Waterschapsblad van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier | Waterschapsblad 2022, 10752 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier | Waterschapsblad 2022, 10752 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Klimaat Actief Noorderkwartier
Het college van hoofdingelanden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;
overwegende dat het gewenst is gemeenten te stimuleren tot het nemen van maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie die bijdragen aan de taakuitoefening van het hoogheemraadschap binnen zijn beheersgebied;
gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 31 mei 2022, nr. 22.0317755;
gelet op artikel 78, eerste lid, van de Waterschapswet en artikel 4:23, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
gehoord de commissie Water & Wegen
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Subsidieverordening Klimaat Actief Noorderkwartier (Subsidieverordening KAN)
Artikel 2 (Algemene wet bestuursrecht)
Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Artikel 4 (uitvoering verordening)
Het dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van deze verordening.
Artikel 7 (subsidiabele maatregelen)
Artikel 9 (aan te geven en te overleggen gegevens)
Bij de indiening van een aanvraag worden tenminste de volgende gegevens aangegeven of overgelegd:
Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verlening van subsidie plaats in volgorde van een aangebrachte rangschikking, totdat het voor de subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden in dat geval gerangschikt op een prioriteitenlijst.
Artikel 13 (weigeringsgronden)
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een subsidie geweigerd indien:
Artikel 16 (beslistermijn subsidievaststelling)
Het dagelijks bestuur stelt de subsidie binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag vast.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 21 september 2022 van het college van hoofdingelanden,
de secretaris,
M.J. Kuipers
de voorzitter,
drs. L.H.M. Kohsiek
(Samenwerkende gemeenten binnen het beheergebied van het hoogheemraadschap in het kader van het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie)
Toelichting Subsidieverordening KAN
Het klimaat verandert en dat merken we ook in ons beheergebied. Het wordt warmer en de zeespiegel blijft stijgen. We hebben vaker te maken met langere periodes van droogte en de kans op wateroverlast door piek- en clusterbuien neemt toe.
In het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie (2017) pleiten gemeenten, waterschappen, provincies en Rijk voor een snelle en intensieve aanpak om Nederland klimaatbestendig en waterrobuust in te herrichten. Door de fysieke leefomgeving anders in te richten zijn we in staat om de gevolgen van extreme weersomstandigheden zoals overstromingen, droogte alsmede andere uitdagingen die de klimaatverandering met zich meebrengt beter op te vangen.
Als waterbeheerder past hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) zich continu aan de klimaatverandering aan. We pakken knelpunten in het watersysteem aan, verbeteren de waterkwaliteit, versterken dijken en houden rekening met de toenemende (wisselende) stroom van regen- en afvalwater. De opgaven waar we nu voor staan kunnen we echter niet uitsluitend in het watersysteem oplossen. Door ook de fysieke leefomgeving anders in te richten zijn we in staat om de gevolgen van extreme weersomstandigheden op te vangen.
In het proces van de ruimtelijke ordening, en daarmee ook de adaptatie van de ruimte op het veranderd klimaat, hebben gemeenten en provincie een trekkende rol. In de visie op ruimtelijke adaptatie ‘Samen naar een klimaatbestendige toekomst’ hebben we onze ambities vastgelegd en kaders geschetst in ruimtelijke adaptatie. Het vormt ons uitgangspunt voor de samenwerking tussen HHNK en gemeenten en de totstandkoming van regionale Uitvoeringsagenda’s. In deze Uitvoeringsagenda’s zijn de eerste maatregelen benoemd die we de komende jaren gezamenlijk treffen om de leefomgeving klimaatbestendiger te maken.
De afgelopen twee jaar hebben alle gemeenten binnen ons beheergebied Uitvoeringsagenda’s opgesteld. Nu de plannen door alle gemeenteraden en het algemeen bestuur van HHNK zijn vastgesteld, is het tijd om actief de handen uit de mouwen te steken. Doormiddel van deze verordening willen we gezamenlijke uitvoering versnellen en financieel bijdragen aan fysieke uitvoeringsmaatregelen die de uitvoering van onze kerntaken versterken.
De doelen van deze subsidieverordening zijn:
Op de verlening van subsidies is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Titel 4.2 van deze wet gaat specifiek over het verstrekken van subsidie.
Het uitgangspunt is dat in een wettelijk voorschrift wordt vastgelegd voor welke activiteiten subsidies worden verleend (artikel 4:23, eerste lid, Awb). Vandaar dat de mogelijkheid om maatregelen die de effecten van klimaatverandering beperken te subsidiëren is vastgelegd. Naast de bepalingen uit deze verordening, gelden voor de subsidieaanvragers ook de subsidiebepalingen (en andere bepalingen) uit de Awb.
Het concept van de subsidieverordening is vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 31 mei 2022. Vervolgens heeft het concept ter inzage gelegen in de periode van 2 juni 2022 en met 13 juli 2022. Zienswijzen konden worden ingediend tot en met 13 juli 2022. Er zijn geen zienswijzen ingediend die hebben geleid tot aanpassingen.
Vervolgens heeft het algemeen bestuur de verordening op 21 september 2022 vastgesteld.
