Bekendmaking Eerste partiële herziening Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas.

Het dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas heeft in zijn vergadering van 30 juni 2020 besloten de Stimuleringsregeling Klimaatactief bebouwd gebied waterschap Aa en Maas partieel te herzien.

 

De stukken die ter inzage liggen kunt u downloaden op deze pagina.

 

Tegen de herziening van deze regeling kan geen bezwaar worden gemaakt of beroep worden ingesteld.

DB-Besluit

ONDERWERP: Partiële Herziening Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas’

 

AGENDAPUNT: 3.3.1

 

BESLUITNUMMER: 30062020/3.3.1

 

Het Dagelijks Bestuur van waterschap Aa en Maas;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 59, 78 en 83 van de Waterschapswet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Waterschap Aa en Maas 2019;

 

overwegende dat het Dagelijks Bestuur op 27 augustus 2019 de Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas heeft vastgesteld;

 

gezien het feit dat sinds de vaststelling van de Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas geconstateerd is dat de regeling op enkele plaatsen tekstueel verduidelijkt moet worden, de behoefte is ontstaan om de toelichting op de regeling op enkele plaatsen te nuanceren en uit de jaarlijkse evaluatie van de regeling is gebleken dat het wenselijk is om de regeling toegankelijker te maken;

 

B E S L U I T:

 

1. in de ‘Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas’ de wijzigingen door te voeren zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit;

 

2. dit besluit wordt aangehaald als “eerste partiële herziening Stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas”;

 

3. dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van 30 juni 2020

 

de secretaris,

drs. P. Sennema

 

de voorzitter,

drs. L.H.J. Verheijen

Bijlage  

Toelichting

In deze bijlage staat per artikel uit de ‘Stimuleringsregeling Klimaatactief bebouwd gebied waterschap Aa en Maas’ in een aparte tabel aangegeven welke veranderingen in de bestaande tekst doorgevoerd worden. Om makkelijk te kunnen verwijzen zijn alle wijzigingen genummerd (kolom 1). In de tweede kolom van de tabel staat vermeld wat het oorspronkelijke artikel is dat gewijzigd wordt. De wijziging is omschreven in de derde kolom en in de laatste kolom is kort omschreven waarom de wijziging wordt aangebracht. Er zijn alleen tabellen opgenomen de artikelen waarin daadwerkelijk iets aangepast wordt.

 

Inleiding

nr.

vindplaats

aanpassing

reden

1.1

Artikel 4

De tekst bij artikel 4 luidt:Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten: Wordt vervangen door:Om voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

Tekstuele aanpassing. In de vorige regeling werd incorrect gerefereerd naar artikel 4.

1.2

Artikel 5

De tekst bij artikel 5 luidt:

De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 6, bedraagt 30% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 5.000.Wordt vervangen door:

De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 3, bedraagt 30% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 5.000.

Tekstuele aanpassing. In de vorige regeling werd incorrect gerefereerd naar artikel 6.

1.3

Artikel 6

De tekst bij artikel 6, lid 1 sub b luidt:

De subsidieverlening wordt geweigerd indien:

b. de uitvoering van het project reeds is gestart voor het indienen van de volledige subsidieaanvraag;Wordt aangevuld met het toevoegen van een ander lid. Toevoeging: lid 2. In afwijking van lid 1 sub b van dit artikel, kan subsidie worden verleend voor een project dat maximaal 3 maanden voor het indienen van een volledige subsidieaanvraag is gestart.

In beginsel is de stimuleringsregeling bedoeld om nieuwe initiatieven die voldoen aan de doelstelling van de regeling te stimuleren en werkelijkheid te laten worden. Het is denkbaar dat initiatieven wegens bijvoorbeeld overmacht of onbekendheid met de regeling al zijn gestart voordat een subsidieaanvraag is ingediend. Dit geldt alleen voor projecten die maximaal 3 maanden voor het indienen van een subsidieaanvraag zijn gestart. Deze termijn is op 3 maanden gesteld om te voorkomen dat oudere projecten ook voor subsidie in aanmerking komen.

