Waterschapsblad van Wetterskip Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2020, 14582 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2020, 14582 | Verordeningen |
Financieel volmachtbesluit Wetterskip Fryslân 15 december 2020
Het dagelijks bestuur van Wetterkip Fryslân
Overwegende dat volmachtverlening aan ambtenaren in dienst van Wetterskip Fryslân een belangrijke bijdrage kan leveren tot:
Gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht en titel 3 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
vast te stellen het hierna volgende Besluit Volmachtverlening tot het aangaan van financiële rechten en verplichtingen door Wetterskip Fryslân.
De hoofdbudgethouder is bevoegd om door aanwijzing het budgetbeheer en het kredietbeheer zoals bedoeld in respectievelijk de artikelen 6 en 7 op te dragen aan één of meer budgethouders. De aanwijzing van budgethouders en de budgetten waarop de aanwijzing betrekking heeft wordt vastgelegd in de administratie als bedoeld in artikel 5 lid 2.
De hoofdbudgethouder verstrekt ter uitvoering van het in lid 4 van dit artikel gestelde, binnen de grenzen van het aan hen verleende budgethouderschap, een subvolmacht aan de adjunct-directeur, de opgavemanager en de vakgroepleider. Dit onder de voorwaarde dat over de gebruikmaking van deze bevoegdheden jaarlijks wordt gerapporteerd aan de hoofdbudgethouder.
De budgethouder is bevoegd om door aanwijzing het aangaan van verplichtingen en het vestigen van rechten als bedoeld in artikel 6 lid a over te dragen aan één of meer bestellers. De aanwijzing van de bestellers en de budgetten waarop de aanwijzing betrekking heeft wordt vastgelegd in de administratie als bedoeld in artikel 5 lid 2.
Een medewerker is besteller wanneer deze op grond van artikel 3 lid 3 als zodanig door een vakgroepleider is aangewezen. De aanwijzing tot besteller vindt plaats na verkregen goedkeuring van de vakgroepleider Control, Financiën en inkoop. Alle medewerkers van de organisatie kunnen als besteller worden aangewezen.
Artikel 9. Het aangaan van verplichtingen in het kader van het uitoefenen van de treasury functie
Artikel 11. Krediet over- en -onderschrijding
De hoofdbudgethouder c.q. de budgethouder belast met het doen van investeringen is bevoegd het voor een investering geraamde krediet met maximaal € 100.000 te overschrijden, zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur indien deze mutaties passen binnen het vastgestelde beleid. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd via de reguliere planning en control rapportages.
De hoofdbudgethouder c.q. de budgethouder belast met het doen van investeringen is bevoegd de voor een investering geraamde inkomsten (bijdragen/subsidies) met maximaal € 100.000,- te onderschrijden zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur indien deze mutaties passen binnen het vastgestelde beleid. Een dergelijk feit wordt achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd via de reguliere planning en control rapportages.
Artikel 12. Citeertitel, inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021 en kan worden aangehaald als “Financieel Volmachtbesluit Wetterskip Fryslân”. Hiermee wordt het Financieel Volmachtbesluit van 10 april 2018 gewijzigd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân, dd. 15 december 2020.
Toelichting bij het Financieel Volmachtbesluit betreffende het aangaan van financiële verplichtingen en rechten door Wetterskip Fryslân
Op grond van de Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Wetterskip Fryslân is het dagelijks bestuur bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het vestigen van rechten.
Uiteraard voor zover deze zijn opgenomen in de vastgestelde begroting. Uit het oogpunt van beheersing en uitvoerbaarheid kan het dagelijks bestuur de uitoefening van de bevoegdheid (geheel of gedeeltelijk) opdragen aan functionarissen (budgethouders) binnen de ambtelijke organisatie. Dit Financieel Volmachtbesluit regelt deze opdracht en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn.
