Verkeersbesluit VTH2021-6754

 

Wijziging inrichting Langeweg, Nieuw-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

De Langeweg in Nieuw-Beijerland is in 2021 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht. Daarmee wordt de verkeersveiligheid en bereikbaarheid verbeterd.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing en verwijdering van de borden B3, B4, B5 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

In het op 24 november 2016 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheer-programma is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te verbeteren. Een van de belangrijkste (verkeersveiligheids)maatregelen die het waterschap zelf kan nemen is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de "basiskenmerken wegontwerp" van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen er voor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. De elementen zijn nauw verbonden met de categorisering van wegen. Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.

Op de Langeweg in Nieuw-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard, wordt in 2021 groot onderhoud uitgevoerd. De weg wordt tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht.

Conform de Duurzaam Veilig-richtlijnen wordt de voorrangsregeling op de meeste wegen aangepast. Daar waar de voorrangsregeling wordt verwijderd is sprake van gelijkwaardige kruisingen. Met de aanpak van de Langeweg wordt ook de inrichting van diverse kruisingen aangepast, zodat dit gelijkwaardige kruisingen worden. Er worden drie plateaus aangebracht op deze kruisingen van de Langeweg met Nieuwe Zinkweg, Nieuw Piershilseweg en Plaatseweg.

 

Situering en beheer van de wegen

De Langeweg is een erftoegangsweg type 2 en gelegen buiten de bebouwde kom, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2021.

 

Besluit tot:

  • 1.

    het intrekken van de bestaande voorrangsregelingen op de aansluitingen Langeweg-Nieuwe Zinkweg, Langeweg-Nieuw Piershilseweg en Langeweg Plaatseweg, gelegen in de gemeente Hoeksche Waard, waardoor gelijkwaardige kruisingen ontstaan en verkeer van rechts voorrang heeft;

  • 2.

    het verwijderen en plaatsen van de borden en markering conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 21807A04 van 29 oktober 2021;

  • 3.

    het intrekken van alle eerder genomen verkeersbesluiten, die tegenstrijdig zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

 

 

Ridderkerk, 16 november 2021.

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

Naar boven