomst van het traject van klachtbehandeling zijn dat er leerpunten en actiepunten uit komen voor de organisatie. In principe staat het eventueel opleggen van sancties aan een medewerker los van het besluit op de klacht.

 

C

Het bedrag genoemd bij het mandaat met betrekking tot grondtransacties (nr. 7a) was € 125.000. In wijziging van de mandaatregeling HHNK 2012 is dit bedrag verhoogd naar € 150.000. Met deze wijziging worden beide mandaatbesluiten met elkaar in overeenstemming gebracht.

 

D

Bij het mandaat benoemd onder nummer 7d (Gedoogplichten) worden de woorden

'artikel 5.21 en 5.24 Waterwet' worden vervangen door 'artikel 10.17 Omgevingswet'. Dit omdat de Waterwet als grondslag komt te vervallen en gedoogplichten onder de Omgevingswet worden geregeld.

 

E

Het mandaat benoemd onder nummer 8 (Verzoeken Wet openbaarheid van bestuur) wordt tekstueel gewijzigd om te anticiperen op de Wet Open Overheid die in de toekomst de Wet openbaarheid van bestuur zal vervangen.

 

F

Deze wijziging vindt plaats in verband met hernummering in de Mandaatregeling HHNK 2012.

 

G

Het mandaat benoemd onder nummer 17a (Nadeelcompensatie) wordt anders beschreven omdat de grondslag voor besluiten over nadeelcompensatie na de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Algemene wet bestuursrecht komt te liggen.

 

H

Het mandaat benoemd onder nummer 17b (Planschade) komt te vervallen. In de Omgevingswet bestaat de term planschade niet meer. Dit valt onder nadeelcompensatie.

 

Artikel II

Het besluit treedt in werking met ingang van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Naar boven