Het Financieel Volmachtbesluit voorziet er in dat de budgethouders de uitvoering van de bestedingsbevoegdheid per budget of een deel daarvan kunnen overdragen aan één of meer inkopers en of bestellers.
De budgethouder zal over het gevoerde budgetbeheer periodiek verantwoording dienen af te leggen. Ten einde de objectiviteit te waarborgen is het noodzakelijk dat de bestedingen van het budget door een ander dan de budgethouder wordt bijgehouden (functiescheiding). De algemene registratie van het budget wordt derhalve overeenkomstig de administratieve organisatie bij de vakgroepleider Control, Financiën en Inkoop ondergebracht. Op deze wijze wordt ook het voor het algemeen beheer noodzakelijke inzicht in het totaal van de budgetten gewaarborgd.
Voordat een verplichting aangegaan kan worden dient een inkoop- of aanbestedingsprocedure doorlopen te worden. In het Financieel Volmachtbesluit wordt hieraan niet expliciet gerefereerd. Het zal duidelijk zijn dat daar waar het aangaan van een verplichting voorafgegaan wordt door een aanbestedingsprocedure, het aanbestedingsbeleid van Wetterskip Fryslân onvoorwaardelijk van toepassing is.
De begrippen in artikel 1 zijn gebaseerd op het schema hiernaast. Het schema geeft globaal aan hoe budgetten en kredieten samenhangen met de producten, of wel hoe de eerste kosten samenhangen met de begroting.
De bevoegdheden zoals die in dit besluit zijn opgenomen hebben vooral betrekking op de budgetten en kredieten terwijl het algemeen en dagelijks bestuur besluiten nemen over producten en programma’s.
Het totaal van budgetten en kredieten is niet gelijk aan het totaal van de producten. Dat komt omdat kredieten niet rechtstreeks onderdeel zijn van de begroting, maar via afschrijvingslasten over de begrotingen van meerdere jaren verdeeld worden.
Alle lasten op de begroting maken deel uit van één van de als zodanig benoemde programma’s.
Het Financieel Volmachtbesluit bestaat uit 3 onderdelen:
In de eerste artikelen zijn de verschillende betrokken partijen benoemd. De categorie van besteller is opgevoerd om te voorkomen dat er een te grote groep is met brede bevoegdheden.
Het dagelijks bestuur mandateert het financieel beheer als geheel aan de secretaris-directeur die dit vervolgens kan doormandateren aan één of meer budgethouders.
De budgethouder is verantwoordelijk voor het beheer. Dit houdt in dat naast de bevoegdheid voor het aangaan van verplichtingen of het vestigen van rechten ook taken als het opstellen van voortschrijdende prognoses en het afleggen van verantwoording aan de budgethouder opgedragen worden. De laatstgenoemde taken kunnen niet doorgemandateerd worden. Alleen de bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen en het vestigen van rechten kan aan bestellers door gemandateerd worden.
Een besteller is bevoegd contracten af te sluiten. Omdat de besteller zelf geen budgethouder is, en het in de praktijk veelal om substantiële verplichtingen gaat, is voorafgaand toestemming nodig van de budgethouder. Een besteller is bevoegd verplichtingen aan te gaan tot € 5.000. Omdat het hier kleine bedragen betreft is en het veelal bestellingen betreft binnen een afgesloten contract is voorafgaande toestemming van de budgethouder niet nodig.
Het voeren van een financiële administratie is evident. In dit artikel wordt dit expliciet opgedragen aan de vakgroepleider Control, Financiën en Inkoop. Van de financiële administratie is ook het registreren van de verplichtingen een onderdeel.
Om zicht te houden op de aanwijzing van budgethouders, inkopers en bestellers wordt ook daarvan door de vakgroepleider Control Financiën en Inkoop een register bijgehouden. Alle budgethouders worden aan het begin van het jaar op de hoogte gebracht van alle aan hen toegewezen budgetten. Dit gebeurt door middel van het budgettenboek (Artikel 5 lid 3).