Voor zover nodig is hierna per artikel een toelichting opgenomen.
Binnen Hollands Noorderkwartier werkt het hoogheemraadschap op bestuurlijk en ambtelijk niveau samen in vijf deelregio's en Amsterdam-Noord aan het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. De vijf deelregio's Noordkop, West-Friesland, Alkmaar, Noord-Kennemerland-Zuid, Zaanstreek-Waterland vormen samen de werkregio Noorderkwartier. In de werkregio maken betrokken overheden de kwetsbaarheden voor weersextremen via een stresstest inzichtelijk, stellen ze de eigen ambities en het beleid vast en omschrijven uiteindelijk in een uitvoeringsagenda welke maatregelen zij wensen te nemen. Het hoogheemraadschap is samenwerkingspartner bij de uitvoering van de enkele maatregelen en werkt met gemeenten samen in de uitvoering van maatregelen om de fysieke leefomgeving klimaatbestendiger te maken. Om onze financiële bijdrage aan de gemeentelijke samenwerking op een rechtmatige wijze te kunnen verlenen is de regeling opgezet.
Artikel 7 (subsidiabele maatregelen)
Deze subsidieverordening is gericht op het stimuleren van fysieke uitvoeringsmaatregelen die (vrijwillig) worden uitgevoerd en waartoe de aanvrager geen wettelijke verplichting heeft. Subsidie wordt alleen verstrekt wanneer de maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd bijdragen aan tenminste een van de in artikel 3 genoemde doelen die een relatie hebben met de kerntaken van het hoogheemraadschap. Deze kerntaken zijn vastgelegd en geregeld in de Waterschapswet, de Waterwet en het Reglement van bestuur voor het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2008. Waterschappen zijn openbare lichamen welke de waterstaatkundige verzorging van een bepaald gebied ten doel hebben. Op grond van artikel 2 Waterschapwet betreffen de taken die tot dat doel aan waterschappen zijn of worden opgedragen de zorg voor het watersysteem en de zorg voor het zuiveren van afvalwater. In het verlengde hiervan moet een aanvraag betrekking hebben op tenminste één van de volgende thema’s:
Gemeenten kunnen geen subsidie krijgen voor maatregelen die uitsluitend effect hebben op hittestress. Subsidie voor dergelijke maatregelen kan alleen als die maatregelen ook aantoonbaar bijdragen aan het tegengaan van wateroverlast, droogte of de gevolgen van overstromingen. De reden daarvoor is dat maatregelen puur om hittestress te beperken niet aansluiten op de kerntaken van HHNK.
Subsidie wordt alleen voor verstrekt voor de uitvoeringskosten die noodzakelijk en rechtstreeks aan de fysieke uitvoeringsmaatregelen zijn toe te rekenen. Het gaat om de kosten die gemaakt worden om het project fysiek uit te voeren c.q. te realiseren op de projectlocatie. Andere kosten worden niet gesubsidieerd. In lid 3 zijn kosten benoemd die niet voor subsidie in aanmerking komen. Deze opsomming is niet uitputtend bedoeld, maar om duidelijk te maken wat in ieder geval niet onder uitvoeringskosten kan worden begrepen. Niet subsidiabel zijn kosten voor voorbereiding (zoals kosten voor onderzoek, engineering, ontwerp etc.), administratie, projectmanagement en toezicht op de uitvoering van de fysieke aanlegwerkzaamheden.
De kosten voor de aanleg van riolering of een gescheiden afvoersysteem voor hemelwater en afvalwater zijn uitgesloten voor subsidie. Gemeenten hebben de mogelijkheid om de gewenste aanpassingen aan riolering uit eigen middelen te betalen, op grond van rioolheffing. Voorts zijn kosten die die zijn te beschouwen als kosten voor regulier of achterstallig onderhoud uitgesloten.
Een aanvrager mag per subsidietijdvak een totaalbedrag van maximaal €100.000,- subsidie aanvragen. Dit plafond is gesteld om te voorkomen dat één aanvrager, met meerdere aanvragen, het beschikbare budget grotendeels of volledig uit kan uitputten en er onvoldoende ruimte is voor andere aanvragers.
Artikel 9 (aan te geven en te overleggen gegevens)
Bij het indienen van de aanvraag moeten diverse gegevens en bescheiden worden overgelegd. Een deel hiervan is benodigd om de aanvraag te kunnen beoordelen en te kunnen rangschikken ten opzichte van andere aanvragen.
Subsidies op grond van de Subsidieverordening KAN worden verstrekt aan de hand van een tenderprocedure. Binnen de door het dagelijks bestuur aangegeven periode kunnen subsidieaanvragen worden ingediend. Aanvragen worden tegelijkertijd beoordeelden kunnen op bepaalde criteria punten scoren. Uit de beoordeling van de aanvragen volgt een rangschikking waarbij de kwalitatief beste aanvragen het hoogst eindigen en met voorrang in aanmerking komen voor subsidie. De subsidies worden op volgorde van de rangschikking verleend, totdat het subsidieplafond is bereikt. De zinsnede “Indien het subsidieplafond wordt bereikt,...” is toegevoegd om te voorkomen dat er ook een onderlinge afweging van de aanvragen moet plaatsvinden als op de sluitingsdatum blijkt dat het subsidieplafond niet is bereikt; dan kunnen immers alle aanvragen gehonoreerd worden en is onderlinge vergelijking niet nodig.
