Waterschapsblad van Waterschap Noorderzijlvest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2020, 7484 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2020, 7484 | Overige overheidsinformatie |
Procedure gebruik camera's door het waterschap
Op veel plekken hangen tegenwoordig camera's. Organisaties zetten steeds vaker cameratoezicht in en de technische mogelijkheden van camera's worden geavanceerder. Cameratoezicht kan helpen tegen bijvoorbeeld diefstal of beschadiging van eigendommen, maar de inbreuk op de privacy van de werknemers en bezoekers is groot. Het registreert beweging en personen en daar moet het waterschap een grondslag voor hebben. Ook moet er gedacht worden over wat vastgelegd wordt, voor hoelang de beelden worden opgeslagen en met wie de beelden worden gedeeld. Het is daarom belangrijk om een goede afweging te maken wanneer nu wel en wanneer niet gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht.
De Autoriteit Persoonsgegevens geeft inzicht in het gebruik van camera's voor beveiliging van eigendom(men). Het gaat daarbij om normen voor cameratoezicht en de beoordeling van de grondslag van het gerechtvaardigd belang bij het toepassen van cameratoezicht. Elke partij die persoonsgegevens verwerkt moet daarvoor een wettelijke grondslag hebben. De grondslag van het gerechtvaardigd belang (AVG artikel 6 lid 1 sub f) is een van de zes grondslagen waarop het waterschap zich kan baseren bij het gebruik van camera's, in dit geval met betrekking tot beveiliging.
Betrokkenen en bezoekers hebben in het kader van de AVG bepaalde rechten bij het gebruik van camera's door het waterschap. Het gaat hierbij om:
Voor een nadere uitwerking zie hiervoor de uitgewerkte procedure "Rechten van betrokkenen - verzoek betrokkenen".
In deze procedure wordt beschreven hoe het waterschap omgaat met camera's die geplaatst zijn rondom eigendommen van het waterschap. Het doel van deze procedure is dat:
het aan medewerkers en andere betrokkenen helderheid verschaft over de manier waarop het waterschap omgaat met camera’s, meer specifiek:
* beveiliging van personen, goederen en gebouwen;
* het achteraf kunnen vaststellen van de toedracht bij (bijna) incidenten, zoals inbraken;
* bijdragen aan het vaststellen van de identiteit van kwaadwillenden;
De procedure geldt alleen voor camera’s op en/of rondom gebouwen en terreinen van het waterschap. Voor camera’s die gebruikt worden bij drones geldt een aparte procedure. Ook het beheer van toegangspassen en het sleutelbeheer als volgsysteem valt buiten deze procedure. Het waterschap zet niet grootschalig en/of systematisch cameratoezicht in om diefstal en fraude door werknemers te bestrijden. Ook maakt het waterschap geen gebruik van verborgen camera’s. Daarmee is er geen reden om een DPIA (gegevensbeschermingseffectbeoordeling) uit te voeren.
De eigenaar van deze procedure is de Privacy Officer. In samenwerking met de FG zorgt deze voor een actuele beschrijving van het te doorlopen proces.
Het risico van camerabewaking is het schenden van de privacy van een zogenaamde betrokkene. Er is geen toestemming verleend voor het vastleggen van de persoonsgegevens. Tevens kunnen met cameratoezicht bijzondere persoonsgegevens worden verwerkt. Op een beeld is bijvoorbeeld iets te zien over ras of etnische achtergrond. De AVG is dan extra streng. Het is in beginsel verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken.
Cameratoezicht mag alleen als daar een legitiem doel voor is, er een rechtmatige grondslag is om dat doel te kunnen bereiken, de gegevens beveiligd zijn en niet langer dan noodzakelijk worden bewaard. In verband met vorenstaande en om risico’s te beperken danwel te voorkomen is deze procedure opgesteld. Camera’s mogen alleen worden opgehangen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Met inachtneming van bovenstaande randvoorwaarden worden de volgende activiteiten uitgevoerd.
Wie de beelden achteraf kan inzien
Het overzicht wordt toegevoegd aan de procedure inclusief een overzicht van de bekendmaking van het cameratoezicht (zie bijlage 2, deze is te vinden aan de linkerzijde van deze publicatie) en inclusief een overzicht van beeldzicht van de betreffende camera’s (zie bijlage 3, deze is te vinden aan de linkerzijde van deze publicatie). Het beheer van het overzicht rust bij de aangewezen medewerker(s).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-7484.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.