ONTWERP Verkeersbesluit Afsluiting gedeelte Kattendijk voor vrachtverkeer

Kenmerk: 2021.03705

 

Dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard maken bekend dat de teamleider team Beheer en Uitvoering van de afdeling Waterkeringen en Wegen namens hen op 10 mei 2021 het ontwerpverkeersbesluit heeft vastgesteld. Het betreft het voor vrachtverkeer afsluiten van de Kattendijk, gelegen in de Gemeente Krimpenerwaard, kern Gouderak, tussen de huisnummers 183 en 187 door het plaatsen van verkeersbord C7 uit RVV 1990 Bijlage 1.

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Inzien van de stukken

Het ontwerpbesluit ligt in de periode van 15 mei 2021 tot en met 25 juni 2021 ter inzage in het kantoor van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard aan de Maasboulevard 123 in Rotterdam. Het ontwerpbesluit en de bijbehorende tekeningen zijn ook als bijlage bij deze bekendmaking opgenomen.

Inspraakprocedure

Tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt, kunnen inwoners en belanghebbenden schriftelijk of mondeling een zienswijze indienen.

Schriftelijke zienswijzen kunt u richten aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Schieland en de Krimpenerwaard, t.a.v. de heer C.L.J. Duijvestein, Postbus 4059, 3006 AB Rotterdam. Wilt u uw zienswijze mondeling geven, dan kunt u een afspraak maken via ons team klanteninformatie op telefoonnummer 010 45 37 356. Van uw mondelinge zienswijze wordt dan een verslag gemaakt.

Na afloop van de inspraaktermijn wordt een eindverslag (nota van beantwoording) opgesteld met daarin een weergave van de zienswijzen en een gemotiveerde reactie op de zienswijzen. Heeft u bezwaar tegen vermelding van uw persoonsgegevens (naam, adres en woonplaats) in de nota van beantwoording die na afloop van de inspraaktermijn wordt opgesteld, dan verzoeken wij u dit in uw zienswijze aan te geven. In dat geval anonimiseren wij uw zienswijze.

Het definitieve verkeersbesluit zal worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Informatie

Mocht u overigens een zienswijze overwegen, dan kunt u ook eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen. Neem contact met ons op via e-mail info@hhsk.nl of via telefoonnummer 010 - 45 37 200.

Nadere toelichting op het ontwerp verkeersbesluit

Voor de volledigheid lichten we hieronder toe welke keuzes en overwegingen aan het ontwerp verkeersbesluit ten grondslag liggen.

Verkeersveiligheid

De IJsseldijk is een smalle, bochtige route waar veel verkeerstromen zich mengen, waaronder veel fietsers. Op verschillende locaties is de rijbaan zo smal dat twee vrachtwagens elkaar niet kunnen passeren. Gezien de afmetingen van het vrachtverkeer draagt een vermindering van de hoeveelheid vrachtverkeer in aantal en in kilometers bij aan de verkeersveiligheid van de gehele route.

Beperken van doorgaand verkeer

De belangrijkste verkeersstroom die we willen beperken, is het vrachtverkeer zonder bestemming langs de dijk. Tevens willen we met de maatregel bereiken dat vrachtverkeer zo kort mogelijk op de dijk verblijft. Om dit te bewerkstelligen is een totaalverbod voor vrachtverkeer in de route noodzakelijk, zonder uitsluitingen.

Totaalverbod vrachtverkeer zonder uitsluitingen

Door het totaalverbod wordt doorgaand vrachtverkeer gedwongen om te rijden. Dit geldt ook voor lokaal bestemmingsverkeer dat kiest voor de kortste route naar de eindbestemming, maar via een route met veel kilometers over de dijk. Met het totaalverbod wordt beoogd dat minder vrachtwagenkilometers over de dijk plaatsvinden.

Om de volgende redenen wordt het onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ niet toegepast:

 

  • 1.

    lokaal verkeer wordt eveneens gedwongen een bewuste keuze te maken qua route met de minste dijkkilometers;

  • 2.

    bestemmingsverkeer is een breed begrip en eenvoudig als argument te gebruiken om het verbod te negeren;

  • 3.

    Een dergelijk onderbord is oncontroleerbaar en niet handhaafbaar.

Locatie

De locatie van het voor vrachtverkeer afgesloten weggedeelte is zo gekozen dat de route in twee ongeveer gelijke delen is opgedeeld. Daarmee wordt beoogd dat bestemmingsverkeer de minste dijkkilometers rijdt.

Het betreffende weggedeelte, ligt op de grens van de kernen Gouderak en Ouderkerk aan den IJssel. In dit gebied bevinden zich geen bedrijven. De maatregel kan zo duidelijk op de vooraankondigingsborden worden weergegeven.

Aan beide zijden van de afsluiting is op korte afstand een mogelijkheid om te keren (kruising IJsseldijk Noord – Lageweg en inrit/zijweg bedrijventerrein naast Heuvelman locatie Kattendijk).

Om de volgende redenen is als locatie van de afsluiting niet gekozen voor de kern Gouderak:

  • 1.

    Vrachtverkeer met bestemming Kattendijk moet onevenredig ver omrijden;

  • 2.

    De hoeveelheid vrachtverkeer op de route via Ouderkerk zal toenemen, hiermee wordt de overlast op andere locaties groter en neemt de onveiligheid, voor andere verkeersdeelnemers toe.

Naar boven