In lid 2 is bepaald dat een ambtelijke commissie het dagelijks bestuur adviseert over de rangschikking op de prioriteitenlijst. Deze commissie bestaat uit tenminste drie medewerkers van hoogheemraadschap die geen betrokkenheid hebben of hebben gehad bij de fysieke uitvoeringsmaatregelen waarvoor subsidie is aangevraagd.
Lid 3a. Projecten komen voort uit het proces van ruimtelijke adaptatie dat gemeenten hebben gevoerd. In het licht hiervan is ook in beeld gebracht waar een klimaatadaptatie aanpak urgent is (klimaatstresstest en risicodialoog) en welke maatregelen doeltreffend kunnen worden genomen (uitvoeringsagenda).
Lid 3b. In het Waterplan HHNK 2022-2027 omschrijft het hoogheemraadschap welke opgaven op korte termijn worden voorzien. Wanneer de maatregelen bijdragen aan de opgaven van het hoogheemraadschap ontstaat legitimiteit tot bijdragen.
Lid 3c. Projecten kunnen als voorbeeld dienen en andere gemeenten inspireren, of aanzetten om een vergelijkbare projecten vorm te geven.
Lid 3d. Wanneer procentueel de eigen bijdrage hoger is worden er meer punten toegekend.
Lid 3e. Wanneer er veel aanvragen per regio zijn, dan worden hier minder punten toegekend. Dit om de spreiding van het besteding van de subsidie over de gemeenten in Noorderkwartier te stimuleren.
Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald. In lid 5 worden wegingsfactoren van 1 t/m 5 toegekend aan de criteria. Dit houdt de onderstaande maximale puntenaantallen in:
In totaal zijn er dus 150 punten te behalen.
HHNK zorgt voor een basisbescherming van het watersysteem volgens de normen die zijn verankerd in de Waterwet/Omgevingswet en de provinciale Omgevingsverordening. Vergroting van de veerkracht van het watersysteem is een gezamenlijke opgave van waterschappen en andere overheden. Door de veerkracht van het watersysteem, aanvullend op de basisbescherming, te vergroten kunnen we bij extreme weersomstandigheden meer water opslaan, water sneller aan- en afvoeren en economisch belangrijke plaatsen in ons gebied beter beschermen. Hierbij heeft het hoogheemraadschap de rol van samenwerkingspartner, dan wel adviseur en kennisleverancier. HHNK is niet primair verantwoordelijk, maar werkt samen, of helpt anderen het gebied klimaatbestendig in te richten.
Ter invulling van deze gezamenlijke opgave draagt HHNK 30% van de uitvoeringskosten bij. Op grond van het Bestuursakkoord klimaatadaptatie en regelingen die hieruit voortgekomen zijn, kan een gemeente naast een eigen bijdrage, ook bijdragen bij de provincie en het Rijk aanvragen om verdere dekking van het project te verzorgen.
Artikel 13 (weigeringsgronden)
Volgens artikel 13 sub b wordt subsidie geweigerd als met de uitvoering van de fysieke uitvoeringsmaatregelen is gestart voordat de subsidie is aangevraagd.
Nadat de aanvraag is ingediend, mag met de uitvoering worden gestart. De aanvrager loopt dan wel het risico dat de subsidie niet (geheel) wordt verleend.
Op grond van sub e wordt subsidie geweigerd als de aanvraag ziet op subsidieverlening voor het ontwikkelen van nieuwbouw. De kosten voor klimaatadaptieve maatregelen bij nieuwbouw van bijvoorbeeld woonwijken of bedrijventerreinen kunnen gemeenten doorberekenen aan de belanghebbende partijen zoals ontwikkelaars of kopers. Daarom wordt op grond van de deze verordening hiervoor ook geen subsidie verstrekt.
Op grond van sub i wordt geen subsidie verstrekt als de aanvraag betrekking heeft op regulier of achterstallig onderhoud.
Op grond van sub j wordt subsidie geweigerd indien de fysieke uitvoeringsmaatregelen niet gerealiseerd kunnen worden voor 1 januari 2027. Deze datum is van belang omdat dan de programmaperiode van het Programma Ruimtelijke adaptatie van HHNK eindigt.
Artikel 14 (verplichtingen subsidieontvanger)
De subsidieontvanger is verplicht de gesubsidieerde maatregel volledig uit te voeren voor de in de subsidieverleningsbeschikking te vermelden datum. HHNK houdt hier zicht aan de hand van de jaarlijkse voorgangsrapportages. Voor projecten die binnen een jaar gerealiseerd kunnen worden is het niet nodig om voorgangsrapportages te vragen. De subsidieontvanger is verplicht om het logo het hoogheemraadschap te gebruiken in alle communicatie-uitingen over het gesubsidieerde project zodat de betrokkenheid en samenwerking bij klimaatadaptatie ook zichtbaar is voor het publiek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2022-10752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.