Waterschapsblad van Waterschap Hunze en Aa's
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2020, 9913 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2020, 9913 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa’s houdende regels omtrent orde voor de vaste commissies uit het algemeen bestuur (Reglement van orde voor de vaste commissies uit het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa’s 2020)
Het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 4 augustus 2020;
gelet op artikel 2, van het Reglement van orde voor het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's;
vast te stellen het navolgende Reglement van orde voor de vaste commissies uit het algemeen bestuur.
De leden van de commissie benoemen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
Aan elke commissie voegt het dagelijks bestuur een ambtenaar van het waterschap als secretaris toe.
In voorkomende gevallen wordt verdere ambtelijke bijstand geregeld op aanwijzing van de secretaris-direc¬teur.
Artikel 6. Tijdstip van vergaderen
De commissies vergaderen voorafgaande aan iedere vergadering van het algemeen bestuur volgens een vooraf vastgesteld vergaderschema.
Het dagelijks bestuur bepaalt welke voorstellen aan het algemeen bestuur worden voorgelegd aan één of meer van de commissies.
Een commissie kan aan het dagelijks bestuur voorstellen doen met betrekking tot onderwerpen waarvan zij het van belang acht dat deze in het algemeen bestuur worden behandeld.
Tegelijkertijd met de oproeping aan de leden wordt in de reguliere maandelijkse advertentie in de huis-aan-huis-bladen de dag, het tijdstip en de plaats voor de vergaderingen vermeld. Deze vermelding wordt gecombineerd met de aankondiging zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid van het reglement van orde voor het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa’s 2020.
De voorzitter en de leden van de commissies tekenen voor het begin van de vergadering de presentielijst; de voorzitter ondertekent de presentielijst na afloop van de vergadering.
Artikel 15. Onvoorziene omstandigheden
Bij twijfel over de toepassing van dit reglement en in de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, wordt door de vergadering beslist, zoveel mogelijk met inachtneming van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 26 augustus 2020.
Jelmer Kooistra,
Plv. secretaris-directeur
Geert-Jan ten Brink
Dijkgraaf
Toelichting op het reglement van orde voor de vaste commissies uit het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa’s 2020
Het algemeen bestuur heeft overeenkomstig het bepaalde in de Waterschapswet een besluitvormende, controlerende en sturende rol. Om deze rollen gestalte te kunnen geven, is betrokkenheid van het algemeen bestuur van groot belang. Om aan de sturende rol inhoud te kunnen geven is het betrekken van het algemeen bestuur bij de beleidsvoorbereiding een voorwaarde. Een instrument daarvoor is onder meer het vormen van commissies. Het instellen van commissies uit het algemeen bestuur is niet geregeld in de Waterschapswet. Het reglement van orde voor het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's impliceert deze mogelijkheid door in artikel 2 aan te geven dat het algemeen bestuur kan besluiten tot het instellen van commissies.
Commissies komen bij waterschappen in het land in vele variaties voor. Verschillen zijn er in aantal, soort, be¬voegdheid en relatie tot het dagelijks bestuur.
In bijgaand reglement is gekozen voor een lichte variant van vaste commissies uit het algemeen bestuur. Doel van de commissies is het bevorderen van betrokkenheid van het algemeen bestuur bij de beleidsvoorbereiding en kennisvergroting. In de commissies worden de bevindingen over een voorstel geformuleerd, waarbij eventuele afwijkende meningen worden vermeld. De bevindingen worden opgenomen in het voorblad behorende bij het voorstel aan het algemeen bestuur. Er vindt geen besluitvorming plaats en er wordt ook niet gestemd over voor¬stellen. De vergaderingen vinden plaats in openbaarheid. Gelet op de doelstelling is er voor gekozen geen inspraak van burgers in de commissies mogelijk te maken. De mogelijkheid tot inspreken is voldoende gewaarborgd tijdens de vergaderingen van het algemeen bestuur.
Het algemeen bestuur bestaat (exclusief de leden van het dagelijks bestuur, die geen deel uitmaken van de commissies) uit 19 leden. Verdeling van 19 leden over drie commissies betekent dat een commissie 7 leden telt.
De betreffende groeperingen in het algemeen bestuur bepalen zelf de verdeling van de leden over de commissies. Daarbij geldt als uitgangspunt dat gestreefd moet worden naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de in het algemeen bestuur vertegenwoordigde groeperingen. Hierbij houdt het algemeen bestuur rekening met de spreiding van deskundigheid op of bestuurlijke betrokkenheid bij het werkgebied van de commissies.
De leden van de commissie bepalen zelf wie uit hun midden als voorzitter en plaatsvervangend voorzitter zullen fungeren. Als het nodig is dat hierover wordt gestemd, dient de stemming plaats te vinden overeenkomstig het¬geen over stemmen over personen is bepaald in het Reglement van Orde voor het algemeen bestuur (zie het bepaalde in artikel 21van het Reglement van Orde voor het algemeen bestuur).
Het dagelijks bestuur bepaalt in welke commissie de behandeling plaatsvindt. Ook kan het dagelijks bestuur be¬palen dat behandeling in meerdere commissies plaatsvindt.
Artikel 10 Formulering bevindingen
De commissies delen hun bevindingen over een voorstel mee aan het algemeen bestuur. Besluitvorming en eventuele stemming over voorstellen gebeurt niet in de commissies, maar in de openbare vergaderingen van het algemeen bestuur. De bevindingen worden kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur middels het conceptverslag. De voorzitters van de commissie of commissies worden in de gelegenheid gesteld om in de vergadering van het algemeen een mondelinge toelichting te geven op het verhandelde tijdens de commissievergadering.
Artikel 11 Openbaarheid vergaderingen
De vergaderingen van de commissies vinden in openbaarheid plaats. Zoals hiervoor onder de toelichting bij artikel 10 reeds is vermeld, vindt de besluitvorming plaats in de openbare vergaderingen van het algemeen bestuur. Leden die deel uitmaken van een bepaalde commissie kunnen aanwezig zijn bij een andere commissievergadering dan die waarvan ze deel uitmaken. Zij nemen plaats op de publieke tribune. In het vierde lid wordt gerefereerd aan de in artikel 1 genoemde vaste commissies. Bij de Auditcommissie mogen geen andere bestuursleden aanwezig zijn dan de leden van de Auditcommissie.
Door insprekers kan enkel worden ingesproken op beleidsinhoudelijke voorstellen. Dit betekent dat niet kan worden ingesproken op ingekomen stukken, mededelingen of verslagen.
Artikel 15 Onvoorziene omstandigheden
Er kunnen zich situaties voordoen waarin dit reglement niet voorziet. In dat geval beslissen de leden van de commissie. Daarbij wordt het Reglement van Orde voor het algemeen bestuur zoveel mogelijk in acht genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-9913.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.