1.4

Toelichting artikel 4, sub C

De tekst in de toelichting bij artikel 4, sub C luidt:Er zijn minimaal twee partijen betrokken bij en hebben profijt van een project. Op deze manier wordt het gedeelde belang benadrukt.Wordt tekstueel nader toegelicht met: Dit betekent dat de omgeving óók profijt van de te nemen maatregelen dient te hebben. De aanvraag van een project wordt bijvoorbeeld gezamenlijk opgepakt met de buren of kennissen in het beheergebied van waterschap Aa en Maas. Er zijn ook projecten waarbij een partij zoals een gemeente, stichting, vereniging of bedrijf mee financiert. Denk bijvoorbeeld aan groene daken of afkoppelprojecten van de gemeente. Zo wordt er gezamenlijk gewerkt aan hetzelfde doel.

In de toelichting is de nuance toegevoegd dat inwoners die in gemeenten wonen die een vergelijkbare subsidieregeling hanteren ook in aanmerking komen voor subsidie op grond van de Stimuleringsregeling., Hiermee wordt ook voldaan aan het criterium dat er minimaal twee partijen moeten bijdragen aan de projectkosten en kunnen individuele initiatieven ook in aanmerking komen voor subsidie.

1.5

Toelichting artikel 4, sub F

De tekst in de toelichting luidt:

Aangepaste verwijzing: Dit is onder andere om het participatieve karakter uit artikel 8.c en het draagvlak in de samenleving uit artikel 8.d te onderstrepen. Wordt gewijzigd in het volgende:Dit is onder andere om het participatieve karakter uit artikel 4.c en het draagvlak in de samenleving uit artikel 4.d te onderstrepen.

Tekstuele aanvulling toelichting artikel 4, sub F: Wanneer de gemeente subsidie verleent voor dezelfde maatregelen, wordt er ook voldaan aan deze voorwaarde van de stimuleringsregeling.

In de vorige regeling werd incorrect gerefereerd aan artikel 8. Met de tekstuele aanvulling wordt benadrukt dat indien men subsidie kan krijgen van de gemeente, ook voldaan wordt aan het criterium dat er minimaal twee partijen moeten bijdragen aan de projectkosten en kunnen individuele initiatieven ook in aanmerking komen voor subsidie.

1.6

Toelichting artikel 6, lid 2

Toevoeging van toelichting op artikel 6, lid 2: Lid 2

In beginsel is de stimuleringsregeling bedoeld om nieuwe initiatieven die voldoen aan de doelstelling van de regeling te stimuleren en werkelijkheid te laten worden. Om deze reden is in lid 1 sub b opgenomen dat subsidieverlening geweigerd wordt als wordt gestart met een project voordat er een volledige aanvraag is ingediend. Het is denkbaar dat initiatieven wegens bijvoorbeeld overmacht of onbekendheid met de regeling al zijn gestart voordat een subsidieaanvraag is ingediend. Bij overmacht valt te denken aan de situatie waarbij op korte termijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd moeten worden en er geen tijd was om een subsidieaanvraag in te dienen. In zulke gevallen kan besloten worden de subsidieaanvraag toch in behandeling te nemen. Dit geldt alleen voor projecten die maximaal 3 maanden voor het indienen van een subsidieaanvraag zijn gestart. Deze termijn is op 3 maanden gesteld om te voorkomen dat oudere projecten ook voor subsidie in aanmerking komen. Daarnaast is het een termijn waarbij nog eenvoudig nagegaan kan worden of het project recent is gestart en facturen vaak nog beschikbaar zijn voor de bewijslast.

Het toevoegen van artikel 6, lid 2 (zie nr. 1.3) vraagt in het kader van een transparant subsidiebeleid een heldere toelichting.

Naar boven