Behoeft geen nadere toelichting
Een krediet kan ook beschouwd worden als een budget. Er zijn echter twee wezenlijke verschillen:
Voor het beheer maakt dit echter weinig verschil (verplichtingen, prognoses, verantwoording ed.). Wel geldt dat er t.a.v. investeringswerken extra regels zijn met betrekking tot rapportage en nacalculatie.
In artikel 8 is de begrenzing van de volmacht aangegeven. Het gaat enkel om het aangaan van financiële verplichtingen. Een samenwerkingsovereenkomst ondertekenen valt daar niet onder. Immers bij het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst gaat het om meer dan alleen het aangaan van een financiële verplichting.
Lid 3 is opgenomen om te voorkomen dat diensten worden ingehuurd terwijl deze ook binnen Wetterskip Fryslân voorhanden zijn en als gevolg daarvan onbenut zouden blijven.
Behoeft geen nadere toelichting
Het is toegestaan dat budgetten in beperkte mate worden overschreden, mits de overschrijding kan worden gecompenseerd door verschuiving van een budget waar sprake is van een onderbesteding. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in een verschuiving tussen directe kostenbudgetten (directe toerekening aan producten) en tussen indirecte kostenbudgetten (door middel van een kosten toerekeningsmethodiek). De budgetten waartussen mag worden geschoven moeten tot detzelfde opgave behoren en voor zover het geen kapitaallasten betreft. Met deze beperkingen wordt voorkomen dat een geheel andere besteding aan een budget wordt gegeven dan in de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting.
Het sluit niet uit dat verschuivingen ook van de ene naar de andere budgethouder kunnen plaatshebben. Afstemming is dus noodzakelijk. Voor deze afstemming is geen specifieke procedure vastgelegd. Om te voorkomen dat het dekken van budgetoverschrijdingen onvoldoende is geregeld, is pas van een verschuiving sprake wanneer dit in de financiële administratie is vastgelegd.
Het totaal van de eerste kosten is bij Wetterskip Fryslân gelijk aan het totaal van het directe kostenbudget.
Bij het overschrijden van kredieten gelden andere regels dan bij budgetten. Schuiven tussen kredieten voor investeringen is niet toegestaan. In dit financieel volmachtbesluit worden bij de volmachtverstrekking aan de ambtelijke organisatie de regels aangescherpt in die zin, dat een krediet niet mag worden overschreden. Voordat in zo’n situatie verder verplichtingen mogen worden aangegaan dient het algemeen bestuur eerst te besluiten over de beschikbaarstelling van een aanvullend krediet.
Alleen de hoofdbudgethouder c.q. de budgethouder belast met het doen van investeringen is namens het dagelijks bestuur bevoegd om in bepaalde situaties van deze regel af te wijken. Op grond van de verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Wetterskip Fryslân is het dagelijks bestuur bevoegd de voor een investering geraamde uitgaven met maximaal € 100.000 van de uitgaven te overschrijden, op voorwaarde dat de overschrijding gedekt kan worden uit een onderbesteding op een andere investering en de mutatie past binnen het vastgestelde beleid. De als gevolg van onderbesteding aangewende middelen mogen geen onderdeel uitmaken van een verzamelkrediet opgebouwd uit verschillende deelkredieten die samen een programma of anderzijds een pakket vormen. Bijvoorbeeld een verzamelkrediet in het kader van het herstel van oevers en kaden of een routine investeringskrediet.
Voorts is het dagelijks bestuur bevoegd om te schuiven tussen de deelkredieten die behoren tot hetzelfde verzamelkrediet.
Nadat een verschuiving heeft plaats gehad zijn de regels van dit artikel van toepassing op het nieuw bepaalde krediet. Achteraf vindt melding plaats aan het algemeen bestuur.
Bijlage 1: managementsamenvatting Financieel Volmachtbesluit Wetterskip Fryslân vastgesteld door het dagelijks bestuur op 15 december 2020
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-14582.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.