Verkeersbesluit VTH2021-3260

 

Instellen parkeerverbodzone Waalweg (tussen nummer 7 en 55) in Ridderkerk

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

Met de aanleg van het recreatiegebied Waalbos is een geheel nieuwe verkeerssituatie ontstaan rondom de Waalweg. De Waalweg is niet langer een doorgaande weg, maar is geknipt in twee delen. Er zijn parkeerplaatsen aangelegd langs de Waalweg en Langeweg, waar geparkeerd kan worden. Echter in toenemende mate wordt er direct langs de Waalweg, gedeelte tussen nummer 7 en 55, geparkeerd. Door dit parkeergedrag wordt de doorstroming voor hulpdiensten ernstig belemmerd en komt de verkeersveiligheid in het gedrang.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat het plaatsen van de borden E01-ZB (‘begin parkeerverbodzone’) en E01-ZE (‘einde parkeerverbodzone’), zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

Met de aanleg van het recreatiegebied Waalbos is een geheel nieuwe verkeerssituatie ontstaan rondom de Waalweg. De Waalweg is niet langer een doorgaande weg, maar is geknipt in twee delen. Er zijn parkeerplaatsen aangelegd langs het westelijk deel van de Waalweg en Langeweg (beiden gelegen in het recreatiegebied), waar geparkeerd kan worden.

 

Het oostelijk gedeelte van de Waalweg is een smalle weg met aan de ene zijde inritten, een smalle berm en een watergang en aan de andere zijde een smalle en aflopende grasberm. Waarbij het in de huidige situatie is toegestaan om langs de weg te parkeren.

 

Ondanks de aanwezigheid van parkeerplaatsen langs het westelijk deel van de Waalweg en Langeweg wordt er in toenemende mate direct langs het oostelijk gedeelte van de Waalweg (tussen nummer 7 en 55) geparkeerd.

 

Doordat er buiten de beschikbare vakken en parkeerplaatsen wordt geparkeerd, beperkt dit de beschikbare verkeersruimte ruimte op de Waalweg en belemmerd dit ernstig de doorstroming van hulpdiensten.

 

Ook kunnen door dit parkeergedrag de inritten naar de woningen slechter bereikbaar worden en wordt het overzicht op de Waalweg sterk verslechterd.

 

Het parkeergedrag heeft een negatief effect op de verkeersveiligheid. Vooral de verkeersveiligheid voor het fietsverkeer dat gebruik maakt van de Waalweg als fietsroute.

 

Om het parkeren te reguleren en daar te laten plaatsvinden waar parkeervakken zijn, wordt met dit verkeersbesluit een parkeerverbodzone ingesteld.

 

Situering en beheer van de wegen

De Waalweg is een erftoegangsweg type 2, gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Ridderkerk, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2020.

 

Besluit tot:

1. het instellen van een parkeerverbodzone op de Waalweg, gedeelte gelegen tussen Waalweg 7 en Waalweg 55, door het plaatsen van de borden E01-zb en E01-ze uit de bijlage 1 van het RVV 1990;

2. het invoeren van de maatregelen/plaatsen van borden conform de bij dit besluit behorende tekening 21807A02 van 18 mei 2021 uit te voeren.

 

Ridderkerk, 26 juli 2021.

 

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

Naar boven