Verkeersbesluit VTH202208-0566

 

wijziging inrichting Schaapsweg in Den Bommel, gemeente Goeree Overflakkee

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

De Schaapsweg, tussen de Groeneweg en de Hogeweg/Zandweg in Den Bommel, is in 2022 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht. De snelheid wordt verlaagd naar 60 km/uur, voorrangsregelingen opgeheven, bromfietsers naar de rijbaan en het fiets-/bromfietspad wordt omgevormd tot fietspad.

Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van het bord G11 en het verwijderen van de borden B01, B02, B06 en G12a zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

In het op 9 februari 2022 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheer-programma 2022-2027 is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te bevorderen. Een van de belangrijkste verkeersveiligheidsmaatregelen, die het waterschap zelf kan nemen, is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de "basiskenmerken wegontwerp" van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen, die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen ervoor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. Daarnaast zijn de elementen nauw verbonden met de categorisering van wegen.

 

Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.

 

Op de Schaapsweg in Den Bommel in de gemeente Goeree-Overflakkee wordt in 2022 groot onderhoud uitgevoerd. Deze weg wordt tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht.

 

Het betreffende wegvak wordt opgenomen in de 60 km/uur-zone. Deze zone start oostelijk van het kruispunt Groeneweg-Schaapsweg. De 60-zone poorten worden verwijderd in de Oudelandseweg en in de Schaapsweg ten zuiden van de Hogeweg en ten noorden van de Groeneweg. De maximumsnelheid wordt op de Schaapsweg zodoende verlaagd van 80 naar 60 km/uur.

 

Gelijktijdig met het onderhoud wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht door opheffing van de voorrangsregeling (RVV-borden B01 en B06) op de kruispunten van de Schaapsweg-Oudelandseweg en Schaapsweg-Hogeweg-Zandweg. Een voorrangsweg past niet binnen een 60-zone en wordt opgeheven. Daar waar de voorrangsregeling wordt verwijderd is in het vervolg sprake van gelijkwaardige kruispunten. Het besluit voorrangsweg wordt dan ook ingetrokken en de borden B01, B02 en B06 worden verwijderd.

 

Binnen een 60-zone kan de bromfietser veiliger op de rijbaan rijden dan op een fiets-/bromfietspad. Het huidige fiets-/bromfietspad (RVV-bord G12a) wordt tussen de Groeneweg en de bebouwde kom van Den Bommel omgevormd tot een fietspad (RVV-bord G11). De verkeersveiligheid van de fietsers wordt hiermee ook verbeterd doordat geen grote snelheidsverschillen op het fietspad zullen zijn tussen fietsers en bromfietsers.

 

Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Situering en beheer van de wegen

De Schaapsweg is een gebiedsontsluitingsweg en gelegen buiten de bebouwde kom van Den Bommel in de gemeente Goeree-Overflakkee, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta. Door aanpassing van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur en overige maatregelen zal de Schaapsweg voortaan worden gecategoriseerd als een erftoegangsweg.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2021.

 

Besluit tot:

1. het intrekken van de bestaande voorrangsweg tussen Groeneweg en de Hogeweg in de gemeente Goeree-Overflakkee door verwijdering van de RVV borden B01 en B02;

2. het intrekken van de bestaande voorrangsregeling op de kruispunten Schaapsweg–Oudelandseweg en Schaapsweg–Hogeweg-Zandweg door verwijdering van de RVV-borden B06;

3. instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op de Schaapsweg tussen de Groeneweg en de Hogeweg, waarbij de Schaapsweg wordt opgenomen in de omliggende 60 km/uur-zone;

4. het instellen van een fietspad langs de Schaapsweg tussen Groeneweg en komgrens van Den Bommel in de gemeente Goeree-Overflakkee;

5. het verwijderen en plaatsen van borden conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 22800A07 van 19 augustus 2022.

 

 

Ridderkerk, 14 september 2022.

 

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

Naar boven